Elbils motioner till kommunen

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Elbils motioner till kommunen

Inlägg av Zalman3 »

Vill ha lite tips på vad kommuner kan göra för att underlätta för elbilsfolket.

Mina förslag är:
1. Alla bilar som Kommunens Energibolag köper in ska vara eldrivna. Är ju en mycket stor fördel om Energibolaget som själva säljer el är föregångare inom detta område. Argument som att elbilar är för dyra, har för kort räckvidd, inte har 4wd, är för små, inte fungerar på vintern, inte har kula mm, kan jag besvara med att det finns idag elbilar för i princip nästan alla behov(eller inom en mycket snar framtid).

2. Kommun måste införa att alla bilar som inköps efter 1 januari 2020 ska vara laddbara supermiljöbilar.

3. Tyvärr finns det bara 50kW DC laddare i Kommunen idag. Kommunens Energibolag måste bygga 350kW DC laddare i samma takt som det byggs i övriga landet.

4. Vill man få hit turister så måste det finnas en utbyggd laddinfrastruktur. Både 350kW snabbladdare längs de stora vägarna, men även laddmöjlighet på hotell, campingplatser, nöjen, shopping och vårdinrättningar.

5. Betalningslösningar för dessa laddplatser måste förbättras. Audi t.ex. inför nu ett MyAudikort som innebär att man kan ladda på 72.000 platser i Europa. Under 2019 inför de roaming, så att man hittar en laddplats, laddar, bilen pratar med stolpen, och man får en faktura i slutet av månaden. Mycket smidigt.

6. IT-lösningar så man i PC eller en app i mobilen snabbt kan hitta en laddplats. Finns delvis redan med den kan göras bättre. Man vill också i appen se hur många lediga laddstolpar det finns, så man kan välja en annan laddplats vid hög beläggning.

7. Skyltning om var laddplatser finns måste förbättras. Minst lika stora skyltar som för dagens Bensinstationer måste sättas upp. Utgår ifrån att befintliga bensinstationer byter namn till Energistationer.

8. Halva priset för kommunens parkeringar som har laddplats.

9. All personal inom Kommun ska erbjudas ett avtal som motsvarar ”hemPC-avtalet” för att kunna köpa en elbil. Att man gör ett bruttolöneavdrag så att man får en låg månadskostnad. Kommun ska inte stötta med pengar, men med den administration som detta innebär. Däremot ska kommunen använda de 10-20% i rabatter man har vid inköp av elbilar, så att det anställde får ett mycket lågt inköpspris.

10. Energibolaget ska satsa mera på att bygga solceller på kommunens fastigheter. Ska alla köra elbil krävs mer elproduktion. Dessutom ska de erbjuda förmånliga solcellslösningar till privatpersoner och företag i kommunen. Ett bra sätt är att ta efter ETC-el som erbjuder ett elavtal med en villaägare i 10år till normalpris. ETL-el bygger då solceller på villaägaren tak, ETC-el tar alla bidrag, efter 10 år är solcellerna betalda och då övergår solcellerna i villaägarens ägo och då har villaägaren gratis el från år 11.

11. Smartgrid lösningar ska erbjudas kunder. Det finns redan idag bilar med V2G. Min syster har idag solceller och en elbil med V2G-stöd. Då vill hon av Energibolaget få en möjlighet att koppla in sin bil så att hon kan både ladda sin elbil, men också driva sitt hus med ström från sin bil vid elavbrott. www.swedishsmartgrid.se

12. Bra vore också om Energibolaget har stöd för att styra kunders elförbrukning, t.ex. styra elbilen laddapp, värmepump mm, så att elförbrukningen sker på perioder på dygnet då elpriset och elförbrukningen är låg. Eller se till att elbilar laddas då det blåser mycket.

13. Energibolaget ska erbjuda kunder solceller med V2G och/eller batterilagringslösning för sina kunder. Fördelen med en batterilagring i huset är att man kan köra helt offgrid under kortare perioder. Då blir man inte känslig för kortare strömavbrott och får även renare ström utan transienter, vilket är bra om man t.ex. har känslig mätutrustning. Dessutom kan man säkra ner från t.ex. 25A till 16A och tjäna fasta kostnader.


Vad mer kan Kommunen göra?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av mans71 »

Jag skjutsar barn till div. sporthallar varje helg mer eller mindre. ALLA sporthallar borde erbjuda laddmöjlighet, gärna betallösning typ clever så att alla ”snålinkopplare” som inte behöver ladda låter dom vara.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av Zalman3 »

Givetvis måste även sporthallen ha laddmöjlighet.
Ju fler laddplatser, ju mindre batteri behöver man.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
1. Alla bilar som Kommunens Energibolag köper in ska vara eldrivna. Är ju en mycket stor fördel om Energibolaget som själva säljer el är föregångare inom detta område. Argument som att elbilar är för dyra, har för kort räckvidd, inte har 4wd, är för små, inte fungerar på vintern, inte har kula mm, kan jag besvara med att det finns idag elbilar för i princip nästan alla behov(eller inom en mycket snar framtid).

2. Kommun måste införa att alla bilar som inköps efter 1 januari 2020 ska vara laddbara supermiljöbilar.
Bra och vettigt!
3. Tyvärr finns det bara 50kW DC laddare i Kommunen idag. Kommunens Energibolag måste bygga 350kW DC laddare i samma takt som det byggs i övriga landet.
Kommunen ska nog inte vara den som bygger laddstationer. Däremot ska den underlätta för bolag inklusive egna energibolaget att bygga snabbladdare
6. IT-lösningar så man i PC eller en app i mobilen snabbt kan hitta en laddplats. Finns delvis redan med den kan göras bättre. Man vill också i appen se hur många lediga laddstolpar det finns, så man kan välja en annan laddplats vid hög beläggning.
Appar ska nog kommuner och stat hålla sig långt borta ifrån...
9. All personal inom Kommun ska erbjudas ett avtal som motsvarar ”hemPC-avtalet” för att kunna köpa en elbil. Att man gör ett bruttolöneavdrag så att man får en låg månadskostnad. Kommun ska inte stötta med pengar, men med den administration som detta innebär. Däremot ska kommunen använda de 10-20% i rabatter man har vid inköp av elbilar, så att det anställde får ett mycket lågt inköpspris.
Väldigt bra och billigt sätt att gynna elbilar i kommunen. Kungsbacka kommun körde med en liknade drive men tyckte då att de anställda skulle dela med sig av bilen till andra under dagen, blir ganska ointressant för den anställde.
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av JonasAnd »

Zalman3 skrev:
Vill ha lite tips på vad kommuner kan göra för att underlätta för elbilsfolket.

Mina förslag är:
1. Alla bilar som Kommunens Energibolag köper in ska vara eldrivna. Är ju en mycket stor fördel om Energibolaget som själva säljer el är föregångare inom detta område. Argument som att elbilar är för dyra, har för kort räckvidd, inte har 4wd, är för små, inte fungerar på vintern, inte har kula mm, kan jag besvara med att det finns idag elbilar för i princip nästan alla behov(eller inom en mycket snar framtid).

2. Kommun måste införa att alla bilar som inköps efter 1 januari 2020 ska vara laddbara supermiljöbilar.

3. Tyvärr finns det bara 50kW DC laddare i Kommunen idag. Kommunens Energibolag måste bygga 350kW DC laddare i samma takt som det byggs i övriga landet.

4. Vill man få hit turister så måste det finnas en utbyggd laddinfrastruktur. Både 350kW snabbladdare längs de stora vägarna, men även laddmöjlighet på hotell, campingplatser, nöjen, shopping och vårdinrättningar.

5. Betalningslösningar för dessa laddplatser måste förbättras. Audi t.ex. inför nu ett MyAudikort som innebär att man kan ladda på 72.000 platser i Europa. Under 2019 inför de roaming, så att man hittar en laddplats, laddar, bilen pratar med stolpen, och man får en faktura i slutet av månaden. Mycket smidigt.

6. IT-lösningar så man i PC eller en app i mobilen snabbt kan hitta en laddplats. Finns delvis redan med den kan göras bättre. Man vill också i appen se hur många lediga laddstolpar det finns, så man kan välja en annan laddplats vid hög beläggning.

7. Skyltning om var laddplatser finns måste förbättras. Minst lika stora skyltar som för dagens Bensinstationer måste sättas upp. Utgår ifrån att befintliga bensinstationer byter namn till Energistationer.

8. Halva priset för kommunens parkeringar som har laddplats.

9. All personal inom Kommun ska erbjudas ett avtal som motsvarar ”hemPC-avtalet” för att kunna köpa en elbil. Att man gör ett bruttolöneavdrag så att man får en låg månadskostnad. Kommun ska inte stötta med pengar, men med den administration som detta innebär. Däremot ska kommunen använda de 10-20% i rabatter man har vid inköp av elbilar, så att det anställde får ett mycket lågt inköpspris.

10. Energibolaget ska satsa mera på att bygga solceller på kommunens fastigheter. Ska alla köra elbil krävs mer elproduktion. Dessutom ska de erbjuda förmånliga solcellslösningar till privatpersoner och företag i kommunen. Ett bra sätt är att ta efter ETC-el som erbjuder ett elavtal med en villaägare i 10år till normalpris. ETL-el bygger då solceller på villaägaren tak, ETC-el tar alla bidrag, efter 10 år är solcellerna betalda och då övergår solcellerna i villaägarens ägo och då har villaägaren gratis el från år 11.

11. Smartgrid lösningar ska erbjudas kunder. Det finns redan idag bilar med V2G. Min syster har idag solceller och en elbil med V2G-stöd. Då vill hon av Energibolaget få en möjlighet att koppla in sin bil så att hon kan både ladda sin elbil, men också driva sitt hus med ström från sin bil vid elavbrott. http://www.swedishsmartgrid.se

12. Bra vore också om Energibolaget har stöd för att styra kunders elförbrukning, t.ex. styra elbilen laddapp, värmepump mm, så att elförbrukningen sker på perioder på dygnet då elpriset och elförbrukningen är låg. Eller se till att elbilar laddas då det blåser mycket.

13. Energibolaget ska erbjuda kunder solceller med V2G och/eller batterilagringslösning för sina kunder. Fördelen med en batterilagring i huset är att man kan köra helt offgrid under kortare perioder. Då blir man inte känslig för kortare strömavbrott och får även renare ström utan transienter, vilket är bra om man t.ex. har känslig mätutrustning. Dessutom kan man säkra ner från t.ex. 25A till 16A och tjäna fasta kostnader.


Vad mer kan Kommunen göra?
1:an och 2:an tror jag är ganska svåra, många fordon som körd av både energibolag / kommun är olika former av arbetsbilar och där finns inga bra / vettiga alternativ riktigt än. De har säkert många Hilux och andra flakbilar för snöröjning, transport av maskiner osv. Jag hade omformulerat till "personbilar" eller liknande, men det kanske var så du tänkte (arbetsbilar räknas ju ofta som lätta lastbilar i registreringen).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av Zalman3 »

Exempel på laddbara pickuper:


ISUZU
"Isuzu D-Max kommer med eldrift"
https://www.atl.nu/entreprenad/isuzu-d- ... d-eldrift/

FORD
Bill Ford Hints At Future Pure Electric Ford F-150
"[The 2020 Ford F-150 Hybrid is] going to be a truck that takes you farther without sacrificing power and a truck that helps you do more when you get there, with electricity for everything from your tools to your camping gear.
And then we’ll keep innovating. When it comes to building the best trucks in the world, we never rest. Whether they’re gas, diesel, hybrid—or when the time comes, fully electric—we will ensure they power the world in a sustainable way and remain Built Ford Tough."
https://insideevs.com/bill-ford-hints-p ... ord-f-150/

CHEVROLET
New Chevy Silverado Chief Designer Says All Powertrains Fit (EV, PHEV)
https://insideevs.com/chevy-silverado-c ... s-ev-phev/

RIVIAN
Rivian Electric Truck Spotted Doing Some Serious Off-Roading
https://insideevs.com/rivian-electric-t ... f-roading/

TESLA
"Elon Musk Confirms Tesla Pickup Truck"
https://electrek.co/2018/08/09/tesla-pi ... w-product/

SSANGYONG
"SsangYong Wants To Make World’s First Electric Pickup Truck"
https://insideevs.com/ssangyong-wants-t ... kup-truck/

HAVELAAR
"Havelaar Lets Bison Electric Pickup Roar In Canada"
https://insideevs.com/havelaar-bison-el ... up-canada/

WORKHORSE
"Workhorse W-15 PHEV Electric Pickup/80 Miles Range Revealed"
https://insideevs.com/workhorse-w15-ele ... ckup-phev/

RENAULT
"Kangoo ZE pickup"
http://elbilsnytt.se/dyrare-for-torstiga-bilar/

Nissans e-NV200 pickup
http://elbilsnytt.se/dyrare-for-torstiga-bilar/

BOLLINGER B1
https://www.bollingermotors.com/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av JonasAnd »

Zalman3 skrev:
Exempel på laddbara pickuper:


ISUZU
"Isuzu D-Max kommer med eldrift"
https://www.atl.nu/entreprenad/isuzu-d- ... d-eldrift/

FORD
Bill Ford Hints At Future Pure Electric Ford F-150
"[The 2020 Ford F-150 Hybrid is] going to be a truck that takes you farther without sacrificing power and a truck that helps you do more when you get there, with electricity for everything from your tools to your camping gear.
And then we’ll keep innovating. When it comes to building the best trucks in the world, we never rest. Whether they’re gas, diesel, hybrid—or when the time comes, fully electric—we will ensure they power the world in a sustainable way and remain Built Ford Tough."
https://insideevs.com/bill-ford-hints-p ... ord-f-150/

CHEVROLET
New Chevy Silverado Chief Designer Says All Powertrains Fit (EV, PHEV)
https://insideevs.com/chevy-silverado-c ... s-ev-phev/

RIVIAN
Rivian Electric Truck Spotted Doing Some Serious Off-Roading
https://insideevs.com/rivian-electric-t ... f-roading/

TESLA
"Elon Musk Confirms Tesla Pickup Truck"
https://electrek.co/2018/08/09/tesla-pi ... w-product/

SSANGYONG
"SsangYong Wants To Make World’s First Electric Pickup Truck"
https://insideevs.com/ssangyong-wants-t ... kup-truck/

HAVELAAR
"Havelaar Lets Bison Electric Pickup Roar In Canada"
https://insideevs.com/havelaar-bison-el ... up-canada/

WORKHORSE
"Workhorse W-15 PHEV Electric Pickup/80 Miles Range Revealed"
https://insideevs.com/workhorse-w15-ele ... ckup-phev/

RENAULT
"Kangoo ZE pickup"
http://elbilsnytt.se/dyrare-for-torstiga-bilar/

Nissans e-NV200 pickup
http://elbilsnytt.se/dyrare-for-torstiga-bilar/

BOLLINGER B1
https://www.bollingermotors.com/
Laddbara pickuper... som inte finns (än...). Visst, det är kanske inte omöjligt att köpa en sådan men snudd på, de få som verkar finnas tillgängliga verkar ju vara specialbyggen och arbetsbilar ska palla ganska tuffa tag, de ska köra tunga släp, snöröjning osv. Jag tror det är minst fem år kvar innan det är realistiskt att köpa stora mängder elbilar som arbetsbilar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av LarsL »

JonasAnd skrev:
Laddbara pickuper... som inte finns (än...). Visst, det är kanske inte omöjligt att köpa en sådan men snudd på, de få som verkar finnas tillgängliga verkar ju vara specialbyggen och arbetsbilar ska palla ganska tuffa tag, de ska köra tunga släp, snöröjning osv. Jag tror det är minst fem år kvar innan det är realistiskt att köpa stora mängder elbilar som arbetsbilar.
Räcker ju med att det finns en modell som uppfyller kraven för att det ska funka, det behöver inte finnas en flora av utbud.
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av JonasAnd »

LarsL skrev:
JonasAnd skrev:
Laddbara pickuper... som inte finns (än...). Visst, det är kanske inte omöjligt att köpa en sådan men snudd på, de få som verkar finnas tillgängliga verkar ju vara specialbyggen och arbetsbilar ska palla ganska tuffa tag, de ska köra tunga släp, snöröjning osv. Jag tror det är minst fem år kvar innan det är realistiskt att köpa stora mängder elbilar som arbetsbilar.
Räcker ju med att det finns en modell som uppfyller kraven för att det ska funka, det behöver inte finnas en flora av utbud.
Sant, men vilken är det?

Jag tror bara man underlättar för motionen om man öppnar för att begränsa just den delen, de bilar man använder skall ofta kunna gå i jourverksamhet (elbilar i princip uteslutna), de ska kunna köra tunga släp osv.

Sen är ju elbilarna fortfarande ganska dyra, den mest realistiska bilen E-NV kosytar fortfarande som två vanliga NV.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av Zalman3 »

Det kommer ju en uppsjö av Vans också, som kan passa kommunens behov.

Exempel:
VW eCrafter
Batteriet på 35,8 kWh är placerat under lastgolvet och ska teoretiskt räcka till 17,3 mil, vilket i praktiken bör bli ca 10-12 mil. Elmotorn på 100 kW och ett vridmoment på 290 Nm räcker gott till då toppfarten är begränsad till 90 km/tim för att spara på energin.
Ett tomt batteri laddas fullt på 17 timmar i ett vanligt 230-uttag. Med laddbox på 7,2 kW tar det endast 5 timmar och 20 minuter. Vid snabbladdning fylls batteriet till 80% på 45 minuter.
Lastvolymen klarar totalt fyra EU-pallar på golvet och lastvikten varierar mellan 970 till 1 720 kg.
http://elbilsnytt.se/volkswagen-har-los ... n-crafter/


Släng på en eldriven axel och du får en Van med 4wd, hyfsad styrka och räckvidd.

Alko-tech
This hybrid system with plug-in technology offers the perfect solution for emission-free urban journeys with electric drive and longer, out-of-town tours with combustion engine, with permissible total weights between 3.5 and 5.0 tons. The special feature: The electrified rear axle with an output of 90 kW can be switched on if required, making the Transporter the first light commercial vehicle with a hybrid concept.
http://www.alko-tech.com/en/news/2018/w ... l-vehicles

Boh Westerlund från gamla Hybricon är på gång med kinesiska 3,5tons elpickuper med en bränslecells rangeextender.


Volvo kommer ju en en plugin "Duett" med 10-15 mils räckvidd på el.
"Elektrisk skåpbil med Volvo-teknik rullar i Sverige"
https://teknikensvarld.se/elektrisk-ska ... ge-600479/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av mati »

