Bokföra elkostnad

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Bokföra elkostnad

Inlägg av Walker »

:roll: ...jag funderar lite.
Om jag nu ska leasa en VW eTransporter senare i år och laddar den hemma, är det någon som har koll på hur jag gör med elförbrukningen. Jag betalar ju inget förmånsvärde på den, kör bara i firman och idag är ju allt drivmedel till nuvarande dieselkärran en kostnad på firman jag inte skattar för. Elen jag kommer att ”tanka” är ju betald med mina skattade slantar.
Någon här inne som vet, eller måste jag försöka förklara för någon byråkrat på Skattevärket?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Bokföra elkostnad

Inlägg av termosen »

Borde det inte bli liknande som om du skulle hyra kontor av dig själv? Då får man ta ersättning från bolaget för den del som kontoret förbrukar. Enklast, kontorets kvm / totala kvm.

Så det borde väl vara fullt möjligt med skattefri ersättning med de kWh som din bil tar av din privata elfaktura. Men, ingen jurist. Bara killgissar.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Bokföra elkostnad

Inlägg av dbar »

Skit i elkostnaden. Tanka med privata pengar. Och ta ut 9.5kr skattefritt per I bränsleersättning. Extremt förmånligt
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Bokföra elkostnad

Inlägg av Tars »

dbar skrev:
Skit i elkostnaden. Tanka med privata pengar. Och ta ut 9.5kr skattefritt per I bränsleersättning. Extremt förmånligt
Precis. Så gör jag idag.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Bokföra elkostnad

Inlägg av Leo »

Inget förmånsvärde, ingen förmånsbil, bara tjänstemil =ingen rätt ta ut milersättning.

Frågeställningen kan ju liknas vid en bonde som köper diesel privat och häller i traktorn.

Man kanske kan se elen som ett ”utlägg”. (Ungefär som man köpt något privat, parkerat, hotellkostnad) Göra en realistisk kallyl, skriva ihop ett verifikat och sen återbetala motsvarande på lönen?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bokföra elkostnad

Inlägg av joel80 »

Leo skrev:
Inget förmånsvärde, ingen förmånsbil, bara tjänstemil =ingen rätt ta ut milersättning.

Frågeställningen kan ju liknas vid en bonde som köper diesel privat och häller i traktorn.

Man kanske kan se elen som ett ”utlägg”. (Ungefär som man köpt något privat, parkerat, hotellkostnad) Göra en realistisk kallyl, skriva ihop ett verifikat och sen återbetala motsvarande på lönen?
Jag hade förra bilen på företaget men betalade all soppa själv (och körde inte över 100 mil privat så inget förmånsvärde.) Jag tog då ut 9.50kr milen för bränsleersättning eftersom jag laddade hemma (det var en hybrid.. Så min snittkostnad per mil låg kring 7-8kr, så inte lika fördelaktigt men det var det sättet jag kunde få nån slags ersättning för att jag laddade mkt hemma.
Pratade med skatteverket om det och den jag pratade med då tyckte det var bästa lösningen.. Så hoppas den personen hade koll för jag gjorde så i 3 år. Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar