Batterierna i Laddhybrider - 100% laddning?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Batterierna i Laddhybrider - 100% laddning?

Inlägg av Jocce »

Vi rena elbilister får tidigt lära oss "Ladda inte till 100% i onödan. Ladda aldrig ur helt. Framförallt lämna dem inte i något av extremlägerna under längre tid!"

Men funderade på hur batterierna i Laddhybriderna i sådant fall kommer må efter ett tag?
Mina kollegor som kör Laddhybrid, och ja i princip alla jag någonsin hört talas om, laddar ALLTID fullt och kör ju på batteriet tills det tar slut.


Känns som dessa batterier måste misshandlas RIKTIGT hårt, men hur mår dem egentligen efter 3 år (När leasingen går ut) och efter ytterligare 2-3 år?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Verdi

Re: Batterierna i Laddhybrider - 100% laddning?

Inlägg av Verdi »

Nej de laddas inte fullt rent fysiskt. Det finns en buffert på de också. Men visst, de slits hårdare än en riktig elbil då de inte har värmning/kylning av batterierna och laddas betydligt oftare.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Batterierna i Laddhybrider - 100% laddning?

Inlägg av Leo »

Nej de har en rejäl ”buffert”. e-Golf har ca 13%, Passat GTE ca 35%. Så det är nog ingen fara med det.

Sen att mätaren visar 0-100% är alltså något helt annat. Bara en ”illustration” för att se hur mycket man har kvar av den användbara delen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Batterierna i Laddhybrider - 100% laddning?

Inlägg av Geni87 »

Som redan har sagts har de i regel ett mindre användbart SOC-fönster än en elbil. Sen har de också celler som bättre tål snabba ur- och iladdningar. Att de inte skulle ha värmning och kylning är kanske sant för vissa, men flera laddhybrider har lika sofistikerade system för värmning och kylning av batteriet som en elbil med klimatisering av batteriet, även de har i regel 8 års batterigaranti att förhålla sig till.

Nu pratar jag enbart laddhybrider.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar