Saab 9-3 TDI startproblem

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Ursäkta helt offtopic från elbilar men tror det finns en hel del kunskap på detta forum.

Största problemet nu är att jag får köra Saab istället för Teslan till jobbet eftersom min sambo inte vill köra bilen längre... :twisted:

Har en Saab i familjen som jag aldrig gillat men som min sambo envisats med att köra.... Saab står föresten för ”Sälj Aset Annars Byt” och det har jag tänkt mycket de senaste dagarna.

Bilen är en Saab 9-3 2008 årsmodell med 120hkr diesel motor, 29000 mil, tror det är en GM motor. Bilen startade inte för ca en månad sedan när den var kall och då var ett glödstift sönder, detta bytes och sedan har den funkat relativt bra men hackat till någon gång under körning.

För ca en vecka sedan så startade inte bilen när den var varm. Startmotor går runt, motorn startar i ca 2-10 sekunder och dör sedan. Fick bogsera hem. Dagen efter startar bilen fint! Kör en liten runda och den dör igen, trots 2000v/min och full eller halv gas så dör den. Direkt efter så startar bilen igen. Och så har det varit många gånger nu.

Jag har börjat att långpendla med den för att hitta mönster, varje morgon när det är runt noll grader så startar bilen, bludrar en del ibland och går sen ibland jämnt och en annan morgon så dör den 5 sek efter start. Sen kör man och oftast dör den 2-3 gånger de första minuterna men startar alltid direkt efter att den stannat. Inte lönt att varva efter som den dör ändå, precis som att tändningen är av. Sen kör jag till skola och dagis utan problem och 5 mil motorväg utan problem.

Efter jobb startar bilen direkt men bludrar ibland och ibland inte. Oftast dör den 4-5 gånger men så fort man börjat köra så brukar det gå bra. Idag dog den mitt på motorvägen trots 120km/h och motorbroms så är det som att tändningen är avslagen. Bilen startar direkt igen! Och kör hem med ytterligare ett oplanerat stopp.

Vid varje stopp får jag upp ”Begränsad prestanda” i instrument huset. När jag kollar felkoder med mobilen EOBD facile så finns det inga felkoder, och jag vet den tidigare registrerat felkoder på denna bil med denna app.

Funderar på bränslepump men de är ganska dyra, tror det kan bli närmre 3000kr. Samtidigt så borde den inte dö helt och direkt starta om det vore bränslepumpen tycker man? De flesta andra givare som vevaxel eller kamaxel borde generera en felkod. EGR har jag funderat på också men då borde den inte gå helt perfekt för att i nästa stund gå dåligt, eller?

Några tips på vad man ska kolla mer?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Smutt »

Vad nån är villig att betala för den är ju bra att kolla, oftast billigast att bli av med problembilar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Geni87 »

Bränslepumpen bör ju vara eldriven så den kan ge intermittenta fel, har varit ute för ett liknande beteende på en annan bil och då var det bränslepumpen.

Har inget svar på din fråga direkt men har du provat att fråga på Saabturboclub Sweden? Finns mycket kunnigt folk där. :) http://forum.saabturboclub.com/forum.php
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Verdi »

Richardk skrev:

Några tips på vad man ska kolla mer?
Blocket? ;)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Jeppe_E »

Richardk skrev:

Största problemet nu är att jag får köra Saab istället för Teslan till jobbet eftersom min sambo inte vill köra bilen längre... :twisted:

Har en Saab i familjen som jag aldrig gillat men som min sambo envisats med att köra....
Does not compute. Om hon är så envis så får hon väl köra saaben :lol:

Vevaxelgivaren?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Sofie »

Prova med att slå i en flaska Pro-tec Diesel system cleaner.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av juristen »

Är ingen expert på diesel, men jag tänker att det visst kan vara bränslepumpen som är dålig och inte orkar med att hålla tillräckligt högt tryck i bränslesystemet. När motorn dör så slutar bränslet flöda och pumpen hinner bygga upp tryck, sen kan bilen starta och gå. När du belastar den så hinner inte pumpen med och bilen börjar bluddra och gå dåligt.

