Saab 9-3 TDI startproblem
Moderator: Redaktion
Re: Saab 9-3 TDI startproblem
Har du provat att tömma tanken och fylla med ny diesel?
Många skriver tändning, men det finns inget sådant på en diesel... naturligtvis. Det finns däremot en ”dödare” som stänger av dieseltillförseln, den borde också gå att bygga så att den alltid är öppen.
Hävdar fortfarande att det smartaste är att köpa en 24kWh Leaf.
Många skriver tändning, men det finns inget sådant på en diesel... naturligtvis. Det finns däremot en ”dödare” som stänger av dieseltillförseln, den borde också gå att bygga så att den alltid är öppen.
Hävdar fortfarande att det smartaste är att köpa en 24kWh Leaf.
Re: Saab 9-3 TDI startproblem
Tack, ska kolla solenoiden.
Det har varit så här med minst två fulla tankar. Och om det hade varit dieseln så är det mycket märkligt att jag kan köra i 40 min med problem och sedan går den helt perfekt. Och dessutom upprepa samma sak efter två dagar.
Det har varit så här med minst två fulla tankar. Och om det hade varit dieseln så är det mycket märkligt att jag kan köra i 40 min med problem och sedan går den helt perfekt. Och dessutom upprepa samma sak efter två dagar.
Re: Saab 9-3 TDI startproblem
Kollat solenoiden till högtrycksbränslepumpen. Blir inte riktigt klok på den. Demonterade den och la 10v på den och den slår och klickar som den ska göra. Monterar solenoiden igen, demonterar kontakten till den och då har jag 9v men då går inte bränslepumpen i tanken. Detta är väl ok så långt men sen när jag monterar kontakten så har jag 0v, motorn startar men går bara i 4 sekunder och sen dör den. Unde hela denna tiden har jag 0v både under uppstart och när motorn dör. Ska det vara så?
Stänger jag av med nyckel efter 2s får jag heller ingen spänning på solenoiden. Vad är det egentligen som gör att motorn stannar i vanliga fall? Är det inte denna solenoiden? Eller den är bara till stöldspärr?
Helst skulle man vilja lägga spänning på solenoiden hela tiden men efter som inte bränslepumpen går när kontakten är av så kommer det nog inte funka. Skulle faktiskt kunna bygla reläet igen och lägga spänning på solenoiden. Ska prova det.
Nu har jag provat, funkade inte.
Stänger jag av med nyckel efter 2s får jag heller ingen spänning på solenoiden. Vad är det egentligen som gör att motorn stannar i vanliga fall? Är det inte denna solenoiden? Eller den är bara till stöldspärr?
Helst skulle man vilja lägga spänning på solenoiden hela tiden men efter som inte bränslepumpen går när kontakten är av så kommer det nog inte funka. Skulle faktiskt kunna bygla reläet igen och lägga spänning på solenoiden. Ska prova det.
Nu har jag provat, funkade inte.
Senast redigerad av Richardk, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Saab 9-3 TDI startproblem
Hej
Har du en felkodsläsare ? om inte så köp en sådan för några hundra på t.ex biltema. Art. 15-1300 299:-
Kontrollera sedan felkoder direkt efter problem uppstått och utan att vrida av nyckeln. Då bör du få en felkod som indikerar var problemet finns.
Har du en felkodsläsare ? om inte så köp en sådan för några hundra på t.ex biltema. Art. 15-1300 299:-
Kontrollera sedan felkoder direkt efter problem uppstått och utan att vrida av nyckeln. Då bör du få en felkod som indikerar var problemet finns.
-17 Model X100D alla options.
-16 P90DL med extra allt
-14 S85 19" svart, luftfj, teknik, pano, HiFi, vinterp
Re: Saab 9-3 TDI startproblem
Jag har felkodsläsare, den har registrerat diverse felkoder under denna felsökningen men bara eftersom jag demonterat diverse kablar. Själva felet registreras inte!
Re: Saab 9-3 TDI startproblem
Jo, det är avstängning till bilen. Varför matarpumpen i tanken går å sen slutar är för att få du vrider på nyckeln bygger den upp tryck. Om inget bränsle används så är ju trycket nog högt och den stannar. När du sedan startar bil så går den mer eller mindre hela tiden, tryckstyrd.Richardk skrev:Kollat solenoiden till högtrycksbränslepumpen. Blir inte riktigt klok på den. Demonterade den och la 10v på den och den slår och klickar som den ska göra. Monterar solenoiden igen, demonterar kontakten till den och då har jag 9v men då går inte bränslepumpen i tanken. Detta är väl ok så långt men sen när jag monterar kontakten så har jag 0v, motorn startar men går bara i 4 sekunder och sen dör den. Unde hela denna tiden har jag 0v både under uppstart och när motorn dör. Ska det vara så?
Stänger jag av med nyckel efter 2s får jag heller ingen spänning på solenoiden. Vad är det egentligen som gör att motorn stannar i vanliga fall? Är det inte denna solenoiden? Eller den är bara till stöldspärr?
Helst skulle man vilja lägga spänning på solenoiden hela tiden men efter som inte bränslepumpen går när kontakten är av så kommer det nog inte funka. Skulle faktiskt kunna bygla reläet igen och lägga spänning på solenoiden. Ska prova det.
På äldre bilar du inte är så noga med kan man he sönder solenoid så den inte kan stänga, men då får du stänga av motor mha 'motorstopp'. Men för att se om det är nåt fel där kan du ju lägga 12v på den hela tiden å sen provköra. Kanske inte att rekommendera dock..?
Re: Saab 9-3 TDI startproblem
Viktigt i testet är att du inte vrider av tändning efter fel uppstått utan kollar felkoder direkt.Richardk skrev:Jag har felkodsläsare, den har registrerat diverse felkoder under denna felsökningen men bara eftersom jag demonterat diverse kablar. Själva felet registreras inte!
-17 Model X100D alla options.
-16 P90DL med extra allt
-14 S85 19" svart, luftfj, teknik, pano, HiFi, vinterp
Re: Saab 9-3 TDI startproblem
Är det glapp i stoppsolenoid-styrning är det risk att det inte ger nån felkod. Fel som får motorlampa att lysa sparas i bildator, så länge inte lampa slocknar under gång..peterh skrev:Viktigt i testet är att du inte vrider av tändning efter fel uppstått utan kollar felkoder direkt.Richardk skrev:Jag har felkodsläsare, den har registrerat diverse felkoder under denna felsökningen men bara eftersom jag demonterat diverse kablar. Själva felet registreras inte!
Lägger till 'tror jag' som jag borde göra med alla mina inlägg..
Re: Saab 9-3 TDI startproblem
Jag har mer eller mindre gett upp nu... Sitter och letar kunniga bilverkstäder Ska man lämna in och låtsas som inget alls eller ska man säga allt man gjort? Välja stor verkstad typ mechanum eller mindre verkstad? Är det löpande felsökningsavgift på verkstäder eller ett fast pris?
Re: Saab 9-3 TDI startproblem
Jag skulle välja en liten verkstad med någon du litar på (?). Helst någon som är specialist på gamla SAAB eller GM motorer. Hittar du en sådan verkstad ska du verkligen berätta allt och säga vad du gjort och kommit fram till.
Re: Saab 9-3 TDI startproblem
Vet inte var du bor men i Stockholm finns kompetensen att fixa din Saab hos Ekman Bil & Båt http://ebb.seRichardk skrev:Jag har mer eller mindre gett upp nu... Sitter och letar kunniga bilverkstäder Ska man lämna in och låtsas som inget alls eller ska man säga allt man gjort? Välja stor verkstad typ mechanum eller mindre verkstad? Är det löpande felsökningsavgift på verkstäder eller ett fast pris?
De fick igång min V4 som stått i garage i över 20 år innan jag köpte den, och jag rekommenderar dem varmt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Saab 9-3 TDI startproblem
Nu undrar kanske en del hur det har gått?
Lämnade in bilen på Mechanum i Malmö, fast felsökning 1595kr. Efter 8 timmars felsökning kom dom fram till att styrdonet/styrenheten till motorn är kass. I normala fall så brukar dom skicka iväg styrenheten på renovering i Tyskland men just denna modellen hade dom dålig erfarenhet av och har slutat renovera eftersom dom ofta vara i så dåligt skick.
Styrenheten sitter innanför vänster framdäck. Tydligen vara en plast skärm innanför vänster framdäck sönder och det har varit vattensprut mot styrenheten. Fick ett kostnadsförslag på 15500kr för ny styrenhet och programmering samt ny inner plastskärm.
Eftersom bilen är värd något mellan 15-20tkr så blir det ingen reparation. Tanken nu är att köpa ny bil, blir nog en Polo TSI 90 eftersom andra bilen inte går speciellt mycket. Kommer ta hem Saaben och öppna styrenheten och se om jag kan hitta felet och eventuellt laga själv eller lämna iväg till någon elektronik firma. Begagnade finns inte för tillfället någonstans. Artikel nummer på styrenheten är 1055205627 om någon har en hemma
Lämnade in bilen på Mechanum i Malmö, fast felsökning 1595kr. Efter 8 timmars felsökning kom dom fram till att styrdonet/styrenheten till motorn är kass. I normala fall så brukar dom skicka iväg styrenheten på renovering i Tyskland men just denna modellen hade dom dålig erfarenhet av och har slutat renovera eftersom dom ofta vara i så dåligt skick.
Styrenheten sitter innanför vänster framdäck. Tydligen vara en plast skärm innanför vänster framdäck sönder och det har varit vattensprut mot styrenheten. Fick ett kostnadsförslag på 15500kr för ny styrenhet och programmering samt ny inner plastskärm.
Eftersom bilen är värd något mellan 15-20tkr så blir det ingen reparation. Tanken nu är att köpa ny bil, blir nog en Polo TSI 90 eftersom andra bilen inte går speciellt mycket. Kommer ta hem Saaben och öppna styrenheten och se om jag kan hitta felet och eventuellt laga själv eller lämna iväg till någon elektronik firma. Begagnade finns inte för tillfället någonstans. Artikel nummer på styrenheten är 1055205627 om någon har en hemma
Re: Saab 9-3 TDI startproblem
Finns ju en E-up till salu här på forumet
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Saab 9-3 TDI startproblem
Kolla efter spruckna lödningar som du kan löda om, brukar kunna laga fixa elektronikkomponenter i bilar.Richardk skrev:Nu undrar kanske en del hur det har gått?
Lämnade in bilen på Mechanum i Malmö, fast felsökning 1595kr. Efter 8 timmars felsökning kom dom fram till att styrdonet/styrenheten till motorn är kass. I normala fall så brukar dom skicka iväg styrenheten på renovering i Tyskland men just denna modellen hade dom dålig erfarenhet av och har slutat renovera eftersom dom ofta vara i så dåligt skick.
Styrenheten sitter innanför vänster framdäck. Tydligen vara en plast skärm innanför vänster framdäck sönder och det har varit vattensprut mot styrenheten. Fick ett kostnadsförslag på 15500kr för ny styrenhet och programmering samt ny inner plastskärm.
Eftersom bilen är värd något mellan 15-20tkr så blir det ingen reparation. Tanken nu är att köpa ny bil, blir nog en Polo TSI 90 eftersom andra bilen inte går speciellt mycket. Kommer ta hem Saaben och öppna styrenheten och se om jag kan hitta felet och eventuellt laga själv eller lämna iväg till någon elektronik firma. Begagnade finns inte för tillfället någonstans. Artikel nummer på styrenheten är 1055205627 om någon har en hemma
Re: Saab 9-3 TDI startproblem
Richardk skrev:Nu undrar kanske en del hur det har gått?
Lämnade in bilen på Mechanum i Malmö, fast felsökning 1595kr. Efter 8 timmars felsökning kom dom fram till att styrdonet/styrenheten till motorn är kass. I normala fall så brukar dom skicka iväg styrenheten på renovering i Tyskland men just denna modellen hade dom dålig erfarenhet av och har slutat renovera eftersom dom ofta vara i så dåligt skick.
Styrenheten sitter innanför vänster framdäck. Tydligen vara en plast skärm innanför vänster framdäck sönder och det har varit vattensprut mot styrenheten. Fick ett kostnadsförslag på 15500kr för ny styrenhet och programmering samt ny inner plastskärm.
Eftersom bilen är värd något mellan 15-20tkr så blir det ingen reparation. Tanken nu är att köpa ny bil, blir nog en Polo TSI 90 eftersom andra bilen inte går speciellt mycket. Kommer ta hem Saaben och öppna styrenheten och se om jag kan hitta felet och eventuellt laga själv eller lämna iväg till någon elektronik firma. Begagnade finns inte för tillfället någonstans. Artikel nummer på styrenheten är 1055205627 om någon har en hemma
Re: Saab 9-3 TDI startproblem
jag kan clona din styrenhet till en beg från skroten.
Skicka PM med reg.nr
Skicka PM med reg.nr
-17 Model X100D alla options.
-16 P90DL med extra allt
-14 S85 19" svart, luftfj, teknik, pano, HiFi, vinterp
Re: Saab 9-3 TDI startproblem
PeterH: låter bra, återkommer om jag inte kan laga styrenheten.
Spedparts har jag också sett men 8500kr + programmering är fortfarande för mycket pengar på den bilen.
Bildelsbasen anger bara att det är styrenheter till diesel men inte vilken motor. Tydligen är vår motor väldigt ovanlig (så klart ) vilket innebär att det måste vara rätt artikelnummer. Vår motor är på 120hk, de flesta andra är på 150hk.
Spedparts har jag också sett men 8500kr + programmering är fortfarande för mycket pengar på den bilen.
Bildelsbasen anger bara att det är styrenheter till diesel men inte vilken motor. Tydligen är vår motor väldigt ovanlig (så klart ) vilket innebär att det måste vara rätt artikelnummer. Vår motor är på 120hk, de flesta andra är på 150hk.