Tips på ny laddbox med dubbla Typ-2?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Tips på ny laddbox med dubbla Typ-2?

Inlägg av Erxon »

Lägger denna fråga i denna del av forumet då det inte rör en Tesla samt att jag tror detta forum bättre kan svara på denna fråga än motsvarande FB-grupper...

Bakgrund, har idag en Zoe med en Clever laddbox med 3x16A och efter årsskiftet kommer det en Leaf till på uppfarten.

Jag önskar tips på en ny laddbox med 2 st Typ-s uttag, helst 2 st fasta Typ-2 kablar.
Ett grundkrav är att den kommer installeras med 3x16A samt att den lär behöva någon typ av lastbalansering då Zoe har 3-fas laddning medan Leaf bara har 1-fas laddning.

Förutsättningar idag, på utsidan av garaget har jag Clever-boxen med 3x16A samt 1x16A shucko-uttag. Båda installerade under 2018 så det är nya kablar mm.
På insidan i garaget har jag även där 1x16A schucko samt röd 3-fas CEE med 3x16A som sitter nära porten.

Så min fundering är, om man skall införskaffa en ny laddbox med dubbla Typ-2, vilken skall man välja?
Vill helst även ha med fast kabel också. Upplever inte urvalet jättestort när man sökt, samt att priset drar iväg oerhört jämfört med en singel-box.

En ytterligare fundering som kommit upp, kanske inte riktigt OK... är om man skaffar en 3-fas CEE till Typ-2 kabel och använder CEE-uttaget på insidan och låter kabeln gå ut ur garaget under porten till att börja med.
Förmodar att det egentligen inte är OK att göra så, men under en övergång till allt är klart.

För att ytterligare komplicera frågan och lägga till en parameter i frågan, så kommer vi troligen att flytta till en nyproducerad villa under nästa höst (inget klart idag) och därför är jag intresserad av att införskaffa en ny/till box nu medan det finns möjlighet att få bidrag...

Hur skall man göra? Vilken box skall man titta på?

Mycket tacksam för all input man kan få
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Tips på ny laddbox med dubbla Typ-2?

Inlägg av JonasH »

Du kan ju Sätra upp två Tesla Wallchargers som delar och lastbalanserar på en 3x16A.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Markus
elbilist
Inlägg: 89
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: Tips på ny laddbox med dubbla Typ-2?

Inlägg av Markus »

Chargestorm Eva Connected finns med 1fas16A Upp till 3fas 32A. Tillbehör för lastbalanseing mot fastigheten. Möjlighet att välja 2st fasta kablar typ2 eller 2st uttag typ2.

Denna box är utrustad med godkänd dc-övervakning så ingen typ2 jordfelsbrytare måsta installeras i elcentralen för fastigheten.


https://chargestorm.se
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Tips på ny laddbox med dubbla Typ-2?

Inlägg av Mysman »

Denna har två uttag som kan ladda 2 x 22 kW samtidigt.

https://charge-amps.com/sv/produkter/laddboxar/aura/
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Tips på ny laddbox med dubbla Typ-2?

Inlägg av Tars »

Jag köpte en Eva connect som klarar av 2 st bilar samtidigt upp till 11 kW på vardera uttag om man har 32 Ah framdraget.
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Tips på ny laddbox med dubbla Typ-2?

Inlägg av Erxon »

Bumpar denna tråd som jag startade för ett tag sedan.
Har nu kört ett tag med endast en laddbox och insett att vi klarar oss med denna då jag på ena bilen i princip bara laddar på jobbet och andra bilen laddas någon gång i veckan.

Men, vi kommer nu att flytta i höst till nyproduktion och tänkte då antingen ta med boxen eller skaffa en ny beroende på om det går att ordna med lastbalansering på vår Cleverbox?

Finns det möjlighet att skaffa lastbalansering till Clever-boxen? Denna box fick jag med köpet av Zoen och den är inte en s.k. smart en med mätare mm.

Alternativet är att skaffa en Zappi (om 3-fas modellen kommer) eller en Easee som är rimligt prissatta.

Så tips på lastbalansering tas gärna emot.
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Tips på ny laddbox med dubbla Typ-2?

Inlägg av p1457 »

Jag kan rekommendera eease, med lastbalansering med hjälp av watty, och smart laddning som styr laddningen till tider med lågt pris, och dessutom inbyggd elmätare så att du kan ha koll på hur mycket du laddar.

Dock, i sann tesla-anda, så kommer alla dessa funktioner att implementeras i framtiden med hjälp av mjukvaruuppdateringar.
Skriv svar