Vevaxelgivare kan också ge intermittenta problem, men borde ge felkod. Jag tror på pumpen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Tars »

Precis som Sofie säger så stoppa i något för att rensa bränslesystemet och det andra är att titta på skicket på bränslepumpen.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Otroligt med så mycket svar på så kort tid :D La in på autopower också och inte en enda som svarat.

Jag tror också delvis på bränslepumpen, det som talar emot är att när den väl går så går den bra. Den startar alltid direkt efter start. Det som talar för är väl att bränslepumpen normalt inte genererar felkoder.

Kanske finns någon typ av skyddssystem så att tändningen går av om bränslepumpen är dålig för att skydda högtryckspumpen? Tror egentligen inte på detta. Borde bli felkod.

Får sälja bilen driftsvarm :D

Summering är att: när bilen är kall så är det ofta problem men inte alltid. När bilen är varm så går det oftast bra att starta men inte alltid. Bilen går nästan alltid att starta efter att den dött.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av LarsL »

Kolla på en Leaf eller Zoe, de borde gå att få för samma pris som skrothögen. 29000 mil är nog ungefär gränsen för vad en avgasbil klarar av utan att byta motor, så det är nog bäst att den återvinns till något nyttigt.


En diesel dör bara om det fattas soppa eller luft, kolla om de två grejerna finns. Kan ju vara så att den har tankats med någon form av biodiesel som inte tål kyla och då blockerar det tillförseln.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Tack för alla tips.

Jag har lite svårt att se att diesel rengöring skulle fixa detta problemet men övertyga mig gärna :)

Det har varit ett par plusgrader ibland så det borde inte vara frost.

Bilen har gått långt så en ny bränslepump är nog inte helt fel även om det inte är den, så det känns som att det är nästa steg.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Sofie »

Richardk skrev:
Tack för alla tips.

Jag har lite svårt att se att diesel rengöring skulle fixa detta problemet men övertyga mig gärna :)

Det har varit ett par plusgrader ibland så det borde inte vara frost.

Bilen har gått långt så en ny bränslepump är nog inte helt fel även om det inte är den, så det känns som att det är nästa steg.
Jag skrattade också åt hokus pokus rengöringen tills jag provade Pro-tec, deras produkter höll liv i Citroën Evasion 2,0Hdi tills Tesla Model S anlände. Bilen var helt färdig och gick fruktansvärt illa, motorlampan lös med reducerad effekt som följd bilen maxade ca 90km/h. Redan efter 20 minuter var det en helt annan bil. Citroën mekanikern som tipsade mig om Pro-tec, var samma mekaniker som fick mig att göra Hitlers hund mitt inne i staden bland alla uteserveringarna när bilaset vägrade starta. Jag skämdes och sparkade allt jag orkade på tanken, jodå bilen startade han sa åt mig att åka direkt till bilverkstaden utan att stänga av motorn där matarpumpen byttes.
Senast redigerad av Sofie, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Tars »

Richardk skrev:
Tack för alla tips.

Jag har lite svårt att se att diesel rengöring skulle fixa detta problemet men övertyga mig gärna :)

Det har varit ett par plusgrader ibland så det borde inte vara frost.

Bilen har gått långt så en ny bränslepump är nog inte helt fel även om det inte är den, så det känns som att det är nästa steg.
Vatten i systemet.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Geni87 »

Richardk skrev:
Otroligt med så mycket svar på så kort tid :D La in på autopower också och inte en enda som svarat.

Jag tror också delvis på bränslepumpen, det som talar emot är att när den väl går så går den bra. Den startar alltid direkt efter start. Det som talar för är väl att bränslepumpen normalt inte genererar felkoder.

Kanske finns någon typ av skyddssystem så att tändningen går av om bränslepumpen är dålig för att skydda högtryckspumpen? Tror egentligen inte på detta. Borde bli felkod.

Får sälja bilen driftsvarm :D

Summering är att: när bilen är kall så är det ofta problem men inte alltid. När bilen är varm så går det oftast bra att starta men inte alltid. Bilen går nästan alltid att starta efter att den dött.
Autopower är väl ett BMW-forum, tror inte de är så Saab-pigga där. :P Prova Saabturboclub Sweden istället. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av e5m1r »

Kolla bränsle filter
Låter som begränsad bränsle tillförsel
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av LarsL »

Det är nästan helt säkert dieselflödet som är blockerat. Byt filter och töm vatten fångaren, om det finns. Eventuellt byta ut bränslet till nytt utan vatten i.

Sedan säljer du...
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Addex86 »

Har inte meckat någon Saab, men har meckat en del marin diesel.
Där är ofta problemet vatten/skit i bränslet.

Så det låter som att det är bränslerelaterat. Har bilen stått still en del under vintern?
Bildas en del kondens om den står mycket.
Annat vanligt fel på marin är otäta kopplingar på bränsleslangar/filter så att det kommer luft i systemet, dieselmotorer är väldigt känsliga för luft i bränslet, därför man bör undvika att köra helt slut på tanken då det krävs lite jobb för att lufta systemet.
Det kan ju även vara det som ni redan är inne på att det är något strul med bränslepumpen, med följd av dåligt flöde.
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av taliz »

Byt bränslefilter och ev övriga filter, innan du ger dig på dyrare å mer komplexa grejer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av infelicitas »

Instämmer med övriga att det låter som vatten eller förorenad diesel om det har kommit nu på vintern. alternativt att kompressionen på en cylinder är dålig, men det brukar vara mer konsekvent fel.

Dieslar har inte tändning, den antänds med kompression. Man har glödstift för att hjälpa till att antända dieseln när motorn är kall.
Det skulle även kunna vara att en spridare är dålig, men igen, det brukar vara mer konsekvent fel.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Bränslefiltret bytes för 2 år sedan och 2000 mil, förra filtret gick typ 27000 mil.

Morgonen var spännande minst sagt! Bilen startar precis som vanligt, dör efter 5 sekunder. Startar bilen kör 10 sekunder. Så håller jag på i ca 20 minuter. Bilen är varm både innne och kylväska och den går fortfarande bara i 10-20 sekunder åt gången. Till slut får jag så bra flyt i körningen att jag bara slår av tändningen snabbt, och slår på tändningen igen och väntar 4-5 sekunder och lägger sedan i växel och den startar, så håller jag på i kanske ytterligare 20 minuter. Om jag försöker starta direkt efter att tändning varit av så startar den inte! Det borde indikera antingen bränt startrelä eller bränslepump. Nu är bilen helt varm och jag har kört i ca 40 minuter men fortfarande dålig.

Nu helt plötsligt bara funkar den de sista 15 minuterna till jobb och går helt perfekt sista biten. Totalt blev det säkert minst 100 omstarter men bilen startar varje gång direkt!

Min teori är att bränslepumpen är kall, det var minus 2 grader i morse, kallare än tidigare mornar. Och det tar lång tid innan den blir driftsvarm. Beställer nog snart en ny pump för att testa. Får se om jag kommer hem från jobb idag :D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Gustafsson »

Montera en el-Rex i bagaget ? Bör vara från en MC dock då detta bevisligen är beprövat.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Förstod inte riktigt det med elrex, utveckla gärna:)

Beställt en ny pump nu så får vi se om det hjälper.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Gustafsson »

Richardk skrev:
Förstod inte riktigt det med elrex, utveckla gärna:)

Beställt en ny pump nu så får vi se om det hjälper.
Lite långsökt:
BMW I3 har ju haft en bensinmotor (REX) i bagaget för de med räckviddsångest, skojade om att göra tvärtom ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Sofie »

Richardk skrev:
Förstod inte riktigt det med elrex, utveckla gärna:)

Beställt en ny pump nu så får vi se om det hjälper.
Jag skulle fortfarande prova att slå i en burk rengöring av god kvalitet, även om ett matarpumpsbyte är nära förestående.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Jwe »

Dejavu:
alfa Romeo 33 på 80-talet, bensin
så fort nollgrader, fuktigt = ispropp
bot: K-sprit

utan K-sprit dog bilen efter en stunds körande, pga värmen i motorrummet löstes isproppen varvid bilen startade snällt igen för att efter 5- 10 min dö igen osv......
Med K -sprit , inga problem!

Har inte haft någon annan bil med detta problem, vare sig bensin eller diesel.

Kanske är detta orsaken även i ditt fall????
Skriv svar