Vilken laddbox ska jag köpa?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cesar
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 12 jul 2017 13:01
Ort: Växjö

Re: Vilken laddbox ska jag köpa?

Inlägg av cesar »

Ladda hemma bidraget stängdes vid årsskiftet. Kanske är öppnat igen men troligtvis inte.
Utan att blanda in arbetsgivaren är installation med RUT-avdrag det bästa man kan få. Detta kräver dock att laddboxenninstalleras på huset( eller att motsatsen iaf inte framgår).9
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mar 2014 08:10
Ort: Spånga

Re: Vilken laddbox ska jag köpa?

Inlägg av tompet »

Det finns många trådar om detta men tar det här.
Jag har fått höga priser för att installera laddbox. Jag behöver förslag på elektriker med vettigt pris för installation. Jag behöver egentligen bara installationen av box och kontroll av funktion. Har rätt kablage och säkringar. Det enda är vilken box jag ska välja!!
Hjälp!!
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Vilken laddbox ska jag köpa?

Inlägg av benke_berguv »

Hej!

Jag är i samma sits. Installationen kommer kosta lite nybakat med kaffe så mitt bekymmer är själva boxen.
I3:an är ny så den har 3-fasladdning.
Har redan idag Vanligt 3-fasuttag framdraget så det får duga som start.
Kommer kanske vänta in zappis nya och sen hur den verkar.

//benke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 okt 2018 07:58

Re: Vilken laddbox ska jag köpa?

Inlägg av Epicure »

benke_berguv skrev:
Hej!

Jag är i samma sits. Installationen kommer kosta lite nybakat med kaffe så mitt bekymmer är själva boxen.
I3:an är ny så den har 3-fasladdning.
Har redan idag Vanligt 3-fasuttag framdraget så det får duga som start.
Kommer kanske vänta in zappis nya och sen hur den verkar.

//benke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Finns ju många 3-fasladdare på marknaden. Varför inte köra på BMWs egna laddboxar? De är ju trefas. Finns att köpa på valfri BMW-återförsäljare. Mer info här: https://charging.bmwgroup.com/
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vilken laddbox ska jag köpa?

Inlägg av joel80 »

Nu har Tibber börjat leverera sin Easee! Fick min idag! :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
JosefAlex
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 jan 2019 23:48
Ort: Göteborg

Re: Vilken laddbox ska jag köpa?

Inlägg av JosefAlex »

cesar skrev:
Ladda hemma bidraget stängdes vid årsskiftet. Kanske är öppnat igen men troligtvis inte.
Utan att blanda in arbetsgivaren är installation med RUT-avdrag det bästa man kan få. Detta kräver dock att laddboxenninstalleras på huset( eller att motsatsen iaf inte framgår).9
Ska öppna igen enligt Rikard Nordin (C). Han sa detta för ett par veckor sedan i podden "Bilar med sladd" fd Teslapodden..

Tippar på ändringsbudgeten i april... Spara alla kvitton och fakturor!
Kör: Svart Volvo S60 Bi-fuel (2007)
Reserverade: 28 feb 2017 Beställde: 7 dec 2018
LR AWD Pearl White Multi Coat, 19" Sportfälgar, Svart interiör, EAP.
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Vilken laddbox ska jag köpa?

Inlägg av benke_berguv »

Epicure skrev:
benke_berguv skrev:
Hej!

Jag är i samma sits. Installationen kommer kosta lite nybakat med kaffe så mitt bekymmer är själva boxen.
I3:an är ny så den har 3-fasladdning.
Har redan idag Vanligt 3-fasuttag framdraget så det får duga som start.
Kommer kanske vänta in zappis nya och sen hur den verkar.

//benke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Finns ju många 3-fasladdare på marknaden. Varför inte köra på BMWs egna laddboxar? De är ju trefas. Finns att köpa på valfri BMW-återförsäljare. Mer info här: https://charging.bmwgroup.com/
BMWs egna är fina men väldigt dyra tyvärr. Kommer ligga lågt och vänta i antingen nytt bidrag eller en generell prisjustering på marknaden vilket jag tror kommer om bidraget inte kommer tillbaka.
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Vilken laddbox ska jag köpa?

Inlägg av Johan84 »

Jag har bokat en zappi v2 nu som är trefas. Dom har haft problem med att få igång produktionen av den så vart framflyttat från mars till juni. Får en m3p i maj men får klara mig tills dess för verkar va en kanonbox. Både lastbalansering, 22kw (min klarar bara 11), tariffstyrning, pinkod och och app. Även utomhusklassad till ip65 och inbygd jordfelsbrytare så jag sätter direkt på fasad vid inkommande el för minimal kabeldragning.

Jag planerar att sätta solcell och då kan man ställa in att den bara laddar när man har egen el. På så sätt så laddar man även utan nätavgifter vilket jag tror jag kan va bra på sikt om man ser till prisutvecklingen på både det och kWh priset. Tänkte t.o.m sätta lite övereffekt mot vad min 20A huvudsäkring pallar att mata ut.

Men förstår att alla inte har nytta av alla dom funktionerna. Är tydligen en crowdfunding grej från en ö utanför Storbritannien.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
HappyX
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 mar 2019 19:53

Re: Vilken laddbox ska jag köpa?

Inlägg av HappyX »

Är det ngn som har köpt material själv och installerat kablarna och hade en elektriker koppla allting? Jag har fått offerten för 10,000 och 17,000 utan laddbox som jag tycker är för dyra - vet att det beror på situationen men ändå - ungf 5 timmars jobb plus materialet (säkringar och ?? samt 15-20 meters 3-fas kablar ...)

Har ngn gjort en guide eller liknande?
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Vilken laddbox ska jag köpa?

Inlägg av Johan84 »

jag kopplar alltid själv och lämnar tåtarna för inkoppling. Då kan man ta hem en elektriker som kollar igenom allt och driftsätter och fakturerar för 1tim. Gjort så med mycket grejer. Manual finns oftast i produktbeskrivningen till laddboxen du tänkte köpa. Sen gäller väll sunt förnuft och lite googling om vilket dimension på kablar du ska ha beroende på maxlast på avsäkringen.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
HappyX
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 mar 2019 19:53

Re: Vilken laddbox ska jag köpa?

Inlägg av HappyX »

Tack Johan. Jag har gjort det med min induction top (2-fas), gjorde allting själv och hade en elektriker komma 1 timme.

Men med det här har jag aldrig gjort ngt alls.

Som jag förstår har jag allting som behövs i fasadmatarskåpet 25A x 3.

Är det verkligen då bara 15-20 meters 2.5mm kabel + 3x 16A säkring (jag vill ha tesla WC med 3-fas)? En av offerten sa "jordfelsbrytare typ B automatiskt" säkring - vad är automatiskt för ngt i det här fallet? Samt vektorkapsling om inte behövs ska bli avdragen från priset. "Fäst och kopplings material" - antar att det kan inte vara värt för mycket.

4996 SEK ex moms för material verkar lite saftigt men har jag fel förväntningar?

Då säger de 4-5 arbetstimmar som kan stämma.

Jag har sett online att det inte är så svårt att installa WC själv på WC sidan - är det tillåten engligt lag i Sverige att göra själv? Klart vill jag inte göra ngt alls själv i fasadmatarskåpet.

Känner du ngn bra elektriker?

Jag tänker lite dokumentera vad jag gör och posta allting upp här för andra.

Mvh
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vilken laddbox ska jag köpa?

Inlägg av Jeppe_E »

Nej, Wall Connector är en fast installation. Det är inte tillåtet enligt lag att installera den själv. Priset du fått inkluderar en jordfelsbrytare och den kostar en slant, typ 2000 kr.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
gullbrandsbyn2
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 mar 2019 10:28

Re: Vilken laddbox ska jag köpa?

Inlägg av gullbrandsbyn2 »

Hvorfor kjøpe en "ladebox"?? Jeg har en industrikontakt - overspenningsskyddet ligger jo i selve bilen, og det ligger i säkringsskåpet. Tar ut 3x16A, og det räcker for meg!
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 19 feb 2019 12:47

Re: Vilken laddbox ska jag köpa?

Inlägg av BoaNeo »

For mig blev valget en fast installeret WC med eget type-B relæ, trukket direkte fra el-skabet og udført af en professionel fordi jeg ikke lyst til at bo i en brandfælde.

Jeg havde allerede en 3-fas 16A i garagen, men valgte ikke at bruge den - det er sin sag når man er i garagen og bruger noget værktøj under opsyn. Noget helt andet når det er en konstant 11-kw belastning i mange timer mens man ligger og sover.

Det er muligt jeg er unødigt panisk, men jeg forstår ikke logikken i at spare 5000 kr på en installation til en bil der koster trekvart million?
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
HappyX
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 mar 2019 19:53

Re: Vilken laddbox ska jag köpa?

Inlägg av HappyX »

Som sagt det är inte att jsg vill göra allting själv, bara att förstå kostnader.

Det är inte onormalt att köpa material skälv och betala ngn elektriker att installera, och det ör det jag är mest efter.

Onödigt att tänka att jag är omedveten om brand och bilens värdet! Därför jag ställer frågorna. Tacksam för alla svar hittills.
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 19 feb 2019 12:47

Re: Vilken laddbox ska jag köpa?

Inlägg av BoaNeo »

HappyX skrev:
...

Onödigt att tänka att jag är omedveten om brand och bilens värdet! Därför jag ställer frågorna. Tacksam för alla svar hittills.
Mit svar var ikke myntet på dit spørgsmål (selvfølgelig skal man undersøge priser), men derimod på forslaget om at bruge et alm. 3-fase udtag og en mobil connector istedet for en fast installation. I mine øjne er det ikke egnet til langtids ladning indendørs i en garage uden opsyn, og da slet ikke hvis eneste argument for det er at spare lidt ussel mammon ;).
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
HappyX
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 mar 2019 19:53

Re: Vilken laddbox ska jag köpa?

Inlägg av HappyX »

BoaNeo skrev:
HappyX skrev:
...

Onödigt att tänka att jag är omedveten om brand och bilens värdet! Därför jag ställer frågorna. Tacksam för alla svar hittills.
Mit svar var ikke myntet på dit spørgsmål (selvfølgelig skal man undersøge priser), men derimod på forslaget om at bruge et alm. 3-fase udtag og en mobil connector istedet for en fast installation. I mine øjne er det ikke egnet til langtids ladning indendørs i en garage uden opsyn, og da slet ikke hvis eneste argument for det er at spare lidt ussel mammon ;).
Ahh :) förlåt! Håller med.
Skriv svar