Tvättråd för den late

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Tvättråd för den late

Inlägg av Crappy »

Jag är av naturen lat, eller nåja tvätta bil är inte min favoritsysselsättning.

Vad använder man, vad är billigast och vad är enklast.
Yes ultra till fälgarna?
Skumtvätt, vilken sort?
Flytande vax?

Något annat man bör ha i arsenalen?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av OfarligTesla »

Det lättaste är att lägga på typ Opti-Coat så blir den mer eller mindre ren bara av att spruta på fälgrengöring på fälgar, sen avfettning (alkalisk/natur på sommaren och petroleum+alkalisk/natur på vintern) och sen högtryck. Även om jag ofta även använder bilschampo och tvätthandske efter så att man kan torka av bilen med lägre risk för repor så är den glänsande ren efter avspolningen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av taliz »

Jag tyckte också det var jobbigt att tvätta bilen.
Sen upptäckte jag att om man vaxar den typ två ggr om året blir det mkt mkt lättare.
Bara då att blåsa av smutsen med högtryck, snabbt över med svamp och vaxschampo(fyller ju på vaxlagret så att säga) och sist torka av med stor mikrofiberduk.

Har man den bra vaxad behövs inte avfettning, och det riskerar ju dessutom förstöra vaxet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Jag tyckte också det var jobbigt att tvätta bilen.
Sen upptäckte jag att om man vaxar den typ två ggr om året blir det mkt mkt lättare.
Bara då att blåsa av smutsen med högtryck, snabbt över med svamp och vaxschampo(fyller ju på vaxlagret så att säga) och sist torka av med stor mikrofiberduk.

Har man den bra vaxad behövs inte avfettning, och det riskerar ju dessutom förstöra vaxet.
Det stämmer ju dock inte för fem öre, även om du så vaxar den var tredje månad (vilket brukar vara det rekommenderade för att ha något vettigt skydd) så kommer du få “tjärfläckar” och flygrost med mera vintertid som inte går bort utan avfettning och andra medel. Går du då över med svamp och torkduk kommer du få fina tvättrepor med tiden.

Det är precis det som kör de keramiska behandlingarna så pass bra, de ger bättre skydd än vax och de är dessutom beständiga för avfettning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av Legato »

Lackbehandla...

Sen är överlägset enklaste imo att bara köra skumlans och spola av.

Jag kör även schampoo och avtorkning (och/eller avblåsning med lövblås), men bilen är nästan ren efter enbart skumlans och det går väldigt mycket snabbare än avfettning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Tvättråd för den late

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Jag tyckte också det var jobbigt att tvätta bilen.
Sen upptäckte jag att om man vaxar den typ två ggr om året blir det mkt mkt lättare.
Bara då att blåsa av smutsen med högtryck, snabbt över med svamp och vaxschampo(fyller ju på vaxlagret så att säga) och sist torka av med stor mikrofiberduk.

Har man den bra vaxad behövs inte avfettning, och det riskerar ju dessutom förstöra vaxet.
Det stämmer ju dock inte för fem öre, även om du så vaxar den var tredje månad (vilket brukar vara det rekommenderade för att ha något vettigt skydd) så kommer du få “tjärfläckar” och flygrost med mera vintertid som inte går bort utan avfettning och andra medel. Går du då över med svamp och torkduk kommer du få fina tvättrepor med tiden.

Det är precis det som kör de keramiska behandlingarna så pass bra, de ger bättre skydd än vax och de är dessutom beständiga för avfettning.
Beror på hur ofta/sällan man tvättar såklart. Men för mig räckte det med nån gång i månaden, och då hade jag ändå en vit bil så just asfalt/tjära sågs tydligt.
Innan när jag inte vaxade så var det nästan omöjligt att få bort sånt, tom med avfettning.
Repor kommer man alltid få oavsett vad man gör, men använder man ren svamp(två hinkar) och duk så blir det inte noterbart.

Keramiskt är väl nästa steg så att säga, att lägga ovanpå vaxet. Kanske provar det på nästa bil. Inget jag kommer betala tusentals kronor för dock. Biltema verkar ha för 85kr, kan va lagom. :)

Jag provade förövrigt claybar innan jag började vaxa. Tog mig 3 dagar att gå över hela bilen, men den blev som ny!
Kanske en anledning till att vaxet funkade så bra sen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av kler »

Lustig ändå, mina är behandlad med OptiCoat+ hos Rosenbergs Inpol, och för mig räcker det absolut inte att spola av med högtryck. Jag har gjort några tappra försök, men det blir inte bra. Det ligger kvar ett lager skit som måste gnos bort.

Jag brukar lämna in den för handtvätt.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av bjelkeman »

kler skrev:
Lustig ändå, mina är behandlad med OptiCoat+ hos Rosenbergs Inpol, och för mig räcker det absolut inte att spola av med högtryck. Jag har gjort några tappra försök, men det blir inte bra. Det ligger kvar ett lager skit som måste gnos bort.

Jag brukar lämna in den för handtvätt.
Samma här. Handtvättar själv dock. Avfettning (höst-vår), sköljer med högtryck, skummar, sköljer, mikrofiber handske (två hinkar, två handskar), spolar, torkar av med mikrofiberduk. Det går jämnt upp tidsmässige med att inte behöva tanka. ;)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av default »

bjelkeman skrev:
kler skrev:
Lustig ändå, mina är behandlad med OptiCoat+ hos Rosenbergs Inpol, och för mig räcker det absolut inte att spola av med högtryck. Jag har gjort några tappra försök, men det blir inte bra. Det ligger kvar ett lager skit som måste gnos bort.

Jag brukar lämna in den för handtvätt.
Samma här. Handtvättar själv dock. Avfettning (höst-vår), sköljer med högtryck, skummar, sköljer, mikrofiber handske (två hinkar, två handskar), spolar, torkar av med mikrofiberduk. Det går jämnt upp tidsmässige med att inte behöva tanka. ;)
En hink pch handske till fälgar eller?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Beror på hur ofta/sällan man tvättar såklart. Men för mig räckte det med nån gång i månaden, och då hade jag ändå en vit bil så just asfalt/tjära sågs tydligt.
Innan när jag inte vaxade så var det nästan omöjligt att få bort sånt, tom med avfettning.
Repor kommer man alltid få oavsett vad man gör, men använder man ren svamp(två hinkar) och duk så blir det inte noterbart.

Keramiskt är väl nästa steg så att säga, att lägga ovanpå vaxet. Kanske provar det på nästa bil. Inget jag kommer betala tusentals kronor för dock. Biltema verkar ha för 85kr, kan va lagom. :)

Jag provade förövrigt claybar innan jag började vaxa. Tog mig 3 dagar att gå över hela bilen, men den blev som ny!
Kanske en anledning till att vaxet funkade så bra sen.
Det är inte bara det man ser som är problemet utan det man känner på lacken (och det man inte känner) också. Har testat alla möjliga medel och vaxer och man kan drömma om att få bort i närheten av allt utan någon form av medel.

Svamp är mer eller mindre totalförbud på lack utvändigt för mig, kanske att en våffelsvamp kan användas vid instegen/under trösklar och sen slängas. Annars är det två ullvantar och två hinkar som är minimum.

Keramiskt lägger man inte ovanpå vaxet utan det skall läggas direkt på lacken, man betalar inte mycket för själva medlet utan det är underjobbet man betalar för. Om du gått på med lera på en begagnad bil hade den helt klart behövts en del kärlek och polering för att få den bra.
kler skrev:
Lustig ändå, mina är behandlad med OptiCoat+ hos Rosenbergs Inpol, och för mig räcker det absolut inte att spola av med högtryck. Jag har gjort några tappra försök, men det blir inte bra. Det ligger kvar ett lager skit som måste gnos bort.

Jag brukar lämna in den för handtvätt.
Skit skall aldrig gnos bort oavsett, då får man mycket tvättrepor. Bilen skall egentligen vara helt ren innan man rör den (även om jag själv inte alltid orkat få till det 100%). Om det syns någon smuts i handsken eller hinken ser jag det som ett misslyckande från min sida helt enkelt.

Hur gör du med avfettningen?
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av kler »

OfarligTesla skrev:
kler skrev:
Lustig ändå, mina är behandlad med OptiCoat+ hos Rosenbergs Inpol, och för mig räcker det absolut inte att spola av med högtryck. Jag har gjort några tappra försök, men det blir inte bra. Det ligger kvar ett lager skit som måste gnos bort.

Jag brukar lämna in den för handtvätt.
Skit skall aldrig gnos bort oavsett, då får man mycket tvättrepor. Bilen skall egentligen vara helt ren innan man rör den (även om jag själv inte alltid orkat få till det 100%). Om det syns någon smuts i handsken eller hinken ser jag det som ett misslyckande från min sida helt enkelt.

Hur gör du med avfettningen?

Det kanske var att överdriva med att "gno" - vet inte riktigt vad jag ska använda för ord, eftersom jag inte gör det själv :)

Jag lämnar in den hos proffs, och hoppas på att de vet vad de gör.
Har inte valt de billigaste.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av OfarligTesla »

kler skrev:
Det kanske var att överdriva med att "gno" - vet inte riktigt vad jag ska använda för ord, eftersom jag inte gör det själv :)

Jag lämnar in den hos proffs, och hoppas på att de vet vad de gör.
Har inte valt de billigaste.
Försökt hitta några i Stockholm man kan lita på faktiskt, det är inte många tyvärr. Man ser snabbt cirkelrörelser, inte tvåhinksmetoder, inte flera tvätthandskar, går från en bil till nästa med samma utrustning osv om man kollar in hur de gör.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av bjelkeman »

default skrev:
bjelkeman skrev:
kler skrev:
Lustig ändå, mina är behandlad med OptiCoat+ hos Rosenbergs Inpol, och för mig räcker det absolut inte att spola av med högtryck. Jag har gjort några tappra försök, men det blir inte bra. Det ligger kvar ett lager skit som måste gnos bort.

Jag brukar lämna in den för handtvätt.
Samma här. Handtvättar själv dock. Avfettning (höst-vår), sköljer med högtryck, skummar, sköljer, mikrofiber handske (två hinkar, två handskar), spolar, torkar av med mikrofiberduk. Det går jämnt upp tidsmässige med att inte behöva tanka. ;)
En hink pch handske till fälgar eller?
Hoppade över några detaljer/steg. Två hinkar och handskar för lacken. En hsnske för överdelen (mindre smuts) den andra för underdelar (mer smuts). Två hinkar så man sköljer ur handsken i en separat, med smuttsgaller i botten på båda. Separat svamp för fälgarna.
”Two bucket method”, Junkman är rolig.

Absolut inte för den late. Sorry!

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av kler »

OfarligTesla skrev:
kler skrev:
Det kanske var att överdriva med att "gno" - vet inte riktigt vad jag ska använda för ord, eftersom jag inte gör det själv :)

Jag lämnar in den hos proffs, och hoppas på att de vet vad de gör.
Har inte valt de billigaste.
Försökt hitta några i Stockholm man kan lita på faktiskt, det är inte många tyvärr. Man ser snabbt cirkelrörelser, inte tvåhinksmetoder, inte flera tvätthandskar, går från en bil till nästa med samma utrustning osv om man kollar in hur de gör.
Har du några tips?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av Legato »

Två-hinkar sommartid känns lite överdrivet imo. När man börjar använda hinken ska ju bilen redan vara relativt ren, vilket den är för mig med Opticoat och skumlans (samt avfettning vintertid).

En sak jag tycker många slarvar med är att använda mycket vatten både vid avspelning och i hink och att tömma och fylla på nytt om det börjar ta slut i hinken.

Ett tips för att "bättra på" Opticoaten är att spraya på något medel med kiseldioxid, tex:

https://cdbilvardsprodukter.se/product. ... coat-500ml
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av OfarligTesla »

kler skrev:
Har du några tips?
Nä egentligen inte mer än att gå till de som är erkänt duktiga även på detailing biten, tyvärr inte hittat någon tillräckligt centralt för mig för att anlita någon. Hade jag bott ut mot Täby hade jag gladeligen gått tillbaka till Johan på Rosenbergs Inpol och låtit honom tvätta också varje månad (om han har tid för det).
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av HerrNilsson »

Jag såg ljuset när foam lance införskaffades. Så sjukt smidigt.
När jag tvättar själv så kör jag inte med mekanisk påverkan alls, utan avfettning, skölj, foam lance, skölj. Men då har jag en ceramic coating i botten.

