Tesla lanserar egen försäkring

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av Svenssons »

Tesla lär ju få stå för olyckor som händer under FSD. De måste alltså försäkra sig för detta och samtidigt kommer bilägaren vara tvungen att ha försäkring. Ju mer bilen körs i FSD, ju mindre kommer bilägarens försäkringsbolag behöva betala ut. Misstänker att andra försäkringsbolag inte kommer våga, vilja eller ha kunskap om hur mycket de kan sänka premien för de som kör Tesla. Tesla har sedan ytterligare möjligheter att göra vinst på försäkringarna eftersom de vet exakt hu bilen har körts och har åtkomst till filmbevis mot andra förare som orsakar olyckorna.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

12man skrev:
OfarligTesla skrev:
12man skrev:
volvo har ju drivit eget försäkringsbolag i många år, volvia, haft dem på min volvo, inget annat bolag hade lika låg premie
Fast det stämmer inte att de skulle vara billigare för alla, har kikat på en försäkring via Volvia och de var markant dyrare än andra bolag för mig vid den tidpunkten. Olika bolag tävlar om olika kundgrupper helt enkelt.

Sen är ju Volvia inte ett eget försäkringsbolag heller utan det är If som står för försäkringen.
blev uppringd av förhoppningsfulla säljare c:a 2ggr/år under de 10 åren jag hade den, inget bolag matchade premien nånsin, var en lite motorstarkare version som andra bolag verkade vilja straffa

köpte inte if volvia för några år sedan?
Ja Volvia köptes upp 2001. Pratar du om tiden innan dess är det knappast jämförtbart mot dagens marknad oavsett.

Vet att när jag kollade lite förut verkade Volvia prisa ut sig när det gällde yngre personer, dvs skulle äldre personer fått en bra premie.
Bengt skrev:
Det kan vara så att Tesla vill erbjuda en billigare försäkring som ett försäljningsargument även om det inte ger vinst eller så kan det vara så att vi Teslaägare i dagsläget betalar överpris för att jämna ut förluster på andra kundgrupper. Det är ju inte så att alla försäkringsbolag räknar rätt och sätter rätt pris på alla försäkringar, huvudsaken för dem är ju att det går ihop på bottenraden.
Som sagt, även om du tar bort vinsten är det inte mycket som försvinner. Det kommer snabbt ätas upp av ökad overhead per försäkring då Tesla helt enkelt inte har tillräckligt med bilar på vägarna. Du får inte driva ett försäkringsbolag med förlust hur som helst (i Sverige iaf) enligt regelverket så de kan inte ta förluster i försäkringsbolaget för att driva försäljning av bilar.

Vad menar du med rätt pris på alla försäkringar? De flesta bolag sätter ett ganska bra pris för deras villkor på de grupper man delar in i (om de inte aktivt försöker styra bort sig från vissa grupper). Vill man finfördela grupperna krävs som sagt spårutrustningen i bilen vilket redan finns bolag som arbetar med men som kunderna inte är intresserade av.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av Leo »

Har hört att för större företag/organisationer >100bilar det oftast inte lönar sig att ha bilar helförsäkrade. Utan bättre att ta den verkliga reparationskostnaden när det smäller. Än att betala helförsäkring på ALLA bilar.

Tror det var samma inom försvaret också tex.

Om det stämmer behövs det alltså inte så stor ”population” (många bilar) för att det ska funka.

Där Tesla själva definitivt enkelt har både tillräcklig volym, billigare reservdelar, mera kunskap/information om själva olyckorna osv. Så med tanke på det bör de ju rimligtvis kunna erbjuda väldigt konkurrenskraftiga priser (eller högre lönsamhet/marginal)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

Leo skrev:
Har hört att för större företag/organisationer >100bilar det oftast inte lönar sig att ha bilar helförsäkrade. Utan bättre att ta den verkliga reparationskostnaden när det smäller. Än att betala helförsäkring på ALLA bilar.

Tror det var samma inom försvaret också tex.

Om det stämmer behövs det alltså inte så stor ”population” (många bilar) för att det ska funka.

Där Tesla själva definitivt enkelt har både tillräcklig volym, billigare reservdelar, mera kunskap/information om själva olyckorna osv. Så med tanke på det bör de ju rimligtvis kunna erbjuda väldigt konkurrenskraftiga priser (eller högre lönsamhet/marginal)
Fast du pratar om 2 helt olika saker. Tesla får ju nämligen inte bara göra sådär att de betalar ut pengar när någon krockar, de måste följa alla regelverk och finansiell rapportering så då måste de anställa massa folk som jobbar med det. Vips kom den där overheadkostnaden som var det enda egentliga som går att spara in.

I fallet med stora företag är det ju så att en av försäkringens kostnad är trafikförsäkring som man måste ha oavsett, även om man slapp och fick ta det själv kan ju nämligen en skada här kosta många års premier för hela bilparken. Här pratar vi ju om att Tesla skulle ta allt så det är inte jämförbara fall.

Största anledningen till att försäkringen kostar en del på Tesla är att de är sinnessjukt dyra att laga och det kan bli långa bilhyror inblandat, enda sättet för Tesla att göra det billigare själva är om de i dagsläget har höga marginaler på reparationer som deras kunder sen får betala i form av försäkringspremier. Då hade de lika gärna kunnat sänka marginalerna på försäkringsjobben så hade kunderna fått samma effekt på sina premier.

Det har ju för övrigt visat sig att de skall samarbeta med faktiska försäkringsbolag och inte starta ett eget, lite som i Sverige men gissningsvis med lite mer inblandning i processen. Det verkar mest som de skall gå på individuell premiesättning genom att använda data från bilen till att dela in folk i riskkategorier. Gissar på att det blir det vanliga, köra på natten, snabba accelerationer eller inbromsningar, köra över hastighetsbegränsningen, köra långa perioder, köra en stor del av sina mil på vintern osv ger alla högre risk. Sen lär det ge minskad risk om man använder autopiloten mycket, men om man frekvent får varningar om att hålla i ratten lär det gå upp igen.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av iAkita »

Nu stämmer tydligen en del av kunderna Teslas försäkringsgren.
Tesla's (TSLA.O) car insurance unit must face a prospective class action claiming it overcharged drivers for their premiums by basing them on "false" crash warnings instead of actual driving behavior, a California judge has ruled.
https://www.reuters.com/legal/governmen ... 023-12-04/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3776
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av AAKEE »

Zalman3 skrev: 02 maj 2019 16:55
Får man ens göra en omkörning själv?

Läste nåt där Tesla påstod att man inte haft en enda olycka med Autopiloten, när man gjort en omkörning.
Bilen har ju 8 kameror, människan bara 2.
Hade inte jag ingripit hade jag var död åtta ggr om pga AP.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar