Hypotetisk fråga gällande laddning?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Hypotetisk fråga gällande laddning?

Inlägg av Erxon »

För mig är denna fråga som kommer rent hypotetisk eftersom jag har en laddbox för att ladda våra bilar men kom att fundera på denna när jag såg det kopplingsur jag har för motorvärmaruttaget.

Tidigare har det skrivits i media om att elbilar eldar upp hus om man använder mormorskabeln och bevisligen blev det tyvärr ett nedbrunnet hus i Sunne för ett tag sedan när man använt en icke anpassad timer i uttaget för mormorskabeln.
Innan vi skaffade elbilar gjorde jag om för motorvärmarkabeln genom att montera upp ett nytt uttag på garageväggen och för att gör det lite bekvämt så skaffade jag också ett s.k. kopplingsur för att kunna ställa klockslag för uttaget.
Detta uttag har också en egen säkring i elcentralen.

Så, rent hypotetiskt, om man skulle vilja styra laddningen genom en mormorskabel till vissa klockslag, kan man då använda ett kopplingsur?

Teoretiskt tycker jag att det skulle vara säkrare, men lite osäker på strömmarna just vid själva tillslags-ögonblicket om de kan vara olämpliga.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hypotetisk fråga gällande laddning?

Inlägg av Svenssons »

Teslas bilar kan schemaläggas ifrån bilen när de ska starta laddningen så det behövs ingen timer.

Är kopplingsuret/timern anpassad för strömstyrkor och har säkerhetsfunktioner som att strömmen bryts vid värme så ska det itne vara några bekymmer. Riktiga schuko-kontakter har funktion som bryter strömmen vid värmeutveckling samt är gjorda i material som inte ska brinna. Detta har inget med säkringen att göra utan är en extra säkerhet. Sätter man dit en timmer mellan uttaget och laddkabeln där tinmern inte är anpassad för strömstyrkan, inte har säkerhetsfunktion som bryter strömmen vid värme och som dessutom är gjord i material som kan brinna så har man rätt kraftigt höjt risken för att brand ska kunna uppstå.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Hypotetisk fråga gällande laddning?

Inlägg av Ampera »

Ska du styra större laster skall du använda dig av en kontaktor. Den kan du sen styra med en timer eller en wi-fi/smart brytare. Råd gör med en elektriker.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
alnarp
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 jul 2016 08:43
Ort: Fränninge, Vollsjö

Re: Hypotetisk fråga gällande laddning?

Inlägg av alnarp »

Du kan också använda dej av android appen dashboard for tesla (det finns säkert andra) den ger dig bland annat möjlighet att styra när laddning skall ske.
Model S75D+ Midnight Silver Metallic, Gray Next Generation, Air suspension, AP1, Winter pakage, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hypotetisk fråga gällande laddning?

Inlägg av taliz »

Mormorskabel? :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Hypotetisk fråga gällande laddning?

Inlägg av Erxon »

Då kan man sammanfatta att det inte är en bra idé

Som jag skrev tidigare, jag hade inte tänkt använde det uttaget för att ladda bilen då man redan har en laddbox.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hypotetisk fråga gällande laddning?

Inlägg av Teslaspolen »

taliz skrev:
Mormorskabel? :D
Jag undrar också, har aldrig hört uttrycket förr.
Skriv svar