Elbils motioner till kommunen

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av mati »

Om kommunen vill ta betalt för elen på kommunala stolpar så måste det vara rimligt prissatt och inga astromoniska ockerpriser. Betalning per kWh är att föredra. Om det nu är så viktigt med minutdebitering så får det inte bli hutlöst bara för att man har en bil som laddar långsamt.
Exempel som är bra: Karlstad tar 15 kr / timme på elbilsparkeringen (max 22kW Typ 2). Det är dyrare än vanliga parkeringsavgiften, men fortfarande riktigt bra, trots att det är debitering per tidsenhet som gäller. En tjänst som gärna används.
Exempel som är dåligt: Götene tar 1,10kr / minut för elbilsladdning (max 22kW Typ 2 även här) medan alla andra bilar parkerar helt gratis utan tidsbegränsning. Ingen elbilist med alla sinnen i behåll laddar här frivilligt om det inte är akut kris.
Exempel som är bäst: Lidköping (2 mil från ovannämnda Götene) tar inte betalt för elen överhuvudtaget. Här laddas det numera flitigt och allt oftare är det upptaget vid alla kommunala laddare.
Som elbilist väljer man att handla i en kommun som erbjuder bra laddning till en rimlig peng. Vissa kommuner har förstått det, andra inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Om kommunen vill ta betalt för elen på kommunala stolpar så måste det vara rimligt prissatt och inga astromoniska ockerpriser. Betalning per kWh är att föredra. Om det nu är så viktigt med minutdebitering så får det inte bli hutlöst bara för att man har en bil som laddar långsamt.
Exempel som är bra: Karlstad tar 15 kr / timme på elbilsparkeringen (max 22kW Typ 2). Det är dyrare än vanliga parkeringsavgiften, men fortfarande riktigt bra, trots att det är debitering per tidsenhet som gäller. En tjänst som gärna används.
Exempel som är dåligt: Götene tar 1,10kr / minut för elbilsladdning (max 22kW Typ 2 även här) medan alla andra bilar parkerar helt gratis utan tidsbegränsning. Ingen elbilist med alla sinnen i behåll laddar här frivilligt om det inte är akut kris.
Exempel som är bäst: Lidköping (2 mil från ovannämnda Götene) tar inte betalt för elen överhuvudtaget. Här laddas det numera flitigt och allt oftare är det upptaget vid alla kommunala laddare.
Som elbilist väljer man att handla i en kommun som erbjuder bra laddning till en rimlig peng. Vissa kommuner har förstått det, andra inte.
Skellefteå Kraft har fått väldigt mycket kritik för att de tog betalt per minut på deras 22kW stolpar.
Blev löjligt dyrt för min syster som kör en Nissan Leaf 24kWh som kan ladda i 3,7kW på en sådan stolpe.
Nu har de ändrat sig och nu tar de 2kr per kWh istället!

Jag tror att när marknaden mognat lite så hamnar priset per kWh runt 1,5-2kr per kWh överallt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Jag tror att när marknaden mognat lite så hamnar priset per kWh runt 1,5-2kr per kWh överallt.
Ja, det får man hoppas. Jag är dock rädd att ockerstolparna plockas bort innan dess, just eftersom ingen använder dem. Jag tror inte att kommunpamparna begriper att det är på grund av det vansinniga priset som elbilisterna ratar deras stolpar, i synnerhet när det finns gratisladdning i grannkommunen. Det är ju inte svårare än att kolla upp det innan man sätter ett pris. Jag begriper ärligt talat inte hur de resonerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av Elbilisten »

Pick-upen Piaggio Porter ElectricPower finns faktiskt. 17 kWh blybatterier som klarar 800 cyklar, max 55 km/t. Teknik från 1995 är kanske inget att glänsa med på en Teslaträff, men för exempelvis en kommuns parkförvaltning eller liknande kan den vara tillräcklig. Just nu finns det en billig men defekt på Blocket.

http://piaggiocommercialvehicles.se/ind ... ctricpower
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av clecab »

Det du glömde är tex att när de ger bygglov för en parkering så ska det sättas upp laddstolpar på tex 10% av alla platser. Och även lägga ner rör för kanaliseras så man snabbt kan bygga ut.

Fler kommer att köpa elbil om bostadsrätten har laddplatser...

Det kostar inte kommunen något och det bakas in i lägenhetspriset.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Skriv svar