Besöka vaniljfälten i Peru

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

carolinelundmark
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 apr 2019 21:51

Besöka vaniljfälten i Peru

Inlägg av carolinelundmark »

Hej! Jag letar efter resekompis att besöka vaniljfälten i Peru med - förslagsvis med en Tesla... Någon som är sugen? Är ganska flexibel gällande datum, men innan september i år är min plan att åka dit. Hoppas någon är intresserad!
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Besöka vaniljfälten i Peru

Inlägg av bat »

carolinelundmark skrev:
Hej! Jag letar efter resekompis att besöka vaniljfälten i Peru med - förslagsvis med en Tesla... Någon som är sugen? Är ganska flexibel gällande datum, men innan september i år är min plan att åka dit. Hoppas någon är intresserad!
Peru är väl en väldigt liten (typ #50) av världens vaniljproducenter. Hur kommer det sig man vill besöka deras specifika odlingar?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Besöka vaniljfälten i Peru

Inlägg av HelectriC »

Hur skulle det funka med Teslan till Peru? Skeppa dit den då? Eller hitta en på den amerikanska kontinenten? Jag hade kanske valt en något mer ”lokal” bil för ändamålet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
carolinelundmark
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 apr 2019 21:51

Re: Besöka vaniljfälten i Peru

Inlägg av carolinelundmark »

bat skrev:
carolinelundmark skrev:
Hej! Jag letar efter resekompis att besöka vaniljfälten i Peru med - förslagsvis med en Tesla... Någon som är sugen? Är ganska flexibel gällande datum, men innan september i år är min plan att åka dit. Hoppas någon är intresserad!
Peru är väl en väldigt liten (typ #50) av världens vaniljproducenter. Hur kommer det sig man vill besöka deras specifika odlingar?
Hej. Jag läste att det efter Madagaskar är det vanligaste landet att ta fram vanilj i, men kanske inte stämmer?
Här läste jagom vanilpulver specifikt: https://vaniljpulver.se
carolinelundmark
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 apr 2019 21:51

Re: Besöka vaniljfälten i Peru

Inlägg av carolinelundmark »

HelectriC skrev:
Hur skulle det funka med Teslan till Peru? Skeppa dit den då? Eller hitta en på den amerikanska kontinenten? Jag hade kanske valt en något mer ”lokal” bil för ändamålet.
Tänker ju såklart att jag hyr en Tesla där, skulle det vara några konstigheter tror du?
Allt gott!
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Besöka vaniljfälten i Peru

Inlägg av bat »

carolinelundmark skrev:
bat skrev:
carolinelundmark skrev:
Hej! Jag letar efter resekompis att besöka vaniljfälten i Peru med - förslagsvis med en Tesla... Någon som är sugen? Är ganska flexibel gällande datum, men innan september i år är min plan att åka dit. Hoppas någon är intresserad!
Peru är väl en väldigt liten (typ #50) av världens vaniljproducenter. Hur kommer det sig man vill besöka deras specifika odlingar?
Hej. Jag läste att det efter Madagaskar är det vanligaste landet att ta fram vanilj i, men kanske inte stämmer?
Här läste jagom vanilpulver specifikt: https://vaniljpulver.se
Madagaskar stämmer men inte Peru. Du kan se här t.ex. https://tridge.com/intelligences/vanilla/production

Edit: Länk som nog funkar för fler https://www.worldatlas.com/articles/the ... world.html
Senast redigerad av bat, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Besöka vaniljfälten i Peru

Inlägg av akeller »

Snacka om off-topic, helt i forumets anda :lol:

Vad är det som är så speciellt med vaniljfält?
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Besöka vaniljfälten i Peru

Inlägg av Legato »

carolinelundmark skrev:
bat skrev:
carolinelundmark skrev:
Hej! Jag letar efter resekompis att besöka vaniljfälten i Peru med - förslagsvis med en Tesla... Någon som är sugen? Är ganska flexibel gällande datum, men innan september i år är min plan att åka dit. Hoppas någon är intresserad!
Peru är väl en väldigt liten (typ #50) av världens vaniljproducenter. Hur kommer det sig man vill besöka deras specifika odlingar?
Hej. Jag läste att det efter Madagaskar är det vanligaste landet att ta fram vanilj i, men kanske inte stämmer?
Här läste jagom vanilpulver specifikt: https://vaniljpulver.se
Om du gillar vanilj så kan jag varmt rekommendera den lilla ön Reunion som är känt för sin Bourbon Vanilla. Reunion är ganska okänt för svenskar, men väldigt populärt resmål för fransmän. Det ligger mellan Mauritius och Madagaskar.

Det är ett väldigt häftigt litet land med många fördelar:
* Det tillhör via Frankrike EU. Fransmännen reser inrikes dit. Franska och internationella kedjor finns, man handlar med Euro och regler (bla i trafiken) är franska.
* Väldigt diversifierad liten ö med en stor aktiv vulkan, regnskog, vanliga sandstränder men också lavastränder.
* Riktigt häftig blandning av olika etniciteter. Ungefär 25% vita, 25% indier, 5% kineser och resten blandade etniciteter.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Besöka vaniljfälten i Peru

Inlägg av taliz »

carolinelundmark skrev:
HelectriC skrev:
Hur skulle det funka med Teslan till Peru? Skeppa dit den då? Eller hitta en på den amerikanska kontinenten? Jag hade kanske valt en något mer ”lokal” bil för ändamålet.
Tänker ju såklart att jag hyr en Tesla där, skulle det vara några konstigheter tror du?
Allt gott!
Har det överhuvudtaget sålts några där?
Skulle gissa på att Sydamerika överlag har väldigt dålig infrastruktur för elbilar, och att marknaden är extremt begränsad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Besöka vaniljfälten i Peru

Inlägg av Gretsch »

Detta var ett av de roligare inslagen , åka till Peru och titta på ett vaniljfält med en Tesla ?
Ja varför inte, dom har två laddare i Lima resten av strömmen får man tigga av någon bonde. Har dom någon Tesla att hyra ut i Peru ? Annars får det bli ett lamadjur . Hur som helst så vilket äventyr det kan bli, lycka till och skriv och berätta hur det gick.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Besöka vaniljfälten i Peru

Inlägg av bat »

Om just kombinationen Tesla + Vanilj odling är det man vill uppnå hade jag nog satsat på Kina. Yunnan området, där mycket odling finns, är fantastiskt fint och det finns Supercharger infrastruktur fram till Kunming iaf. Man får nog dock räkna med att hyra Tesla inkl. chaufför då svenskt körkort inte duger i Kina. Model X med egen chaffis skulle vara rätt glidigt och kan nog behövas i dessa bergsområden.

Se t.ex.
http://www.natureproducts.net/Wholesale/Vanilla.html
Användarvisningsbild
esaiasmaximus
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 okt 2017 14:50

Re: Besöka vaniljfälten i Peru

Inlägg av esaiasmaximus »

Hmmmmm....
Om man har sex på vaniljfält ?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Besöka vaniljfälten i Peru

Inlägg av HelectriC »

Den här tråden är verkligen helt annorlunda än övriga på forumet. Kombinationen av önskan om resefölje med vilt främmande folk (som ju i sig är ganska ovanligt) med destinationen och inte minst syftet med resan (vaniljfältsinspektion)och till råga på allt ska detta göras i en Tesla i ett område där det knappt finns Tesla, elbilar eller laddinfrastruktur :D Jag hade nog inte kunnat hitta på en mer oväntad tråd även om jag försökte :D

Well done!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Besöka vaniljfälten i Peru

Inlägg av Jerker »

Ja, jag har inte det minsta intresse av vaniljfält, att resa över halva jordklotet eller att resa tillsammans med en okänd människa, men jag följer ändå denna tråd med stort intresse! :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Besöka vaniljfälten i Peru

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Ja, jag har inte det minsta intresse av vaniljfält, att resa över halva jordklotet eller att resa tillsammans med en okänd människa, men jag följer ändå denna tråd med stort intresse! :D
Om det blir nåt av den här resan, så är jag sjukt intresserad av bilder, berättelser och allt annat. Hör av er till SVT, kanske dom kan följa med och göra dokumentär?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Besöka vaniljfälten i Peru

Inlägg av Niclas »

Vaniljfält i Peru? I en Tesla?
Sign me up!!!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Skriv svar