Electric Swede
Moderator: Redaktion
Electric Swede
Jag har våndats några veckor nu över om jag skulle gå vidare med det här eller inte, men va faan.. pinsamt eller ej, jag kör på.
Startar en ny youtubekanal inför hämtningen av nya Leafen. Normalt brukar jag hålla mig bakom kameran, så jag är (ännu) inte helt bekväm framför vilket kanske märks.
Språket var också en sån där sak jag funderade länge på.. Men det fick bli engelska då min erfarenhet från Youtube är att man ändå når väldigt många fler om det inte bara är på svenska.
Kom gärma med tips och funderingar, men linda in det lite gulligt så att jag inte kvävs under skämskudden.
https://www.youtube.com/channel/UCbX9lJ ... CMckrQ1BdQ
Startar en ny youtubekanal inför hämtningen av nya Leafen. Normalt brukar jag hålla mig bakom kameran, så jag är (ännu) inte helt bekväm framför vilket kanske märks.
Språket var också en sån där sak jag funderade länge på.. Men det fick bli engelska då min erfarenhet från Youtube är att man ändå når väldigt många fler om det inte bara är på svenska.
Kom gärma med tips och funderingar, men linda in det lite gulligt så att jag inte kvävs under skämskudden.
https://www.youtube.com/channel/UCbX9lJ ... CMckrQ1BdQ
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Electric Swede
Lycka till!joel80 skrev:Jag har våndats några veckor nu över om jag skulle gå vidare med det här eller inte, men va faan.. pinsamt eller ej, jag kör på.
Startar en ny youtubekanal inför hämtningen av nya Leafen. Normalt brukar jag hålla mig bakom kameran, så jag är (ännu) inte helt bekväm framför vilket kanske märks.
Språket var också en sån där sak jag funderade länge på.. Men det fick bli engelska då min erfarenhet från Youtube är att man ändå når väldigt många fler om det inte bara är på svenska.
Kom gärma med tips och funderingar, men linda in det lite gulligt så att jag inte kvävs under skämskudden.
https://www.youtube.com/channel/UCbX9lJ ... CMckrQ1BdQ
Re: Electric Swede
Tack!
Ska bli väldigt intressant att testa om det är någon mjukvaruändring på de Leaf 40kwh som släpps nu. Jag har fått indicier på att man flyttat gränsen på när hastigheten för snabbladdning sänks, så att batteriet kan vara några grader varmare utan restriktioner samt att restriktionerna vid högre temperaturer är lägre än tidigare.
Ska bli väldigt intressant att testa om det är någon mjukvaruändring på de Leaf 40kwh som släpps nu. Jag har fått indicier på att man flyttat gränsen på när hastigheten för snabbladdning sänks, så att batteriet kan vara några grader varmare utan restriktioner samt att restriktionerna vid högre temperaturer är lägre än tidigare.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Electric Swede
Aah nu fattar jag vilken Joel du är, vi har ju pratat just om det där i Leaf-gruppen på FB.
Kul att du testar(både Leafen och YT-mediet), ser verkligen fram emot att se vad du kommer fram till.
Och oroa dig inte för språket, det kommer att gå jättebra.
/Leo
Kul att du testar(både Leafen och YT-mediet), ser verkligen fram emot att se vad du kommer fram till.
Och oroa dig inte för språket, det kommer att gå jättebra.
/Leo
Re: Electric Swede
Jag har som sagt snöat in lite.. Verkar inte vara ensam.. Man är lite överallt och suger åt dig den information man kan.
Jag refererade lite till dins upplevelser i den korta videon från idag.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Electric Swede
Hehe, jo vem har inte snöat in.
Vet inte om man är riktigt frisk, men men...
Jo, förstod att du refererade till mig. Kul! Hoppas att du kommer fram till något liknande, för då betyder det kanske att Rapidgate inte är fullt lika jobbigt som man kanske befarat. Å andra sidan verkar höga (nåja) laddeffekter fortfarande resultera i höga temperaturer, så fortsätter man att köra och ladda med hög hastighet, så kommer man till slut gå in i väggen.
För er andra som inte hängt med på sistone, finns teorin att Nissan kan ha ändrat mjukvaran i Leafen för att höja laddhastigheten vid högre temperaturer, men det leder så klart till att tempen höjs ännu snabbare vilket till slut ändå hämmar laddhastigheten längre fram. Men rapidgate fördröjs isf alltså lite mer än vad vi tidigare hört om.
Just nu lyckas jag inte googla fram någon referens till dokumentation från Nissan rörande detta, men hittar ändå detta:
https://www.speakev.com/threads/leaf-40 ... 948/page-5
Vet inte om man är riktigt frisk, men men...
Jo, förstod att du refererade till mig. Kul! Hoppas att du kommer fram till något liknande, för då betyder det kanske att Rapidgate inte är fullt lika jobbigt som man kanske befarat. Å andra sidan verkar höga (nåja) laddeffekter fortfarande resultera i höga temperaturer, så fortsätter man att köra och ladda med hög hastighet, så kommer man till slut gå in i väggen.
För er andra som inte hängt med på sistone, finns teorin att Nissan kan ha ändrat mjukvaran i Leafen för att höja laddhastigheten vid högre temperaturer, men det leder så klart till att tempen höjs ännu snabbare vilket till slut ändå hämmar laddhastigheten längre fram. Men rapidgate fördröjs isf alltså lite mer än vad vi tidigare hört om.
Just nu lyckas jag inte googla fram någon referens till dokumentation från Nissan rörande detta, men hittar ändå detta:
https://www.speakev.com/threads/leaf-40 ... 948/page-5
Re: Electric Swede
Ah! Låter ju verkligen som att det ligger nått bakom! Gissar att man inte går ut med det ordentligt då det kanske skulle bli för hög belastning hos verkstäderna med alla som då ville uppgradera. (inte riktigt OTA-uppgraderingar med Nissan!)
Jag ska testa jag också så snart jag får bilen. Och hoppas att dom, om det är uppgradering det handlar om, implementerat det på alla nya bilar!
Jag ska testa jag också så snart jag får bilen. Och hoppas att dom, om det är uppgradering det handlar om, implementerat det på alla nya bilar!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Electric Swede
Fick upp en ny video.. Har fått datum för leverans!
Och pratar lite laddning. Sitter fortfarande med skämskudden när jag själv kollar.. men det känns lite mindre jobbigt.
Och pratar lite laddning. Sitter fortfarande med skämskudden när jag själv kollar.. men det känns lite mindre jobbigt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Electric Swede
Nu har jag haft bilen några dagar!
Hunnit göra ett rapidgate-test och så gott som bekräftat att man nu ändrat mjukvaran så att det inte är lika kraftiga begränsningar när batteriet blir varmt!
v=
Hunnit göra ett rapidgate-test och så gott som bekräftat att man nu ändrat mjukvaran så att det inte är lika kraftiga begränsningar när batteriet blir varmt!
v=
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Electric Swede
En liten road trip i riktigt kallt väder och rimlig motorvägsfart.. Då är inte räckvidden på min Leaf så speciellt hög.. Men det funkar ändå rätt bra. Total laddtid mellan 45-50min och då laddade jag så att jag hade lite extra när jag kom fram då jag inte visste om jag skulle hitta en stolpe där jag skulle parkera. Kändes dumt att komma fram med kanske 5% batteri och parkera i -15.
Hade såklart kunnat skippa en laddning genom att köra lite saktare.. Men kände inte för att köra så sakta.
Hade såklart kunnat skippa en laddning genom att köra lite saktare.. Men kände inte för att köra så sakta.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Electric Swede
Kul å se när du gled in på "min" laddare i Hudik
Kommer du dit skapligt tidigt någon gång så kan vi ses där
(typ före kl 9)
Träffade ett par i en Ioniq idag förresten, dom var nöjda med bilen iaf, dom nämnde btw att Nissan ska komma med en inbyggd laddare på 43kW (dvs lika som viss Zoe:s),
kan det stämma? Det vore ju grymt isf
Kommer du dit skapligt tidigt någon gång så kan vi ses där
(typ före kl 9)
Träffade ett par i en Ioniq idag förresten, dom var nöjda med bilen iaf, dom nämnde btw att Nissan ska komma med en inbyggd laddare på 43kW (dvs lika som viss Zoe:s),
kan det stämma? Det vore ju grymt isf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Electric Swede
Inget jag läst om för den nya.. Den ska av vad jag läst bara ha 6.6kW enfas som nuvarande. Har jag läst fel vore det ju trevligt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Electric Swede
Så att ni bortskämda Teslaförare vet hur en roadtrip med en annan elbil kan gå till och påverkas av kyla och snö!
Fast jag tyckte det var en rätt bra resa ändå.. Känns avslappnat och skönt att få göra laddpauser!
Fast jag tyckte det var en rätt bra resa ändå.. Känns avslappnat och skönt att få göra laddpauser!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR