Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 2030
Moderator: Redaktion
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Det viktiga med ett förbud att att man skickar glasklara besked till bilindustrin, Volvo, om att det är dags att ställa om nu, vilket kanske är ett sätt att rädda den inhemska tillverkningen (skrev regeringen först... vilket ju är lika sant ). Om de istället skulle valt att bara straffbeskatta, vilket jag gillar mer, så skulle kanske inte Volvo göra den ansträngningen. För hur vi än vrider och vänder på det och sig så kommer vi ha en färdig omställning någonstanns runt 2025-2035.
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Men då borde de göras som Kina, ökande procentandel fram till ett utsläppsfribilsslut...och 2030 bättre kanns det
Förresten vad är egentligen skillnaden på en fossilbil aka avgasbil och en biogasbil aka avgasbil...
Dags att skippa uttrycket fossilfri och införa avgasfri
Förresten vad är egentligen skillnaden på en fossilbil aka avgasbil och en biogasbil aka avgasbil...
Dags att skippa uttrycket fossilfri och införa avgasfri
ms 76132 "Eleamore"
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Nä, som den där texten är utformad så säger de ju nästan rakt ut att biogasbilar och biodiesel ska ersätta bensinbilar resptive dieselbilar. Det är en enorm svaghet och ett kryphål som tyvärr Volvo kanske kommer använda för att gömma sig i, sedan kan elbilen bara placera passande minnesmärke över det.
Ja, jag håller alltså fast vid att detta är en åtgärd för att rädda Volvo inte för att stötta konsumenterna.
Ja, jag håller alltså fast vid att detta är en åtgärd för att rädda Volvo inte för att stötta konsumenterna.
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Ny version av
▪ 31. Avgasfria transporter. Utsläppsfri laddning och tankning ska möjliggöras genom att infrastrukturen byggs ut. Investera i produktion och distribution av utsläppsfri energi
Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya avgasbaserade fordon.(Utredning tillsätts 2019. Kräver godkännande av EU-kommissionen. Ny lagstiftning beslutas under mandatperioden). Regeringen kommer att driva ett motsvarande förbud i hela den Europeiska unionen. Ett årtal ska utredas för när fossila bränslen ska vara helt utfasade (I samma utredning som innan).
Reduktionsplikten ska vara utformad så att den bidrar till att nå det nationella målet om 0(noll) växthusgasutsläpp från inrikes transporter år 2030. Vid kontrollstationer som genomförs 2019, 2021, 2023, ska successivt ökade kvotnivåer skärpas för tiden fram till 2030.
▪ 31. Avgasfria transporter. Utsläppsfri laddning och tankning ska möjliggöras genom att infrastrukturen byggs ut. Investera i produktion och distribution av utsläppsfri energi
Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya avgasbaserade fordon.(Utredning tillsätts 2019. Kräver godkännande av EU-kommissionen. Ny lagstiftning beslutas under mandatperioden). Regeringen kommer att driva ett motsvarande förbud i hela den Europeiska unionen. Ett årtal ska utredas för när fossila bränslen ska vara helt utfasade (I samma utredning som innan).
Reduktionsplikten ska vara utformad så att den bidrar till att nå det nationella målet om 0(noll) växthusgasutsläpp från inrikes transporter år 2030. Vid kontrollstationer som genomförs 2019, 2021, 2023, ska successivt ökade kvotnivåer skärpas för tiden fram till 2030.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Det är ju en tydligare formulering som faktiskt betyder något helt annat. Hur räknar vi vattenånga? Tänkte bara på våra vätgas ivrare som formligen kommer explodera i entusiasm.12man skrev:Ny version av
▪ 31. Avgasfria transporter. Utsläppsfri laddning och tankning ska möjliggöras genom att infrastrukturen byggs ut. Investera i produktion och distribution av utsläppsfri energi
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Och vad spelar det för roll vad vi i Sverige förbjuder?Jerka skrev:Jag tycker förbudsidén är intressant. Den tvingar biltillverkarna att sätta ett slutdatum för sina fossilbilar och det blir lika för alla. På så sätt minskar man problemet med att ingen vågar satsa på elbilar. Svaret är: alla måste satsa på dem!
Teknikskiften är stora saker i vilken bransch som helst, men det är extremt i bilindustrin som har 100 år av effektivisering, know-how och bundet kapital i sina fabriker. Detta blir den största omställningen sedan förbränningsmotorn uppfanns. Genom att tvinga med lagkrav från t.ex. 2030 sätter man samma tidplan för alla och minskar därmed risken att den som hoppar på tåget för tidigt eller satsar på fel batteriteknik blir utslagen.
Dessutom är det en mycket billig åtgärd för skattebetalarna jämfört med t.ex. den momsbefrielse som Norge använder.
10,83 miljoner bilar från Volkswagen 2018
Tror du att att VW ställer om för att de tappar Sverige? Jag tror inte det.
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
nek0 skrev:Och vad spelar det för roll vad vi i Sverige förbjuder?Jerka skrev:Jag tycker förbudsidén är intressant. Den tvingar biltillverkarna att sätta ett slutdatum för sina fossilbilar och det blir lika för alla. På så sätt minskar man problemet med att ingen vågar satsa på elbilar. Svaret är: alla måste satsa på dem!
Teknikskiften är stora saker i vilken bransch som helst, men det är extremt i bilindustrin som har 100 år av effektivisering, know-how och bundet kapital i sina fabriker. Detta blir den största omställningen sedan förbränningsmotorn uppfanns. Genom att tvinga med lagkrav från t.ex. 2030 sätter man samma tidplan för alla och minskar därmed risken att den som hoppar på tåget för tidigt eller satsar på fel batteriteknik blir utslagen.
Dessutom är det en mycket billig åtgärd för skattebetalarna jämfört med t.ex. den momsbefrielse som Norge använder.
10,83 miljoner bilar från Volkswagen 2018
Tror du att att VW ställer om för att de tappar Sverige? Jag tror inte det.
Nej, VW ställer nog om oavsett om Sverige gör det eller inte.
Om utvecklingen går som vi tror så kommer ändå ingen vilja köpa en fossilbil om 11 år. Då behövs inte förbudet.
Om utvecklingen av någon anledning INTE går som vi hoppas och tror så är ett förbud ändå meningslöst. Vad ska vi med ett litet lokalt förbud till då?
Vi är alltså i händerna på den globala utvecklingen vare sig vi vill det eller inte.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 2 gång.
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Jo det gör alla på sikt men vi kan inte tvinga VW eller någon annan att göra det när vi villVerdi skrev:nek0 skrev:Och vad spelar det för roll vad vi i Sverige förbjuder?Jerka skrev:Jag tycker förbudsidén är intressant. Den tvingar biltillverkarna att sätta ett slutdatum för sina fossilbilar och det blir lika för alla. På så sätt minskar man problemet med att ingen vågar satsa på elbilar. Svaret är: alla måste satsa på dem!
Teknikskiften är stora saker i vilken bransch som helst, men det är extremt i bilindustrin som har 100 år av effektivisering, know-how och bundet kapital i sina fabriker. Detta blir den största omställningen sedan förbränningsmotorn uppfanns. Genom att tvinga med lagkrav från t.ex. 2030 sätter man samma tidplan för alla och minskar därmed risken att den som hoppar på tåget för tidigt eller satsar på fel batteriteknik blir utslagen.
Dessutom är det en mycket billig åtgärd för skattebetalarna jämfört med t.ex. den momsbefrielse som Norge använder.
10,83 miljoner bilar från Volkswagen 2018
Tror du att att VW ställer om för att de tappar Sverige? Jag tror inte det.
Nej, VW ställer nog om oavsett om Sverige gör det eller inte.
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Dessutom så är redan elbilar den mest sålda bilen i flera Europeiska länder.
Exempel för december 2018:
Norge
"Model X, by the way, seems to be the top selling plug-in for the month of December (1,037), "
https://insideevs.com/half-passenger-ca ... -2018-evs/
Nederländerna
"Plug-In Electric Car Market Share In Netherlands Hit 31% In December"
"The Jaguar I-PACE in fact was #1 best selling car in December – the first time for all-electric model. Tesla Model S was second best, while Tesla Model X was fifth!"
9 länder pratar om att förbjuda förbränningsmotorer.
"Nine countries say they’ll ban internal combustion engines. "
Exempel för december 2018:
Norge
"Model X, by the way, seems to be the top selling plug-in for the month of December (1,037), "
https://insideevs.com/half-passenger-ca ... -2018-evs/
Nederländerna
"Plug-In Electric Car Market Share In Netherlands Hit 31% In December"
"The Jaguar I-PACE in fact was #1 best selling car in December – the first time for all-electric model. Tesla Model S was second best, while Tesla Model X was fifth!"
9 länder pratar om att förbjuda förbränningsmotorer.
"Nine countries say they’ll ban internal combustion engines. "
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Men nu är det inte endast Sverige, utan Sverige stämmer nu (äntligen) in kören av andra länder med förbud. Och att Sverige stämmer in kanske får nästa land att även dom göra det. Det är helt enkelt en långsam dominoeffekt.nek0 skrev:Och vad spelar det för roll vad vi i Sverige förbjuder?Jerka skrev:Jag tycker förbudsidén är intressant. Den tvingar biltillverkarna att sätta ett slutdatum för sina fossilbilar och det blir lika för alla. På så sätt minskar man problemet med att ingen vågar satsa på elbilar. Svaret är: alla måste satsa på dem!
Teknikskiften är stora saker i vilken bransch som helst, men det är extremt i bilindustrin som har 100 år av effektivisering, know-how och bundet kapital i sina fabriker. Detta blir den största omställningen sedan förbränningsmotorn uppfanns. Genom att tvinga med lagkrav från t.ex. 2030 sätter man samma tidplan för alla och minskar därmed risken att den som hoppar på tåget för tidigt eller satsar på fel batteriteknik blir utslagen.
Dessutom är det en mycket billig åtgärd för skattebetalarna jämfört med t.ex. den momsbefrielse som Norge använder.
10,83 miljoner bilar från Volkswagen 2018
Tror du att att VW ställer om för att de tappar Sverige? Jag tror inte det.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Beskatta allt (bilar, industri, mat, resor osv) som bidrar till utsläpp, öka beskattningen i intervall tills marknaden har ställt om sig och nya vanor har skapats.
Subventionera miljövänliga alternativ för att uppmuntra till förändring.
Det största hindret är att människor måste inse att vår livsstil måste ändras från grunden.
Subventionera miljövänliga alternativ för att uppmuntra till förändring.
Det största hindret är att människor måste inse att vår livsstil måste ändras från grunden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Problemet med skatter är att de är beroendeframkallande hos politiker. Skulle de därför införa en skatt på nya bilar så skulle de vara väldigt frestade att sedan lägga över den elbilarna för de har redan spenderat pengarna någon annanstans.
Då är ett bonus-malus bättre, alltså om det är ett nollsummespel för statskassan.
Då är ett bonus-malus bättre, alltså om det är ett nollsummespel för statskassan.
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Du glömde frågetecknet efter trådrubrikenJerker skrev:Nu vet vi ju inte om det går igenom den här gången, men Centerns kravlista på S för att rösta fram Löfvén som statsminister innehåller denna punkt
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Man måste provocera lite!Jeppe_E skrev:Du glömde frågetecknet efter trådrubrikenJerker skrev:Nu vet vi ju inte om det går igenom den här gången, men Centerns kravlista på S för att rösta fram Löfvén som statsminister innehåller denna punkt
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
"Avgasalstrande" är kanske en bättre term? Bilarna har ju inte avgaser som drivmedel. Men då faller vätgasbilar inom det.12man skrev:Ny version av
▪ 31. Avgasfria transporter. Utsläppsfri laddning och tankning ska möjliggöras genom att infrastrukturen byggs ut. Investera i produktion och distribution av utsläppsfri energi
Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya avgasbaserade fordon.(Utredning tillsätts 2019. Kräver godkännande av EU-kommissionen. Ny lagstiftning beslutas under mandatperioden). Regeringen kommer att driva ett motsvarande förbud i hela den Europeiska unionen. Ett årtal ska utredas för när fossila bränslen ska vara helt utfasade (I samma utredning som innan).
Reduktionsplikten ska vara utformad så att den bidrar till att nå det nationella målet om 0(noll) växthusgasutsläpp från inrikes transporter år 2030. Vid kontrollstationer som genomförs 2019, 2021, 2023, ska successivt ökade kvotnivåer skärpas för tiden fram till 2030.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Från statsmakternas sida måste man se hur elbilssubventionerna ska kunna ersättas med andra intäkter. Bonus malus funkar bara så länge det säljs skitiga bilar också. I Norge pågår numera en gradvis nedmontering av elbilsfördelarna och många passar på att köpa dyra elbilar medan det finns subventioner som momsfrihet mm. Efterhand som elbilarna blir billigare kommer garanterat förmånerna att fasas ut.
Fortare än vi tror kommer ändå elbilarna att vara såpass mycket bättre än fossilbilarna att ingen vill ha fossilbil. Det är ju redan på gång.
Fortare än vi tror kommer ändå elbilarna att vara såpass mycket bättre än fossilbilarna att ingen vill ha fossilbil. Det är ju redan på gång.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Tycker momsfrihet är bättre än bidrag. Blir väl subventionerade ettårsbilar till Norge som idag annars.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Tycker jag med, men tyvärr politiskt totalt omöjligt pga dessa j-a leasingbilsregler!MangeT skrev:Tycker momsfrihet är bättre än bidrag. Blir väl subventionerade ettårsbilar till Norge som idag annars.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Och EU:s skattelagstiftning som jag förstår det.olza skrev:Tycker jag med, men tyvärr politiskt totalt omöjligt pga dessa j-a leasingbilsregler!MangeT skrev:Tycker momsfrihet är bättre än bidrag. Blir väl subventionerade ettårsbilar till Norge som idag annars.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Och samtidigt fortsätter Norge att exportera avgasutsläpp... "Så länge vi har ren luft att andas är det kjempegreit".TiborBlomhall skrev:
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Tror Norge är mycket medvetna om det där. Man kan ju resonera på olika sätt. Efterfrågan på olja kommer med elektrifieringen att minska och oljesystemen kommer därmed att avvecklas utan beslut från myndigheterna. Blir som kol vs solkraft i Indien. Dessutom är vi inne i ett tydligt trendbrott som måste få ta lite tid. Att strypa oljetillverkningen skulle skapa problem eftersom tillverkningskapaciteten på andra fordon än ICE ännu är väldigt liten. Det finns inte heller kapital att köpa elbilar å skrota alla ICE direkt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Jag håller helt med dig. Tycker bara att debatten blir lite knepig när man hyllar Norge och sågar exempelvis Sverige när det gäller utsläpp från fordon.Gustafsson skrev:Tror Norge är mycket medvetna om det där. Man kan ju resonera på olika sätt. Efterfrågan på olja kommer med elektrifieringen att minska och oljesystemen kommer därmed att avvecklas utan beslut från myndigheterna. Blir som kol vs solkraft i Indien. Dessutom är vi inne i ett tydligt trendbrott som måste få ta lite tid. Att strypa oljetillverkningen skulle skapa problem eftersom tillverkningskapaciteten på andra fordon än ICE ännu är väldigt liten. Det finns inte heller kapital att köpa elbilar å skrota alla ICE direkt.
Man undrar också hur Norge ska ersätta exportinkomsterna från olja och gas på sikt, ca 50% av de totala exportinkomsterna. Sverige har ju i alla fall en chans att behålla våra exportinkomster och arbetstillfällen om våra fordonstillverkare lyckas med omställningen på ett bra sätt. De kommande 5 åren kommer lär bli spännande.
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
De har ju byggt upp en enorm oljefond som väl är tänkt att användas när inkomsterna sinar.Geni87 skrev:Jag håller helt med dig. Tycker bara att debatten blir lite knepig när man hyllar Norge och sågar exempelvis Sverige när det gäller utsläpp från fordon.Gustafsson skrev:Tror Norge är mycket medvetna om det där. Man kan ju resonera på olika sätt. Efterfrågan på olja kommer med elektrifieringen att minska och oljesystemen kommer därmed att avvecklas utan beslut från myndigheterna. Blir som kol vs solkraft i Indien. Dessutom är vi inne i ett tydligt trendbrott som måste få ta lite tid. Att strypa oljetillverkningen skulle skapa problem eftersom tillverkningskapaciteten på andra fordon än ICE ännu är väldigt liten. Det finns inte heller kapital att köpa elbilar å skrota alla ICE direkt.
Man undrar också hur Norge ska ersätta exportinkomsterna från olja och gas på sikt, ca 50% av de totala exportinkomsterna. Sverige har ju i alla fall en chans att behålla våra exportinkomster och arbetstillfällen om våra fordonstillverkare lyckas med omställningen på ett bra sätt. De kommande 5 åren kommer lär bli spännande.
https://www.nbim.no/no/
Re: Förbjudet att sälja fossila fordon i Sverige från år 203
Yep, tänkte mer på vilket strategi de ska ha med de pengarna. Att de inte tar ett par % och bygger några batterifabriker...Jerker skrev:De har ju byggt upp en enorm oljefond som väl är tänkt att användas när inkomsterna sinar.Geni87 skrev:Jag håller helt med dig. Tycker bara att debatten blir lite knepig när man hyllar Norge och sågar exempelvis Sverige när det gäller utsläpp från fordon.Gustafsson skrev:Tror Norge är mycket medvetna om det där. Man kan ju resonera på olika sätt. Efterfrågan på olja kommer med elektrifieringen att minska och oljesystemen kommer därmed att avvecklas utan beslut från myndigheterna. Blir som kol vs solkraft i Indien. Dessutom är vi inne i ett tydligt trendbrott som måste få ta lite tid. Att strypa oljetillverkningen skulle skapa problem eftersom tillverkningskapaciteten på andra fordon än ICE ännu är väldigt liten. Det finns inte heller kapital att köpa elbilar å skrota alla ICE direkt.
Man undrar också hur Norge ska ersätta exportinkomsterna från olja och gas på sikt, ca 50% av de totala exportinkomsterna. Sverige har ju i alla fall en chans att behålla våra exportinkomster och arbetstillfällen om våra fordonstillverkare lyckas med omställningen på ett bra sätt. De kommande 5 åren kommer lär bli spännande.
https://www.nbim.no/no/