Kan man starta ett eget elbolag?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Kan man starta ett eget elbolag?

Inlägg av ochso »

Hej!

Jag funderar på att bli elproducent men har ruskigt dålig koll och google har inte gett svar på mina frågor alls.

Bakgrund:
Jag vill göra skillnad genom att producera egen solel som jag säljer på marknaden till marknadspris. Förhoppningen är att få lite snurr på ekonomin och i alla fall lyckas visa lite positiva siffror. Om detta funkar kan jag bygga vidare på anläggningen och bidra till samhället med lite renare el. Visst har solelen sina nackdelar, utsläpp vid tillverkning, ingen el genereras på natten osv osv. Men man måste ju börja någonstans, eller hur? Om nu detta skulle fungera så kan man ju i framtiden börja fundera över energilagring för att kunna sälja el dygnet runt osv.

Det ska sägas att jag gärna testar att driva eget bolag också, så det är också en del av denna idé.

Idé
Idén är primärt alltså inte att tjäna maximalt med pengar, utan snarare om att bidra för miljön genom ett roligt projekt som jag lär mig mycket av. Förutsättningen är så klart att det ska gå att få viss lönsamhet i projektet!

Jag tänker mig följande, ungefär:
1. Starta ett AB. Ett elbolag, med affärsidén att tillverka och sälja el direkt till Nord Pool eller till annat AB. Jag vill alltså inte sälja till konsument.
2. Köpa en fastighet billigt någonstans i södra delarna av Sverige, exempelvis säljs en industrifastighet i Blomstermåla (utanför Kalmar) på 15 000 kvm via Kronofogden för 100 000 kr. Stort, billigt, soligt.
3. Skaffa nätanslutning till fastigheten om inte detta redan finns.
4. Köpa solceller, billigast möjligt, importera från exempelvis Tyskland eller dylikt. Från "photon-solar.de" går det köpa 108 moduler á 280Wp (Poly) för € 0,32/W (tillverkade i EU). Det resulterar i styckpriset € 89,60 * 108 * 10,5 = 101 600 SEK.
5. Montera upp solcellerna på ställning direkt på marken, koppla upp till elnätet. Gissningsvis krävs någon form av utrustning att placera mellan solcellerna och "nätet"?

Frågor
Är det ens möjligt att starta ett elbolag?
Kan man via ett nystartat bolag sälja el till Nord Pool?
Finns det någon rimlighet i att någonsin få ekonomin att gå runt i ett sådant bolag?

Räkneexempel:
I mitt exempel på inköp av solceller ovan erhåller jag en installerad effekt på: 30,24 kWp.

Enligt Swedensol ger en anläggning på 3 kW ca 2 500 - 3 360 kWh el per år. Då min anläggning skulle ha optimal vinkel, vara placerad fritt från skugga och dessutom i en solig del av Sverige väljer jag att räkna på 3 100 kWh. Min anläggning blir (30,24 / 3) 10 ggr så stor vilket resulterar i 31 000 kWh. Med ett elpris på 0,5 kr per kWh ger detta 15 500 kr i intäkt per år.
Kostnad för tomten: 0 kr.
Kostnad avskrivning solceller på 30 år: 3 400 kr.
Kostnad elnätsanslutning: ?? Mer än 10 000 kr?

Eh, ja, som ni förstår blir det ju kanske inte världens högsta lönsamhet. Men det vore ändå galet häftigt att vara elproducent!! Har ni någon input på mitt resonemang ovan?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kan man starta ett eget elbolag?

Inlägg av TeslaTissel »

ochso skrev:
Hej!

Jag funderar på att bli elproducent men har ruskigt dålig koll och google har inte gett svar på mina frågor alls.

Bakgrund:
Jag vill göra skillnad genom att producera egen solel som jag säljer på marknaden till marknadspris. Förhoppningen är att få lite snurr på ekonomin och i alla fall lyckas visa lite positiva siffror. Om detta funkar kan jag bygga vidare på anläggningen och bidra till samhället med lite renare el. Visst har solelen sina nackdelar, utsläpp vid tillverkning, ingen el genereras på natten osv osv. Men man måste ju börja någonstans, eller hur? Om nu detta skulle fungera så kan man ju i framtiden börja fundera över energilagring för att kunna sälja el dygnet runt osv.

Det ska sägas att jag gärna testar att driva eget bolag också, så det är också en del av denna idé.

Idé
Idén är primärt alltså inte att tjäna maximalt med pengar, utan snarare om att bidra för miljön genom ett roligt projekt som jag lär mig mycket av. Förutsättningen är så klart att det ska gå att få viss lönsamhet i projektet!

Jag tänker mig följande, ungefär:
1. Starta ett AB. Ett elbolag, med affärsidén att tillverka och sälja el direkt till Nord Pool eller till annat AB. Jag vill alltså inte sälja till konsument.
2. Köpa en fastighet billigt någonstans i södra delarna av Sverige, exempelvis säljs en industrifastighet i Blomstermåla (utanför Kalmar) på 15 000 kvm via Kronofogden för 100 000 kr. Stort, billigt, soligt.
3. Skaffa nätanslutning till fastigheten om inte detta redan finns.
4. Köpa solceller, billigast möjligt, importera från exempelvis Tyskland eller dylikt. Från "photon-solar.de" går det köpa 108 moduler á 280Wp (Poly) för € 0,32/W (tillverkade i EU). Det resulterar i styckpriset € 89,60 * 108 * 10,5 = 101 600 SEK.
5. Montera upp solcellerna på ställning direkt på marken, koppla upp till elnätet. Gissningsvis krävs någon form av utrustning att placera mellan solcellerna och "nätet"?

Frågor
Är det ens möjligt att starta ett elbolag?
Kan man via ett nystartat bolag sälja el till Nord Pool?
Finns det någon rimlighet i att någonsin få ekonomin att gå runt i ett sådant bolag?

Räkneexempel:
I mitt exempel på inköp av solceller ovan erhåller jag en installerad effekt på: 30,24 kWp.

Enligt Swedensol ger en anläggning på 3 kW ca 2 500 - 3 360 kWh el per år. Då min anläggning skulle ha optimal vinkel, vara placerad fritt från skugga och dessutom i en solig del av Sverige väljer jag att räkna på 3 100 kWh. Min anläggning blir (30,24 / 3) 10 ggr så stor vilket resulterar i 31 000 kWh. Med ett elpris på 0,5 kr per kWh ger detta 15 500 kr i intäkt per år.
Kostnad för tomten: 0 kr.
Kostnad avskrivning solceller på 30 år: 3 400 kr.
Kostnad elnätsanslutning: ?? Mer än 10 000 kr?

Eh, ja, som ni förstår blir det ju kanske inte världens högsta lönsamhet. Men det vore ändå galet häftigt att vara elproducent!! Har ni någon input på mitt resonemang ovan?
Super-intressant fråga faktiskt. Kan jag föra den vidare till en expert-kontakt som kan det här, och ge dig ett vettigt seriöst svar? ;)
Utan att avslöja ortsdetaljer etc?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kan man starta ett eget elbolag?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tyvärr uppskattar inte staten sådana tilltag. Därför beskattas allt i denna form mycket högt, och drabbas av höga nätavgifter.

Det är endast små microproducenter som får kostnadsfritt inmatnings abonnemang.

I större solelanläggningar tillkommer också skatt på solen.....


http://bengtsvillablogg.info/
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kan man starta ett eget elbolag?

Inlägg av TeslaTissel »

Off Grid Byggaren skrev:
Tyvärr uppskattar inte staten sådana tilltag. Därför beskattas allt i denna form mycket högt, och drabbas av höga nätavgifter.

Det är endast små microproducenter som får kostnadsfritt inmatnings abonnemang.

I större solelanläggningar tillkommer också skatt på solen.....


http://bengtsvillablogg.info/
Tack! Ok, vad tråkigt. Har en kontakt som kan svara på det här men om det nu är så så är det ju trist.
Här skulle verkligen en förändring behöva göras omgående så att det går att få åtminstone någon vinning på egna anläggningar?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kan man starta ett eget elbolag?

Inlägg av Jeppe_E »

TeslaTissel skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tyvärr uppskattar inte staten sådana tilltag. Därför beskattas allt i denna form mycket högt, och drabbas av höga nätavgifter.

Det är endast små microproducenter som får kostnadsfritt inmatnings abonnemang.

I större solelanläggningar tillkommer också skatt på solen.....


http://bengtsvillablogg.info/
Tack! Ok, vad tråkigt. Har en kontakt som kan svara på det här men om det nu är så så är det ju trist.
Här skulle verkligen en förändring behöva göras omgående så att det går att få åtminstone någon vinning på egna anläggningar?
Det får man ju? Så länge man inte producerar mer än man gör av med. Vilket är något som de flesta hushåll ändå inte kan pga yta. Vi har en rätt stor takyta mot söder. Den rymmer 39 paneler, 11kWp. Kostar 155000kr före stödet. Om i fall att stödet ligger kvar på 30% innebär det en investering på 105000 kr över 10 år. Systemet betalar sig på 8 år och därefter sparar man ca 14000kr per år. Tillkommer förstås kostnad för en ny inverter om 15 år eller så,
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kan man starta ett eget elbolag?

Inlägg av joel80 »

Du verkar inte räknat in inverter.. För 30kWp kostar det 25-30k.
Min som klarar 15kWp kostade ca 15k.

Ställningar bör ju kosta lite också.. Du gör dem väl själv kanske och kan hålla ner kostnaden.

Tror inte du åker på skatt om anlänngningen än mindre än 255kW.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Kan man starta ett eget elbolag?

Inlägg av ochso »

TeslaTissel skrev:

Super-intressant fråga faktiskt. Kan jag föra den vidare till en expert-kontakt som kan det här, och ge dig ett vettigt seriöst svar? ;)
Utan att avslöja ortsdetaljer etc?
Ja, kolla gärna upp detta! Orten var bara ett exempel, så det spelar ingen roll.

Fråga gärna HUR man blir elproducent. Det kan ju omöjligt räcka med att starta AB och ringa till Nord Pool. Krävs tillstånd?
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Kan man starta ett eget elbolag?

Inlägg av ochso »

joel80 skrev:
Du verkar inte räknat in inverter.. För 30kWp kostar det 25-30k.
Min som klarar 15kWp kostade ca 15k.

Ställningar bör ju kosta lite också.. Du gör dem väl själv kanske och kan hålla ner kostnaden.

Tror inte du åker på skatt om anlänngningen än mindre än 255kW.
Ja, ställning och inverter kommer kosta. Räcker det med inverter som enda manick mellan solcell och nätet? Glöm inte att AB köper grejerna utan moms.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Kan man starta ett eget elbolag?

Inlägg av ochso »

Off Grid Byggaren skrev:
Tyvärr uppskattar inte staten sådana tilltag. Därför beskattas allt i denna form mycket högt, och drabbas av höga nätavgifter.

Det är endast små microproducenter som får kostnadsfritt inmatnings abonnemang.

I större solelanläggningar tillkommer också skatt på solen.....


http://bengtsvillablogg.info/
Beskattning gäller väl endast privatpersoner? I och med att jag startar bolag och endast säljer till bolag uppstår väl vare sig skatt eller moms vare sig när jag tillverkar eller säljer?

Skatt mot privatperson är ju för att staten missar intäkter när alla gör egen el. Låt säga att jag säljer elen till Nord Pool där Fortum köper elen för att de har åtagit sig att leverera viss mängd förnyelsebart mot slutkund, då uppstår ju beskattning/moms när slutkund köper elen?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kan man starta ett eget elbolag?

Inlägg av Svenssons »

Med ett max på 255 kWp så lär vinsten inte bli mer än några 10k kr per år ifall slutpriset klarar av att ligga på 0,5 kr/kWh på sommaren och räntan ligger kvar på denna låga nivå. Skatter och avgifter kommer äta upp den större delen av intäkterna från elförsäljningen. Tror inte det är värt risken man tar i och med investeringskostnader på miljoner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Kan man starta ett eget elbolag?

Inlägg av perwis »

Intressant idé.

Jag har också funderat på vad det innebär att starta ett elhandelsbolag. Dvs köpa och sälja el till konsumenter.

Någon som vet vad som krävs för detta?

Kanske kan man kombinera din idé med en egen solpark med ett elhandelsbolag så blir det bättre ekonomi?
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Kan man starta ett eget elbolag?

Inlägg av ochso »

perwis skrev:
Intressant idé.

Jag har också funderat på vad det innebär att starta ett elhandelsbolag. Dvs köpa och sälja el till konsumenter.

Någon som vet vad som krävs för detta?

Kanske kan man kombinera din idé med en egen solpark med ett elhandelsbolag så blir det bättre ekonomi?
Att sälja till konsument innebär administration, försenade fakturor, kundtjänst, hemsida mm. Detta låter dyrt och avskräcker mig.
AJDC
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 aug 2020 01:04

Re: Kan man starta ett eget elbolag?

Inlägg av AJDC »

Hur gick det sen? Gick du vidare med ideén om att solcellsparken?
Skriv svar