2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Moderator: Redaktion
2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
2016 sålde Volvo 85% dieselbilar i Sverige.
2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Så att att säga att dieselbilen förbjuds 2025 är ett slag i luften. För då finns ändå inga dieselbilar att köpa i affären.
"Bolaget har lovat att ingen ny modell ska säljas med dieselmotor från och med i år och PA Consulting drar slutsatsen att dieselbilarna sannolikt är borta från Volvos sortiment 2023."
https://www.di.se/bil/dryga-boter-vantar-vw-gruppen/
2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Så att att säga att dieselbilen förbjuds 2025 är ett slag i luften. För då finns ändå inga dieselbilar att köpa i affären.
"Bolaget har lovat att ingen ny modell ska säljas med dieselmotor från och med i år och PA Consulting drar slutsatsen att dieselbilarna sannolikt är borta från Volvos sortiment 2023."
https://www.di.se/bil/dryga-boter-vantar-vw-gruppen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Tror nyckelorden är ”ny modell” dvs Volvo planerar säkerligen att sälja nya BILAR av gamla/befintliga modeller längre än så...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Exakt, Volvo är experter på stora ord och lite verkstad.
De har nyss förnyat så gott som hela modellprogrammet, så de kan sälja dieselbilar till närmare 2030 utan att bryta sitt löfte.
De har nyss förnyat så gott som hela modellprogrammet, så de kan sälja dieselbilar till närmare 2030 utan att bryta sitt löfte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Nja, bilmodeller brukar leva ~7 år. Nya S60 som var sist ut bör alltså bytas ut igen ~2025. Och nya S60 säljs inte ens med dieselmotor idag så i praktiken skulle sista bilen med dieselmotor kunna säljas typ 2024. Tycker att PA consultings bedömning verkar ganska rimlig, efter vad som är känt idag.taliz skrev:Exakt, Volvo är experter på stora ord och lite verkstad.
De har nyss förnyat så gott som hela modellprogrammet, så de kan sälja dieselbilar till närmare 2030 utan att bryta sitt löfte.
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Just Volvo har nog lite längre produktlivscykler än de flesta andra. Just beroende på att de är en liten tillverkare. Dvs man har inte råd att att utveckla ”nya” bilmodeller och införa ny teknik i samma takt som de stora drakarna.
Sen jobbar man ju med Facelift och namnbyten på modeller också för att ge sken av ”ny modell”. Där det i grunden är en vidareutveckling/förfining av en gammal grundkonstruktion.
Sen jobbar man ju med Facelift och namnbyten på modeller också för att ge sken av ”ny modell”. Där det i grunden är en vidareutveckling/förfining av en gammal grundkonstruktion.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Jo tittar man på de modeller som de nyaste har ersatt har många levt längre än 7 år. Men då ska man inte glömma att under den tiden gick Volvos förra ägare nästan i konkurs och en stor finanskris utspelade sig, ett ägarbyte skedde och man fick utveckla helt nya plattformar och drivlinor. Jag tror helt enkelt inte att den perioden är representativ för dagens Volvo som tjänar bra med pengar och faktiskt konkurrerar med de andra premiumtillverkarna. För att fortsätta vara konkurrenskraftiga behöver de byta ut modeller lika ofta som konkurrenterna framöver. Vi får väl se, men jag blir inte förvånad om nästa XC90 dyker upp 2022 (vilket det har ryktats om i pressen länge).Leo skrev:Just Volvo har nog lite längre produktlivscykler än de flesta andra. Just beroende på att de är en liten tillverkare. Dvs man har inte råd att att utveckla ”nya” bilmodeller och införa ny teknik i samma takt som de stora drakarna.
Sen jobbar man ju med Facelift och namnbyten på modeller också för att ge sken av ”ny modell”. Där det i grunden är en vidareutveckling/förfining av en gammal grundkonstruktion.
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Volvo kommer ju med elbilarna:
XC20
V40
XC40
XC60
XC90
Polestar 2
Polestar 3
XC40 och Polestar 2 går snart att boka.
Leverans i slutet av året.
XC20
V40
XC40
XC60
XC90
Polestar 2
Polestar 3
XC40 och Polestar 2 går snart att boka.
Leverans i slutet av året.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Ja Polestar 2 verkar ju presenteras 4 februari i Oslo enligt info på deras hemsida. Blir säkert bokning i samband med det.Zalman3 skrev:Volvo kommer ju med elbilarna:
XC20
V40
XC40
XC60
XC90
Polestar 2
Polestar 3
XC40 och Polestar 2 går snart att boka.
Leverans i slutet av året.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
23 januari ska det tydligen komma mer information?Geni87 skrev:Ja Polestar 2 verkar ju presenterad 4 februari i Oslo enligt info på deras hemsida. Blir säkert bokning i samband med det.Zalman3 skrev:Volvo kommer ju med elbilarna:
XC20
V40
XC40
XC60
XC90
Polestar 2
Polestar 3
XC40 och Polestar 2 går snart att boka.
