Amex med sas EuroBonus - får man både Amex och saspoäng?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Amex med sas EuroBonus - får man både Amex och saspoäng?

Inlägg av Legato »

bat skrev:
https://www.revolut.com/ kan vara ett alternativ. Men ha inga stora summor på kontot.
Varför oro kring att ha mycket pengar där? Vi betalar tom ut löner via Revolut (pga att Maltesiska bankerna inte är så vassa).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Amex med sas EuroBonus - får man både Amex och saspoäng?

Inlägg av jonasl »

Legato skrev:
jonasl skrev:
Ingen avgift vid utlandsköp är förrädiskt, har upplevt att man får sämre växelkurs istället och det blir ju samma resultat i praktiken.
Nej, vi pratar ju om exklusive valutapåslag. Valutakursen är alltid densamma (mittkurs).
Jag har ingen detaljkoll på hur det funkar, det ska jag erkänna. Men jag har upplevt att kurserna varierar rätt stort, menar du att de alltså är tvungna att använda riksbankens kurs?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Amex med sas EuroBonus - får man både Amex och saspoäng?

Inlägg av Legato »

jonasl skrev:
Legato skrev:
jonasl skrev:
Ingen avgift vid utlandsköp är förrädiskt, har upplevt att man får sämre växelkurs istället och det blir ju samma resultat i praktiken.
Nej, vi pratar ju om exklusive valutapåslag. Valutakursen är alltid densamma (mittkurs).
Jag har ingen detaljkoll på hur det funkar, det ska jag erkänna. Men jag har upplevt att kurserna varierar rätt stort, menar du att de alltså är tvungna att använda riksbankens kurs?
Så vitt jag vet så är det Mastercard/Visa som fastställer valutakurserna utifrån de verkliga avistakurserna.

Osäker hur stor fördröjning det är men killgissar att de kör genomsnittskursen den aktuella dagen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar