Flest referrals i Sverige?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
danni skrev:
Verdi skrev:
Zoidberg skrev:
Så tråkigt om det blir så.

”Jag vann (förvärvade) en bil som jag inte har råd att hämta ut”

I-landsproblem javisst. Men tråkigt.

Skatten är ju inte 100% så det går väl att sälja den och göra några hundra tusen i vinst åtminstone... Bra betalt för teslakalkylen.com i vilket fall. :D
Hänger lite på om Tesla väljer att betala arbetsgivaravgift på vinsten eller inte. Faller arbetsgivaravgiften på vinnaren också så är risken rent av att du går back på att göra så.
är det inte ganska orimligt att Tesla betalar något utöver att tillhandahålla en bil? Jag tror inte dom vill lägga en krona i skatt. Om man inte vill ha bilen, så är det upp till "vinnaren".

Då kan ju ingen plocka ut bilarna oavsett hur många man skrapat ihop till...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av danni »

Nej, den risken finns. Då blir det över 2,2 miljoner i skatt om bilen anses vara värd 2,5 miljoner. Dvs helt meningslöst att ta ut den.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av gellerstam »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
danni skrev:
Verdi skrev:
Zoidberg skrev:
Så tråkigt om det blir så.

”Jag vann (förvärvade) en bil som jag inte har råd att hämta ut”

I-landsproblem javisst. Men tråkigt.

Skatten är ju inte 100% så det går väl att sälja den och göra några hundra tusen i vinst åtminstone... Bra betalt för teslakalkylen.com i vilket fall. :D
Hänger lite på om Tesla väljer att betala arbetsgivaravgift på vinsten eller inte. Faller arbetsgivaravgiften på vinnaren också så är risken rent av att du går back på att göra så.
är det inte ganska orimligt att Tesla betalar något utöver att tillhandahålla en bil? Jag tror inte dom vill lägga en krona i skatt. Om man inte vill ha bilen, så är det upp till "vinnaren".

Då kan ju ingen plocka ut bilarna oavsett hur många man skrapat ihop till...
I Sverige ja ....

Redan nu är det totalt ca 103st Roadsters som skall delas ut, så att betala miljoner extra per bil för att få dela ut bilarna är inte så ....... vinstdrivande. :-)
Tesla Model Y
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av Mickep »

men men men då måste man ju ta upp alla ref "vinster" som man fått i deklarationen (annars blir man väl skönbeskattad)
En del saker är ju inte billiga så att säga. 1-5 ref är ju lika mycket arbetsinsats som de som fått 100 st. (fortfarande en utbetalning för något som den enskilda "vinnaren" gjort).

Kan bli dyrt det här... (hur många har tänkt att staten vill ha sitt när de tog emot wallchargers, däck-hjul, presentkort på 60 tusen)

känns som om någon skulle undersöka hur det igentligen ligger till. Ide till en artikel någon som kan kolla med skatteverket? kanske vi oroar oss i onödan.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av gellerstam »

Mickep skrev:
men men men då måste man ju ta upp alla ref "vinster" som man fått i deklarationen (annars blir man väl skönbeskattad)
En del saker är ju inte billiga så att säga. 1-5 ref är ju lika mycket arbetsinsats som de som håt 100. (fortfarande en utbetalning för något som den enskilda "vinnaren" gjort)

Kan bli dyrt det här... (hur många har tänkt att staten vill ha sitt när de tog emot wallchargers, däck-hjul, presentkort på 60 tusen)
Helt rätt. Men där blir inte "intjänad" krona per granskningstimme lika hög så det kanske inte är värt det? Men om du där emot tar emot din Roadster och skatteverket granskar dig så kommer de hitta även de posterna.... :o
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av danni »

Mickep skrev:
men men men då måste man ju ta upp alla ref "vinster" som man fått i deklarationen (annars blir man väl skönbeskattad)
En del saker är ju inte billiga så att säga. 1-5 ref är ju lika mycket arbetsinsats som de som fått 100 st. (fortfarande en utbetalning för något som den enskilda "vinnaren" gjort).

Kan bli dyrt det här... (hur många har tänkt att staten vill ha sitt när de tog emot wallchargers, däck-hjul, presentkort på 60 tusen)

känns som om någon skulle undersöka hur det igentligen ligger till. Ide till en artikel någon som kan kolla med skatteverket? kanske vi oroar oss i onödan.
Tekniskt sett är det meningslöst att vinna något alls genom referralprogrammet om altl ska gå rätt till. Om du tar ut en vinst, betalar alla skatter, och sen säljer saken så dyrt du kan på Blocket kommer du ändå gå minus. Det är ingen poäng att kolla det här med Skatteverket, reglerna är solklara.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av Pontus »

danni skrev:
Nej, den risken finns. Då blir det över 2,2 miljoner i skatt om bilen anses vara värd 2,5 miljoner. Dvs helt meningslöst att ta ut den.
Men det kan bli högre än 2,5 miljoner. 250.000 dollar x 9 x 1.1 x 1.25 = 3.1 miljoner kronor. Total skatt 2.6 miljoner kronor :shock:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av Mickep »

:shock: vem blir först att gråta ut i tv när skattmasen kommer. Förvisso kan man se det som en inkomst av arbete. (även rabatt om den är kopplad till villkor av prestation som kan ses som ersättning av tjänst (lön)). reglerna är kanske glasklara, men finns det något kryphål? (lagligt helst)
Om man blir granskad, vad kan hända då?
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av Zoidberg »

gellerstam skrev:
[

Redan nu är det totalt ca 103st ..
Du är duktig på att vara noggrann :D
Cirka 103 är ganska exakt angivet för att vara cirka..
Galet många ändå.
Undrar om dom verkligen gör vinst på detta Tesla. Roadstern är nog inte billig att plocka ihop.
Det kan ju inte fortgå för evigt detta. Marknaden kommer bli full av referral-roadsters om shortrange M3 också blir roadstergrundande.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av gellerstam »

Zoidberg skrev:
gellerstam skrev:
[

Redan nu är det totalt ca 103st ..
Du är duktig på att vara noggrann :D
Cirka 103 är ganska exakt angivet för att vara cirka..
"Ca" eftersom jag räknade alldeles för snabbt i listan och kan ha summerat fel. Men annars är 103 ett väldigt exakt antal, jag kan faktiskt sträcka mig till att det är mer exakt än "ganska exakt". ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av taliz »

Kan man regga /ta emot den i nått annat land som inte har vinstskatt kanske?
Sen importera?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av +46 »

Mickep skrev:
:shock: vem blir först att gråta ut i tv när skattmasen kommer. Förvisso kan man se det som en inkomst av arbete. (även rabatt om den är kopplad till villkor av prestation som kan ses som ersättning av tjänst (lön)). reglerna är kanske glasklara, men finns det något kryphål? (lagligt helst)
Om man blir granskad, vad kan hända då?
Först när man har ”råkat” ut för en skatterevision så förstår man värdet av att ha en nitisk, gnällig och ifrågasättande revisor. Att få varenda verifikation och deklaration granskad flera år bak i tiden är minst sagt en nervpåfrestande upplevelse. Hittar de inget stort att slå ned på så fortsätter de ner på skruv och mutternivå. Till och med kartlägger släktförhållanden, hobbys, mm
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av HelectriC »

Zoidberg skrev:
gellerstam skrev:
[

Redan nu är det totalt ca 103st ..
Du är duktig på att vara noggrann :D
Cirka 103 är ganska exakt angivet för att vara cirka..
Galet många ändå.
Undrar om dom verkligen gör vinst på detta Tesla. Roadstern är nog inte billig att plocka ihop.
Det kan ju inte fortgå för evigt detta. Marknaden kommer bli full av referral-roadsters om shortrange M3 också blir roadstergrundande.
Med tanke på hur mycket extrakostnader som följer en hel bil (vinstskatt inte minst, försäkring, däck, övrigt), så lär det vara ganska många som vill göra sig av med sin Roadster om de vinner en och då blir situationen liknande tex fälgarna som många fått från programmet. På finn.no är priserna på referral Arachnid och onyx helt förstörda. Går att få löjligt billigt eftersom folk som vinner de inte har behov för dom. Nu blir det självklart inte lika många Roadster som fälgpaket, men trenden går inte mot att Roadstern blir ett investeringsobjekt om vi säger så :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Kan man regga /ta emot den i nått annat land som inte har vinstskatt kanske?
Sen importera?
Har du konto på cayman island också ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av Remuz »

Jag kan tänka mig att chansa på att slippa skatten så bara 44 reffar kvar då...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av Pontus »

Remuz skrev:
Jag kan tänka mig att chansa på att slippa skatten så bara 44 reffar kvar då...
Måste inte Tesla redovisa vem dom ger "lön" till eller är inte Tesla Sverige inblandade alls?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av +46 »

Pontus skrev:
Remuz skrev:
Jag kan tänka mig att chansa på att slippa skatten så bara 44 reffar kvar då...
Måste inte Tesla redovisa vem dom ger "lön" till eller är inte Tesla Sverige inblandade alls?
Spelar ingen roll. Sverige har skatteavtal med USA. Vill skattemyndigheten i Sverige få ut listor på vilka som erhållit gåvor från Tesla så behöver de bara lyfta på luren.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av LarsL »

Om den som lämnar refarels har bilen och då koden på företaget vilket borde betyda att vinsten tillfaller företaget. Då borde skatten bara bli förmånsvärdet och eventuell vinstskatt för företaget om det nu blir så på ett år.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av danni »

Pontus skrev:
Remuz skrev:
Jag kan tänka mig att chansa på att slippa skatten så bara 44 reffar kvar då...
Måste inte Tesla redovisa vem dom ger "lön" till eller är inte Tesla Sverige inblandade alls?
Tesla är enligt lag skyldiga att lämna kontrolluppgifter på referralvinster som är värda mer än 100 kr. Hittills har de inte gjort det...
LarsL skrev:
Om den som lämnar refarels har bilen och då koden på företaget vilket borde betyda att vinsten tillfaller företaget. Då borde skatten bara bli förmånsvärdet och eventuell vinstskatt för företaget om det nu blir så på ett år.
Tanken har slagit mig att göra på det viset. Då blir det 22% vinstskatt på själva bilen och sen förmånsvärde för att få använda den privat. Risken är att förmånsvärdet hamnar jävligt högt och då blir ett sånt upplägg minst lika dyrt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av LarsL »

Fast då kan ju företaget sälja och din förmån försvinner och därmed skatten.

Om du lägger ut den på KVD eller liknande antar jag att du sedan får köpa den privat, om du har råd och vill.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av FredrikR »

LarsL skrev:
Fast då kan ju företaget sälja och din förmån försvinner och därmed skatten.

Om du lägger ut den på KVD eller liknande antar jag att du sedan får köpa den privat, om du har råd och vill.
Skulle precis skriva samma sak, dvs att företaget kan väl sälja den, eller uppstår då något annat problem med skatt?
Men först lär du ju behålla den i ett halvår och köra så mycket du bara kan :D
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av danni »

Företaget kan såklart sälja den. Då betalar företaget bara 22% skatt på bilens värde. Säljer företaget till mig måste det vara till marknadspris. Ska jag sen ha ut förtjänsten i fickan blir det såklart skatt och sociala avgifter på dem.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
Företaget kan såklart sälja den. Då betalar företaget bara 22% skatt på bilens värde. Säljer företaget till mig måste det vara till marknadspris. Ska jag sen ha ut förtjänsten i fickan blir det såklart skatt och sociala avgifter på dem.
Jag kan inget om småföretag, men jag antar att du inte måste ta ut pengarna.

Grejen är ju att på det här sättet kan du ha den typ en sommar för en inte allt för dyr peng och sedan sälja den.

Om du efter den sommaren säljer den på tex KVD kommer du få betydligt mindre betalt för den än ny pris, blir det priset för långt får du väl köpa den själv annars får du in kapital i företaget som täcker skatten och din förmånsskatt för den där sommaren.
Alternativet att ta den privat verkar ju vara ekonomisk katastrof. Dessutom helt utan valmöjligheter längre neråt vägen.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av danni »

Grattis till två Roadsters, Torbjörn! Jag gick om dig ett kort tag men sen jäklar. Får se om jag också når slutmålet på de dagar som är kvar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av Patrik83 »

danni skrev:
Grattis till två Roadsters, Torbjörn! Jag gick om dig ett kort tag men sen jäklar. Får se om jag också når slutmålet på de dagar som är kvar.
Hur många är du upp i nu DanniBild
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Skriv svar