Sida 1 av 2

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 09:21
av LarsL
Det viktiga med ett förbud att att man skickar glasklara besked till bilindustrin, Volvo, om att det är dags att ställa om nu, vilket kanske är ett sätt att rädda den inhemska tillverkningen (skrev regeringen först... vilket ju är lika sant :lol: ). Om de istället skulle valt att bara straffbeskatta, vilket jag gillar mer, så skulle kanske inte Volvo göra den ansträngningen. För hur vi än vrider och vänder på det och sig så kommer vi ha en färdig omställning någonstanns runt 2025-2035.

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 09:24
av 12man
Men då borde de göras som Kina, ökande procentandel fram till ett utsläppsfribilsslut...och 2030 bättre kanns det

Förresten vad är egentligen skillnaden på en fossilbil aka avgasbil och en biogasbil aka avgasbil...

Dags att skippa uttrycket fossilfri och införa avgasfri

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 09:33
av LarsL
Nä, som den där texten är utformad så säger de ju nästan rakt ut att biogasbilar och biodiesel ska ersätta bensinbilar resptive dieselbilar. Det är en enorm svaghet och ett kryphål som tyvärr Volvo kanske kommer använda för att gömma sig i, sedan kan elbilen bara placera passande minnesmärke över det.
Ja, jag håller alltså fast vid att detta är en åtgärd för att rädda Volvo inte för att stötta konsumenterna.

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 09:34
av 12man
Ny version av
▪ 31. Avgasfria transporter. Utsläppsfri laddning och tankning ska möjliggöras genom att infrastrukturen byggs ut. Investera i produktion och distribution av utsläppsfri energi

Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya avgasbaserade fordon.(Utredning tillsätts 2019. Kräver godkännande av EU-kommissionen. Ny lagstiftning beslutas under mandatperioden). Regeringen kommer att driva ett motsvarande förbud i hela den Europeiska unionen. Ett årtal ska utredas för när fossila bränslen ska vara helt utfasade (I samma utredning som innan).

Reduktionsplikten ska vara utformad så att den bidrar till att nå det nationella målet om 0(noll) växthusgasutsläpp från inrikes transporter år 2030. Vid kontrollstationer som genomförs 2019, 2021, 2023, ska successivt ökade kvotnivåer skärpas för tiden fram till 2030.

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 09:39
av LarsL
12man skrev:
Ny version av
▪ 31. Avgasfria transporter. Utsläppsfri laddning och tankning ska möjliggöras genom att infrastrukturen byggs ut. Investera i produktion och distribution av utsläppsfri energi
Det är ju en tydligare formulering som faktiskt betyder något helt annat. Hur räknar vi vattenånga? :? ;) Tänkte bara på våra vätgas ivrare som formligen kommer explodera i entusiasm.

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 09:40
av nek0
Jerka skrev:
Jag tycker förbudsidén är intressant. Den tvingar biltillverkarna att sätta ett slutdatum för sina fossilbilar och det blir lika för alla. På så sätt minskar man problemet med att ingen vågar satsa på elbilar. Svaret är: alla måste satsa på dem!

Teknikskiften är stora saker i vilken bransch som helst, men det är extremt i bilindustrin som har 100 år av effektivisering, know-how och bundet kapital i sina fabriker. Detta blir den största omställningen sedan förbränningsmotorn uppfanns. Genom att tvinga med lagkrav från t.ex. 2030 sätter man samma tidplan för alla och minskar därmed risken att den som hoppar på tåget för tidigt eller satsar på fel batteriteknik blir utslagen.

Dessutom är det en mycket billig åtgärd för skattebetalarna jämfört med t.ex. den momsbefrielse som Norge använder.
Och vad spelar det för roll vad vi i Sverige förbjuder?
10,83 miljoner bilar från Volkswagen 2018

Tror du att att VW ställer om för att de tappar Sverige? Jag tror inte det.

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 09:52
av Verdi
nek0 skrev:
Jerka skrev:
Jag tycker förbudsidén är intressant. Den tvingar biltillverkarna att sätta ett slutdatum för sina fossilbilar och det blir lika för alla. På så sätt minskar man problemet med att ingen vågar satsa på elbilar. Svaret är: alla måste satsa på dem!

Teknikskiften är stora saker i vilken bransch som helst, men det är extremt i bilindustrin som har 100 år av effektivisering, know-how och bundet kapital i sina fabriker. Detta blir den största omställningen sedan förbränningsmotorn uppfanns. Genom att tvinga med lagkrav från t.ex. 2030 sätter man samma tidplan för alla och minskar därmed risken att den som hoppar på tåget för tidigt eller satsar på fel batteriteknik blir utslagen.

Dessutom är det en mycket billig åtgärd för skattebetalarna jämfört med t.ex. den momsbefrielse som Norge använder.
Och vad spelar det för roll vad vi i Sverige förbjuder?
10,83 miljoner bilar från Volkswagen 2018

Tror du att att VW ställer om för att de tappar Sverige? Jag tror inte det.

Nej, VW ställer nog om oavsett om Sverige gör det eller inte.

Om utvecklingen går som vi tror så kommer ändå ingen vilja köpa en fossilbil om 11 år. Då behövs inte förbudet.

Om utvecklingen av någon anledning INTE går som vi hoppas och tror så är ett förbud ändå meningslöst. Vad ska vi med ett litet lokalt förbud till då?

Vi är alltså i händerna på den globala utvecklingen vare sig vi vill det eller inte.

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 09:55
av nek0
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Jerka skrev:
Jag tycker förbudsidén är intressant. Den tvingar biltillverkarna att sätta ett slutdatum för sina fossilbilar och det blir lika för alla. På så sätt minskar man problemet med att ingen vågar satsa på elbilar. Svaret är: alla måste satsa på dem!

Teknikskiften är stora saker i vilken bransch som helst, men det är extremt i bilindustrin som har 100 år av effektivisering, know-how och bundet kapital i sina fabriker. Detta blir den största omställningen sedan förbränningsmotorn uppfanns. Genom att tvinga med lagkrav från t.ex. 2030 sätter man samma tidplan för alla och minskar därmed risken att den som hoppar på tåget för tidigt eller satsar på fel batteriteknik blir utslagen.

Dessutom är det en mycket billig åtgärd för skattebetalarna jämfört med t.ex. den momsbefrielse som Norge använder.
Och vad spelar det för roll vad vi i Sverige förbjuder?
10,83 miljoner bilar från Volkswagen 2018

Tror du att att VW ställer om för att de tappar Sverige? Jag tror inte det.

Nej, VW ställer nog om oavsett om Sverige gör det eller inte.
Jo det gör alla på sikt men vi kan inte tvinga VW eller någon annan att göra det när vi vill

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 09:59
av Zalman3
Dessutom så är redan elbilar den mest sålda bilen i flera Europeiska länder.

Exempel för december 2018:
Norge
"Model X, by the way, seems to be the top selling plug-in for the month of December (1,037), "
https://insideevs.com/half-passenger-ca ... -2018-evs/

Nederländerna
"Plug-In Electric Car Market Share In Netherlands Hit 31% In December"
"The Jaguar I-PACE in fact was #1 best selling car in December – the first time for all-electric model. Tesla Model S was second best, while Tesla Model X was fifth!"

9 länder pratar om att förbjuda förbränningsmotorer.
"Nine countries say they’ll ban internal combustion engines. "

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 09:59
av Teslaspolen
nek0 skrev:
Jerka skrev:
Jag tycker förbudsidén är intressant. Den tvingar biltillverkarna att sätta ett slutdatum för sina fossilbilar och det blir lika för alla. På så sätt minskar man problemet med att ingen vågar satsa på elbilar. Svaret är: alla måste satsa på dem!

Teknikskiften är stora saker i vilken bransch som helst, men det är extremt i bilindustrin som har 100 år av effektivisering, know-how och bundet kapital i sina fabriker. Detta blir den största omställningen sedan förbränningsmotorn uppfanns. Genom att tvinga med lagkrav från t.ex. 2030 sätter man samma tidplan för alla och minskar därmed risken att den som hoppar på tåget för tidigt eller satsar på fel batteriteknik blir utslagen.

Dessutom är det en mycket billig åtgärd för skattebetalarna jämfört med t.ex. den momsbefrielse som Norge använder.
Och vad spelar det för roll vad vi i Sverige förbjuder?
10,83 miljoner bilar från Volkswagen 2018

Tror du att att VW ställer om för att de tappar Sverige? Jag tror inte det.
Men nu är det inte endast Sverige, utan Sverige stämmer nu (äntligen) in kören av andra länder med förbud. Och att Sverige stämmer in kanske får nästa land att även dom göra det. Det är helt enkelt en långsam dominoeffekt.

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 10:02
av dd88
Beskatta allt (bilar, industri, mat, resor osv) som bidrar till utsläpp, öka beskattningen i intervall tills marknaden har ställt om sig och nya vanor har skapats.

Subventionera miljövänliga alternativ för att uppmuntra till förändring.

Det största hindret är att människor måste inse att vår livsstil måste ändras från grunden.

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 10:49
av LarsL
Problemet med skatter är att de är beroendeframkallande hos politiker. Skulle de därför införa en skatt på nya bilar så skulle de vara väldigt frestade att sedan lägga över den elbilarna för de har redan spenderat pengarna någon annanstans.

Då är ett bonus-malus bättre, alltså om det är ett nollsummespel för statskassan.

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 11:11
av Jeppe_E
Jerker skrev:
Nu vet vi ju inte om det går igenom den här gången, men Centerns kravlista på S för att rösta fram Löfvén som statsminister innehåller denna punkt
Du glömde frågetecknet efter trådrubriken :)

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 11:43
av Jerker
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Nu vet vi ju inte om det går igenom den här gången, men Centerns kravlista på S för att rösta fram Löfvén som statsminister innehåller denna punkt
Du glömde frågetecknet efter trådrubriken :)
Man måste provocera lite! ;)

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 11:45
av Jerker
12man skrev:
Ny version av
▪ 31. Avgasfria transporter. Utsläppsfri laddning och tankning ska möjliggöras genom att infrastrukturen byggs ut. Investera i produktion och distribution av utsläppsfri energi

Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya avgasbaserade fordon.(Utredning tillsätts 2019. Kräver godkännande av EU-kommissionen. Ny lagstiftning beslutas under mandatperioden). Regeringen kommer att driva ett motsvarande förbud i hela den Europeiska unionen. Ett årtal ska utredas för när fossila bränslen ska vara helt utfasade (I samma utredning som innan).

Reduktionsplikten ska vara utformad så att den bidrar till att nå det nationella målet om 0(noll) växthusgasutsläpp från inrikes transporter år 2030. Vid kontrollstationer som genomförs 2019, 2021, 2023, ska successivt ökade kvotnivåer skärpas för tiden fram till 2030.
"Avgasalstrande" är kanske en bättre term? Bilarna har ju inte avgaser som drivmedel. Men då faller vätgasbilar inom det. :D

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 11:50
av Gustafsson
Från statsmakternas sida måste man se hur elbilssubventionerna ska kunna ersättas med andra intäkter. Bonus malus funkar bara så länge det säljs skitiga bilar också. I Norge pågår numera en gradvis nedmontering av elbilsfördelarna och många passar på att köpa dyra elbilar medan det finns subventioner som momsfrihet mm. Efterhand som elbilarna blir billigare kommer garanterat förmånerna att fasas ut.
Fortare än vi tror kommer ändå elbilarna att vara såpass mycket bättre än fossilbilarna att ingen vill ha fossilbil. Det är ju redan på gång.

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 11:53
av MangeT
Tycker momsfrihet är bättre än bidrag. Blir väl subventionerade ettårsbilar till Norge som idag annars.

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 12:07
av olza
MangeT skrev:
Tycker momsfrihet är bättre än bidrag. Blir väl subventionerade ettårsbilar till Norge som idag annars.
Tycker jag med, men tyvärr politiskt totalt omöjligt pga dessa j-a leasingbilsregler! :-(

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 12:37
av ippii
olza skrev:
MangeT skrev:
Tycker momsfrihet är bättre än bidrag. Blir väl subventionerade ettårsbilar till Norge som idag annars.
Tycker jag med, men tyvärr politiskt totalt omöjligt pga dessa j-a leasingbilsregler! :-(
Och EU:s skattelagstiftning som jag förstår det.

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 13:57
av Geni87
TiborBlomhall skrev:
Och samtidigt fortsätter Norge att exportera avgasutsläpp... :roll: "Så länge vi har ren luft att andas är det kjempegreit".
Norge_olja.PNG

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 15:07
av Gustafsson
Tror Norge är mycket medvetna om det där. Man kan ju resonera på olika sätt. Efterfrågan på olja kommer med elektrifieringen att minska och oljesystemen kommer därmed att avvecklas utan beslut från myndigheterna. Blir som kol vs solkraft i Indien. Dessutom är vi inne i ett tydligt trendbrott som måste få ta lite tid. Att strypa oljetillverkningen skulle skapa problem eftersom tillverkningskapaciteten på andra fordon än ICE ännu är väldigt liten. Det finns inte heller kapital att köpa elbilar å skrota alla ICE direkt.

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 15:17
av Geni87
Gustafsson skrev:
Tror Norge är mycket medvetna om det där. Man kan ju resonera på olika sätt. Efterfrågan på olja kommer med elektrifieringen att minska och oljesystemen kommer därmed att avvecklas utan beslut från myndigheterna. Blir som kol vs solkraft i Indien. Dessutom är vi inne i ett tydligt trendbrott som måste få ta lite tid. Att strypa oljetillverkningen skulle skapa problem eftersom tillverkningskapaciteten på andra fordon än ICE ännu är väldigt liten. Det finns inte heller kapital att köpa elbilar å skrota alla ICE direkt.
Jag håller helt med dig. :) Tycker bara att debatten blir lite knepig när man hyllar Norge och sågar exempelvis Sverige när det gäller utsläpp från fordon.

Man undrar också hur Norge ska ersätta exportinkomsterna från olja och gas på sikt, ca 50% av de totala exportinkomsterna. Sverige har ju i alla fall en chans att behålla våra exportinkomster och arbetstillfällen om våra fordonstillverkare lyckas med omställningen på ett bra sätt. De kommande 5 åren kommer lär bli spännande. :)

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 15:42
av Jerker
Geni87 skrev:
Gustafsson skrev:
Tror Norge är mycket medvetna om det där. Man kan ju resonera på olika sätt. Efterfrågan på olja kommer med elektrifieringen att minska och oljesystemen kommer därmed att avvecklas utan beslut från myndigheterna. Blir som kol vs solkraft i Indien. Dessutom är vi inne i ett tydligt trendbrott som måste få ta lite tid. Att strypa oljetillverkningen skulle skapa problem eftersom tillverkningskapaciteten på andra fordon än ICE ännu är väldigt liten. Det finns inte heller kapital att köpa elbilar å skrota alla ICE direkt.
Jag håller helt med dig. :) Tycker bara att debatten blir lite knepig när man hyllar Norge och sågar exempelvis Sverige när det gäller utsläpp från fordon.

Man undrar också hur Norge ska ersätta exportinkomsterna från olja och gas på sikt, ca 50% av de totala exportinkomsterna. Sverige har ju i alla fall en chans att behålla våra exportinkomster och arbetstillfällen om våra fordonstillverkare lyckas med omställningen på ett bra sätt. De kommande 5 åren kommer lär bli spännande. :)
De har ju byggt upp en enorm oljefond som väl är tänkt att användas när inkomsterna sinar.

https://www.nbim.no/no/

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 15:44
av Geni87
Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Gustafsson skrev:
Tror Norge är mycket medvetna om det där. Man kan ju resonera på olika sätt. Efterfrågan på olja kommer med elektrifieringen att minska och oljesystemen kommer därmed att avvecklas utan beslut från myndigheterna. Blir som kol vs solkraft i Indien. Dessutom är vi inne i ett tydligt trendbrott som måste få ta lite tid. Att strypa oljetillverkningen skulle skapa problem eftersom tillverkningskapaciteten på andra fordon än ICE ännu är väldigt liten. Det finns inte heller kapital att köpa elbilar å skrota alla ICE direkt.
Jag håller helt med dig. :) Tycker bara att debatten blir lite knepig när man hyllar Norge och sågar exempelvis Sverige när det gäller utsläpp från fordon.

Man undrar också hur Norge ska ersätta exportinkomsterna från olja och gas på sikt, ca 50% av de totala exportinkomsterna. Sverige har ju i alla fall en chans att behålla våra exportinkomster och arbetstillfällen om våra fordonstillverkare lyckas med omställningen på ett bra sätt. De kommande 5 åren kommer lär bli spännande. :)
De har ju byggt upp en enorm oljefond som väl är tänkt att användas när inkomsterna sinar.

https://www.nbim.no/no/
Yep, tänkte mer på vilket strategi de ska ha med de pengarna. Att de inte tar ett par % och bygger några batterifabriker... :)

Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203

Postat: 12 jan 2019 17:19
av Jerker
Ja, verkligen!