Om kommunen vill ta betalt för elen på kommunala stolpar så måste det vara rimligt prissatt och inga astromoniska ockerpriser. Betalning per kWh är att föredra. Om det nu är så viktigt med minutdebitering så får det inte bli hutlöst bara för att man har en bil som laddar långsamt.
Exempel som är bra: Karlstad tar 15 kr / timme på elbilsparkeringen (max 22kW Typ 2). Det är dyrare än vanliga parkeringsavgiften, men fortfarande riktigt bra, trots att det är debitering per tidsenhet som gäller. En tjänst som gärna används.
Exempel som är dåligt: Götene tar 1,10kr / minut för elbilsladdning (max 22kW Typ 2 även här) medan alla andra bilar parkerar helt gratis utan tidsbegränsning. Ingen elbilist med alla sinnen i behåll laddar här frivilligt om det inte är akut kris.
Exempel som är bäst: Lidköping (2 mil från ovannämnda Götene) tar inte betalt för elen överhuvudtaget. Här laddas det numera flitigt och allt oftare är det upptaget vid alla kommunala laddare.
Som elbilist väljer man att handla i en kommun som erbjuder bra laddning till en rimlig peng. Vissa kommuner har förstått det, andra inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Om kommunen vill ta betalt för elen på kommunala stolpar så måste det vara rimligt prissatt och inga astromoniska ockerpriser. Betalning per kWh är att föredra. Om det nu är så viktigt med minutdebitering så får det inte bli hutlöst bara för att man har en bil som laddar långsamt.
Exempel som är bra: Karlstad tar 15 kr / timme på elbilsparkeringen (max 22kW Typ 2). Det är dyrare än vanliga parkeringsavgiften, men fortfarande riktigt bra, trots att det är debitering per tidsenhet som gäller. En tjänst som gärna används.
Exempel som är dåligt: Götene tar 1,10kr / minut för elbilsladdning (max 22kW Typ 2 även här) medan alla andra bilar parkerar helt gratis utan tidsbegränsning. Ingen elbilist med alla sinnen i behåll laddar här frivilligt om det inte är akut kris.
Exempel som är bäst: Lidköping (2 mil från ovannämnda Götene) tar inte betalt för elen överhuvudtaget. Här laddas det numera flitigt och allt oftare är det upptaget vid alla kommunala laddare.
Som elbilist väljer man att handla i en kommun som erbjuder bra laddning till en rimlig peng. Vissa kommuner har förstått det, andra inte.
Skellefteå Kraft har fått väldigt mycket kritik för att de tog betalt per minut på deras 22kW stolpar.
Blev löjligt dyrt för min syster som kör en Nissan Leaf 24kWh som kan ladda i 3,7kW på en sådan stolpe.
Nu har de ändrat sig och nu tar de 2kr per kWh istället!

Jag tror att när marknaden mognat lite så hamnar priset per kWh runt 1,5-2kr per kWh överallt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Jag tror att när marknaden mognat lite så hamnar priset per kWh runt 1,5-2kr per kWh överallt.
Ja, det får man hoppas. Jag är dock rädd att ockerstolparna plockas bort innan dess, just eftersom ingen använder dem. Jag tror inte att kommunpamparna begriper att det är på grund av det vansinniga priset som elbilisterna ratar deras stolpar, i synnerhet när det finns gratisladdning i grannkommunen. Det är ju inte svårare än att kolla upp det innan man sätter ett pris. Jag begriper ärligt talat inte hur de resonerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av Elbilisten »

Pick-upen Piaggio Porter ElectricPower finns faktiskt. 17 kWh blybatterier som klarar 800 cyklar, max 55 km/t. Teknik från 1995 är kanske inget att glänsa med på en Teslaträff, men för exempelvis en kommuns parkförvaltning eller liknande kan den vara tillräcklig. Just nu finns det en billig men defekt på Blocket.

http://piaggiocommercialvehicles.se/ind ... ctricpower
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Elbils motioner till kommunen

Inlägg av clecab »

Det du glömde är tex att när de ger bygglov för en parkering så ska det sättas upp laddstolpar på tex 10% av alla platser. Och även lägga ner rör för kanaliseras så man snabbt kan bygga ut.

Fler kommer att köpa elbil om bostadsrätten har laddplatser...

Det kostar inte kommunen något och det bakas in i lägenhetspriset.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Skriv svar