Skitbra med Chademo

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Skitbra med Chademo

Inlägg av jeppe_sthlm »

För några veckor sedan köpte jag en Chademo-adapter. Har redan använt den ett antal gånger och tycker att den öppnar upp en helt annan tillgång till den laddinfrastruktur som finns. Ska då sägas att jag inte har hemmaladdning, men det är en stor frihet t.ex. att slippa ”ladda på sig” på SuC för att klara sig tillbaks då man är osäker på att ha destinationsladdning.

Ett annat användningsområde upptäckte jag förra veckan då jag åkte från Göteborg hem till Stockholm. Efter lite erfarenhet har jag blivit hyggligt duktig på att rulla in på SuC med ett par procent kvar. Det är ju ruggigt effektivt, men marginalerna blir små.

Strax efter Ödeshög blev det uppror i kistan - åkte på en regelrätt rännskita. Då var det ovärdeligt att kunna göra ett par extra avstickare innan Sillekrog, plugga in på en Chademo och göra vad jag behövde göra. Utan att behöva fortsätta resan i 70km/h
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Skitbra med Chademo

Inlägg av lator »

jeppe_sthlm skrev:
För några veckor sedan köpte jag en Chademo-adapter. Har redan använt den ett antal gånger och tycker att den öppnar upp en helt annan tillgång till den laddinfrastruktur som finns. Ska då sägas att jag inte har hemmaladdning, men det är en stor frihet t.ex. att slippa ”ladda på sig” på SuC för att klara sig tillbaks då man är osäker på att ha destinationsladdning.

Ett annat användningsområde upptäckte jag förra veckan då jag åkte från Göteborg hem till Stockholm. Efter lite erfarenhet har jag blivit hyggligt duktig på att rulla in på SuC med ett par procent kvar. Det är ju ruggigt effektivt, men marginalerna blir små.

Strax efter Ödeshög blev det uppror i kistan - åkte på en regelrätt rännskita. Då var det ovärdeligt att kunna göra ett par extra avstickare innan Sillekrog, plugga in på en Chademo och göra vad jag behövde göra. Utan att behöva fortsätta resan i 70km/h
Så därför bör man alltid se till att ha några procent extra... Inte alltid det finns CHAdeMO vid lämpliga skithus. "DiaréProtection" :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Skitbra med Chademo

Inlägg av Gustafsson »

CHaDeMO is da shit!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Skitbra med Chademo

Inlägg av chaffis75 »

Japp att får flexibiliteten är de jag är ute efter och därför jag hoppas den kommer CCS på modell 3. Även om de publika laddnätverken inte är perfekt och så snabba än så finns de på väldigt många fler platser än vad de finns tesla SUC.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Skitbra med Chademo

Inlägg av bonath »

chaffis75 skrev:
Japp att får flexibiliteten är de jag är ute efter och därför jag hoppas den kommer CCS på modell 3. Även om de publika laddnätverken inte är perfekt och så snabba än så finns de på väldigt många fler platser än vad de finns tesla SUC.
Precis, en M3 med CCS blir riktigt bra.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar