Hur försäkra en begagnad Tesla vid leasing?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

spinx
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jan 2019 22:57

Hur försäkra en begagnad Tesla vid leasing?

Inlägg av spinx »

Hej!

Funderar lite på att leasa en begagnad Model S, tittat på en del årmodell 2015-2016 som ligger runt 600k i pris.
Men hur blir det egentligen med försäkringen på dessa då 4 år / 8000 mil har passerat? Har läst om extended warranty, men det gäller bara om man köper via Tesla?
Säg att jag hittar en schysst, icke-momssmittad Tesla på KVD, hur blir det med garantin då? Vad behöver man försäkra sig mot? Täcker en "vanlig" försäkring batteri-strul etc?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Hur försäkra en begagnad Tesla vid leasing?

Inlägg av MangeT »

8 år på batteri och drivlina borde gälla även om den inte köps från Tesla.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
spinx
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jan 2019 22:57

Re: Hur försäkra en begagnad Tesla vid leasing?

Inlägg av spinx »

MangeT skrev:
8 år på batteri och drivlina borde gälla även om den inte köps från Tesla.
Okej! Men vad är det man går miste om utan tesla warrantyn?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Hur försäkra en begagnad Tesla vid leasing?

Inlägg av frippe »

Oavsett bör en bil som inte har vagnskadegaranti helförsäkras.

Garantin som Tesla ger i sin utökade garanti gäller om jag uppfattat det rätt enbart ursprungsfel. Dvs. fel på bilen som har funnits från början, t.ex. pga dålig design eller konstruktion. Dörrhandtagen är typiskt sådana, en taskig konstruktion som kan strula.

En helförsäkring med vagnskada täcker även delar som går sönder även om de inte beror på ett ursprungligt fel. Dock inte slitagedelar som bromsar m.m.
Fel här kan vara AC eller MCU.

Självklart med en självrisk som lök på laxen.
Model Y LR.
Model S70D
spinx
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jan 2019 22:57

Re: Hur försäkra en begagnad Tesla vid leasing?

Inlägg av spinx »

frippe skrev:
Oavsett bör en bil som inte har vagnskadegaranti helförsäkras.

Garantin som Tesla ger i sin utökade garanti gäller om jag uppfattat det rätt enbart ursprungsfel. Dvs. fel på bilen som har funnits från början, t.ex. pga dålig design eller konstruktion. Dörrhandtagen är typiskt sådana, en taskig konstruktion som kan strula.

En helförsäkring med vagnskada täcker även delar som går sönder även om de inte beror på ett ursprungligt fel. Dock inte slitagedelar som bromsar m.m.
Fel här kan vara AC eller MCU.

Självklart med en självrisk som lök på laxen.
Tack för utförlig info. Har sett en specifik "Tesla" försäkring från Allianz, finns det någon annan som är väl lämpad för att helförsäkra en Tesla? Tack på förhand
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur försäkra en begagnad Tesla vid leasing?

Inlägg av bylund »

Allianz erbjuder en garantiförsäkring, ungefär som förlängd garanti. Blanda inte ihop detta med vagnskadeförsäkring/helförsäkring som täcker saker som vandalisering, kollisioner du själv orsakat, mm.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
spinx
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jan 2019 22:57

Re: Hur försäkra en begagnad Tesla vid leasing?

Inlägg av spinx »

bylund skrev:
Allianz erbjuder en garantiförsäkring, ungefär som förlängd garanti. Blanda inte ihop detta med vagnskadeförsäkring/helförsäkring som täcker saker som vandalisering, kollisioner du själv orsakat, mm.
Okej! Är det värt att han den som komplement då eller? Säg att jag leasar via Autoplan, vet någon hur valet av försäkring ser ut? Jag är egenföretagare så ingen arbetsgivare som löser detta :)
Skriv svar