Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Jeppe_E »

frippe skrev:
mans71 skrev:
mati skrev:
Nej, e-Golfens problem är att den inte marknadsförs överhuvudtaget. Sen finns det en annan aspekt, och det är föregångaren e-Golf 190, som hade ett så litet batteri att bilen var totalt ointressant för de allra flesta. Indroduktionen av det betydligt större batteriet som kom 2017 har nästan gått obemärkt förbi. Men då hade bilen redan fått sin stämpel som oanvändbar elbil med för kort räckvidd.
Ja helt värdelös bil! Den funkar bara på drygt 99% av alla våra resor utan att behöva ladda :D

Jag tror inte vi är så unika. Tänk om folk köpte bil för det vanliga use-caset istället för dom 5 resor om året där det blir lite besvärligt...
Det undrar jag också. Men är nog en vanesak.
Var och besiktigade vår model s i dag och har en med 70 kWh batteri, så när en av tre som besiktigade min bil fick reda på hur långt den gick på en laddning tittade han på mig. Och menade att om bilen gick dubbelt så långt på en laddning, då vore det ok.
Fast, varför köpa bil efter enstaka semesterresa svarade jag, och då stirrade han på mig som jag var ett ufo.
Du får tänka såhär istället;

Vi har under många decennier lärt oss att vi kan köra längre och längre med de bilar vi köper. Därför har de flesta ett tankesätt som inte riktigt är applicerbart på elbilar. Man ska sätta sig i bilen och köra 40-50 mil och komma fram på 4-5h. Titta bara på mig som är superintresserad av elbilar och nästa bil som jag köper kommer att vara en elbil. jag har alltså redan kommit över tröskeln, ändå känner jag en del "oro" över räckvidden. Det är naturligtvis helt fel, men det är en känsla som man måste komma över. Den släpper ju när man väl står där med sin elbil och pluggar in den var eller varannan dag när man kommit hem från jobbet.
Det handlar mer om att de där långresorna nu blir 2-3 kortare delsträckor med lite pauser i mellan och så kanske 1 timmes längre restid. Idag kan jag köra Ängelholm-Stockholm ToR utan att tanka. Det är lite det mindset som finns. Man kan se det som en begränsning och det är just därför som det är så svårt att komma över det :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av dd88 »

Jag skulle vilja påstå att räckviddsångesten är kraftigt överdriven, det jag oroar mig för är när man råkar ha för lite batteri i bilen och oplanerat måste iväg en längre bit än vad man har batteri för. Idag är det enkelt att tanka i några liter på vägen men att ladda tar på tok för lång tid om det är bråttom.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av frippe »

Ja, räckviddsångesten är definitivt överdriven. Men mycket handlar om tillgång på snabbladdare eller åtminstone lite snabbare laddare än hemmaladdare. Då blir inte avstickaren ett problem i sig, även om det kräver lite laddning för att få till.

Men säljs det elbilar med allt för dålig egen laddare behövs det flera DC-laddare och de kostar nog mer att uppföra än en elstolpe som ger växelström.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Jeppe_E »

frippe skrev:
Ja, räckviddsångesten är definitivt överdriven. Men mycket handlar om tillgång på snabbladdare eller åtminstone lite snabbare laddare än hemmaladdare. Då blir inte avstickaren ett problem i sig, även om det kräver lite laddning för att få till.

Men säljs det elbilar med allt för dålig egen laddare behövs det flera DC-laddare och de kostar nog mer att uppföra än en elstolpe som ger växelström.
Det spelar ju mindre roll om den är överdriven eller ej, det är en förändring och vi alla befinner sig på olika ställen i förändringskurvan. Det måste man ha respekt för. :)
forandringskurva.jpg
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
mans71 skrev:
mati skrev:
Nej, e-Golfens problem är att den inte marknadsförs överhuvudtaget. Sen finns det en annan aspekt, och det är föregångaren e-Golf 190, som hade ett så litet batteri att bilen var totalt ointressant för de allra flesta. Indroduktionen av det betydligt större batteriet som kom 2017 har nästan gått obemärkt förbi. Men då hade bilen redan fått sin stämpel som oanvändbar elbil med för kort räckvidd.
Ja helt värdelös bil! Den funkar bara på drygt 99% av alla våra resor utan att behöva ladda :D

Jag tror inte vi är så unika. Tänk om folk köpte bil för det vanliga use-caset istället för dom 5 resor om året där det blir lite besvärligt...
Det undrar jag också. Men är nog en vanesak.
Var och besiktigade vår model s i dag och har en med 70 kWh batteri, så när en av tre som besiktigade min bil fick reda på hur långt den gick på en laddning tittade han på mig. Och menade att om bilen gick dubbelt så långt på en laddning, då vore det ok.
Fast, varför köpa bil efter enstaka semesterresa svarade jag, och då stirrade han på mig som jag var ett ufo.
Du får tänka såhär istället;

Vi har under många decennier lärt oss att vi kan köra längre och längre med de bilar vi köper. Därför har de flesta ett tankesätt som inte riktigt är applicerbart på elbilar. Man ska sätta sig i bilen och köra 40-50 mil och komma fram på 4-5h. Titta bara på mig som är superintresserad av elbilar och nästa bil som jag köper kommer att vara en elbil. jag har alltså redan kommit över tröskeln, ändå känner jag en del "oro" över räckvidden. Det är naturligtvis helt fel, men det är en känsla som man måste komma över. Den släpper ju när man väl står där med sin elbil och pluggar in den var eller varannan dag när man kommit hem från jobbet.
Det handlar mer om att de där långresorna nu blir 2-3 kortare delsträckor med lite pauser i mellan och så kanske 1 timmes längre restid. Idag kan jag köra Ängelholm-Stockholm ToR utan att tanka. Det är lite det mindset som finns. Man kan se det som en begränsning och det är just därför som det är så svårt att komma över det :)

Alltså, sitter nån och kör 50 mil utan paus eller _tror_ de att de gör det? Hur ofta? Och varför?

Problemet med Tesla är att man inte kan åka precis hur man vill om man rör sig utanför SuC-nätverket. T ex i vintras när vi skulle till Romme över dagen. Då hade jag tur och lyckades boka en av deras destinationsladdare. Men det var inte många laddplatser direkt... Så det kommer ju bli växtvärk. Alternativet var en stund på en Chademo i Avesta eller Hedemora. Men det hade inte känts naturligt för totalt var det ju bara ca 2 timmar resväg.

Man kan inte heller riktigt välja var man ska stanna. Men det blir bättre och bättre.

Till sist så är jag faktiskt glad över att jag tog 100-batteriet. Vår vanliga sträcka ner till Åhus kräver numera bara 20 minuters laddning. Då kan man faktiskt äta lunch precis var man vill och sen ta en kortare fika och kisspaus vid laddningen. Med 75-batteriet hade fick vi stanna 3 ggr och ladda fast vi tog en längre paus i Arboga. Och den där Romme-utflykten kan faktiskt klaras av utan laddning om man håller igen lite och har laddat 100% innan man åker (iaf vid -5 grader och våt vägbana). Det blir faktiskt en lite större frihet.

Med vår i3 hade jag inte tänkt tanken på att åka till Romme. Iaf inte utan att nyttja REX. För det första vill vi dit så tidigt som möjligt, helst tills liftarna öppnar vid 09.00, och sen på kvällen är man trött och vill bara hem. Att då stanna 3-4 ggr längs vägen känns HELT ohållbart. Inte på en så kort sträcka. Jag ser faktiskt alla andra elbilar förutom Tesla som "andrabilar" idag. Till och med I-Pace. Iaf tills Ionity är tillräckligt utbyggt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Alltså, sitter nån och kör 50 mil utan paus eller _tror_ de att de gör det? Hur ofta? Och varför?
Jag hör ju till dem som gör det och jag gör det för att det är behagligast så. Om jag t ex tar bilen till sydligare nejder lämnar jag Uppsala med full tank och stannar inte förrän vid färjan Helsingborg-Helsingör. Dock är det ju inte ofta. Det händer bara några få gånger per år och jag är ju inte dummare än att jag kan lägga till något stopp för att ladda bilen vid sådana färder. Det är ett litet pris att betala jämfört med fördelarna de 50 veckor per år som jag inte kör på det sättet, samt att jag dessutom inte släpper ut några avgaser under färden.
Ett bilköp innebär alltid en kompromiss mellan olika egenskaper och den som inte är beredd att kompromissa lite med laddning vid långfärd har jag svårt att förstå.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av ovelundkvist »

Blir du inte ens kaffesugen på så lång tid? Alternativt behöver göra dig av med kaffet du hade med dig i thermos? :D
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av far1far2 »

ovelundkvist skrev:
Blir du inte ens kaffesugen på så lång tid? Alternativt behöver göra dig av med kaffet du hade med dig i thermos? :D
Samma här ekar jag! :D
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av jeppe_sthlm »

Vårt körmönster består dels i kortare vardagsresor (under 1 mil) men även en hel del 20-50 mils resor (ett par gånger per månad). På detta har vi i dagsläget ingen hemmaladdning och vi har inte plats för mer än en bil. Då fanns inget praktiskt möjligt alternativ förutom en Tesla med möjlighet till SuC och hyggligt stort batteri. Ett 30kWh batteri med lite drain hade varit väldigt stressigt utan hemmaladdning på vintern.

I praktiken klarar vi oss nu på en laddning i veckan, samt en påfyllning om vi skall åka långt.

Men, poängen är att körmönstret och laddmöjligheterna är en otroligt stor faktor för val bilmodell när man skall köpa elbil. Det är något man inte alls behöver tänka på i val av fossilbil - man behöver bara välja om man vill ha en stor och bekväm bil eller en liten och smidig, samt hur mycket lull-lull man vill betala för.

Det krävs ganska mycket engagemang för klargöra allt detta, vilket inte är helt enkelt för Svensson som bara vill ha ett fungerande transportmedel. Då är det lättare att välja en fossil.

Därför är det en väldigt viktigt punkt du trycker på Jerker!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av zyax »

Jag kan också köra vääldigt långt utan stopp, men det är sällan det händer numera. Hela familjen har man tvingat sitta i 6+ timmar i sträck, det är tur att generna har gett oss bra blåsa...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Niklas Z »

ovelundkvist skrev:
Blir du inte ens kaffesugen på så lång tid? Alternativt behöver göra dig av med kaffet du hade med dig i thermos? :D
Dricker inte kaffe, vara sig när jag kör bil eller annars. Dessutom är det inte så lång tid, en 50-mils etapp tar 4-5 timmar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av mati »

Förr i tiden tillhörde jag också den kategorin som ville ha så stor tank som möjligt. Jag åkte då mycket (eller nja, några gånger per år) sträckan Sverige - Tyskland och den sträckan ville jag kunna köra i ett svep utan att behöva stanna någonstans förutom på färjan. Hade inte färjan funnits hade jag nog inte stannat alls. För mig var det totalt otänktbart att skaffa en bil som inte klarade den sträckan på drygt 90 mil (!) på en tank. Det var ett absolut krav. I den sträckan ingick dessutom 33 mil Autobahn med fri fart, vilket jag utnyttjade i den mån det gick. Gud så korkat. Tur att man blir något så när vuxen någon gång.
Idag är jag glad att jag överlevde detta vansinnet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av jeppe_sthlm »

Finns andra lösningar på sträckkörning

Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Förr i tiden tillhörde jag också den kategorin som ville ha så stor tank som möjligt. Jag åkte då mycket (eller nja, några gånger per år) sträckan Sverige - Tyskland och den sträckan ville jag kunna köra i ett svep utan att behöva stanna någonstans förutom på färjan. Hade inte färjan funnits hade jag nog inte stannat alls. För mig var det totalt otänktbart att skaffa en bil som inte klarade den sträckan på drygt 90 mil (!) på en tank. Det var ett absolut krav. I den sträckan ingick dessutom 33 mil Autobahn med fri fart, vilket jag utnyttjade i den mån det gick. Gud så korkat. Tur att man blir något så när vuxen någon gång.
Idag är jag glad att jag överlevde detta vansinnet.
Att köra 90 mil en stint låter för mycket för mig också, men 4-5 timmar körning är inget som helst problem. Det är ju tiden som är den viktiga parametern egentligen, inte sträckan.
Men på vilket sätt var det ett vansinne?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av LarsL »

Jeppe_E skrev:
...Titta bara på mig som är superintresserad av elbilar och nästa bil som jag köper kommer att vara en elbil. jag har alltså redan kommit över tröskeln, ändå känner jag en del "oro" över räckvidden.
...
Det handlar mer om att de där långresorna nu blir 2-3 kortare delsträckor med lite pauser i mellan och så kanske 1 timmes längre restid. Idag kan jag köra Ängelholm-Stockholm ToR utan att tanka. Det är lite det mindset som finns. Man kan se det som en begränsning och det är just därför som det är så svårt att komma över det :)
dd88 skrev:
Jag skulle vilja påstå att räckviddsångesten är kraftigt överdriven, det jag oroar mig för är när man råkar ha för lite batteri i bilen och oplanerat måste iväg en längre bit än vad man har batteri för. Idag är det enkelt att tanka i några liter på vägen men att ladda tar på tok för lång tid om det är bråttom.
Jag brukade säga att räckvidd är något man har innan bilköpet eller innan resan, när man väl är på gång finns den inte längre. För de vanliga vardagsresorna är det ju oftast bara att köra, laddningen man får under natten räcker mer än väl. Räcker den inte riktigt ändå så handlar det ju bara om några minuter på snabbladdare innan man kan åka vidare, för det behövs ju inte mer än de km som fattas.
Långresor kräver lite mer planering och att snabbladdare finns och fungerar. Tidsskillnaden är oftast inte jättestor eftersom vi ändå vill ta paus med jämna mellan rum, tre barn.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev:
Men på vilket sätt var det ett vansinne?
Helt enkelt för att man inte kan hålla sig vaken i den mån som skulle krävas för att köra bil på ett trafiksäkert sätt. Eller snarare sagt kan jag inte det. Efter 10 timmars sträckkörning har man samma reaktionstid som ett rattfyllo. Men det inser man inte riktigt när man sitter och kör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Niklas Z skrev:
Men på vilket sätt var det ett vansinne?
Helt enkelt för att man inte kan hålla sig vaken i den mån som skulle krävas för att köra bil på ett trafiksäkert sätt. Eller snarare sagt kan jag inte det. Efter 10 timmars sträckkörning har man samma reaktionstid som ett rattfyllo. Men det inser man inte riktigt när man sitter och kör.
Att köra tio timmar i ett sträck skulle inte jag vilja göra. Men som jag ser det är fem timmar i ett sträck inget problem. Efter ett sådant pass är jag helt klart mindre trött än när jag går till bilen för att köra hem efter en normal arbetsdag.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av mati »

Ja, fem timmar klarar man av. Men jag tycker att det är jobbigt att sitta i en bil timme efter timme, och jag skulle inte längre vilja göra det frivilligt. Jag stannar gärna efter två timmar och relaxar lite. En laddpaus på 20-30 minuter är precis lagom lång för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av LarsL »

5h x 90km/h är 450 km. Det finns ju rätt många elbilar med räckvidd i den klassen.
Verdi

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
5h x 90km/h är 450 km. Det finns ju rätt många elbilar med räckvidd i den klassen.
Njae. Man sitter knappast så länge i 90 km/h. Säg 120-140 km/h istället.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
5h x 90km/h är 450 km. Det finns ju rätt många elbilar med räckvidd i den klassen.
Njae. Man sitter knappast så länge i 90 km/h. Säg 120-140 km/h istället.
Precis. Det är ett mer relevant hastighetsintervall.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av LarsL »

Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
5h x 90km/h är 450 km. Det finns ju rätt många elbilar med räckvidd i den klassen.
Njae. Man sitter knappast så länge i 90 km/h. Säg 120-140 km/h istället.
Precis. Det är ett mer relevant hastighetsintervall.
Du klarar inte att köra i 120-140km/h i genomsnitt, det är ofta svårt att ligga på 100-110km/h.

Du bör med en modern elbil kunna ligga och köra i motorvägstempo i typ 3-4 timmar. För mig är det fullt tillräckligt.

Edit: Sverige och lagliga hastigheter plus några %.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Niklas Z »

Att köra med genomsnitt över 120 km/h har jag gjort många gånger förr. Går alldeles utmärkt om det huvudsakligen handlar om motorväg, viket det i praktiken gör om det är långa sträckor som ska avverkas.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar