Saab 9-3 TDI startproblem

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av LarsL »

Har du provat att tömma tanken och fylla med ny diesel?

Många skriver tändning, men det finns inget sådant på en diesel... naturligtvis. Det finns däremot en ”dödare” som stänger av dieseltillförseln, den borde också gå att bygga så att den alltid är öppen.

Hävdar fortfarande att det smartaste är att köpa en 24kWh Leaf. ;)
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Tack, ska kolla solenoiden.

Det har varit så här med minst två fulla tankar. Och om det hade varit dieseln så är det mycket märkligt att jag kan köra i 40 min med problem och sedan går den helt perfekt. Och dessutom upprepa samma sak efter två dagar.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Kollat solenoiden till högtrycksbränslepumpen. Blir inte riktigt klok på den. Demonterade den och la 10v på den och den slår och klickar som den ska göra. Monterar solenoiden igen, demonterar kontakten till den och då har jag 9v men då går inte bränslepumpen i tanken. Detta är väl ok så långt men sen när jag monterar kontakten så har jag 0v, motorn startar men går bara i 4 sekunder och sen dör den. Unde hela denna tiden har jag 0v både under uppstart och när motorn dör. Ska det vara så?

Stänger jag av med nyckel efter 2s får jag heller ingen spänning på solenoiden. Vad är det egentligen som gör att motorn stannar i vanliga fall? Är det inte denna solenoiden? Eller den är bara till stöldspärr?

Helst skulle man vilja lägga spänning på solenoiden hela tiden men efter som inte bränslepumpen går när kontakten är av så kommer det nog inte funka. Skulle faktiskt kunna bygla reläet igen och lägga spänning på solenoiden. Ska prova det.

Nu har jag provat, funkade inte.
Senast redigerad av Richardk, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
peterh
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 dec 2015 20:07
Ort: Älvkarleby

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av peterh »

Hej
Har du en felkodsläsare ? om inte så köp en sådan för några hundra på t.ex biltema. Art. 15-1300 299:-

Kontrollera sedan felkoder direkt efter problem uppstått och utan att vrida av nyckeln. Då bör du få en felkod som indikerar var problemet finns.
-17 Model X100D alla options.
-16 P90DL med extra allt
-14 S85 19" svart, luftfj, teknik, pano, HiFi, vinterp
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Jag har felkodsläsare, den har registrerat diverse felkoder under denna felsökningen men bara eftersom jag demonterat diverse kablar. Själva felet registreras inte!
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av SAB »

Richardk skrev:
Kollat solenoiden till högtrycksbränslepumpen. Blir inte riktigt klok på den. Demonterade den och la 10v på den och den slår och klickar som den ska göra. Monterar solenoiden igen, demonterar kontakten till den och då har jag 9v men då går inte bränslepumpen i tanken. Detta är väl ok så långt men sen när jag monterar kontakten så har jag 0v, motorn startar men går bara i 4 sekunder och sen dör den. Unde hela denna tiden har jag 0v både under uppstart och när motorn dör. Ska det vara så?

Stänger jag av med nyckel efter 2s får jag heller ingen spänning på solenoiden. Vad är det egentligen som gör att motorn stannar i vanliga fall? Är det inte denna solenoiden? Eller den är bara till stöldspärr?

Helst skulle man vilja lägga spänning på solenoiden hela tiden men efter som inte bränslepumpen går när kontakten är av så kommer det nog inte funka. Skulle faktiskt kunna bygla reläet igen och lägga spänning på solenoiden. Ska prova det.
Jo, det är avstängning till bilen. Varför matarpumpen i tanken går å sen slutar är för att få du vrider på nyckeln bygger den upp tryck. Om inget bränsle används så är ju trycket nog högt och den stannar. När du sedan startar bil så går den mer eller mindre hela tiden, tryckstyrd.

På äldre bilar du inte är så noga med kan man he sönder solenoid så den inte kan stänga, men då får du stänga av motor mha 'motorstopp'. Men för att se om det är nåt fel där kan du ju lägga 12v på den hela tiden å sen provköra. Kanske inte att rekommendera dock..?
Användarvisningsbild
peterh
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 dec 2015 20:07
Ort: Älvkarleby

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av peterh »

Richardk skrev:
Jag har felkodsläsare, den har registrerat diverse felkoder under denna felsökningen men bara eftersom jag demonterat diverse kablar. Själva felet registreras inte!
Viktigt i testet är att du inte vrider av tändning efter fel uppstått utan kollar felkoder direkt.
-17 Model X100D alla options.
-16 P90DL med extra allt
-14 S85 19" svart, luftfj, teknik, pano, HiFi, vinterp
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av SAB »

peterh skrev:
Richardk skrev:
Jag har felkodsläsare, den har registrerat diverse felkoder under denna felsökningen men bara eftersom jag demonterat diverse kablar. Själva felet registreras inte!
Viktigt i testet är att du inte vrider av tändning efter fel uppstått utan kollar felkoder direkt.
Är det glapp i stoppsolenoid-styrning är det risk att det inte ger nån felkod. Fel som får motorlampa att lysa sparas i bildator, så länge inte lampa slocknar under gång..

Lägger till 'tror jag' som jag borde göra med alla mina inlägg.. :roll:
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Jag har mer eller mindre gett upp nu... Sitter och letar kunniga bilverkstäder :? :) Ska man lämna in och låtsas som inget alls eller ska man säga allt man gjort? Välja stor verkstad typ mechanum eller mindre verkstad? Är det löpande felsökningsavgift på verkstäder eller ett fast pris?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av LarsL »

Jag skulle välja en liten verkstad med någon du litar på (?). Helst någon som är specialist på gamla SAAB eller GM motorer. Hittar du en sådan verkstad ska du verkligen berätta allt och säga vad du gjort och kommit fram till.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av themax »

Richardk skrev:
Jag har mer eller mindre gett upp nu... Sitter och letar kunniga bilverkstäder :? :) Ska man lämna in och låtsas som inget alls eller ska man säga allt man gjort? Välja stor verkstad typ mechanum eller mindre verkstad? Är det löpande felsökningsavgift på verkstäder eller ett fast pris?
Vet inte var du bor men i Stockholm finns kompetensen att fixa din Saab hos Ekman Bil & Båt http://ebb.se

De fick igång min V4 som stått i garage i över 20 år innan jag köpte den, och jag rekommenderar dem varmt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Nu undrar kanske en del hur det har gått?

Lämnade in bilen på Mechanum i Malmö, fast felsökning 1595kr. Efter 8 timmars felsökning kom dom fram till att styrdonet/styrenheten till motorn är kass. I normala fall så brukar dom skicka iväg styrenheten på renovering i Tyskland men just denna modellen hade dom dålig erfarenhet av och har slutat renovera eftersom dom ofta vara i så dåligt skick.

Styrenheten sitter innanför vänster framdäck. Tydligen vara en plast skärm innanför vänster framdäck sönder och det har varit vattensprut mot styrenheten. Fick ett kostnadsförslag på 15500kr för ny styrenhet och programmering samt ny inner plastskärm.

Eftersom bilen är värd något mellan 15-20tkr så blir det ingen reparation. Tanken nu är att köpa ny bil, blir nog en Polo TSI 90 eftersom andra bilen inte går speciellt mycket. Kommer ta hem Saaben och öppna styrenheten och se om jag kan hitta felet och eventuellt laga själv eller lämna iväg till någon elektronik firma. Begagnade finns inte för tillfället någonstans. Artikel nummer på styrenheten är 1055205627 om någon har en hemma ;)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Smutt »

Finns ju en E-up till salu här på forumet :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Geni87 »

Richardk skrev:
Nu undrar kanske en del hur det har gått?

Lämnade in bilen på Mechanum i Malmö, fast felsökning 1595kr. Efter 8 timmars felsökning kom dom fram till att styrdonet/styrenheten till motorn är kass. I normala fall så brukar dom skicka iväg styrenheten på renovering i Tyskland men just denna modellen hade dom dålig erfarenhet av och har slutat renovera eftersom dom ofta vara i så dåligt skick.

Styrenheten sitter innanför vänster framdäck. Tydligen vara en plast skärm innanför vänster framdäck sönder och det har varit vattensprut mot styrenheten. Fick ett kostnadsförslag på 15500kr för ny styrenhet och programmering samt ny inner plastskärm.

Eftersom bilen är värd något mellan 15-20tkr så blir det ingen reparation. Tanken nu är att köpa ny bil, blir nog en Polo TSI 90 eftersom andra bilen inte går speciellt mycket. Kommer ta hem Saaben och öppna styrenheten och se om jag kan hitta felet och eventuellt laga själv eller lämna iväg till någon elektronik firma. Begagnade finns inte för tillfället någonstans. Artikel nummer på styrenheten är 1055205627 om någon har en hemma ;)
Kolla efter spruckna lödningar som du kan löda om, brukar kunna laga fixa elektronikkomponenter i bilar. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av stefan007 »

Screenshot_20190212_095344_com.android.chrome.jpg
Richardk skrev:
Nu undrar kanske en del hur det har gått?

Lämnade in bilen på Mechanum i Malmö, fast felsökning 1595kr. Efter 8 timmars felsökning kom dom fram till att styrdonet/styrenheten till motorn är kass. I normala fall så brukar dom skicka iväg styrenheten på renovering i Tyskland men just denna modellen hade dom dålig erfarenhet av och har slutat renovera eftersom dom ofta vara i så dåligt skick.

Styrenheten sitter innanför vänster framdäck. Tydligen vara en plast skärm innanför vänster framdäck sönder och det har varit vattensprut mot styrenheten. Fick ett kostnadsförslag på 15500kr för ny styrenhet och programmering samt ny inner plastskärm.

Eftersom bilen är värd något mellan 15-20tkr så blir det ingen reparation. Tanken nu är att köpa ny bil, blir nog en Polo TSI 90 eftersom andra bilen inte går speciellt mycket. Kommer ta hem Saaben och öppna styrenheten och se om jag kan hitta felet och eventuellt laga själv eller lämna iväg till någon elektronik firma. Begagnade finns inte för tillfället någonstans. Artikel nummer på styrenheten är 1055205627 om någon har en hemma ;)
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av stefan007 »

Screenshot_20190212_100501_com.android.chrome.jpg
Verkar finnas en hel del begagnat också ;)
Användarvisningsbild
peterh
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 dec 2015 20:07
Ort: Älvkarleby

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av peterh »

jag kan clona din styrenhet till en beg från skroten.
Skicka PM med reg.nr
-17 Model X100D alla options.
-16 P90DL med extra allt
-14 S85 19" svart, luftfj, teknik, pano, HiFi, vinterp
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

PeterH: låter bra, återkommer om jag inte kan laga styrenheten.

Spedparts har jag också sett men 8500kr + programmering är fortfarande för mycket pengar på den bilen.

Bildelsbasen anger bara att det är styrenheter till diesel men inte vilken motor. Tydligen är vår motor väldigt ovanlig (så klart :roll: ) vilket innebär att det måste vara rätt artikelnummer. Vår motor är på 120hk, de flesta andra är på 150hk.
Skriv svar