Vattenfall Inhouse - Dom betalar inversteringen.

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Vattenfall Inhouse - Dom betalar inversteringen.

Inlägg av Skee »

Är det någon här som har erfarenhet av Vattenfall inhouse? ett koncept där vattenfall går in med hela investeringskostanden för BRF:er tex.
InHouse erbjuder solcells- och värmeanläggningar, laddlösningar och vår smarta plattform. Vi tar tar hand om allt från design och investering till drift, underhåll, styrning och optimering av er fastighets energisystem. Ni slipper investera tid och pengar och får en skräddarsydd och framtidssäker lösning.
Min förening ville ju inte investera i laddplatser om det skulle innebära inversteringskostander och höjda avgifter för medlemmar som inte laddar bilar, kan detta vara något? jag har skickat iväg en intresseanmällan och det låter som att Vattenfall står för rubbet, sedan får jag använda deras utrustning mot en abbonemangskostnad. i detta fallet var det 300kr/månad för att få använda deras elbilsstolpar + elkostnad (incharge), dom skulle kolla på en årsredovisning och återkomma nästa vecka när jag pratade med dem ang våra energibesparningsmöjligheter.

https://www.vattenfall.se/foretag/inhouse/brf/
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Vattenfall Inhouse - Dom betalar inversteringen.

Inlägg av Tars »

Låter väldigt bra måste jag säga!
Just denna förakt mot just de få som vill ha en elbil och så stöter de på patrull hos bostadsrättsföreningen tex.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vattenfall Inhouse - Dom betalar inversteringen.

Inlägg av mans71 »

Låter som ett bra upplägg, och smart tänkt av Vattenfall att komma in och äga den affären.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Vattenfall Inhouse - Dom betalar inversteringen.

Inlägg av jeppe_sthlm »

Det var ingen dum grej! Vad tar de per kWh sen?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vattenfall Inhouse - Dom betalar inversteringen.

Inlägg av nek0 »

Är det ingen som vet något mer.

Fyllde nyss intresseundersökningen om elbilsladdning . Det kanske ändå finns lite hopp :) .
Svarade även att jag vill aktivt delta i arbetet, så räkna med att jag kommer att fråga massor här på forumet.
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Vattenfall Inhouse - Dom betalar inversteringen.

Inlägg av Skee »

jeppe_sthlm skrev:
Det var ingen dum grej! Vad tar de per kWh sen?
Det är föreningen som sätter priset, vattenfall vill bara att brukaren betalar 400kr månaden för rätten att använda stolpen.
nek0 skrev:
Är det ingen som vet något mer.

Fyllde nyss intresseundersökningen om elbilsladdning . Det kanske ändå finns lite hopp :) .
Svarade även att jag vill aktivt delta i arbetet, så räkna med att jag kommer att fråga massor här på forumet.
du ska veta hur motstridiga folk är på elstolpar, varför ska någon annan i föreningen betala för din möjlighet att ladda din elbil, var beredd på nederlag,, jag har varit där redan, du måste gå in med något som gynnar alla, typ sänkta energikostander som kan leda till sänkta avgifter.


Tacka vet jag Norge som lagstadgat att om någon vill ha stolpe så måste dom sätta upp det, om bara Sverige kunde göra samma.
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Vattenfall Inhouse - Dom betalar inversteringen.

Inlägg av Geni87 »

Skee skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Det var ingen dum grej! Vad tar de per kWh sen?
Det är föreningen som sätter priset, vattenfall vill bara att brukaren betalar 400kr månaden för rätten att använda stolpen.
nek0 skrev:
Är det ingen som vet något mer.

Fyllde nyss intresseundersökningen om elbilsladdning . Det kanske ändå finns lite hopp :) .
Svarade även att jag vill aktivt delta i arbetet, så räkna med att jag kommer att fråga massor här på forumet.
du ska veta hur motstridiga folk är på elstolpar, varför ska någon annan i föreningen betala för din möjlighet att ladda din elbil, var beredd på nederlag,, jag har varit där redan, du måste gå in med något som gynnar alla, typ sänkta energikostander som kan leda till sänkta avgifter.


Tacka vet jag Norge som lagstadgat att om någon vill ha stolpe så måste dom sätta upp det, om bara Sverige kunde göra samma.
I min förra BRF så gick folk från att vara negativa till att bli positiva och rösta igenom förslaget. Det som krävdes var en kalkyl där man kunde se återbetalningstiden baserad på investeringskostnader och pengarna de skulle få in varje månad från avgifterna för boxarna. Folk vill se att det inte belastar föreningens ekonomi negativt på sikt, och det är väl rimligt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar