100.000kr i elbilsstöd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av far1far2 »

p1457 skrev:
Jag tror inte att det går att ändra så snabbt. Vi är väl fast med moderaternas budget ett tag?
Precis! Och OM det blir ändring så gäller väl ge och ta då också. Alltså inte 100000 utan snarare 80000. Och som sagt, det lär inte ske i brådrasket!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av far1far2 »

Svenssons skrev:
Trött på att politik idag handlar om kohandel för att ge bidrag och subventioner för specifika saker till väljare (köpa röster med väljarnas pengar) istället för att ha större planer på hur samhället ska byggas upp. Vi får se hur det går med detta bidrag, visst skulle det leda till fler sålda elbilar men samtidigt tror jag att grundpriset på dessa kommer gå upp och motstånd mot elbilar kommer att växa hos de som inte vill/kan köpa en passande elbil. Export till Norge av begagnade elbilar kommer också öka om man inte kräver att bidraget betalas tillbaka då.
Hittills , så länge Tesla varit ganska ensamma på scen, har priserna stigit. Den dan vi har säj ett tiotal eller helst fler elbilsmärken som slåss på marknaden - DÅ- men inte förr kommer priserna att sakta börja sjunka.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Jerker »

Vad gäller budgeten så har jag förstått det så att skattesänkningar som beslutats inte kan upphävas under 2019. Däremot kan man besluta om att ge bidrag bara man kan finansiera det. Lånar pengar gör ju staten hela tiden. Så man kan visst höja bonusbeloppen på elbilar. Man kan ge mer pengar till Naturvårdsverket också så att klimatklivet kan fortsätta sin verksamhet med subventioner av elcyklar och laddstationer osv.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Gustafsson »

Jerker skrev:
Vad gäller budgeten så har jag förstått det så att skattesänkningar som beslutats inte kan upphävas under 2019. Däremot kan man besluta om att ge bidrag bara man kan finansiera det. Lånar pengar gör ju staten hela tiden. Så man kan visst höja bonusbeloppen på elbilar. Man kan ge mer pengar till Naturvårdsverket också så att klimatklivet kan fortsätta sin verksamhet med subventioner av elcyklar och laddstationer osv.
Ser ett intressant 2019 framför mig.” Hur ska vi kunna neutralisera den lagda budgeten ?”
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev:
Jerker skrev:
Vad gäller budgeten så har jag förstått det så att skattesänkningar som beslutats inte kan upphävas under 2019. Däremot kan man besluta om att ge bidrag bara man kan finansiera det. Lånar pengar gör ju staten hela tiden. Så man kan visst höja bonusbeloppen på elbilar. Man kan ge mer pengar till Naturvårdsverket också så att klimatklivet kan fortsätta sin verksamhet med subventioner av elcyklar och laddstationer osv.
Ser ett intressant 2019 framför mig.” Hur ska vi kunna neutralisera den lagda budgeten ?”
Precis!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Vad gäller budgeten så har jag förstått det så att skattesänkningar som beslutats inte kan upphävas under 2019. Däremot kan man besluta om att ge bidrag bara man kan finansiera det. Lånar pengar gör ju staten hela tiden. Så man kan visst höja bonusbeloppen på elbilar. Man kan ge mer pengar till Naturvårdsverket också så att klimatklivet kan fortsätta sin verksamhet med subventioner av elcyklar och laddstationer osv.
Fast vi får väl verkligen hoppas att klimatklivet reformeras rejält om det ska få fortsätta. Då detsamma det var utformat uppmuntrade till endast en Snabbladdare per ställe.

Samma gäller för laddahemmastödet som i princip höjt grundpriset på laddboxar från 5-6000kr till 20000kr eftersom skillnaden knappt blir kännbar för konsumenten.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Svenssons »

far1far2 skrev:
Hittills , så länge Tesla varit ganska ensamma på scen, har priserna stigit. Den dan vi har säj ett tiotal eller helst fler elbilsmärken som slåss på marknaden - DÅ- men inte förr kommer priserna att sakta börja sjunka.
Tesla har varit ensamma i premiumspektrumet för större bilar men inte på mindre bilar så som Zoe, Leaf, i3. En ny Zoe, basmodell utan extra utrustning, för 333 kkr känner jag är lite väl mycket för en så liten bil utan fartegenskaper och utan bidrag så hade grundpriset antagligen varit lägre.









Nu vet jag att det kommer komma någon som säger att Zoe går att köpa ny under 200kkr... Det stämmer om man skippar batteriet (den absolut dyraste komponenten i bilen), drar av miljöbonusen och får rabatt. Priset på en ny Zoe med batteri från Renault är dock 333kkr.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av robegb »

taliz skrev:
Nog inget man ska sitta och vänta på. Lär ta år innan det implementeras, om någonsin.
Fossillobbyn, särskilt Volvo, lär kämpa emot med näbbar och klor.

Volvo skulle väl sluta göra dieselbilar 2019? Ett förmånligt bidrag borde väl även ligga i volvos intresse iom lanseringen av polestar 2 detta året. En svensk elbil i direkt konkurrens med tesla?
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Jerker »

robegb skrev:
taliz skrev:
Nog inget man ska sitta och vänta på. Lär ta år innan det implementeras, om någonsin.
Fossillobbyn, särskilt Volvo, lär kämpa emot med näbbar och klor.

Volvo skulle väl sluta göra dieselbilar 2019? Ett förmånligt bidrag borde väl även ligga i volvos intresse iom lanseringen av polestar 2 detta året. En svensk elbil i direkt konkurrens med tesla?
Nja, de nya modeller de lanserar från 2019 kommer alla att vara elektrifierade i någon mån. Man kommer att fortsätta att tillverka de redan etablerade fossilmodeller som redan säljer bra. Med "elektrifierad" menar man även de s.k. mildhybriderna, en fossil med en lite starkare startmotor på 48V med ett pyttelitet batteri till. Den lösningen sänker bränsleförbrukningen något och batteriet laddas med regen.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av TeslaTissel »

taliz skrev:
Nog inget man ska sitta och vänta på. Lär ta år innan det implementeras, om någonsin.
Fossillobbyn, särskilt Volvo, lär kämpa emot med näbbar och klor.

Usch! Ändå är jag glad att SD ser ut att åka ned i sopnedkastet.
Det var det viktigaste för mig personligen. Och för vårt land.

Att inte ha en humanistisk mässiskosyn till grund i vårt ändå unika land (på vissa sätt) skulle ha varit fruktansvärt i längden att leva med. Och i värsta fall hade den här starkt nazistiska inriktningen som SD trots sina mesiga försöka hålla den stämpeln borta - så hade alt-right rörelsen fått ännu mer fotfäste och en otrevlig person hade stått där podiet och hånskrattat vilt åt oss med en ruskig uppsyn a’la 1984 eller med knasigt stor uniformshatt?

För att komma tillbaka på jordytan igen,
Vad händer nu med bidraget? Bonus Malus? Blir det retroaktivt om de höjer det. Eller på första april som en bussig överraskning då min bil så klart är betald.

Eller skall jag vara kall och annullera beställningen tills...
Man funderar ju hur man skall göra nu, om bidraget blir större?? Och så pass stort som 40.000 till? ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av taliz »

robegb skrev:
taliz skrev:
Nog inget man ska sitta och vänta på. Lär ta år innan det implementeras, om någonsin.
Fossillobbyn, särskilt Volvo, lär kämpa emot med näbbar och klor.
Volvo skulle väl sluta göra dieselbilar 2019? Ett förmånligt bidrag borde väl även ligga i volvos intresse iom lanseringen av polestar 2 detta året. En svensk elbil i direkt konkurrens med tesla?
Volvo har lyckats väldigt väl med att dupera allmänheten...
De sa att NYA modeller inte kommer ha dieselmotorer. Men passande nog har Volvo nyss refreshat så gott som samtliga modeller, så det har ingen direkt påverkan i närtid.
Nästa XC40, XC60, V60, V90 osv, som inte kommer ha dieslar, kommer inte börja säljas förrän runt 2025.
Nya S60 som nyss lanserats går inte att välja med dieselmotor, men det är, återigen passande nog, en sedan som tillverkas och så gott som uteslutande säljs i USA - där diesel är dött ändå.

När det gäller Polestar 2:
Polestar CEO, Thomas Ingenlath said:
"the Polestar 2 will not exactly be a mass produced model"
Behöver inte säga så mycket mer va?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av taliz »

TeslaTissel skrev:
taliz skrev:
Nog inget man ska sitta och vänta på. Lär ta år innan det implementeras, om någonsin.
Fossillobbyn, särskilt Volvo, lär kämpa emot med näbbar och klor.

Usch! Ändå är jag glad att SD ser ut att åka ned i sopnedkastet.
Det var det viktigaste för mig personligen. Och för vårt land.
Rätt meningslöst att debattera, och utanför trådens ämne, men i praktiken blir resultatet motsatt. Det centern och liberalerna nu gör leder till att STÖDET FÖR SD ÖKAR KRAFTIGT.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av TeslaTissel »

taliz skrev:
TeslaTissel skrev:
taliz skrev:
Nog inget man ska sitta och vänta på. Lär ta år innan det implementeras, om någonsin.
Fossillobbyn, särskilt Volvo, lär kämpa emot med näbbar och klor.

Usch! Ändå är jag glad att SD ser ut att åka ned i sopnedkastet.
Det var det viktigaste för mig personligen. Och för vårt land.
Rätt meningslöst att debattera, och utanför trådens ämne, men i praktiken blir resultatet motsatt. Det centern och liberalerna nu gör leder till att STÖDET FÖR SD ÖKAR KRAFTIGT.

Det var ju inte avsikten att debattera. Det var en personlig kommentar, Och jag skrev ett par frågor under den kommentaren.
Hoppas du inte tar illa upp - alldeles riktigt det var dumt jag nämnde det, :oops:
Jag kan redigera bort det men kommentaren du gjorde ligger kvar?
Lofet2
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 03 mar 2016 01:02

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Lofet2 »

Märkligt vilket stöd det verkar vara för ett vänsterstyre i denna tråden :shock:
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av TeslaTissel »

Lofet2 skrev:
Märkligt vilket stöd det verkar vara för ett vänsterstyre i denna tråden :shock:
Det har nog inte med varken vänster eller höger att att göra, men ibland blir man ”klick-bete” om omn råkar göra fel?

Så här skall det vara i vår gemenskap!

Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 apr 2015 15:51
Ort: Saltsjö-Boo

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av KlasE »

Lofet2 skrev:
Märkligt vilket stöd det verkar vara för ett vänsterstyre i denna tråden :shock:
Om du räknar in ogillande av SD som vänsterstyre så har du nog rätt.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Teslaspolen »

Står man i mitten så är man i praktiken kommunist enligt tokhögern; och fasicst enligt tokvänstern.

Det är inte lätt när det är svårt. :lol: Och detta val vart ju allt annat än lätt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av LarsL »

Agerandet ger ju stöd åt både höger- och vänsterextremister om man inte står ut med gråsossarna i mitten. :(
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Rubiks »

Zalman3 skrev:
Centern vill:
Citat från Centerns punkt 35 i överenskommelsen:
"35. Ekonomiska styrmedel ska användas för att ställa om samhället i miljövänlig riktning. Skatt
på farliga kemikalier i kläder och skor införs. Ett nytt avdrag för grön teknik ska
införas. Klimatbonusar och -avgifter på personbilar förstärks och förenklas"

Kan tolkas som att Centern får igenom sitt förslag på elbilsstöd på 100.000kr.
Hmm.. Hela punkt 35 ser ut så här:
35. Ekonomiska styrmedel ska användas för att ställa om samhället i miljövänlig riktning. Skatt
på farliga kemikalier i kläder och skor införs. Ett nytt avdrag för grön teknik ska
införas. Klimatbonusar och -avgifter på personbilar förstärks och förenklas.
(Samtliga från BP21). En skatt på förbränning av avfall införs. (Från BP 20). Ett
investeringsstöd för testanläggningar av miljöteknik som medför minusutsläpp
införs. Handlingsplan för åtgärder för kraftigt minskade utsläpp tas fram (Uppdrag
till Naturvårdsverket våren 2019).

Jag är ingen vidare politisk sakkunnig eller dokumentläsare men undrar om inte "(Samtliga från BP21)" kan betyda något i stil med "budgetplan 2021"? Någon som kan få ut någon annan bättre tolkning av "BP21"?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av TeslaTissel »

Rubiks skrev:
Zalman3 skrev:
Centern vill:
Citat från Centerns punkt 35 i överenskommelsen:
"35. Ekonomiska styrmedel ska användas för att ställa om samhället i miljövänlig riktning. Skatt
på farliga kemikalier i kläder och skor införs. Ett nytt avdrag för grön teknik ska
införas. Klimatbonusar och -avgifter på personbilar förstärks och förenklas"

Kan tolkas som att Centern får igenom sitt förslag på elbilsstöd på 100.000kr.
Hmm.. Hela punkt 35 ser ut så här:
35. Ekonomiska styrmedel ska användas för att ställa om samhället i miljövänlig riktning. Skatt
på farliga kemikalier i kläder och skor införs. Ett nytt avdrag för grön teknik ska
införas. Klimatbonusar och -avgifter på personbilar förstärks och förenklas.
(Samtliga från BP21). En skatt på förbränning av avfall införs. (Från BP 20). Ett
investeringsstöd för testanläggningar av miljöteknik som medför minusutsläpp
införs. Handlingsplan för åtgärder för kraftigt minskade utsläpp tas fram (Uppdrag
till Naturvårdsverket våren 2019).

Jag är ingen vidare politisk sakkunnig eller dokumentläsare men undrar om inte "(Samtliga från BP21)" kan betyda något i stil med "budgetplan 2021"? Någon som kan få ut någon annan bättre tolkning av "BP21"?
TACK! För att vi kunde återkoppla till ämnet.

Tyvärr vet jag inte (budgetproposition 21)? Ligger på Naturvårdsverkets bord?

Fortfarande undrar jag om pengarna betalas ut retroaktivt?
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Ptesla »

Förstår inte riktigt heller vad bp21 och bp20 refererar till.

Lite mer att läsa om centerns idéer kring miljöbonus för elbilar finns i följande dokument på sidan 87: https://www.centerpartiet.se/download/1 ... 202019.pdf
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av TeslaTissel »

Ptesla skrev:
Förstår inte riktigt heller vad bp21 och bp20 refererar till.

Lite mer att läsa om centerns idéer kring miljöbonus för elbilar finns i följande dokument på sidan 87: https://www.centerpartiet.se/download/1 ... 202019.pdf
Suveränt! Tack eller TACK!

Tog en kopia av texten: Ett utdrag från sidan 87
Centerpartiet vill istället införa en grön bilbonus, som ger de bästa bilarna en bonus på upp till 100 000 kronor uppdelat på ett fåtal . Vårt förslag bygger på bilars utsläppsvärden av koldioxid, uppdelat på ett fåtal nivåer av CO2- utsläpp. Köparen får en bonus eller en extra avgift vid köp av ny personbil. För att stimulera en andrahandsmarknad av leasade bilar och förmånsbilar bör bonusen vara uppdelad på flera utbetalningstillfällen. Samma utsläppsnivåer som ligger till grund för bilbonusen bör även gälla på förmånsbilsmarknaden.
Den gröna bilbonusen finanserias genom att de som köper bilar med höga utsläpp får betala en extra avgift vid köptillfället. Det finns också en neutral kategori, som innefattar särskilt snåla dieselbilar där man varken får grön bilbonus eller en avgift. För att följa med i teknikutvecklingen och stimulera att bilarna blir bättre så förskjuts koldioxidgränserna för kategorierna varje år. Målet är att systemet för grön bilbonus alltid ska vara offentligfinansiellt neutralt.

Nu ser jag på löpsedlarna att det verkar bli som vi hoppas att det här går vägen.
I så fall är det väldigt bra. Men helt säkert är det ju inte tills...

Här står det dock inget om hur de hanterar situationen juridiskt.
Många har ju redan beställt bil och de (bilarna) kan komma innan förslagen har bearbetats??

Ett fåtal står två gånger och jag undrar om de... gjort ett skrivfel?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av LarsL »

Skulle det där inte gå på en utrednings runda minst?
Användarvisningsbild
Eric Exar
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 aug 2018 20:45

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Eric Exar »

Rubiks skrev:
Jag är ingen vidare politisk sakkunnig eller dokumentläsare men undrar om inte "(Samtliga från BP21)" kan betyda något i stil med "budgetplan 2021"? Någon som kan få ut någon annan bättre tolkning av "BP21"?
Som jag har förstått det gäller det alltså med start tidigast 1/1e 2021. Alltså två år bort, och alltså som mest halva pågående mandatperioden.

BP21 menar budgeten inför 2021.
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Rubiks »

Eric Exar skrev:
Rubiks skrev:
Jag är ingen vidare politisk sakkunnig eller dokumentläsare men undrar om inte "(Samtliga från BP21)" kan betyda något i stil med "budgetplan 2021"? Någon som kan få ut någon annan bättre tolkning av "BP21"?
Som jag har förstått det gäller det alltså med start tidigast 1/1e 2021. Alltså två år bort, och alltså som mest halva pågående mandatperioden.

BP21 menar budgeten inför 2021.
Tack, som jag misstänkte då.
Skriv svar