Elbils-motstånd - I praktiken!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av TeslaTissel »

Elbilsmotståndare i praktiken! 18-12-31 GA USA.

Skrämmande om ”vissa” börjar bete sig så här hos oss också!?

The guy in this pickup truck purposefully tried to run me off the highway on 12/31/18 at 2:25 p.m. in Sparks, GA. I heard him speed up from just behind as the gap between the bus and my car closed. There was no way he was going to fit but he pushed through anyway. Afterward, as I passed in the far right lane, he pointed toward me with his hand in the gun gesture.

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av HelectriC »

Väldigt spekulativt att det skulle ha just med elbilen han kör att göra. Liknande situationer hittar man hundratals av på youtube med alla möjliga bilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av Pontus »

HelectriC skrev:
Väldigt spekulativt att det skulle ha just med elbilen han kör att göra. Liknande situationer hittar man hundratals av på youtube med alla möjliga bilar.
Håller med om att man behöver inte sitta i en elbil för att uppleva sådana situationer. Tror inte det hade med Teslan att göra.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av samuelsu »

Döda vinkeln, eller?
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av TeslaTissel »

samuelsu skrev:
Döda vinkeln, eller?
Knappast, han skrev ju tydligt vad som hände i det här fallet.
Hoppas kameran får större synfält så att man ser mer. Och jag undrar om inte det går att ta in sidokamerorna om någon kommer på hur man hackar dess data?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av TeslaTissel »

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av LarsL »

Tror detta kommer bli vanligare och vanligare ju närmare brytpunkten vi kommer och ju mer pressade fossil-huvudena och fossil-industrin känner sig. Vi ser redan stora protester i Frankrike pga att folk inte fattar att de5 är dags att gå över till eldrift. Sen har vi då dessa ”rednecks” som gasar lite extra runt elbilar, ja jag har sett detta i Sverige också. Hur deras tanke går kan vara svårt att förstå? Vill de visa att de sabbar elbilens miljönytta?
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av kangru »

LarsL skrev:
Tror detta kommer bli vanligare och vanligare ju närmare brytpunkten vi kommer och ju mer pressade fossil-huvudena och fossil-industrin känner sig. Vi ser redan stora protester i Frankrike pga att folk inte fattar att de5 är dags att gå över till eldrift. Sen har vi då dessa ”rednecks” som gasar lite extra runt elbilar, ja jag har sett detta i Sverige också. Hur deras tanke går kan vara svårt att förstå? Vill de visa att de sabbar elbilens miljönytta?
Konceptet är väl liknande som adopt a veggie där man skall kompensera för en vegetarians brist på köttätande men i detta fall förstöra naturen i kompensation för elbilsföraren. Jag skulle gissa att de flesta av dessa inte har så stora studieskulder.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av LarsL »

https://electrek.co/2019/01/01/tesla-pi ... r-protest/

Vore intressant att höra en tydlig förklaring till varför de protesterar.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Tror detta kommer bli vanligare och vanligare ju närmare brytpunkten vi kommer och ju mer pressade fossil-huvudena och fossil-industrin känner sig. Vi ser redan stora protester i Frankrike pga att folk inte fattar att de5 är dags att gå över till eldrift. Sen har vi då dessa ”rednecks” som gasar lite extra runt elbilar, ja jag har sett detta i Sverige också. Hur deras tanke går kan vara svårt att förstå? Vill de visa att de sabbar elbilens miljönytta?
Även om det var de ökande bränslepriserna som initerade protesterna i Frankrike, förenklar man nog resonemanget lite väl mycket om man påstår att orsaken är att folk inte fattar att det är eldrift som gäller. :) Det handlar om protester mot verklighetsfrånvända politiker, ökande klassklyftor, nedmontering av välfärd och att det helt enkelt är svårt för arbetarklassen att få vardagsekonomin att gå ihop.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av TeslaTissel »

E9DC04D6-116F-4C17-86EB-A82E12949B46.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Sen har vi då dessa ”rednecks” som gasar lite extra runt elbilar, ja jag har sett detta i Sverige också. Hur deras tanke går kan vara svårt att förstå? Vill de visa att de sabbar elbilens miljönytta?
Oja, det har jag varit med om många gånger. Troligen är detta relaterat till att det finns en del grottmänniskor kvar just på landsbygden. Det är lätt att koppla detta fenomenet till en viss klientel. Huvudsakligen handlar det om a-traktor körande, finniga småpojkar. Alternativt den precis utflugne småungen som för första gången i livet har skaffat en bil som får köra fortare än 30km/tim.
Då är tydligen det första man ska göra att bygga om den så att det kommer ut massor med cancerframkallande svart rök överallt. Och så fort man möter en elbil ska man visa hur duktig man är.
Varje gång jag ser detta får jag en känsla av att det ser mörkt ut för mänskligheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av mickeisol »

Ja vi får hoppas att Rivian pickupen (och teslas för den delen) kommer ut så fort som möjligt.
Jag för min del brukar inte prata om miljöfördelar när det gäller mina solceller och elbilar (ja brukar lägga till det lite så där som en parantes).
Däremot är det kul att reta dom för att dom gillar att gynna ryssar, araber (o norskar för den delen).
Och när det gäller solcellerna så handlar det om frihet (även elbilarna och batterierna), lyssna på denna dam 53 minuter in i filmen (tea party damen i usa)
https://www.svtplay.se/video/18124227/f ... ista-strid
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av Legato »

mickeisol skrev:
Ja vi får hoppas att Rivian pickupen (och teslas för den delen) kommer ut så fort som möjligt.
Jag för min del brukar inte prata om miljöfördelar när det gäller mina solceller och elbilar (ja brukar lägga till det lite så där som en parantes).
Däremot är det kul att reta dom för att dom gillar att gynna ryssar, araber (o norskar för den delen).
Och när det gäller solcellerna så handlar det om frihet (även elbilarna och batterierna), lyssna på denna dam 53 minuter in i filmen (tea party damen i usa)
https://www.svtplay.se/video/18124227/f ... ista-strid
Håller med generellt angående mijöfördelar, men en av fossilisternas favoritargument (oavsett hur felaktigt det faktiskt är) är ju att påstå att man laddar med polsk kolel... Där blir ju solcellerna ett väldigt fint motargument 8-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av JFAH »

Jag är född och uppvuxen på landet, och bor numer i stockholm. Men jag ser problemet som man ser på landet, och även om metoderna att protestera är missriktade och tämligen primitiva så är grunden legitim. Det är enkelt att vara miljöpartists med 3 minuter mellan bussarna på södermalm. Det är betydligt svårare på en plats där inkomsterna är högst modesta och kollektiv trafik är något man läser om. Och dessutom där kollektiv trafik är dödsdömt redan från start eftersom den aldrig kan uppfylla kraven som ställs på den ( som att ex. transportera byggmaterial). I korthet; landsbygden, och man behöver inte komma många metere utanför stadskärnorna i de tre största städerna, för att kalla det för landsbygd är beroende av personlig transport.

VAd de ser nu är en utveckling av vi och dom samhälle. Jag befinner mig i ett skikt som har råd att ta till mig den nya tekniken. Jag har bara litet behov för jag bor stockholm, och kan åka kollektivt. Min bror, som bor på skogsgård i småland har inte de möjligheterna. Han har inte inkomsterna för en tesla x, och han har betydligt större behov än jag. För honom är talet om 'koldioxidskatt' enbart ett slag under bältet. Jag förstår mer än väl den sociala snedvridning detta kan medföra. Och det kommer inte bli bättre framöver, och jag föstår grogrunden bakom partier som sd på landsbygden. Det här är en ilska som är enkel att mobilisera.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av Kevork »

Är det en del av detta citat vi ser i beteedet hos vissa individer.
_20190102_084954.JPG
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av mickeisol »

JFAH skrev:
Jag är född och uppvuxen på landet, och bor numer i stockholm. Men jag ser problemet som man ser på landet, och även om metoderna att protestera är missriktade och tämligen primitiva så är grunden legitim. Det är enkelt att vara miljöpartists med 3 minuter mellan bussarna på södermalm. Det är betydligt svårare på en plats där inkomsterna är högst modesta och kollektiv trafik är något man läser om. Och dessutom där kollektiv trafik är dödsdömt redan från start eftersom den aldrig kan uppfylla kraven som ställs på den ( som att ex. transportera byggmaterial). I korthet; landsbygden, och man behöver inte komma många metere utanför stadskärnorna i de tre största städerna, för att kalla det för landsbygd är beroende av personlig transport.

VAd de ser nu är en utveckling av vi och dom samhälle. Jag befinner mig i ett skikt som har råd att ta till mig den nya tekniken. Jag har bara litet behov för jag bor stockholm, och kan åka kollektivt. Min bror, som bor på skogsgård i småland har inte de möjligheterna. Han har inte inkomsterna för en tesla x, och han har betydligt större behov än jag. För honom är talet om 'koldioxidskatt' enbart ett slag under bältet. Jag förstår mer än väl den sociala snedvridning detta kan medföra. Och det kommer inte bli bättre framöver, och jag föstår grogrunden bakom partier som sd på landsbygden. Det här är en ilska som är enkel att mobilisera.
Ja alldeles riktigt, det är därför man inte ska köra så hårt med bränsleskatterna utan exvis göra som i norge med momsfrihet på elbilar och dyrare nypriser på fossilbilar, så att dom som har råd att köpa nya bilar köper elbilar (speciellt nu när det kommer lämpliga för landsbygden), så att det blir ett stort utbud av billiga begagnade elbilar.

Jag som bor på landsbygd och har haft råd att skaffa en tesla, kan inte tänka mig en bättre landsbygdsbil, jag saknar dragkrok och vill inte ha en X (sämre räckvidd).
Men att kunna tanka hemma och bekymmersfriheten med en elbil är suveränt (jag har haft tur med min på 11000mil), och jag kommer att byta till en med större batteri och dragkrok så fort det finns tillgängligt.
Större batteri är nödvändigt, var på en tur 15 mil bort i -28 grader, på den platsen fanns en typ 2 stolpe (clever) perfekt tyckte jag och startade laddningen för att vara säker på att komma hem, den stolpen dog efter en halvtimme och supporten lyckades inte starta den. Jag klarade att ta mig hem med laddningen som trots allt blev (i och för sig med bra marginal). Men med ett större batteri så hade man inte behövt bry sig.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av Mickep »

Tror det har en stor del med ekonomin att göra. På landet har man ej marginalerna att belåna huset för att köpa en tesla eller dyr elbil, eller ny bil för den delen. Så all straffbeskattning blir ju självklart som ett slag under bältet och slutsatsen blir då att de tycker de som bestämmer är verklighetesfrånvänd. Då blir det dumma protester som det här. Sedan att man kallar dem för nedsättande saker stärker bara deras uppfattning att folk inte fattar.
Många av dem vill vara självständiga och att köpa solceller och klippa kabeln till eldöretagenskulle vara en dröm för dessa. Om de skulle ges tillfälle att köpa en elpickup i deras prisnivå tror jag de inte har något emot. Men fram tills dess tror jag att det kommer bli mer missnöjesprotester.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av Teslalink »

JFAH skrev:
Jag är född och uppvuxen på landet, och bor numer i stockholm. Men jag ser problemet som man ser på landet, och även om metoderna att protestera är missriktade och tämligen primitiva så är grunden legitim. Det är enkelt att vara miljöpartists med 3 minuter mellan bussarna på södermalm. Det är betydligt svårare på en plats där inkomsterna är högst modesta och kollektiv trafik är något man läser om. Och dessutom där kollektiv trafik är dödsdömt redan från start eftersom den aldrig kan uppfylla kraven som ställs på den ( som att ex. transportera byggmaterial). I korthet; landsbygden, och man behöver inte komma många metere utanför stadskärnorna i de tre största städerna, för att kalla det för landsbygd är beroende av personlig transport.

