Re: 100.000kr i elbilsstöd?
Postat: 12 jan 2019 10:57
Frågan är också om bidraget på 100000kr är ink moms är det så är det bara 5000kr mer för oss som har firmabil
Det är ju positivt i så fall för det skulle ju jämna ut den stora orättvisan mellan privatköp för skattade pengar och firmaköp.Smutt skrev:Frågan är också om bidraget på 100000kr är ink moms är det så är det bara 5000kr mer för oss som har firmabil
Ja, det är ju jätteorättvist...Smutt skrev:Frågan är också om bidraget på 100000kr är ink moms är det så är det bara 5000kr mer för oss som har firmabil
Det kommer i vissa kommuner läggas motioner om att kommunens anställda får ett erbjudande om motsvarande "HemPC-avtal".Jeppe_E skrev:Ja, det är ju jätteorättvist...Smutt skrev:Frågan är också om bidraget på 100000kr är ink moms är det så är det bara 5000kr mer för oss som har firmabil
Eller så ser man det som att nu får även privatpersoner samma fördelar som företag
Lite drygt tre års utredningar och sedan är det dags för val igen...taliz skrev:Nog inget man ska sitta och vänta på. Lär ta år innan det implementeras, om någonsin.
Fossillobbyn, särskilt Volvo, lär kämpa emot med näbbar och klor.
Precis! Och OM det blir ändring så gäller väl ge och ta då också. Alltså inte 100000 utan snarare 80000. Och som sagt, det lär inte ske i brådrasket!p1457 skrev:Jag tror inte att det går att ändra så snabbt. Vi är väl fast med moderaternas budget ett tag?
Hittills , så länge Tesla varit ganska ensamma på scen, har priserna stigit. Den dan vi har säj ett tiotal eller helst fler elbilsmärken som slåss på marknaden - DÅ- men inte förr kommer priserna att sakta börja sjunka.Svenssons skrev:Trött på att politik idag handlar om kohandel för att ge bidrag och subventioner för specifika saker till väljare (köpa röster med väljarnas pengar) istället för att ha större planer på hur samhället ska byggas upp. Vi får se hur det går med detta bidrag, visst skulle det leda till fler sålda elbilar men samtidigt tror jag att grundpriset på dessa kommer gå upp och motstånd mot elbilar kommer att växa hos de som inte vill/kan köpa en passande elbil. Export till Norge av begagnade elbilar kommer också öka om man inte kräver att bidraget betalas tillbaka då.
Ser ett intressant 2019 framför mig.” Hur ska vi kunna neutralisera den lagda budgeten ?”Jerker skrev:Vad gäller budgeten så har jag förstått det så att skattesänkningar som beslutats inte kan upphävas under 2019. Däremot kan man besluta om att ge bidrag bara man kan finansiera det. Lånar pengar gör ju staten hela tiden. Så man kan visst höja bonusbeloppen på elbilar. Man kan ge mer pengar till Naturvårdsverket också så att klimatklivet kan fortsätta sin verksamhet med subventioner av elcyklar och laddstationer osv.
Precis!Gustafsson skrev:Ser ett intressant 2019 framför mig.” Hur ska vi kunna neutralisera den lagda budgeten ?”Jerker skrev:Vad gäller budgeten så har jag förstått det så att skattesänkningar som beslutats inte kan upphävas under 2019. Däremot kan man besluta om att ge bidrag bara man kan finansiera det. Lånar pengar gör ju staten hela tiden. Så man kan visst höja bonusbeloppen på elbilar. Man kan ge mer pengar till Naturvårdsverket också så att klimatklivet kan fortsätta sin verksamhet med subventioner av elcyklar och laddstationer osv.
Fast vi får väl verkligen hoppas att klimatklivet reformeras rejält om det ska få fortsätta. Då detsamma det var utformat uppmuntrade till endast en Snabbladdare per ställe.Jerker skrev:Vad gäller budgeten så har jag förstått det så att skattesänkningar som beslutats inte kan upphävas under 2019. Däremot kan man besluta om att ge bidrag bara man kan finansiera det. Lånar pengar gör ju staten hela tiden. Så man kan visst höja bonusbeloppen på elbilar. Man kan ge mer pengar till Naturvårdsverket också så att klimatklivet kan fortsätta sin verksamhet med subventioner av elcyklar och laddstationer osv.
Tesla har varit ensamma i premiumspektrumet för större bilar men inte på mindre bilar så som Zoe, Leaf, i3. En ny Zoe, basmodell utan extra utrustning, för 333 kkr känner jag är lite väl mycket för en så liten bil utan fartegenskaper och utan bidrag så hade grundpriset antagligen varit lägre.far1far2 skrev:Hittills , så länge Tesla varit ganska ensamma på scen, har priserna stigit. Den dan vi har säj ett tiotal eller helst fler elbilsmärken som slåss på marknaden - DÅ- men inte förr kommer priserna att sakta börja sjunka.
taliz skrev:Nog inget man ska sitta och vänta på. Lär ta år innan det implementeras, om någonsin.
Fossillobbyn, särskilt Volvo, lär kämpa emot med näbbar och klor.
Nja, de nya modeller de lanserar från 2019 kommer alla att vara elektrifierade i någon mån. Man kommer att fortsätta att tillverka de redan etablerade fossilmodeller som redan säljer bra. Med "elektrifierad" menar man även de s.k. mildhybriderna, en fossil med en lite starkare startmotor på 48V med ett pyttelitet batteri till. Den lösningen sänker bränsleförbrukningen något och batteriet laddas med regen.robegb skrev:taliz skrev:Nog inget man ska sitta och vänta på. Lär ta år innan det implementeras, om någonsin.
Fossillobbyn, särskilt Volvo, lär kämpa emot med näbbar och klor.
Volvo skulle väl sluta göra dieselbilar 2019? Ett förmånligt bidrag borde väl även ligga i volvos intresse iom lanseringen av polestar 2 detta året. En svensk elbil i direkt konkurrens med tesla?
taliz skrev:Nog inget man ska sitta och vänta på. Lär ta år innan det implementeras, om någonsin.
Fossillobbyn, särskilt Volvo, lär kämpa emot med näbbar och klor.
Volvo har lyckats väldigt väl med att dupera allmänheten...robegb skrev:Volvo skulle väl sluta göra dieselbilar 2019? Ett förmånligt bidrag borde väl även ligga i volvos intresse iom lanseringen av polestar 2 detta året. En svensk elbil i direkt konkurrens med tesla?taliz skrev:Nog inget man ska sitta och vänta på. Lär ta år innan det implementeras, om någonsin.
Fossillobbyn, särskilt Volvo, lär kämpa emot med näbbar och klor.
Rätt meningslöst att debattera, och utanför trådens ämne, men i praktiken blir resultatet motsatt. Det centern och liberalerna nu gör leder till att STÖDET FÖR SD ÖKAR KRAFTIGT.TeslaTissel skrev:taliz skrev:Nog inget man ska sitta och vänta på. Lär ta år innan det implementeras, om någonsin.
Fossillobbyn, särskilt Volvo, lär kämpa emot med näbbar och klor.
Usch! Ändå är jag glad att SD ser ut att åka ned i sopnedkastet.
Det var det viktigaste för mig personligen. Och för vårt land.
taliz skrev:Rätt meningslöst att debattera, och utanför trådens ämne, men i praktiken blir resultatet motsatt. Det centern och liberalerna nu gör leder till att STÖDET FÖR SD ÖKAR KRAFTIGT.TeslaTissel skrev:taliz skrev:Nog inget man ska sitta och vänta på. Lär ta år innan det implementeras, om någonsin.
Fossillobbyn, särskilt Volvo, lär kämpa emot med näbbar och klor.
Usch! Ändå är jag glad att SD ser ut att åka ned i sopnedkastet.
Det var det viktigaste för mig personligen. Och för vårt land.
Det har nog inte med varken vänster eller höger att att göra, men ibland blir man ”klick-bete” om omn råkar göra fel?Lofet2 skrev:Märkligt vilket stöd det verkar vara för ett vänsterstyre i denna tråden