Leverans i slutet av året.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Japp, men det verkar vara info om infotainmentsystemet om jag inte tolkar det fel. 4 februari är tillsammans med en bild på en karta som folk påstår är Oslo, verkar som en presentation.Jeppe_E skrev:23 januari ska det tydligen komma mer information?Geni87 skrev:Ja Polestar 2 verkar ju presenterad 4 februari i Oslo enligt info på deras hemsida. Blir säkert bokning i samband med det.Zalman3 skrev:Volvo kommer ju med elbilarna:
XC20
V40
XC40
XC60
XC90
Polestar 2
Polestar 3
XC40 och Polestar 2 går snart att boka.
Leverans i slutet av året.
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
2016 sålde Volvo 85% dieselbilar i Sverige.Zalman3 skrev:2016 sålde Volvo 85% dieselbilar i Sverige.
2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Så att att säga att dieselbilen förbjuds 2025 är ett slag i luften. För då finns ändå inga dieselbilar att köpa i affären.
"Bolaget har lovat att ingen ny modell ska säljas med dieselmotor från och med i år och PA Consulting drar slutsatsen att dieselbilarna sannolikt är borta från Volvos sortiment 2023."
https://www.di.se/bil/dryga-boter-vantar-vw-gruppen/
I november 2020 har det ramlat ner till 8% i dieselbilsförsäljning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
https://shifting-gears.com/volvos-next- ... -electric/
Volvo’s Next-Generation XC60 will be Pure Electric.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
2025 ska (”de siktar på att”) hälften av deras bilar som säljs vara helt elektriska. De säljer ju knappt några nu, så antingen sänka försäljningen av ICE-bilar eller snabbt öka försäljningen av elbilarna. 2030 ska alla sålda Volvo vara EVs.
I faceliften av XC60 kommer slutrören att döljas helt för att det ”ger ett renare utseende” vilket ska gå i linje att Volvo rör sig mot elektrifiering.
I faceliften av XC60 kommer slutrören att döljas helt för att det ”ger ett renare utseende” vilket ska gå i linje att Volvo rör sig mot elektrifiering.
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Bra. Störde mig många ggr på XC60 när jag körde Model 3.Bruno skrev:I faceliften av XC60 kommer slutrören att döljas helt för att det ”ger ett renare utseende” vilket ska gå i linje att Volvo rör sig mot elektrifiering.
Avgasrören sitter så högt upp att de mer eller mindre blåser dieselavgaser rakt in i luftintaget på Model 3. Inte kul i köer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Tror du att det blir så stor skillnad nu när de göms bakom en panel? Dieselavgasrören har ju alltid haft fejkslutrör och eg riktats nedåt längst bak under/bakom de kromade ändrörsutsläppen - alltså ingen skillnad nu. Det skulle vara bensinbilarnas som hamnar max en decimeter längre ned - snarare 5 cm.taliz skrev:Bra. Störde mig många ggr på XC60 när jag körde Model 3.Bruno skrev:I faceliften av XC60 kommer slutrören att döljas helt för att det ”ger ett renare utseende” vilket ska gå i linje att Volvo rör sig mot elektrifiering.
Avgasrören sitter så högt upp att de mer eller mindre blåser dieselavgaser rakt in i luftintaget på Model 3. Inte kul i köer.
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Vilket får mig att reflektera över att jag hittills aldrig känt avgaslukt i min M3 på de två år jag har den. Kör inte speciellt ofta i tät trafik, men det händer ju och ändå kan jag inte påminna mig något enda tillfälle.taliz skrev:Bra. Störde mig många ggr på XC60 när jag körde Model 3.
Avgasrören sitter så högt upp att de mer eller mindre blåser dieselavgaser rakt in i luftintaget på Model 3. Inte kul i köer.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
XC60 har inga fejkrör utan de går ut rakt bak, och pga att det är en SUV så sitter de dessutom förhållandevis högt upp, vilket blir problematiskt för bilar med låg front som Model 3.Aida skrev:Tror du att det blir så stor skillnad nu när de göms bakom en panel? Dieselavgasrören har ju alltid haft fejkslutrör och eg riktats nedåt längst bak under/bakom de kromade ändrörsutsläppen - alltså ingen skillnad nu. Det skulle vara bensinbilarnas som hamnar max en decimeter längre ned - snarare 5 cm.taliz skrev:Bra. Störde mig många ggr på XC60 när jag körde Model 3.Bruno skrev:I faceliften av XC60 kommer slutrören att döljas helt för att det ”ger ett renare utseende” vilket ska gå i linje att Volvo rör sig mot elektrifiering.
Avgasrören sitter så högt upp att de mer eller mindre blåser dieselavgaser rakt in i luftintaget på Model 3. Inte kul i köer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Jag har dåliga lungor, vilket fått följden att jag är extra känslig för dieselavgaser. Antar att pga att mina lungor är så dåliga på att ta upp syre så blir de snabbt påverkade när syremängden minskar.renes skrev:Vilket får mig att reflektera över att jag hittills aldrig känt avgaslukt i min M3 på de två år jag har den. Kör inte speciellt ofta i tät trafik, men det händer ju och ändå kan jag inte påminna mig något enda tillfälle.taliz skrev:Bra. Störde mig många ggr på XC60 när jag körde Model 3.
Avgasrören sitter så högt upp att de mer eller mindre blåser dieselavgaser rakt in i luftintaget på Model 3. Inte kul i köer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Helt fel av mig! Just XC60 har faktiskt precis som du skriver riktiga blås rakt ut! Jag kollade på en bil nu utanför stormarknaden. Iaf med R-Design! Sorry Taliz!Aida skrev:Tror du att det blir så stor skillnad nu när de göms bakom en panel? Dieselavgasrören har ju alltid haft fejkslutrör och eg riktats nedåt längst bak under/bakom de kromade ändrörsutsläppen - alltså ingen skillnad nu. Det skulle vara bensinbilarnas som hamnar max en decimeter längre ned - snarare 5 cm.taliz skrev:Bra. Störde mig många ggr på XC60 när jag körde Model 3.Bruno skrev:I faceliften av XC60 kommer slutrören att döljas helt för att det ”ger ett renare utseende” vilket ska gå i linje att Volvo rör sig mot elektrifiering.
Avgasrören sitter så högt upp att de mer eller mindre blåser dieselavgaser rakt in i luftintaget på Model 3. Inte kul i köer.
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Inte för att vara den, men det är nog inte syremängden som minskar, snarare irriterande ämnen som ökar.taliz skrev:Jag har dåliga lungor, vilket fått följden att jag är extra känslig för dieselavgaser. Antar att pga att mina lungor är så dåliga på att ta upp syre så blir de snabbt påverkade när syremängden minskar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Jag är för dåligt påläst på 3/Y men var det inte så att dom ska få samma filter som S/X nu/snart?taliz skrev:Jag har dåliga lungor, vilket fått följden att jag är extra känslig för dieselavgaser. Antar att pga att mina lungor är så dåliga på att ta upp syre så blir de snabbt påverkade när syremängden minskar.renes skrev:Vilket får mig att reflektera över att jag hittills aldrig känt avgaslukt i min M3 på de två år jag har den. Kör inte speciellt ofta i tät trafik, men det händer ju och ändå kan jag inte påminna mig något enda tillfälle.taliz skrev:Bra. Störde mig många ggr på XC60 när jag körde Model 3.
Avgasrören sitter så högt upp att de mer eller mindre blåser dieselavgaser rakt in i luftintaget på Model 3. Inte kul i köer.
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Model Y i alla fall. Inte 3, tror jag. En fråga om hur mycket utrymme det finns framtill eftersom filtret är rejält stort.[JM] skrev:Jag är för dåligt påläst på 3/Y men var det inte så att dom ska få samma filter som S/X nu/snart?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Nånting är det med just diesel. Bensinare märker jag inte lika mkt av konstigt nog.renes skrev:Inte för att vara den, men det är nog inte syremängden som minskar, snarare irriterande ämnen som ökar.taliz skrev:Jag har dåliga lungor, vilket fått följden att jag är extra känslig för dieselavgaser. Antar att pga att mina lungor är så dåliga på att ta upp syre så blir de snabbt påverkade när syremängden minskar.
Det sägs ju annars att moderna bensinbilar släpper ut lika mkt, eller mer, än dieselbilar.
Har hört av amerikanare på besök att de också tycker luften är sämre i europeiska städer, de har ju inte alls mkt dieselbilar over there.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 2023 säljer Volvo inga dieselbilar alls.
Vissa känner ju av elektriska fält också.taliz skrev:Nånting är det med just diesel. Bensinare märker jag inte lika mkt av konstigt nog.renes skrev:Inte för att vara den, men det är nog inte syremängden som minskar, snarare irriterande ämnen som ökar.taliz skrev:Jag har dåliga lungor, vilket fått följden att jag är extra känslig för dieselavgaser. Antar att pga att mina lungor är så dåliga på att ta upp syre så blir de snabbt påverkade när syremängden minskar.
Det sägs ju annars att moderna bensinbilar släpper ut lika mkt, eller mer, än dieselbilar.
Har hört av amerikanare på besök att de också tycker luften är sämre i europeiska städer, de har ju inte alls mkt dieselbilar over there.