Ni med små barn och erfarenhet av alpresor

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Ni med små barn och erfarenhet av alpresor

Inlägg av olarsson »

kler skrev:
HelectriC skrev:
olarsson skrev:
Köp några billiga walkie-talkies. Grymt praktiskt i backen! Ok, man kan inte spåra varandra, men det är riktigt bra att kunna prata med varandra och stämma träff osv.

Hmm, ja det kan ju vara nåt. Hur lång räckvidd har sådana?

Ingen av pojkarna har mobil än och känns lite jobbigt att skaffa två abonemang extra bara för en alpresa. Kontantkort går iofs.
Nackdelen med walkie-talkie är att signalerna inte går runt eller igenom berg :)

2 begagnade smartphones (inga gamla liggandes? eller låna?) och kontantkort är nog mest bang for the buck.
Från ett par km för de billigaste, upp till en mil på de lite dyrare.
Men nä, runt berg når de ju inte, men förhoppningsvis märker man att barnen fattas innan man tagit kabinen över till andra sidan. Vi brukar släppa barnen i barnbacken och åka de lite större backarna i närheten som kommer ner till ungefär samma plats. Så kollar man läget då och då.

Jag har haft Cobra Microtalk förut (typ de här, skulle satsa på dem ist f Biltemas https://www.teknikmagasinet.se/produkte ... bra-am-645), men har nu skaffat ett par sådana här: https://www.decathlon.se/walkie-talkie- ... 13495.html Lite gedignare kvalitet.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ni med små barn och erfarenhet av alpresor

Inlägg av HelectriC »

kler skrev:
HelectriC skrev:
David D skrev:
Jag har varit mycket i alperna med min dotter från det hon var strax under fem. Hon har haft iPhone med Hitta vänner aktiverat och har haft lapp med mitt och min frus nummer på i fickan. Hon har dock aldrig kommit bort så har ingen praktisk erfarenhet av den biten :)
Har aldrig haft iPhone och har inga planer om att skaffa, finns det nån liknande funktion till android?
Maps tillåter permanent sharing.
Så då kan hela familjen se varandra om ni så vill.
Testade nu och det verkar ju funka jättebra. Två mobiler och kontantkort, så verkar problemet vara löst. Dom behöver ju inte använda mobilerna, bara ha de med sig :) tack för tipset!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Ni med små barn och erfarenhet av alpresor

Inlägg av kler »

HelectriC skrev:
kler skrev:
HelectriC skrev:
David D skrev:
Jag har varit mycket i alperna med min dotter från det hon var strax under fem. Hon har haft iPhone med Hitta vänner aktiverat och har haft lapp med mitt och min frus nummer på i fickan. Hon har dock aldrig kommit bort så har ingen praktisk erfarenhet av den biten :)
Har aldrig haft iPhone och har inga planer om att skaffa, finns det nån liknande funktion till android?
Maps tillåter permanent sharing.
Så då kan hela familjen se varandra om ni så vill.
Testade nu och det verkar ju funka jättebra. Två mobiler och kontantkort, så verkar problemet vara löst. Dom behöver ju inte använda mobilerna, bara ha de med sig :) tack för tipset!
Bra att känna till är att Maps ibland släpar lite.

Som jämförelse så kan man ju följa Teslans rörelse i appen med sekund- och meterprecision nästan. Men Maps kan ibland släpa några minuter (vilket också framgår i appen, där kan stå t.ex. "3 minuter sedan").
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skriv svar