Provkörning av dieselbil. Eller?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Provkörning av dieselbil. Eller?

Inlägg av mati »

Jag och sambon var i går i ett ärende hos vår Audi-återförsäljare, och då passade vi på att klämma lite på en e-tron de hade fått in. Sambon kom då plötsligt på idén att hon ville provköra en Audi eftersom hon aldrig ens hade åkt i en Audi tidigare.
Javisst, sa säljaren. Vad vill du ha? De gick runt lite bland bilarna och valet föll på en Q3. Kör så mycket du vill sa han, imorgon kväll ska den vara tillbaka. Men du kommer tycka den är lite slö, varnade han henne.
Ja, och så körde hon iväg, jag tog e-Golfen hem. På kvällen kom hon hem med bilen och påstod att det var en diesel. För den knattrade så. Nä, sa jag. Det står TFSI där bak. Mina kunskaper kring fossilbilar är tämligen begränsade, men deras dieslar heter väl TDI? Och så provkörde jag. Och mycket riktigt. Det måste vara en diesel. Ratatatatatatatatatttttt, brrrrrrrr, ratatatatat. Och det skakade och vibrerade. Jag ställde mig på gasen. Inget hände. Eller jo, det knattrade ännu mer. Sen blev bilen snabbare, i ganska gemytlig takt. Varför har de gjort så? Säkert en bugg i programvaran, eller en bortglömd delay(5000) nånstans. Vår e-Golf är rena raketboostern jämfört med denna bil.
En liten googling avslöjade sanningen. Ingen diesel, som jag anade. Har bensinbilar blivit mer högljudda och slöa? Minimalistiska motorer för att möta avgaskraven? Den kändes faktiskt väldigt snål för att vara bensindriven.
Eller är det för att Audi nu vill sälja elbilar att de gör sina bensinbilar extra dåliga? Knappast eller?
Eller har man efter tre år med elbil helt enkelt blivit så jäkla bortskämd?
Hur står folk ut med detta elände, vissa till och med hatar elbilar? Jag fattar ingenting. Aldrig skulle jag betala närmare 400-tusen för detta ånglok. Hade den haft en elektrisk drivlina hade det varit en underbar bil.
Det som var enastående var dock matrix-LED strålkastarna. Jisses vad coolt. Jag ångrar inte en sekund att jag bockade i en funktionen när jag beställde min e-tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3291
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Provkörning av dieselbil. Eller?

Inlägg av Niklas Z »

Beror lite på motormodell och transmission.
Jag hade en Golf med snålaste bensinmotorn som hyrbil en period förra året. Hemsk motorgång. Det var en trecyl. bensinare med en dubbelkopplingslåda som automatiskt lade sig på lägsta möjliga varvtal för att spara bensin. Vibrerade som en diesel och lät illa. Jag var tvungen att växla manuellt för att undvika de varvtal där motorn var mest jobbig.
När jag fick tillbaka min BMW 335i med sexcylindrig bensinmotor var det en befrielse. Den går så mjukt och tyst att den oftast kan misstas för en elmotor.
Så jag misstänker att kraven på låg förbrukning tvingat fram lösningar för bensinmotorer som tvingar dem att arbeta på ett sätt som är komfortfördärvande.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Provkörning av dieselbil. Eller?

Inlägg av mati »

Ja, det gjorde den här också. Den gick i högsta växeln hela tiden och varvade runt 1300 rpm eller nåt. Som en traktor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 19 feb 2019 12:47

Re: Provkörning av dieselbil. Eller?

Inlägg av BoaNeo »

Njah, jeg har en 330e (hybrid) og oftest mærker jeg slet ikke når den skifter fra el til benzin eller v.v...

Tror også mere at det er en artefact af små tre-benede hamster motorer med åndenød end det er et generelt ICE problem ;)...
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Provkörning av dieselbil. Eller?

Inlägg av TiborBlomhall »

mati skrev:
Eller är det för att Audi nu vill sälja elbilar att de gör sina bensinbilar extra dåliga?
Ja där har du en konspirationsteori man hör alldeles för sällan :lol:
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Provkörning av dieselbil. Eller?

Inlägg av Mr S »

När jag körde en Q8 hade jag samma känsla att den var riktigt slö i accelerationen. Tillslut hittade jag sportläget och den blev direkt piggare. Kanske Q3:an oxå har ett sportläge?
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Provkörning av dieselbil. Eller?

Inlägg av taliz »

Att dieslar är så snåla har ju mycket att göra med högt tryck i insprutning, kompression osv.

På senare år har man infört liknande teknik på bensinare, för att få dem snålare.
Detta är anledningen till att moderna bensinare känns mer diesellika.

En nackdel med detta är att moderna bensinare, likt dieslar, släpper ut en massa små partiklar.
Detta är något många tyvärr inte förstår. En modern bensinare har dessutom inte haft samma krav på partikelfilter som dieslar, vilket gjort att de bokstavligen släppt ut hundratals ggr mer partiklar.
Se tex
https://teknikensvarld.se/moderna-bensi ... er-483708/

Många som oroat sig för dieselbilar och dess utsläpp har skaffat en bensinare istället, och ovetandes då valt något som alltså kan vara 100ggr värre.
Tragiskt och dåligt av myndigheterna att de inte reglerat detta.

Dom sista åren har dock allt fler tillverkare infört partikelfilter även på bensinare. Det gör ju också att de kommer få liknande problem och höga service/reparationskostnader som dieslar(enligt försäkringsbolagen är det statistiskt just avgasreningen som är den högsta kostnaden för dem med dieslar)

Kort sagt, avgasbilar blir allt mer komplexa och dyra att underhålla.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Provkörning av dieselbil. Eller?

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Provkörning av dieselbil. Eller?

Inlägg av mati »

Mr S skrev:
När jag körde en Q8 hade jag samma känsla att den var riktigt slö i accelerationen. Tillslut hittade jag sportläget och den blev direkt piggare. Kanske Q3:an oxå har ett sportläge?
Jag testade faktiskt i sportläge. I normalläge var gasresponsen lika med noll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar