"Det är inte säsong för solglasögon"

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

"Det är inte säsong för solglasögon"

Inlägg av Jerker »

Den siste idioten är ännu inte född. Mina solglasögon som jag har i bilen, s.k. OTG, som man sätter över sina vanliga glasögon, har gått sönder och när jag var ute och körde så påmindes jag om att det var dags att införskaffa nya. Det var en lågt liggande sol som blänkte i våta vägbanor och jag kunde knappt se nåt alls. Så jag kollade upp var det fanns att köpa, och på Clas Ohlson fanns det i lager för 79:-. Har köpt där förut.

Så jag gick glad i hågen in på Classe och slog upp i katalogen på vilken hylla de fanns och gick dit. På hyllan fanns endast läsglasögon i parti och minut, men inte ett enda par solglasögon, vare sig vanliga eller OTG. Så jag haffade en expedit och fick det häpnadsväckande svaret att de stuvat undan dessa eftersom det "inte var säsong" för solglasögon! Och de var undanstuvade på nåt ställe som gjorde det i praktiken omöjligt att få fram dem igen innan det åter "var säsong".

Jag blev faktiskt förbannad och blev väl lite väl "tydlig" mot expediten när jag förklarade att det alltid är säsong för solglasögon. I synnerhet för OTG.

Gick förbi Specsavers och tittade vad de hade. Polaroid för 475:-. Det blev inga solglasögon.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: "Det är inte säsong för solglasögon"

Inlägg av dd88 »

Så det är alltså säsong för 79kr-solglasögon men inte för 475kr-solglasögon?

Är väl samma dilemma som för de som åker på solresor under vinterhalvåret, kan ju vara ett helvete att hitta badkläder. Klart man kan dra det så långt som att det alltid är säsong för badkläder men samtidigt så måste man förstå att handeln fokuserar på det som säljer mest för stunden, och det är nog varken solglasögon eller badkläder. Att vara otrevlig mot en butiksanställd som har noll påverkan på utbudet löser tyvärr inga problem.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: "Det är inte säsong för solglasögon"

Inlägg av ochso »

Svårt att klandra den anställda som hjälpte just dig, men jag håller helt klart med dig i sak, de är alltid säsong för solglasögon. Många av mellandagarna var otroligt soliga och det är jobbigt att köra bil utan solglasögon så här års när solen står så lågt. Å andra sidan har jag alltid minst 2 par solglasögon i bilen för att inte riskera att tvingas köra utan när solen skiner.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: "Det är inte säsong för solglasögon"

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Den siste idioten är ännu inte född. Mina solglasögon som jag har i bilen, s.k. OTG, som man sätter över sina vanliga glasögon, har gått sönder och när jag var ute och körde så påmindes jag om att det var dags att införskaffa nya. Det var en lågt liggande sol som blänkte i våta vägbanor och jag kunde knappt se nåt alls. Så jag kollade upp var det fanns att köpa, och på Clas Ohlson fanns det i lager för 79:-. Har köpt där förut.

Så jag gick glad i hågen in på Classe och slog upp i katalogen på vilken hylla de fanns och gick dit. På hyllan fanns endast läsglasögon i parti och minut, men inte ett enda par solglasögon, vare sig vanliga eller OTG. Så jag haffade en expedit och fick det häpnadsväckande svaret att de stuvat undan dessa eftersom det "inte var säsong" för solglasögon! Och de var undanstuvade på nåt ställe som gjorde det i praktiken omöjligt att få fram dem igen innan det åter "var säsong".

Jag blev faktiskt förbannad och blev väl lite väl "tydlig" mot expediten när jag förklarade att det alltid är säsong för solglasögon. I synnerhet för OTG.

Gick förbi Specsavers och tittade vad de hade. Polaroid för 475:-. Det blev inga solglasögon.
Trist att höra det. Men det är lite högre krav om du skall ha solglasögon för bilkörning.
Jag har då alltid vänt mig till en detaljist, och I min hemstad finns något som ovanligt som en urmakare på glasögon!
Jag fick redan för några år sedan veta av honom,- att de flesta justeringar och anpassningar av glasögon skickas utomlands!?
Det är för dyrbart för de här kedjorna hålla på med hantverket.

Man kan förstå det, men han har gjort en superenkel specialanpassning för mina glasögon, inga clips, som annars går att köpa löst.
Utan han filade till, och passade in mina ”lösa” solglas direkt på glasen. Satte pyttesmå krokar som gör att det inte syns ens. För bra 400 kr! :o
På så sätt slipper jag köpa fåniga sladdriga clips som ändå aldrig kan göras i rätt passform.

Då får en nog räkna med att det kostar lite till. Om du vill ha bra polariserade solglasögon?
Kan skicka dig bild, med Pm om du vill?
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: "Det är inte säsong för solglasögon"

Inlägg av mati »

Om inget annat så är det väl nu med den extremt låga solen rätt in i fejset i kombination med saltslaskiga vägar som man kanske vill ha solglasögon. På sommarn lyser ju solen uppifrån. ;)
Själv har jag aldrig använt solglasögon. Jag tycker att jag ser för dåligt då. På nåt konstigt sätt fixar mina ögon inte det. Då är det i mitt fall nästan bättre med bländande sol, fastän det är skitjobbigt det också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: "Det är inte säsong för solglasögon"

Inlägg av Jerker »

Nu var jag inte så otrevlig som det kanske framstod i mitt första inlägg. Jag bara uttryckte min förvåning och förklarade varför det definitivt var säsong just nu. Och så sa jag att det var dåligt av Classe att ha tagit det beslutet. Jag borde också ha framfört att det inte är bra att det står på hemsidan att det finns i lager i just den butiken samt att det i deras butiksdator finns en hyllplats trots att glasögonen inte ligger där.

Kan väl hända att de säljer färre solglasögon på vintern, men det finns definitivt ett visst behov även då.

...och solglasögon för 475:- är det inte säsong för i januari med så mycket månad kvar i slutet på pengarna...
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: "Det är inte säsong för solglasögon"

Inlägg av Jeppe_E »

dd88 skrev:
Så det är alltså säsong för 79kr-solglasögon men inte för 475kr-solglasögon?

Är väl samma dilemma som för de som åker på solresor under vinterhalvåret, kan ju vara ett helvete att hitta badkläder. Klart man kan dra det så långt som att det alltid är säsong för badkläder men samtidigt så måste man förstå att handeln fokuserar på det som säljer mest för stunden, och det är nog varken solglasögon eller badkläder. Att vara otrevlig mot en butiksanställd som har noll påverkan på utbudet löser tyvärr inga problem.
Nej, men däremot är det så att Specsavers säljer vadå?

Finnsisjön säljer allt mellan himmel och jord. De kan inte ha allting framme, då skulle butiken behöva vara jättestor och butiksyta kostar ju ganska mycket pengar. Så, inget konstigt.Men lite jobbigt för den enskilde kunden.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: "Det är inte säsong för solglasögon"

Inlägg av LarsL »

Jag fick slipade solglasögon på köpet förra gången jag skaffade nu bågar. De är betydligt bättre än klipp-ons som jag haft tidigare.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: "Det är inte säsong för solglasögon"

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Om inget annat så är det väl nu med den extremt låga solen rätt in i fejset i kombination med saltslaskiga vägar som man kanske vill ha solglasögon. På sommarn lyser ju solen uppifrån. ;)
Själv har jag aldrig använt solglasögon. Jag tycker att jag ser för dåligt då. På nåt konstigt sätt fixar mina ögon inte det. Då är det i mitt fall nästan bättre med bländande sol, fastän det är skitjobbigt det också.
Du får prova polariserade ljusa glas
Använde mina senast idag såg hur bra som helst medan man tydligt kunde se att andra kämpade med att hålla bilen i filen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: "Det är inte säsong för solglasögon"

Inlägg av chpaulin »

Jag har också ett par slipade solglajjor i bilen. De tillhör modellen ”du är för gammal för dessa nu” så de får bo i bilen :lol:
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: "Det är inte säsong för solglasögon"

Inlägg av kangru »

För alla som inte testat skillnaden mellan vanliga solglas (dvs mörkt glas) och polariserande glas så är detta en i vissa fall livsavgörande skillnad.

När solljuset speglas i asfalt eller annat så polariseras det till stor del (dvs kommer inte längre svänga i alla leder utan bara i ett plan), när detta når dina polariserade glas kommer denna spegling inte alls synas då dina glas tar bort den till nästan 100%.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: "Det är inte säsong för solglasögon"

Inlägg av LarsL »

Ja, man ska absolut ha polariserade glas, det antar jag att du inte får för 74kr på ChlasOlhsson.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: "Det är inte säsong för solglasögon"

Inlägg av 12man »

I bästa fall polariserande plast
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: "Det är inte säsong för solglasögon"

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Ja, man ska absolut ha polariserade glas, det antar jag att du inte får för 74kr på ChlasOlhsson.
Clas Ohlson skrev:
"Fit over"-modell som placeras över dina optiska glasögon. Solglasögonen har svarta bågar och svart polariserande lins. Bågens form gör att även solljus från sidan filtreras bort. Den polariserande linsen har en förmåga att tona ned horisontella reflexer. Perfekt på sjön, på fjället eller i bilen. Linser av linskategori 3, vilket innebär att de är kraftigt tonade och kan användas vid intensiv solstrålning.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: "Det är inte säsong för solglasögon"

Inlägg av +46 »

En gång i tiden ägde jag en amerikansk lyxmuskelbil. I den behövde man aldrig använda solglasögon. Den hade polariserade glasrutor runt om med flytande kristaller. Stod den ute i solen så blev rutorna kolsvarta och på kvällen var de som vanligt glas. Tror att de bara kunde beställas under något år innan det blev totalförbjudet i USA. Orsaken var att amerikanska polisen kunde utsättas för livsfara om de stoppade en bil och inte kunde se in i bilen.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: "Det är inte säsong för solglasögon"

Inlägg av Gustafsson »

+46 skrev:
En gång i tiden ägde jag en amerikansk lyxmuskelbil. I den behövde man aldrig använda solglasögon. Den hade polariserade glasrutor runt om med flytande kristaller. Stod den ute i solen så blev rutorna kolsvarta och på kvällen var de som vanligt glas. Tror att de bara kunde beställas under något år innan det blev totalförbjudet i USA. Orsaken var att amerikanska polisen kunde utsättas för livsfara om de stoppade en bil och inte kunde se in i bilen.
Fast detta är inte polariserande utan fotokromatiska glas. De är nog inte polariserande...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: "Det är inte säsong för solglasögon"

Inlägg av +46 »

Gustafsson skrev:
+46 skrev:
En gång i tiden ägde jag en amerikansk lyxmuskelbil. I den behövde man aldrig använda solglasögon. Den hade polariserade glasrutor runt om med flytande kristaller. Stod den ute i solen så blev rutorna kolsvarta och på kvällen var de som vanligt glas. Tror att de bara kunde beställas under något år innan det blev totalförbjudet i USA. Orsaken var att amerikanska polisen kunde utsättas för livsfara om de stoppade en bil och inte kunde se in i bilen.
Fast detta är inte polariserande utan fotokromatiska glas. De är nog inte polariserande...
Fel av mig. Alla rutor var fotokromatiska (flytande kristaller). Det var bara framrutan som även var polariserad.
Installerat 13,2 kWp solceller
Skriv svar