Elbils-motstånd - I praktiken!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av Viper »

Teslalink skrev:
Viper skrev:
Det är absolut ingen idé att köra elbil för "Världens alla fartyg släpper ut lika mycket som 3.000.000.000.000 bilar. Miljön är körd ändå, du har slängt pengarna i sjön."

Argument jag hört nyligen. Finns ju en viss sanning i detta tyvärr då båtar är sjukt smutsiga :(
Den är ju intressant på flera plan. Ett plan är ju att miljö och klimat är två helt olika saker. Ett annat plan är ju att från ett fat råolja blir det alltid en viss mängd "bunkerolja" över. Om du behöver bensin/diesel/osv så kommer du att bidra till att det bildas bunkerolja.
I just den diskussionen som jag hade enligt ovan så kan jag sätta likhetstecken mellan miljö o klimat ... Lite slarvigt uttryckt av mig kanske. Kontentan var iallafall att jag lika gärna kunde köpt en diesel (som han) för klimatet kommer vi ändå inte att fixa.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av Mickep »

Om några år kommer folk vara; vad var det vi bråkade om nu igen? Men fram tills dess är det en puckel som måste över.
Det som skiljer prismässigt nu är ca 200-300 kkr i lån för att köpa elbil.med amortering och ränta så ser jag inte att det blir billigare än så länge. Har inte sett något leasing avtal som är tillräckligt attraktivt heller.
Så det behövs ytterligare ansträngningar för att få ned kostnaden, men den tidpunkten kommer komma.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av Jeppe_E »

Viper skrev:
Teslalink skrev:
Viper skrev:
Det är absolut ingen idé att köra elbil för "Världens alla fartyg släpper ut lika mycket som 3.000.000.000.000 bilar. Miljön är körd ändå, du har slängt pengarna i sjön."

Argument jag hört nyligen. Finns ju en viss sanning i detta tyvärr då båtar är sjukt smutsiga :(
Den är ju intressant på flera plan. Ett plan är ju att miljö och klimat är två helt olika saker. Ett annat plan är ju att från ett fat råolja blir det alltid en viss mängd "bunkerolja" över. Om du behöver bensin/diesel/osv så kommer du att bidra till att det bildas bunkerolja.
I just den diskussionen som jag hade enligt ovan så kan jag sätta likhetstecken mellan miljö o klimat ... Lite slarvigt uttryckt av mig kanske. Kontentan var iallafall att jag lika gärna kunde köpt en diesel (som han) för klimatet kommer vi ändå inte att fixa.

Precis, sett ur ett miljöperspektiv, så har elbilen ett mycket litet avtryck på miljö/klimatet. Men, många bäckar små. Lite som solpaneler på taket. Det handlar mer om vart man fördelar pengarna till. Jag ser det mer som att så länge det inte blir dyrare att köra elbil, så minskar det ivf mitt fotavtryck på jorden.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Förstår inte riktigt argumentet med landsbygden. Det är ju mer eller mindre klarlagt att vi måste göra något kraftfullt snarast för annars kommer vår vardag ändras markant. Att en koldioxidskatt slår mer mot de som förbrukar resurserna är ju hela idén då det vi vill uppnå är mindre utsläpp. Om det då slår hårdare mot de som bor på landsbygden så är det ju för att det skall vara så om vi vill vända skutan. Om argumentet är att många åker kollektivtrafik i storstäderna så hjälper det ju inte att lägga koldioxidskatten där, det släpps ju ut mer eller mindre samma ändå.

Att bo utspritt är en lyx och i många fall något som inte bara kostar resurser i form av pengar utan även för miljön.
Jaha, vill du knöla ihop alla människor i storstäderna och tömma resten av landet på folk? Städerna har sina helt egna miljöproblem. Varför införs det annars dieselförbud, trängselskatt, osv?
Problemet är inte att de som bor på landet är mijlöbovar som skiter i allting, utan det är snarare så att de som bor på landsbygden oftast har mycket sämre inkomst än stadsbor av olika anledningar. De kan inte bara flytta till nån stad, de vill troligen inte det heller, men de har framförallt inte råd att skaffa svindyrt boende i Stockholm.
Man kan vända på steken också. Jag har en månadsinkomst som de flesta på det här forumet troligen inte skulle klara sig längre än en vecka på. Men jag bor helt gratis. Jag äger min kåk, precis som de flesta av mina grannar. Och enda anledningen till att jag har råd med två elbilar är att jag kan ta dem på mitt AB. Det är tyvärr få som har den möjligheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av Teslalink »

Fartyg som inte renar korrekt kan vara riktigt illa för luftkvaliten.


Påståendet om 50 miljoner bilar kan man ta med en rejäl nypa salt:
https://www.metro.se/artikel/sl%C3%A4pp ... oner-bilar
"– Vad vi måste komma ihåg är att uträkningen från 2009 var mer av ett tankeexperiment. Om fartygen i uträkningen använde den värsta sortens fartygsbränsle som var tillåtet och om världens bilar använde den renaste bensinen som finns att hitta i världen, då var det sant att ett fartyg som använde värsta sortens bränsle producerade ungefär lika mycket svavelutsläpp som 50 miljoner bilar som använde det bästa bränslet, säger professor James Corbett till BBC.

I beräkningen från 2009 jämförde de världens största fartyg som var igång ungefär 280 dagar per år och släppte ut 5 200 ton svaveloxider årligen med personbilar som kör 15 000 kilometer per år och släppte ut ungefär 101 gram svaveloxider per år, enligt The Guardian.

BBC ifrågasatte varför uträkningen endast handlar om svavel och inte nämner koldioxid eller andra växthusgaser.

– Det var en enkel uträkning för att rikta allmänhetens intresse mot den dåvarande debatten om att göra fartygstransporterna renare. Så att fartygsindustrin skulle inse att det fanns anledningar att fundera över hur man skulle minska utsläppen från fartyg, svarar professorn i inslaget."
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av Toja »

Jag ser fetta på två sätt

1. Vi som köpt Tesla är vi som betalt och hjälp till att förändra bilindustrin.
Om några år kommer det finnas alla möjliga modeller till olika priser som alla kan köpa.
2. Vad jag ser många gånger på landet är att många har nya snöskotrar, 4 hjulingar och nya stora bilar. Så det finns många som skulle ha råd med elbil.
Dom har ofta lägre lön, men när man betalt boendet har dom på landsbygden ofta mer kvar.
Sen finns det naturligtvis dom som inte har råd, men så är det i stan också.

På sikt kommer det lösa sig när elbilspriserna sjunker, samt det finns begagnade.
Dock kommer det finnas kvar en del fosilhulliganer också, likt Norge.
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 1 gånger.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av 12man »

Toja skrev:
Jag ser fetta på två sätt

1. Vi som köpt Tesla är vi som betalt och hjälp till att förändra bilindustrin.
Om några år kommer det finnas alla möjliga modeller till olika priser som alla kan köpa.
2. Vad jag ser många gånger på landet är att många har nya skottar, 4 hjulingar och nya stora bilar. Så det finns många som skulle ha råd med elbil.
Dom har ofta lägre lön, men när man betalt boendet har dom på landsbygden ofta mer kvar.
Sen finns det naturligtvis dom som inte har råd, men så är det i stan också.

På sikt kommer det lösa sig när elbilspriserna sjunker, samt det finns begagnade.
Dock kommer det finnas kvar en del fosilhulliganer också, likt Norge.
spellchecker kan ibland
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
OfarligTesla skrev:
Förstår inte riktigt argumentet med landsbygden. Det är ju mer eller mindre klarlagt att vi måste göra något kraftfullt snarast för annars kommer vår vardag ändras markant. Att en koldioxidskatt slår mer mot de som förbrukar resurserna är ju hela idén då det vi vill uppnå är mindre utsläpp. Om det då slår hårdare mot de som bor på landsbygden så är det ju för att det skall vara så om vi vill vända skutan. Om argumentet är att många åker kollektivtrafik i storstäderna så hjälper det ju inte att lägga koldioxidskatten där, det släpps ju ut mer eller mindre samma ändå.

Att bo utspritt är en lyx och i många fall något som inte bara kostar resurser i form av pengar utan även för miljön.
Jaha, vill du knöla ihop alla människor i storstäderna och tömma resten av landet på folk? Städerna har sina helt egna miljöproblem. Varför införs det annars dieselförbud, trängselskatt, osv?
Problemet är inte att de som bor på landet är mijlöbovar som skiter i allting, utan det är snarare så att de som bor på landsbygden oftast har mycket sämre inkomst än stadsbor av olika anledningar. De kan inte bara flytta till nån stad, de vill troligen inte det heller, men de har framförallt inte råd att skaffa svindyrt boende i Stockholm.
Man kan vända på steken också. Jag har en månadsinkomst som de flesta på det här forumet troligen inte skulle klara sig längre än en vecka på. Men jag bor helt gratis. Jag äger min kåk, precis som de flesta av mina grannar. Och enda anledningen till att jag har råd med två elbilar är att jag kan ta dem på mitt AB. Det är tyvärr få som har den möjligheten.
Ja, städerna har sina egna problem med miljöförstöring och de skall vi ju bekämpa också. Jag tycker helt enkelt inte det är ett bra argument att de på landsbygden inte skall betala för den miljöförstöring de gör bara för att de måste ha det om de skall bo där. På samma sätt som jag tycker att dieselförbud (är själv för fossilbränsleförbud på några års sikt inom vissa områden) och trängselskatt är helt rimligt för de som bor i storstaden. Elbilar tycker jag inte ska klara sig helt heller, det är inte 0 påverkan att köra elbil.

Om det då visar sig att enda lösningen är att bo mindre glest (vilket jag inte tror det är) så får det väl bli så? Om vi säger att vi vill göra något för att stoppa vår kraftiga miljöförstöring och klimatpåverkan så kommer uppoffringar behöva ske.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Ja, städerna har sina egna problem med miljöförstöring och de skall vi ju bekämpa också. Jag tycker helt enkelt inte det är ett bra argument att de på landsbygden inte skall betala för den miljöförstöring de gör bara för att de måste ha det om de skall bo där. På samma sätt som jag tycker att dieselförbud (är själv för fossilbränsleförbud på några års sikt inom vissa områden) och trängselskatt är helt rimligt för de som bor i storstaden. Elbilar tycker jag inte ska klara sig helt heller, det är inte 0 påverkan att köra elbil.

Om det då visar sig att enda lösningen är att bo mindre glest (vilket jag inte tror det är) så får det väl bli så? Om vi säger att vi vill göra något för att stoppa vår kraftiga miljöförstöring och klimatpåverkan så kommer uppoffringar behöva ske.
Jag tror att de flesta förstår att det måste kosta pengar om man påverkar miljön. Men en landbygdsbo med en ganska klen inkomst har oftast inget alternativ till bensinbilen. Det jag tror de flesta stör sig på är att bilanvändandet blir dyrare hela tiden, men å andra sidan finns absolut ingenting man kan göra åt det. Här finns ingen tunnelbana, och för de flesta är det uteslutet att flytta.
Jag har just igår pratat med en granne. Han jobbar skift, han kör en gammal Opel, och den gamla kåken han bor i är väl det yttersta han har råd med. Han vill gärna ha en elbil och göra en insats för miljön. Han menade på att jag måste vara rik som ett troll. Äh, just det. Kanske i jämförelse. Men han kan inte göra så mycket mer. Han har ingen chans. För honom gör höga bränslepriser inget annat än att det förvärrar situationen ännu mer. Det är det som upprör folk för de upplever det som orättvist. Man hör ofta argumentet att de som har råd med en elbil inte behöver 60k i supermiljöbilsbonus. Även om jag inte riktigt håller med om detta så förstår jag hur de tänker. Jag tycker till exempel själv att det är djupt orättvist att en (oftast ganska välmående) företagare kan dra nytta av ett extremt lågt förmånsvärde för en elbil medan en vanlig anställd måste betala allting själv. Alla kan inte heller starta eget som jag gjorde, bara för att ha råd med en elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av JFAH »

OfarligTesla skrev:

Ja, städerna har sina egna problem med miljöförstöring och de skall vi ju bekämpa också. Jag tycker helt enkelt inte det är ett bra argument att de på landsbygden inte skall betala för den miljöförstöring de gör bara för att de måste ha det om de skall bo där. På samma sätt som jag tycker att dieselförbud (är själv för fossilbränsleförbud på några års sikt inom vissa områden) och trängselskatt är helt rimligt för de som bor i storstaden. Elbilar tycker jag inte ska klara sig helt heller, det är inte 0 påverkan att köra elbil.

Om det då visar sig att enda lösningen är att bo mindre glest (vilket jag inte tror det är) så får det väl bli så? Om vi säger att vi vill göra något för att stoppa vår kraftiga miljöförstöring och klimatpåverkan så kommer uppoffringar behöva ske.
Säg till när du fått bred folklig acceptans för detta.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja, städerna har sina egna problem med miljöförstöring och de skall vi ju bekämpa också. Jag tycker helt enkelt inte det är ett bra argument att de på landsbygden inte skall betala för den miljöförstöring de gör bara för att de måste ha det om de skall bo där. På samma sätt som jag tycker att dieselförbud (är själv för fossilbränsleförbud på några års sikt inom vissa områden) och trängselskatt är helt rimligt för de som bor i storstaden. Elbilar tycker jag inte ska klara sig helt heller, det är inte 0 påverkan att köra elbil.

Om det då visar sig att enda lösningen är att bo mindre glest (vilket jag inte tror det är) så får det väl bli så? Om vi säger att vi vill göra något för att stoppa vår kraftiga miljöförstöring och klimatpåverkan så kommer uppoffringar behöva ske.
Jag tror att de flesta förstår att det måste kosta pengar om man påverkar miljön. Men en landbygdsbo med en ganska klen inkomst har oftast inget alternativ till bensinbilen. Det jag tror de flesta stör sig på är att bilanvändandet blir dyrare hela tiden, men å andra sidan finns absolut ingenting man kan göra åt det. Här finns ingen tunnelbana, och för de flesta är det uteslutet att flytta.
Jag har just igår pratat med en granne. Han jobbar skift, han kör en gammal Opel, och den gamla kåken han bor i är väl det yttersta han har råd med. Han vill gärna ha en elbil och göra en insats för miljön. Han menade på att jag måste vara rik som ett troll. Äh, just det. Kanske i jämförelse. Men han kan inte göra så mycket mer. Han har ingen chans. För honom gör höga bränslepriser inget annat än att det förvärrar situationen ännu mer. Det är det som upprör folk för de upplever det som orättvist. Man hör ofta argumentet att de som har råd med en elbil inte behöver 60k i supermiljöbilsbonus. Även om jag inte riktigt håller med om detta så förstår jag hur de tänker. Jag tycker till exempel själv att det är djupt orättvist att en (oftast ganska välmående) företagare kan dra nytta av ett extremt lågt förmånsvärde för en elbil medan en vanlig anställd måste betala allting själv. Alla kan inte heller starta eget som jag gjorde, bara för att ha råd med en elbil.
Ja men allt handlar ju om att lägga pengarna och kostnaderna där problemet uppstår. Om en majoritet av bilarna som köps nya köps av företag så är det väl bra på att satsa på låga förmånsvärden för de bilar vi vill skall köpas som nya?

Jag förstår att folk kan bli upprörda men för mig är det ingen rättighet att bo var man vill och kräva att kostnaden för miljöförstöringen skall betalas av någon annan.

I många fall kommer nog folk behöva flytta om de inte kan eller vill betala den kostnaden. Alla behöver eller kan inte flytta till Stockholms innerstad men det finns ju gott om områden även utanför storstäderna där det faktiskt finns kollektivtrafik (ofta med buss) nog att ta sig till arbetsplatsen på en timme.
JFAH skrev:
OfarligTesla skrev:

Ja, städerna har sina egna problem med miljöförstöring och de skall vi ju bekämpa också. Jag tycker helt enkelt inte det är ett bra argument att de på landsbygden inte skall betala för den miljöförstöring de gör bara för att de måste ha det om de skall bo där. På samma sätt som jag tycker att dieselförbud (är själv för fossilbränsleförbud på några års sikt inom vissa områden) och trängselskatt är helt rimligt för de som bor i storstaden. Elbilar tycker jag inte ska klara sig helt heller, det är inte 0 påverkan att köra elbil.

Om det då visar sig att enda lösningen är att bo mindre glest (vilket jag inte tror det är) så får det väl bli så? Om vi säger att vi vill göra något för att stoppa vår kraftiga miljöförstöring och klimatpåverkan så kommer uppoffringar behöva ske.
Säg till när du fått bred folklig acceptans för detta.
Det kommer aldrig ske och det är därför jag inte tror att vi kommer lyckas bromsa förens det är på tok för sent. Människor i allmänhet är helt enkelt inte beredda att offra något av sin livsstil och det är alltid någon annan som skall betala.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av TeslaTissel »

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av Geni87 »

Kolla på sida 3 i tråden... ;)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av TeslaTissel »

Geni87 skrev:
Kolla på sida 3 i tråden... ;)
Tusan! Brukar kolla för säkerhets skull men den här hopplöst föråldrade ... och funkar inte i mobil heller.

Nu kan jag inte ta bort det. Asch
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av JFAH »

OfarligTesla skrev:

Det kommer aldrig ske och det är därför jag inte tror att vi kommer lyckas bromsa förens det är på tok för sent. Människor i allmänhet är helt enkelt inte beredda att offra något av sin livsstil och det är alltid någon annan som skall betala.
Handlar om att acceptera att människor är olika har or olika behov. Och därefter utforma system för detta. One size doesnt fit all. Personliga transporter är och förblir ett måste så fort man kommer utanför storstadskärnorna, så det är mest en frågan om att acceptera detta och skapa förutsättningarna för att dess transporter sker på ett vettigt sätt.

Det finns många varianter som man kan tänka sig, autonoma fordon är ett av de viktigare inslagen härvidlag, ett första steg är att byta ut fossila drivmedel mot fossilfria. El, är en god kandidat då man kan producera den på allehanda sätt, med vind, sol, vatten och gammal hederlig kärnkraft. Det här går att göra, se på norge.


I sak tror jag som du att det är väldigt bråttom med omställningen. Därför tycker jag det är tragiskt när man pratar om att gå skattevägen eftersom det skapar kraftfulla incitament för staten att göra absolut ingenting.

Om man vill få acceptans måste man jobba på annat sätt, att sätta en avgift är en väg att gå, istället för en koldixoidskatt, bord den tas ut som avgift och gå in i en transparent fond vars ända syfte är att ge ut varje krona som kommer in i form av omställningsåtgärder. Allt från att bygga fullskaliga fabriker för produktion av flygfotogen, till att bygg aladdningsnätverk till att ge handfasta pengar i handen vid inköp av fossilfria fordon. KOldioxidskatten pumpar in ansenliga summor till staten idag, och den skapar ett incitament för staten att behålla skatteintäkten, inte bli av med den... Miljön, är i det sammanhanget inte relevant överhuvudtaget.

Folk är inte dumma, de inser det, och vänder sig mot just det. Om medlen som kom in också gick ut krona för krona, i satsningar jag som medborgare faktiskt ser kommer mig till nytta i min vardag så kan du definitivt få upp acceptans faktorn.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av LarsL »

Viper skrev:
Det är absolut ingen idé att köra elbil för "Världens alla fartyg släpper ut lika mycket som 3.000.000.000.000 bilar. Miljön är körd ändå, du har slängt pengarna i sjön."

Argument jag hört nyligen. Finns ju en viss sanning i detta tyvärr då båtar är sjukt smutsiga :(
Vilket jädra resonemang!
Typ: Vad ska vi ha vapenkontroll för det finns ju kärnvapen? :roll:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av LarsL »

Elbilar är ju verkligen ingen uppoffring, tvärtom! När fler och fler börjar köra så borde även de inse att det är ett lyft som gör livet bättre. Precis på samma sätt som allt blev så mycket bättre när jag gick från PC och Nokia telefon till IPhone och IPad, jag var väldigt skeptisk väldigt länge... vet knappt varför längre. Samma fråga kommer många ställa sig själva om elbilar inom några år.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av Sofie »

mati skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja, städerna har sina egna problem med miljöförstöring och de skall vi ju bekämpa också. Jag tycker helt enkelt inte det är ett bra argument att de på landsbygden inte skall betala för den miljöförstöring de gör bara för att de måste ha det om de skall bo där. På samma sätt som jag tycker att dieselförbud (är själv för fossilbränsleförbud på några års sikt inom vissa områden) och trängselskatt är helt rimligt för de som bor i storstaden. Elbilar tycker jag inte ska klara sig helt heller, det är inte 0 påverkan att köra elbil.

Om det då visar sig att enda lösningen är att bo mindre glest (vilket jag inte tror det är) så får det väl bli så? Om vi säger att vi vill göra något för att stoppa vår kraftiga miljöförstöring och klimatpåverkan så kommer uppoffringar behöva ske.
Jag tror att de flesta förstår att det måste kosta pengar om man påverkar miljön. Men en landbygdsbo med en ganska klen inkomst har oftast inget alternativ till bensinbilen. Det jag tror de flesta stör sig på är att bilanvändandet blir dyrare hela tiden, men å andra sidan finns absolut ingenting man kan göra åt det. Här finns ingen tunnelbana, och för de flesta är det uteslutet att flytta.
Jag har just igår pratat med en granne. Han jobbar skift, han kör en gammal Opel, och den gamla kåken han bor i är väl det yttersta han har råd med. Han vill gärna ha en elbil och göra en insats för miljön. Han menade på att jag måste vara rik som ett troll. Äh, just det. Kanske i jämförelse. Men han kan inte göra så mycket mer. Han har ingen chans. För honom gör höga bränslepriser inget annat än att det förvärrar situationen ännu mer. Det är det som upprör folk för de upplever det som orättvist. Man hör ofta argumentet att de som har råd med en elbil inte behöver 60k i supermiljöbilsbonus. Även om jag inte riktigt håller med om detta så förstår jag hur de tänker. Jag tycker till exempel själv att det är djupt orättvist att en (oftast ganska välmående) företagare kan dra nytta av ett extremt lågt förmånsvärde för en elbil medan en vanlig anställd måste betala allting själv. Alla kan inte heller starta eget som jag gjorde, bara för att ha råd med en elbil.
Statligt lån till dom som köper elbil, även begagnade elbilar. Åtrbetalt av bränslekostnadsbesparingen? Skulle kanske funka för långpendlare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av mati »

Sofie skrev:
Statligt lån till dom som köper elbil, även begagnade elbilar. Åtrbetalt av bränslekostnadsbesparingen? Skulle kanske funka för långpendlare.
Jag har en bekant/granne som fick en bil av försäkringskassan eftersom hon av hälsoskäl inte kan ta bussen till jobbet (knappt 1 mil). När jag fick reda på det blev jag väldigt förvånad. Jag visste inte att ett sådant stöd ens fanns. Dessutom går det inga bussar här. Hon hade alltså inte kunnat ta bussen även om hon hade varit världens friskaste person. Nåväl, det må vara hänt, jag är inte insatt i regelverket.
Men visst hade det under de premisserna kunnat vara möjligt att ge billiga lån till alla som har behov av bil och som inte har möjlighet att skaffa en elbil med egna medel. Ett statligt elbilslån. Ungefär som ett studielån eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av LarsL »

Jo, en möjlighet för alla att ställa om från bränslekostnad till billånekostnad hade gjort stor effekt utan att behöva kosta något alls, knappt. Bäst hade varit om det kunde utformas som någon slags statlig garanti så att ingen ska behöva bli nekad ett leasingavtal eller ett elbilslån. Då hade konkurrensen mellan bolag kunnat leva kvar, men kan naturligtvis blir klurigt att konstruera så att det inte missbrukas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av mati »

I fallet med min bekant, som jag beskrev ovan, är försäkringskassans krav att hon behåller bilen i minst 6 år. Nåt liknande skulle man kunna tänka sig för ett elbilslån. Då eliminerar man iaf Norge-problemet och att folk byter bil på löpande band. Samtidigt drar säkert många skojare öronen åt sig när de tvingas behålla bilen i många år.
Det finns säkert andra former av missbruksmöjligheter. Jag har för lite "kriminell" fantasi för att komma på nåt på rak arm. Men allt går ju att lösa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av TeslaTissel »

mati skrev:
I fallet med min bekant, som jag beskrev ovan, är försäkringskassans krav att hon behåller bilen i minst 6 år. Nåt liknande skulle man kunna tänka sig för ett elbilslån. Då eliminerar man iaf Norge-problemet och att folk byter bil på löpande band. Samtidigt drar säkert många skojare öronen åt sig när de tvingas behålla bilen i många år.
Det finns säkert andra former av missbruksmöjligheter. Jag har för lite "kriminell" fantasi för att komma på nåt på rak arm. Men allt går ju att lösa.

Riktigt intressant förslag, ”mati” till och med så elbils-motståndet kan acceptera något sådant?
Vore intressant diskoter det mer. Jäkla rädttstabning!
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av Sofie »

LarsL skrev:
Jo, en möjlighet för alla att ställa om från bränslekostnad till billånekostnad hade gjort stor effekt utan att behöva kosta något alls, knappt. Bäst hade varit om det kunde utformas som någon slags statlig garanti så att ingen ska behöva bli nekad ett leasingavtal eller ett elbilslån. Då hade konkurrensen mellan bolag kunnat leva kvar, men kan naturligtvis blir klurigt att konstruera så att det inte missbrukas.
Ja något åt det hållet, bra utformat för att minska missbrukande. Omställningen mot renare luft och mindre Co2 behöver göras ganska så omgående.
Skriv svar