Helt enkelt för att man inte kan hålla sig vaken i den mån som skulle krävas för att köra bil på ett trafiksäkert sätt. Eller snarare sagt kan jag inte det. Efter 10 timmars sträckkörning har man samma reaktionstid som ett rattfyllo. Men det inser man inte riktigt när man sitter och kör.Niklas Z skrev:Men på vilket sätt var det ett vansinne?
Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport
Moderator: Redaktion
Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport
Att köra tio timmar i ett sträck skulle inte jag vilja göra. Men som jag ser det är fem timmar i ett sträck inget problem. Efter ett sådant pass är jag helt klart mindre trött än när jag går till bilen för att köra hem efter en normal arbetsdag.mati skrev:Helt enkelt för att man inte kan hålla sig vaken i den mån som skulle krävas för att köra bil på ett trafiksäkert sätt. Eller snarare sagt kan jag inte det. Efter 10 timmars sträckkörning har man samma reaktionstid som ett rattfyllo. Men det inser man inte riktigt när man sitter och kör.Niklas Z skrev:Men på vilket sätt var det ett vansinne?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport
Ja, fem timmar klarar man av. Men jag tycker att det är jobbigt att sitta i en bil timme efter timme, och jag skulle inte längre vilja göra det frivilligt. Jag stannar gärna efter två timmar och relaxar lite. En laddpaus på 20-30 minuter är precis lagom lång för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport
5h x 90km/h är 450 km. Det finns ju rätt många elbilar med räckvidd i den klassen.
Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport
Njae. Man sitter knappast så länge i 90 km/h. Säg 120-140 km/h istället.LarsL skrev:5h x 90km/h är 450 km. Det finns ju rätt många elbilar med räckvidd i den klassen.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport
Precis. Det är ett mer relevant hastighetsintervall.Verdi skrev:Njae. Man sitter knappast så länge i 90 km/h. Säg 120-140 km/h istället.LarsL skrev:5h x 90km/h är 450 km. Det finns ju rätt många elbilar med räckvidd i den klassen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport
Du klarar inte att köra i 120-140km/h i genomsnitt, det är ofta svårt att ligga på 100-110km/h.Niklas Z skrev:Precis. Det är ett mer relevant hastighetsintervall.Verdi skrev:Njae. Man sitter knappast så länge i 90 km/h. Säg 120-140 km/h istället.LarsL skrev:5h x 90km/h är 450 km. Det finns ju rätt många elbilar med räckvidd i den klassen.
Du bör med en modern elbil kunna ligga och köra i motorvägstempo i typ 3-4 timmar. För mig är det fullt tillräckligt.
Edit: Sverige och lagliga hastigheter plus några %.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport
Att köra med genomsnitt över 120 km/h har jag gjort många gånger förr. Går alldeles utmärkt om det huvudsakligen handlar om motorväg, viket det i praktiken gör om det är långa sträckor som ska avverkas.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.