VAd de ser nu är en utveckling av vi och dom samhälle. Jag befinner mig i ett skikt som har råd att ta till mig den nya tekniken. Jag har bara litet behov för jag bor stockholm, och kan åka kollektivt. Min bror, som bor på skogsgård i småland har inte de möjligheterna. Han har inte inkomsterna för en tesla x, och han har betydligt större behov än jag. För honom är talet om 'koldioxidskatt' enbart ett slag under bältet. Jag förstår mer än väl den sociala snedvridning detta kan medföra. Och det kommer inte bli bättre framöver, och jag föstår grogrunden bakom partier som sd på landsbygden. Det här är en ilska som är enkel att mobilisera.
Känner att du förenklar stadsmänniskor vs övriga. De jag känner som bor på "landet" jobbar i stan och har samma lön som jag men har lägre kostnader för bostaden/tomten än vad man har i staden.
Antagligen är det inte grymt många i stan som har råd med en Model X, procentuellt undrar jag om det är någon skillnad mot folk i landsbygden?
Model 3 LR AWD 19"
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av JFAH »

Teslalink skrev:
JFAH skrev:
Jag är född och uppvuxen på landet, och bor numer i stockholm. Men jag ser problemet som man ser på landet, och även om metoderna att protestera är missriktade och tämligen primitiva så är grunden legitim. Det är enkelt att vara miljöpartists med 3 minuter mellan bussarna på södermalm. Det är betydligt svårare på en plats där inkomsterna är högst modesta och kollektiv trafik är något man läser om. Och dessutom där kollektiv trafik är dödsdömt redan från start eftersom den aldrig kan uppfylla kraven som ställs på den ( som att ex. transportera byggmaterial). I korthet; landsbygden, och man behöver inte komma många metere utanför stadskärnorna i de tre största städerna, för att kalla det för landsbygd är beroende av personlig transport.

VAd de ser nu är en utveckling av vi och dom samhälle. Jag befinner mig i ett skikt som har råd att ta till mig den nya tekniken. Jag har bara litet behov för jag bor stockholm, och kan åka kollektivt. Min bror, som bor på skogsgård i småland har inte de möjligheterna. Han har inte inkomsterna för en tesla x, och han har betydligt större behov än jag. För honom är talet om 'koldioxidskatt' enbart ett slag under bältet. Jag förstår mer än väl den sociala snedvridning detta kan medföra. Och det kommer inte bli bättre framöver, och jag föstår grogrunden bakom partier som sd på landsbygden. Det här är en ilska som är enkel att mobilisera.
Känner att du förenklar stadsmänniskor vs övriga. De jag känner som bor på "landet" jobbar i stan och har samma lön som jag men har lägre kostnader för bostaden/tomten än vad man har i staden.
Antagligen är det inte grymt många i stan som har råd med en Model X, procentuellt undrar jag om det är någon skillnad mot folk i landsbygden?
Det är ganska rejäla skilnader i medelnkomst mellan landsbygd och de tre storstäder som finns i sverige (statistiska centralbyrån är en god start, men även eniro erbjuder demografiskt data på karta. Det kan vara en ögonöppnare att surfa lite där). Och det går igen också mellan tätorter som ume lule mf. också. Så jo demografin är definitivt en avgörande faktor i sammanhanget. Jag har bott över större delen av sverige genom åren, och jag har haft jobb där jag jobbat från karesuando till ystad. Och jag har jobbat på småorter som dorotea och vilhelmina, och många är de stadshotell jag besökt genom åren. Sverige har väldigt många olika sidor, med så stora skillnader att man i många avseenden kan säga att det helt olika länder. Förutsättningar i överkalix är inte de samma som i luleå, och de är inte lika de som finns på södermalm. Det avspeglar sig också i hur röstning sker, vilka frågor som är viktiga och hur man förhåller sig till ex. till en specifik fråga som elbilar. Det är inte som att man är emot elbilar i sig själv, det är det enkla faktum att man inte har pengarna samtidigt som man gör det exceptionellt dyrt att få tillträde till något som utgör en livsnödvändighet (i.e. bilen). Det gör folk förbannade, och jag förstår dem. Jag skulle också uppleva det som att jag blev fråntagen självbestämmande och möjligheter av en ansiktslös centralmakt i den situationen.

Jag tror (som någon sade ovan) att man måste jobba med just att flytta fokus från bränsle skatter til aktiva riktade insatser att förbilliga alternativen. Jag vet att det är att häda att hävda privatbilism för vänsterpartister och miljö partister, men den är helt nödvändig för landsbygden. Och att inte ta hänsyn till det leder bara till problem. Det finns en rad åtgärder som jag skulle kunna tänka mig som skulle kunna uppnå detta. Bonus malus är en sådan. Att man dessutom har differentierade skatter (i.e. hög skatt på höga utsläpp på nya bilar under de tre första åren är ex. utmärkt, majoriteten av bilarna på landsbygd är begagnade, och det kommer påverka utbudet av bilar på begagnat marknaden). Ju fler dugliga och kompetenta elbilar som kommer ut på begagnat marknaden desto bättre. Dessvärre är de elbilar som befinner sig där fortfarande inte kompetenta nog för den breda massan. Bilar som ionique, kona och niro finns bara som nya i dagsläget, liksom model 3. Och av dem är det bara model X som har range, och krok vilket är närmast ett måste utanför stan.

Tyvärr tror jag att de här slitningrarna bara kommer bli värre framöver, inte minst därför att det finns starka politiska krafter som spelar på de grundläggande motsättningarna.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av Teslalink »

Samtidigt så kostar det mer att bo, parkera, vägtullar i storstaden. Att en "koldioxidskatt" skulle skapa en grogrund för SD förstår jag inte. Senaste 10 åren har ju bensinen blivit billigare om man kollar mot index.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av LarsL »

Geni87 skrev:

Även om det var de ökande bränslepriserna som initerade protesterna i Frankrike, förenklar man nog resonemanget lite väl mycket om man påstår att orsaken är att folk inte fattar att det är eldrift som gäller. :) Det handlar om protester mot verklighetsfrånvända politiker, ökande klassklyftor, nedmontering av välfärd och att det helt enkelt är svårt för arbetarklassen att få vardagsekonomin att gå ihop.
Jo, det finns ett allmänt missnöje med politiker och en vilja att bråka istället för att tänka, särskilt i Frankrike. Men jag hävdar fortfarande att protesterna startade på grund av att folket inte har greppat detta med elbilar. Det är lite samma som folk som klagar på att bankkontor och kontanter försvinner, de verkar inte tagit till sig den tekniska utvecklingen som har hänt i omvärlden. Tyvärr kommer vi nog fortfarande om 10år höra motsträviga som klagar på att bränslet är så dyrt och att mackar lägger ner, åtminstone om parallellen med banker finns kvar.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av Mickep »

Samtidigt är det lite fel att påstå att folk protesterar för att de inte förstått elbilar eller kontantlösa samhället.
Det protesterar för att de inte har något alternativ och att åtgärderna gör deras nuvarande liv dyrt och omständigt. Om 10 år kanske det inte är någon som höjer ögonbrynen. Men när den enda effekten blir att folk får svårare att spara ihop till elbilen eller inte kan sätta in sina kontanter på banken så kan man förstå att folk protesterar. Sedan är det fransmän, så de har tagit på sig gula västarna och gått ut på gatorna för betydligt mindre saker. Det hör till deras kultur.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av frippan »

Eller så kan man flytta på idioterna :)

Kanske inget jag rekommenderar då "kriget" troligen bara skulle eskalera.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av OfarligTesla »

Förstår inte riktigt argumentet med landsbygden. Det är ju mer eller mindre klarlagt att vi måste göra något kraftfullt snarast för annars kommer vår vardag ändras markant. Att en koldioxidskatt slår mer mot de som förbrukar resurserna är ju hela idén då det vi vill uppnå är mindre utsläpp. Om det då slår hårdare mot de som bor på landsbygden så är det ju för att det skall vara så om vi vill vända skutan. Om argumentet är att många åker kollektivtrafik i storstäderna så hjälper det ju inte att lägga koldioxidskatten där, det släpps ju ut mer eller mindre samma ändå.

Att bo utspritt är en lyx och i många fall något som inte bara kostar resurser i form av pengar utan även för miljön.
Skriv svar