Hjälp att tolka parkeringsskyktar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Hjälp att tolka parkeringsskyktar

Inlägg av Beigler »

p1457 skrev:
Och det råder heller inga tvivel om att p-skylten vid laddplatsen gäller oavsett vad det är för eventuella zon-skyltar.
Vill de ha parkeringsförbud på laddplatserna måste de ha dit en tilläggstavla.
Varför blir det så?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hjälp att tolka parkeringsskyktar

Inlägg av 12man »

duger transportstyrelsen?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... adesmarke/

"Märket anger att ett område börjar med de förbud eller tillåtelser som anges med det infogade märket. Avvikelser från anvisningarna på märket kan anges genom tilläggstavlor. Tidsbegränsningar kan även infogas i märket. Märket är uppsatt vid infarterna till området och gäller till den plats där tavla E21, slut på område, är uppsatt eller det på annat tydligt sätt framgår att anvisningarna på märket inte gäller. Inom området kan det förekomma avvikelser från anvisningarna på märket. Dessa avvikelser anges genom andra vägmärken och tilläggstavlor. Anvisningarna på märket gäller även efter sådan avvikelse utan att märket upprepas. Andra förbud eller tillåtelser kan anges på märket. Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka andra vägmärken som får infogas."

men de har ju inte ens satt upp ett zonmärke!
ms 76132 "Eleamore"
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Hjälp att tolka parkeringsskyktar

Inlägg av p1457 »

Från tranportstyrelsens hemsida där de beskriver betydelsen av områdesmärke:
"Inom området kan det förekomma avvikelser från anvisningarna på märket. Dessa avvikelser anges genom andra vägmärken och tilläggstavlor."

Nu gäller dock inte P-skylten på helger på den parkeringen.
Udrag ur betydelsen för p-skylt:
"Används märket av en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering anger märket att parkering är tillåten, dock högst 24 timmar i följd vardagar utom vardag före sön- och helgdag, om inte annat framgår av en tilläggstavla."
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Hjälp att tolka parkeringsskyktar

Inlägg av Beigler »

Egentligen kan de då alltså lappa alla kunder på lördagar. Det är ju bara kundparkering på vardagar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hjälp att tolka parkeringsskyktar

Inlägg av HelectriC »

Beigler skrev:
Cay skrev:
Snygg färg, är det ”gamla blå” eller är det samma som fortfarande säljs?
Tack,
Nej det är den som ännu säljs
MX har aldrig producerats med den gamla mörkare blå färgen. Den som är nu är den enda som funnits/finns.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Hjälp att tolka parkeringsskyktar

Inlägg av Hok »

Beigler skrev:
Egentligen kan de då alltså lappa alla kunder på lördagar. Det är ju bara kundparkering på vardagar.
Men å andra sidan är det inte skyltat att det är parkeringsförbud på lördagar och söndagar heller. Skyltningen är väldigt konstig. Varför har man en tilläggsskylt om parkering under en skylt med lastbilsförbud. Man kan ju tolka det som att lastbilar får parkera på vardagar ...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hjälp att tolka parkeringsskyktar

Inlägg av bylund »

Precis, det är det jag har försökt hävda. Att det framgår vad de menar, men ska man vara paragrafryttare så ser jag inte hur de skulle kunna vinna i tingsrätt med så tafflig skyltning.

Oavsett vad zonen (om det nu är en zon) så har skylten vid själva laddplatsen precedens över en skylt vid infarten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Hjälp att tolka parkeringsskyktar

Inlägg av Surfaren »

p1457 skrev:
Nu gäller dock inte P-skylten på helger på den parkeringen.
Udrag ur betydelsen för p-skylt:
"Används märket av en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering anger märket att parkering är tillåten, dock högst 24 timmar i följd vardagar utom vardag före sön- och helgdag, om inte annat framgår av en tilläggstavla."
Det är 24-timmarsbegränsningen som gäller vardagar utom vardag före sön- och helgdag. Dvs på helgen får man stå längre än 24 timmar.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hjälp att tolka parkeringsskyktar

Inlägg av Jerker »

Man skulle kunna doktorera på P-skyltar! :D
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Hjälp att tolka parkeringsskyktar

Inlägg av p1457 »

Surfaren skrev:
p1457 skrev:
Nu gäller dock inte P-skylten på helger på den parkeringen.
Udrag ur betydelsen för p-skylt:
"Används märket av en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering anger märket att parkering är tillåten, dock högst 24 timmar i följd vardagar utom vardag före sön- och helgdag, om inte annat framgår av en tilläggstavla."
Det är 24-timmarsbegränsningen som gäller vardagar utom vardag före sön- och helgdag. Dvs på helgen får man stå längre än 24 timmar.
När man äntligen trodde man hade lärt sig allt :lol:
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Hjälp att tolka parkeringsskyktar

Inlägg av Beigler »

När jag skickade in bedtridandet fick jag ett automatgenererat Mail om att endast ägare till fordonet kan bestrida. Eftersom bilen leasas krävs således en fullmakt. Denna skall dessutom skrivas under av behörig firmatecknare och skickas med snigelpost. De gör verkligen vad de kan för att det inte skall vara enkelt.

Detta åker upp på min lista av saker att reglera när jag i framtiden blir politiker... ;-)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Hjälp att tolka parkeringsskyktar

Inlägg av bullen »

Är det ooperationell leasing?
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Hjälp att tolka parkeringsskyktar

Inlägg av p1457 »

Vad trött man blir. Det är ju uppenbart att dom har fel.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Hjälp att tolka parkeringsskyktar

Inlägg av Beigler »

bullen skrev:
Är det ooperationell leasing?
Ja det är finansiell leasing.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hjälp att tolka parkeringsskyktar

Inlägg av nek0 »

Beigler skrev:
När jag skickade in bedtridandet fick jag ett automatgenererat Mail om att endast ägare till fordonet kan bestrida. Eftersom bilen leasas krävs således en fullmakt. Denna skall dessutom skrivas under av behörig firmatecknare och skickas med snigelpost. De gör verkligen vad de kan för att det inte skall vara enkelt.

Detta åker upp på min lista av saker att reglera när jag i framtiden blir politiker... ;-)
Du kanske kan fråga någon biltidning om hjälp.
Våran Tibor kanske kan skriva och ställa lite frågor till oseriösa vaktbolag
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Hjälp att tolka parkeringsskyktar

Inlägg av TeslaTissel »

nek0 skrev:
Beigler skrev:
När jag skickade in bedtridandet fick jag ett automatgenererat Mail om att endast ägare till fordonet kan bestrida. Eftersom bilen leasas krävs således en fullmakt. Denna skall dessutom skrivas under av behörig firmatecknare och skickas med snigelpost. De gör verkligen vad de kan för att det inte skall vara enkelt.

Detta åker upp på min lista av saker att reglera när jag i framtiden blir politiker... ;-)
Du kanske kan fråga någon biltidning om hjälp.
Våran Tibor kanske kan skriva och ställa lite frågor till oseriösa vaktbolag
BRA förslag!

Om Tibor har tid kika på det vill säga? ;)
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Hjälp att tolka parkeringsskyktar

Inlägg av Jojo »

Beigler skrev:
När jag skickade in bedtridandet fick jag ett automatgenererat Mail om att endast ägare till fordonet kan bestrida. Eftersom bilen leasas krävs således en fullmakt. Denna skall dessutom skrivas under av behörig firmatecknare och skickas med snigelpost. De gör verkligen vad de kan för att det inte skall vara enkelt.

Detta åker upp på min lista av saker att reglera när jag i framtiden blir politiker... ;-)
Kanske dags att anlita en engagerad advokat? Dessa parkerings- och vaktbolag en plåga. 'A real pain in the proverbial', som en engelsman skulle formulera det.
Skriv svar