Ur dagens regeringsförklaring...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Ur dagens regeringsförklaring...

Inlägg av HerrNilsson »

En kraftfull grön skatteväxling görs. Skatter höjs på miljö­förstörande verksamhet och sänks på arbete och företagande.

Flygets stora klimatpåverkan ska minska. Klimatkraven på flyget skärps. Det ska gå att ladda och tanka fossilfritt i hela landet. Klimatbonusar och klimatavgifter på personbilar förstärks och förenklas. Inga nya bensin- och dieseldrivna bilar ska säljas efter 2030. Så minskar vi de stora klimatutsläppen från transportsektorn.

Prospektering och nyexploatering av kol, olja och fossilgas förbjuds. Ett större arbete inleds för att binda tillbaka en del av tidigare utsläpp.
Ska bli intressant att höra mer om förstärkning och förenkling av klimatbonusar för personbilar.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Ur dagens regeringsförklaring...

Inlägg av Surfaren »

Låter överlag vettigt, men jag är lite orolig för vad "tanka fossilfritt i hela landet" kan komma att innebära.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Re: Ur dagens regeringsförklaring...

Inlägg av Verdi »

De kan väl börja med att förbjuda utbyggnaden av Preemraff i Lysekil. http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsveri ... 1.10562944
Satsningen innebär att utsläppen ökar från 1,7 miljoner ton till 3,4 miljoner ton utsläpp av koldioxid varje år. Det innebär att Preemraff blir den anläggning i Sverige som kommer att släppa ut mest koldioxid.
Men nej, det kommer de inte göra. Allt är bara skitsnack och symbolhandlingar. Man duttar lite med bidrag hit och dit... Men det blir liksom inget konkret. (Ja, ett förbud för fossila bränslen är konkret i teorin men i och med att det är 11 år framåt i tiden så blir det ändå bara en diffus målsättning.)


Ökningen på 1,7 miljoner ton motsvaras av 1416 miljoner mil med personbil som släpper ut 120g/km. (om jag nu räknat rätt)

Snittpersonbilen i Sverige rullar 1200 mil så utsläppsökningen motsvarar 1,2 miljoner bilar. (om jag nu räknat rätt)

Ska vi nu ställa om till elbilar, varför ska vi då bygga ut?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ur dagens regeringsförklaring...

Inlägg av Jeppe_E »

Det räcker ju att lägga planerna långt fram i tiden, så att nästa regering som kommer kan ändra som dom tycker.

Jag är mer intresserad av ordalydelsen "Klimatbonusar och klimatavgifter på personbilar förstärks och förenklas"
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar