Hatten av!!
Moderator: Redaktion
Re: Hatten av!!
Jag kommer inte ihåg var jag har sett det, men någon har faktiskt provat det där med dieselaggregat och kommit fram till att Teslan är fortfarande snålare än en motsvarande dieselbil. Inte så konstigt egentligen. Dieselaggregatet går på bästa möjliga varvtal med bästa möjliga verkningsgrad hela tiden. Förlusterna på el-sidan är nästan försumbara i sammanhanget.
Men det begriper ju inte fossilister.
Men det begriper ju inte fossilister.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hatten av!!
Naturligtvis är dete ploj! Om inte annat får man ta det som det. Men...ett stort men, man blir gång på gång förvånad, rentav paff, hur många i ens bekantskapskrets som har en negativ inställning till "oss", miljöbils- enkannerligen elbilslovers! T o m bland dom som fått prova på att köra Tesla, finns nån slags avighet. Borde inte alla bli lika fascinerade över denna fantastiska revolution? Avundsjuka? Dumhet eller allmän tröghet? Man undrar i a f lixom som Bjelke brukar säja!
X100 lev.14/8-18.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Hatten av!!
Ja det har du rätt i. Undra om det inte var CleanTechnica som skrev om det för ett år eller två sedan, eller något i den stilen.mati skrev:Jag kommer inte ihåg var jag har sett det, men någon har faktiskt provat det där med dieselaggregat och kommit fram till att Teslan är fortfarande snålare än en motsvarande dieselbil. Inte så konstigt egentligen. Dieselaggregatet går på bästa möjliga varvtal med bästa möjliga verkningsgrad hela tiden. Förlusterna på el-sidan är nästan försumbara i sammanhanget.
Men det begriper ju inte fossilister.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Hatten av!!
JA, tyvärr lär det bli än värre då det inte kommer finnas värst mycket elbilar få tag i under 400.000 de två närmaste åren.far1far2 skrev:Naturligtvis är dete ploj! Om inte annat får man ta det som det. Men...ett stort men, man blir gång på gång förvånad, rentav paff, hur många i ens bekantskapskrets som har en negativ inställning till "oss", miljöbils- enkannerligen elbilslovers! T o m bland dom som fått prova på att köra Tesla, finns nån slags avighet. Borde inte alla bli lika fascinerade över denna fantastiska revolution? Avundsjuka? Dumhet eller allmän tröghet? Man undrar i a f lixom som Bjelke brukar säja!
Och batteribristen ovanpå det - suck.
Re: Hatten av!!
Nu bara väntar jag på att denna bild skall komma i mitt FB-flöde från fruns kusin med någon syrlig kommentar.
Han är en riktig BMW-fanatiker...
Han är en riktig BMW-fanatiker...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hatten av!!
Jag har redan sett flera stycken dela bilden i mitt flöde... Deras kommentarer visar lite på det där med attErxon skrev:Nu bara väntar jag på att denna bild skall komma i mitt FB-flöde från fruns kusin med någon syrlig kommentar.
Han är en riktig BMW-fanatiker...
somliga verkligen VILL att det ska vara skit med elbil, precis som nämnts ovan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Hatten av!!
Jag förstår inte vitsen med att fejka en sån bild. Det är väl inte bilens fel att den går att ladda med ett elverk?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Re: Hatten av!!
Håller med. Det är väl rentav en fördel att det faktiskt går. Även om det kanske inte är bästa sättet så visar det ju egentligen bara att en elbil går att ladda överallt där det finns ström. Även om strömmen kommer från en dieselgenerator. Det hade ju kunnat vara ett gäng solceller också, eller nåt annat roligt.Kraftverksdoktorn skrev:Jag förstår inte vitsen med att fejka en sån bild. Det är väl inte bilens fel att den går att ladda med ett elverk?
Det är väl ingen som på fullt allvar tror att man måste ladda en elbil på det här sättet eller att det är gängse metodik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hatten av!!
Och så dök den upp i gruppen "Petrolheads" också... Jag kommer alltså bli tvungen att isolera mig från allt som har med bilar att göra som inte är pro Tesla för att stå ut?
Re: Hatten av!!
Så klart att ni har rätt. Att den går att ladda via elverk är en fördel. Problemet med en sådan här bild är att det förstärker bilden av att elbilar ännu inte är mogna uppgiften, och att när det skiter sig är det den gamla hederliga fossiltekniken som får komma till räddning.mati skrev:Håller med. Det är väl rentav en fördel att det faktiskt går. Även om det kanske inte är bästa sättet så visar det ju egentligen bara att en elbil går att ladda överallt där det finns ström. Även om strömmen kommer från en dieselgenerator. Det hade ju kunnat vara ett gäng solceller också, eller nåt annat roligt.Kraftverksdoktorn skrev:Jag förstår inte vitsen med att fejka en sån bild. Det är väl inte bilens fel att den går att ladda med ett elverk?
Det är väl ingen som på fullt allvar tror att man måste ladda en elbil på det här sättet eller att det är gängse metodik.
Re: Hatten av!!
Sådana bilder och tankar får man väl bara bjuda på. Ingen ide att gå i strid. Tids nog kanske "dom" också ser ljuset.
(X100D Silver)
(MY LR Pearl)
MX Pearl
(MY LR Pearl)
MX Pearl
Re: Hatten av!!
Elverket verkar vara en Geko. Modell är lite mer osäkert.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hatten av!!
Ganska korkat att sitta och ladda med 2,5kW istället för att ringa en bärgare, vilket kommer gå betydligt snabbare.