Bostad sökes! (Uppsala kommun med omnejd)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Bostad sökes! (Uppsala kommun med omnejd)

Inlägg av NEO »

Eftersom Helectric söker tips till Malta söker jag tips till bostad :lol:

Bakgrund: Vi flyttar hem till Sverige efter över fem år i Norge. Jag har fått jobb på hufvudstadens flygplats och kommer börja jobba 1/3. Frugan är hemma med 100% norsk mammapening. Ingen av oss är ursprungligen från Uppsala men jag har familj där så vi vill prova oss fram lite och se efter också, så det passar egentligen bra att hyra en period, med period menar jag allt från 6-12mnd. Jag är från Västerås och frugan från Eskilstuna, våra barn är födda i Norge.

Vi söker radhus/villa/lägenhet på minst 80m2 med minst 3RoK. Laddning för bilen är nästan ett måste, iaf ett schukouttag. Är det lägenhet över markplan är hiss ett måste.

Kort om oss, bägge är 28 och vi har två barn på 0+2, vi varken röker, har inga djur, gillar att resa, friluftsliv men också umgås med familjen, behöver jag nämna mina intressen ;)

Känner någon forumsmedlem någon som hyr ut så är vi tacksamma för tips, skicka gärna PM!

Tänker inflytt någon gång i februari.

PS: Inte allt för nära Tars, han kommer försöka köpa min Unicorn+ efter några flaskor.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bostad sökes! (Uppsala kommun med omnejd)

Inlägg av Remuz »

Tars kommer ju plocka din bil från Arlanda. Är ju hans nya specialitet :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Bostad sökes! (Uppsala kommun med omnejd)

Inlägg av Tars »

Hehe!
Har några goda flaskor rött....
Ska höra mig för om boendet i alla fall.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Bostad sökes! (Uppsala kommun med omnejd)

Inlägg av NEO »

Det optimala hade varit några månader, tänker runt 6 men vi kan sträcka oss till ett helt år om hyrsvärden önskar. För vår del är det mest för att få lite lokalkännedom eftersom ingen av oss har bott någon annanstans än hemorter. Kan såklart tänka oss utanför Uppsala också, måste dock vara närhet till Stockholm-Arlanda.

Tar med mig en hel vinkyl med goda rödvin Tars, kan till exempel fresta med några flaskor så exotiskt som rödvin (tannat) från Uruguay som valdes till KLMs business class i många år ;)
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Bostad sökes! (Uppsala kommun med omnejd)

Inlägg av Erxon »

Om ni även tittar på utkanten av Uppsala vill jag tipsa om Almunge som ligger öster om Uppsala.
Här bor det många som pendlar till Arlanda dagligen. Går även kollektivtrafik mot Arlanda och Uppsala.
Jag själv pendlar till Märsta och det tar drygt 30 minuter och lagom med trafik.
Till Arlanda är det ca 3 mil och in till Uppsala (Boländerna) är det knappt 3 mil.
Tyvärr har jag just nu ingen koll på om det finns någon som har någon bostad för uthyrning.
Däremot dyker det med jämna mellanrum upp hus till salu...
Lofet2
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 03 mar 2016 01:02

Re: Bostad sökes! (Uppsala kommun med omnejd)

Inlägg av Lofet2 »

Hade kunnat tipsa om Knivsta som ort men det kommunala styret är som det är nu för tiden :roll:
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Bostad sökes! (Uppsala kommun med omnejd)

Inlägg av NEO »

Erxon skrev:
Om ni även tittar på utkanten av Uppsala vill jag tipsa om Almunge som ligger öster om Uppsala.
Här bor det många som pendlar till Arlanda dagligen. Går även kollektivtrafik mot Arlanda och Uppsala.
Jag själv pendlar till Märsta och det tar drygt 30 minuter och lagom med trafik.
Till Arlanda är det ca 3 mil och in till Uppsala (Boländerna) är det knappt 3 mil.
Tyvärr har jag just nu ingen koll på om det finns någon som har någon bostad för uthyrning.
Däremot dyker det med jämna mellanrum upp hus till salu...

Vi ska köpa hus.

Barnvänligt är att föredra, har hört gott om storvreta, alsike, lindbacken. Men efter så många år i utlandet och utan kännedom om Uppsala vill vi nog hyra först. För att inte nämna hur bankerna ställer sig till lånelöften utan att vara folkbokförda eller ha någon svensk skattedeklaration :roll: fick bland annat besked om att de räknar inte på elbilar när det gäller bilar, utan våra två bilar skulle schablonräknas enligt konsumentverkets tabeller, trots att vi har 0kr i lån och nästintill försumbar kostnad i strömräkning för bilarna :lol: försökte förklara att vi inte hade fossilbil och att vi inte hade billån men blev tittad på som en alien. Hon försökte sig på servicekostnader, men jag förklarade att vi hade serviceavtal som var förhandsbetalda ... tänker inte nämna minen efter den kommentaren.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Bostad sökes! (Uppsala kommun med omnejd)

Inlägg av kangru »

Uppsala är fantastiskt. Jag kan till 100% rekommendera hus i Fålhagen om ni har möjlighet. Nära till city (5min cykel, 10-15min promenad), nära till Arlanda med tåg (17min+5min cykel) eller bil (30min). Skolor, förskolor, affärer mm på gångavstånd mm. För svenska mått mätt relativt hög densitet med Teslor. Många av de som jobbar på Arlanda bor i området.

Just nu finns tex https://roimakleri.se/objects/04e2d932- ... 2e79d5afe7 ute och det kommer säkert fler inom en tid.

Om det är intressant så har jag en vän som kommer hyra ut sitt hus i Alunda med start ungefär när ni indikerar, lite långt bort kanske.
Verdi

Re: Bostad sökes! (Uppsala kommun med omnejd)

Inlägg av Verdi »

Jag tycker Lindbacken är för dyrt för vad man får. Finns många billigare områden som ligger ungefär lika långt från stan. Köpa standardvilla för 6-7 miljoner där ute?Njae.. Allt är även helt nybyggt och området saknar själ.

Jag skulle kolla på Alsike/Knivsta istället. Närmare järnvägen och närmare Arlanda. Inte så farligt dyrt heller tror jag.

Storvreta är ju också bra men då får man byta tåg i Uppsala om man ska vidare mot Arlanda. Tror det tar 8 minuter med tåg in till stationen. Men det är ju bättre än buss som tar tre ggr så lång tid.

Vi gillar Bälinge otroligt bra men det ligger ju norr om stan och har ingen järnvägsförbindelse. Hyfsad prisnivå och så finns idrottsförening, bibliotek, vårdcentral, tre dagis, två skolor, hyfsade bussförbindelser, utomhusbad med pooler och lite annat. Sen är det väldigt lite genomfartstrafik. Nästan alla gator är återvändsgator och så finns det mycket cykelvägar kors och tvärs. Så barnen kan cykla runt själva från tidig ålder. Till träningen, till kompisar osv. Man behöver inte skjutsa lika mycket som om man bodde i stan.
Skriv svar