Bilbatterier för 50 dollar per kWh 2025
Moderator: Redaktion
Bilbatterier för 50 dollar per kWh 2025
Bilbatterier för 50 dollar per kWh senast 2025.
High Performance Tesla Model 3 RWD - AAH #444 LIVE
vid tiden 55.20
High Performance Tesla Model 3 RWD - AAH #444 LIVE
vid tiden 55.20
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Bilbatterier för 50 dollar per kWh 2025
Tack!Zalman3 skrev:Bilbatterier för 50 dollar per kWh senast 2025.
High Performance Tesla Model 3 RWD - AAH #444 LIVE
vid tiden 55.20
Det här nog signifikant och väldigt spännande.
Nu går det verkligen fort, men Northvolt tex, är inte igång ännu här hemma.
2022? Eller när var det de skulle komma igång med din produktion?
Hur som helst, det är inte bara bilbatterier som kommer att bli effektivare, flera applikationer dyker upp som förut var i stort sett otänkbara bara för ett par tre år sedan.
Jag börjar se positivare på framtiden,
Re: Bilbatterier för 50 dollar per kWh 2025
Nyfiken fråga. Någon som vet (eller vågar gissa) hur stor del av priset som är tillverkning och hur mycket som är råvara?
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Bilbatterier för 50 dollar per kWh 2025
pegs skrev:Nyfiken fråga. Någon som vet (eller vågar gissa) hur stor del av priset som är tillverkning och hur mycket som är råvara?
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Och hur stor andel som är el.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Bilbatterier för 50 dollar per kWh 2025
Det var en ganska intressant diskussion, speciellt som den som äger Model 3n de pratar om är en Detroit motor-journalist.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Bilbatterier för 50 dollar per kWh 2025
Northvolt ett delas upp i fyra sektioner a 8 GWh årlig produktion, första sektionen ska vara klar 2020 och sista 2023.TeslaTissel skrev:Tack!Zalman3 skrev:Bilbatterier för 50 dollar per kWh senast 2025.
High Performance Tesla Model 3 RWD - AAH #444 LIVE
vid tiden 55.20
Det här nog signifikant och väldigt spännande.
Nu går det verkligen fort, men Northvolt tex, är inte igång ännu här hemma.
2022? Eller när var det de skulle komma igång med din produktion?
Hur som helst, det är inte bara bilbatterier som kommer att bli effektivare, flera applikationer dyker upp som förut var i stort sett otänkbara bara för ett par tre år sedan.
Jag börjar se positivare på framtiden,
https://northvolt.com/northvolt-secures ... y-factory/
Re: Bilbatterier för 50 dollar per kWh 2025
Handlar tyvärr om betydligt mer än produktionskostnad och råvaror.
Forskning, utveckling ska ju också fördelas ut över en viss tid/volym.
Sen tillkommer ”overheadkostnader” av olika slag som också ska täckas.
Samt olika former av avskrivningar på maskiner/fabriker osv.
Så allt beror ju på hur man (företagen) väljer att räkna/redovisa olika delar.
Således är det väldigt svårt att uppskatta, framför allt utifrån.
Där många gör allt för snäva/optimistiska antaganden. Jämför det tex med vad kostar en extra kopia av ett ”dataprogram”? Där råvaran och produktionskostnaden är väääääääldigt låg.
Så frågan är ju tex hur traditionella fossilbilstillverkare ska tänka/räkna om de nu funderar på de 2 alternativen bygga/köpa battericeller. Bygga/köpa färdiga batteripack, bygga/köpa kompletta drivlinor osv?
Forskning, utveckling ska ju också fördelas ut över en viss tid/volym.
Sen tillkommer ”overheadkostnader” av olika slag som också ska täckas.
Samt olika former av avskrivningar på maskiner/fabriker osv.
Så allt beror ju på hur man (företagen) väljer att räkna/redovisa olika delar.
Således är det väldigt svårt att uppskatta, framför allt utifrån.
Där många gör allt för snäva/optimistiska antaganden. Jämför det tex med vad kostar en extra kopia av ett ”dataprogram”? Där råvaran och produktionskostnaden är väääääääldigt låg.
Så frågan är ju tex hur traditionella fossilbilstillverkare ska tänka/räkna om de nu funderar på de 2 alternativen bygga/köpa battericeller. Bygga/köpa färdiga batteripack, bygga/köpa kompletta drivlinor osv?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Bilbatterier för 50 dollar per kWh 2025
Japp många bra poänger. De flesta tillverkare verkar gå mot att utveckla och tillverka sina egna pack och elmaskiner, och köpa in celler och kraftelektronik. En stor fråga blir nog hur mycket kontroll de vill ha över det de köper in. Det är stor skillnad på att låta celltillverkaren utveckla och tillverka celler baserat på högnivåkrav från biltillverkaren, jämfört med att biltillverkaren helt och hållet specar cellen till en celltillverkare (build to print).Leo skrev:Handlar tyvärr om betydligt mer än produktionskostnad och råvaror.
Forskning, utveckling ska ju också fördelas ut över en viss tid/volym.
Sen tillkommer ”overheadkostnader” av olika slag som också ska täckas.
Samt olika former av avskrivningar på maskiner/fabriker osv.
Så allt beror ju på hur man (företagen) väljer att räkna/redovisa olika delar.
Således är det väldigt svårt att uppskatta, framför allt utifrån.
Där många gör allt för snäva/optimistiska antaganden. Jämför det tex med vad kostar en extra kopia av ett ”dataprogram”? Där råvaran och produktionskostnaden är väääääääldigt låg.
Så frågan är ju tex hur traditionella fossilbilstillverkare ska tänka/räkna om de nu funderar på de 2 alternativen bygga/köpa battericeller. Bygga/köpa färdiga batteripack, bygga/köpa kompletta drivlinor osv?
BMW planerar iaf att själva ha kompetensen att utveckla sina egna celler, som de sen antingen kan tillverka själva eller låta en samarbetspartner tillverka.
Re: Bilbatterier för 50 dollar per kWh 2025
I vissa fall är det som att ett Cafe eller Cafekedja funderar på att bli kaffeplantageägare. Även fast man delvis håller på/säljer samma produkt är det verkligen helt olika kompetens och företagande.
”Kontroll” är nog bästa och nästan enda argumentet för fossiltillverkarna att börja bli ”kaffeplantageägare” (celltillverkning)
Där Scania/Volvo på tunga sidan tex länge hållit fast vid att utveckla och tillverka egna drivlinor från scratch (motorer/växellådor/bakaxlar). Då det ansetts så ”kritiskt” och ”värdeskapande” att ha det ”inhouse”.
Där flera personbilstillverkare gjort samma sak (tex Honda och BMW).
När nu elbilar kommer på bred front innebär det stora förändingar. Där gamla kunskaper/kompetenser/investeringar/leverantörsförbindelser/organisation helt plötsligt blir i stort sett värdelösa och snarare en ”belastning”=ryggsäck som bromsar.
Ser vi att bensinmackarna tjänar pengar på korv/kaffe/tidningar/spolarvätskan så är ju själva bränslet mer av ett ”nödvändigt ont” som i sig drar med sig en massa kostnader.
”Kontroll” är nog bästa och nästan enda argumentet för fossiltillverkarna att börja bli ”kaffeplantageägare” (celltillverkning)
Där Scania/Volvo på tunga sidan tex länge hållit fast vid att utveckla och tillverka egna drivlinor från scratch (motorer/växellådor/bakaxlar). Då det ansetts så ”kritiskt” och ”värdeskapande” att ha det ”inhouse”.
Där flera personbilstillverkare gjort samma sak (tex Honda och BMW).
När nu elbilar kommer på bred front innebär det stora förändingar. Där gamla kunskaper/kompetenser/investeringar/leverantörsförbindelser/organisation helt plötsligt blir i stort sett värdelösa och snarare en ”belastning”=ryggsäck som bromsar.
Ser vi att bensinmackarna tjänar pengar på korv/kaffe/tidningar/spolarvätskan så är ju själva bränslet mer av ett ”nödvändigt ont” som i sig drar med sig en massa kostnader.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 2 gång.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Bilbatterier för 50 dollar per kWh 2025
Ja kontroll är viktigt, både kontroll av kostnader och kontroll av tekniken.
Om man jämför att köpa en "svart låda" där man enbart har specat vad som går in och vad som kommer ut, med att köpa tillverkning av en 100% specad produkt (build-to-print) blir det väldigt stora skillnader.
I det första fallet är biltillverkaren helt i händerna på leverantören både när det gäller kostnader och prestanda/säkerhet, men till en låg initial kostnad. I det andra fallet har biltillverkaren full kontroll på kostnader och prestanda/säkerhet, men det kräver också väldigt mycket kunskap och investeringskostnader för biltillverkaren.
Om man vill tänja på gränserna för vad tekniken klarar av på ett säkert sätt, och samtidigt kunna pressa kostnaderna är det andra alternativet att föredra. Och det är väl det BMW har insett i och med sina investeringar i cellutveckling. Det är därför biltillverkarna utvecklar och tillverkar sina egna förbränningsmotorer.
Om man jämför att köpa en "svart låda" där man enbart har specat vad som går in och vad som kommer ut, med att köpa tillverkning av en 100% specad produkt (build-to-print) blir det väldigt stora skillnader.
I det första fallet är biltillverkaren helt i händerna på leverantören både när det gäller kostnader och prestanda/säkerhet, men till en låg initial kostnad. I det andra fallet har biltillverkaren full kontroll på kostnader och prestanda/säkerhet, men det kräver också väldigt mycket kunskap och investeringskostnader för biltillverkaren.
Om man vill tänja på gränserna för vad tekniken klarar av på ett säkert sätt, och samtidigt kunna pressa kostnaderna är det andra alternativet att föredra. Och det är väl det BMW har insett i och med sina investeringar i cellutveckling. Det är därför biltillverkarna utvecklar och tillverkar sina egna förbränningsmotorer.