Sen ibland lämnar jag in den på handtvätt hos dom som gjorde lackbehandlingen för att få bort allt som sitter mer fast.
IMG_6131.jpg
IMG_6129.jpg
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av Legato »

HerrNilsson skrev:
Jag såg ljuset när foam lance införskaffades. Så sjukt smidigt.
När jag tvättar själv så kör jag inte med mekanisk påverkan alls, utan avfettning, skölj, foam lance, skölj. Men då har jag en ceramic coating i botten.

Sen ibland lämnar jag in den på handtvätt hos dom som gjorde lackbehandlingen för att få bort allt som sitter mer fast.
IMG_6131.jpg
IMG_6129.jpg
Helt enig. Sjukt bra verkligen! Enda som är lite bökigt är att det inte funkar i alla GDSer. Bla inte min lokala...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av Verdi »

HerrNilsson skrev:
Jag såg ljuset när foam lance införskaffades. Så sjukt smidigt.
När jag tvättar själv så kör jag inte med mekanisk påverkan alls, utan avfettning, skölj, foam lance, skölj. Men då har jag en ceramic coating i botten.

Sen ibland lämnar jag in den på handtvätt hos dom som gjorde lackbehandlingen för att få bort allt som sitter mer fast.
IMG_6131.jpg
IMG_6129.jpg

Försvinner även den där "smuts-hinnan" som man inte får bort med avfettning + högtryck?
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av HerrNilsson »

Verdi skrev:
HerrNilsson skrev:
Jag såg ljuset när foam lance införskaffades. Så sjukt smidigt.
När jag tvättar själv så kör jag inte med mekanisk påverkan alls, utan avfettning, skölj, foam lance, skölj. Men då har jag en ceramic coating i botten.

Sen ibland lämnar jag in den på handtvätt hos dom som gjorde lackbehandlingen för att få bort allt som sitter mer fast.
IMG_6131.jpg
IMG_6129.jpg

Försvinner även den där "smuts-hinnan" som man inte får bort med avfettning + högtryck?
Kort svar: ja.

Längre svar:
Är nog lite beroende på hur man går till väga. Jag kör först på kallavfettning med vanlig lågtryckspruta (pumpspruta). Typ OK/Q8:s Superavfettning eller BBV:s Degreaser. Låta verkar i minst 5min.
Sen högtryck på hela bilen. Noggrant. Är bilen riktigt, riktigt vinterskitig med intorkat saltslask osv så kan jag behöva gå på igen med Superavfettning på vissa punkter. Låta verka och spola av.
Nu bör bilen se rätt ren ut.
Sen foam lancen för att applicera detta: https://www.bollnasbilvard.se/avfettnin ... 30139.html
I den är det alkalisk avfettning.
Låta verka ett par minuter.
Sen högtryck på hela bilen igen. Klart.

Nu är bilen ren. Inte perfekt utan den behöver handtvättas "på riktigt" ibland. Går man riktigt nära kan man se viss smuts som svamp/handske hade tagit hand om, men står man ett par steg från bilen så går den inte att skilja från en bil som tvättats med borste/svamp/handske tycker jag. Den här smuts-hinnan är definitivt väck.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av OfarligTesla »

HerrNilsson skrev:
Jag såg ljuset när foam lance införskaffades. Så sjukt smidigt.
När jag tvättar själv så kör jag inte med mekanisk påverkan alls, utan avfettning, skölj, foam lance, skölj. Men då har jag en ceramic coating i botten.

Sen ibland lämnar jag in den på handtvätt hos dom som gjorde lackbehandlingen för att få bort allt som sitter mer fast.
Jag har kikat på en foam lance ett tag, vet du någom som lirar bra med OKQ8s stationer? Iaf alla jag varit hos har samma fästen.
Verdi skrev:
HerrNilsson skrev:
Jag såg ljuset när foam lance införskaffades. Så sjukt smidigt.
När jag tvättar själv så kör jag inte med mekanisk påverkan alls, utan avfettning, skölj, foam lance, skölj. Men då har jag en ceramic coating i botten.

Sen ibland lämnar jag in den på handtvätt hos dom som gjorde lackbehandlingen för att få bort allt som sitter mer fast.

Försvinner även den där "smuts-hinnan" som man inte får bort med avfettning + högtryck?
”smuts-hinnan” får man bort med rätt avfettning (jag kör starkt blandad OKQ8 miljöavfettning i en tryckspruta men finns andra alkaliska) som med fördel skall sprayas rikligt innan man sköljer bort den petroleombaserade. Foam Lance är såklart bättre dock.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av Bjelke »

BB:s Foamlance ska funka bra på OKQ8:s stationer, det hade dom med på deras lilla film (från macken här i Bollnäs såklart) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av HerrNilsson »

Denna fungerar iaf på "min" OK/Q8 GDS-halls munstycken.

https://www.bollnasbilvard.se/foam-lanc ... ilfisk_pro
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av Legato »

Oftast kan man välja adapter till foam lancen. Fick detta svar från Autodude när jag beställde:

"Det kan skilja sig lite mellan olika GDS-hallar, på många passar Ergo-adaptern, på andra passar det inte. Vi brukar tvätta på OKQ8 vid Globen, där passar Ergo-kopplingen"

På "min" OKQ8 (Tyresö) kan man tyvärr inte byta munstycke alls.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Tvättråd för den late

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Beror på hur ofta/sällan man tvättar såklart. Men för mig räckte det med nån gång i månaden, och då hade jag ändå en vit bil så just asfalt/tjära sågs tydligt.
Innan när jag inte vaxade så var det nästan omöjligt att få bort sånt, tom med avfettning.
Repor kommer man alltid få oavsett vad man gör, men använder man ren svamp(två hinkar) och duk så blir det inte noterbart.

Keramiskt är väl nästa steg så att säga, att lägga ovanpå vaxet. Kanske provar det på nästa bil. Inget jag kommer betala tusentals kronor för dock. Biltema verkar ha för 85kr, kan va lagom. :)

Jag provade förövrigt claybar innan jag började vaxa. Tog mig 3 dagar att gå över hela bilen, men den blev som ny!
Kanske en anledning till att vaxet funkade så bra sen.
Det är inte bara det man ser som är problemet utan det man känner på lacken (och det man inte känner) också. Har testat alla möjliga medel och vaxer och man kan drömma om att få bort i närheten av allt utan någon form av medel.

Svamp är mer eller mindre totalförbud på lack utvändigt för mig, kanske att en våffelsvamp kan användas vid instegen/under trösklar och sen slängas. Annars är det två ullvantar och två hinkar som är minimum.

Keramiskt lägger man inte ovanpå vaxet utan det skall läggas direkt på lacken, man betalar inte mycket för själva medlet utan det är underjobbet man betalar för. Om du gått på med lera på en begagnad bil hade den helt klart behövts en del kärlek och polering för att få den bra.
kler skrev:
Lustig ändå, mina är behandlad med OptiCoat+ hos Rosenbergs Inpol, och för mig räcker det absolut inte att spola av med högtryck. Jag har gjort några tappra försök, men det blir inte bra. Det ligger kvar ett lager skit som måste gnos bort.

Jag brukar lämna in den för handtvätt.
Skit skall aldrig gnos bort oavsett, då får man mycket tvättrepor. Bilen skall egentligen vara helt ren innan man rör den (även om jag själv inte alltid orkat få till det 100%). Om det syns någon smuts i handsken eller hinken ser jag det som ett misslyckande från min sida helt enkelt.

Hur gör du med avfettningen?
Min blev helt ren, och det kändes. Men det är nog just för att jag körde med svamp. Om du inte gör det sitter det säkert kvar skit.

Förövrigt förstår jag inte varför du är så rädd för att använda svamp?
Det är en bil... såvida du kör fortare än 5kmh så kommer den ”blästras” av allt möjligt skit som gör betydligt mkt mer skada än en svamp...

När det gäller keramiskt så står det på biltema att deras skall läggas uppepå vax.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar