Hur mycket kör ni? Övermil vid leasing

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Hur mycket kör ni? Övermil vid leasing

Inlägg av MarcusC »

Hej!

Just nu har jag en liten bensinare och kör vanligtvis 1500 mil per år.
Jag tänker mig nog att när jag väl har en Tesla så kommer jag köra mycket mer och funderar då på att leasa och ha 3000 mil.

Hos tex DNB om man kollar så verkar det som att 3000 mil kostar cirka 2000 mer i månaden än vid 2000 mil.

Nu till min lilla fråga.
Är det mer ekonomiskt att tex lägga sig på 1500 mil och sen betala övermilen efter tre år?
Vet ni vad övermilen kostar hos DNB? Jag har inte hittat några sådana uppgifter.

Sen undrar jag om ni ökade er faktiska mil markant när ni gick från vanlig bil till Tesla?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Hur mycket kör ni? Övermil vid leasing

Inlägg av Hertsh »

Jag fick i samma funderingar när jag beställde. Det som påverkar kostnaden är restvärdesgarantin.

I mitt fall fick jag 52% vid 1500 mil. Vid 2000 mil skulle jag fått 51%. När jag frågade säljaren om över-/undermil så så hon att kostnaden per övermil var x kronor (kommer inte ihåg exakt värde just nu) och när jag räknade på det motsvarade det samma linjära värdeminskning som om jag valt det högre miltalet, dvs om jag valde 1500 mil men körde 2000 så blev restvärdet 51%. Med andra ord inte bra att välja fler mil än du verkligen vet att du kör, om du är beredd på en "smäll" i slutet istället för varje månad.

Dessutom, ingen kompensation gällande restvärdet om du kör undermil.

Trots en historik av cirka 1700 med gamla bilen så valde jag därför 1500 mil.

Köper bilen privat men finansierar via DNB för att få just restvärdesgarantin.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hur mycket kör ni? Övermil vid leasing

Inlägg av Jeppe_E »

Hertsh skrev:
Jag fick i samma funderingar när jag beställde. Det som påverkar kostnaden är restvärdesgarantin.

I mitt fall fick jag 52% vid 1500 mil. Vid 2000 mil skulle jag fått 51%. När jag frågade säljaren om över-/undermil så så hon att kostnaden per övermil var x kronor (kommer inte ihåg exakt värde just nu) och när jag räknade på det motsvarade det samma linjära värdeminskning som om jag valt det högre miltalet, dvs om jag valde 1500 mil men körde 2000 så blev restvärdet 51%. Med andra ord inte bra att välja fler mil än du verkligen vet att du kör, om du är beredd på en "smäll" i slutet istället för varje månad.

Dessutom, ingen kompensation gällande restvärdet om du kör undermil.

Trots en historik av cirka 1700 med gamla bilen så valde jag därför 1500 mil.

Köper bilen privat men finansierar via DNB för att få just restvärdesgarantin.
Du vet om att DnB inte har någon restvärdesgaranti vid privatköp va? Om inte jag missat något.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Hur mycket kör ni? Övermil vid leasing

Inlägg av Hertsh »

Tesla står för restvärdet.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket kör ni? Övermil vid leasing

Inlägg av helix »

Restvärdesgaranting verkar vara helt borttagen för nybeställningar av X/S oavsett om det är Företagsleasing eller Privatköp. Vet inte när Tesla gjorde denna förändring, men gissar att det var i samband med att man gjorde uppdateringen härom veckan.

DNB har dessutom aldrig erbjudit operationell leasing, utan bara finansiell. Om man tycker det är viktigt med en förutbestämd kostnad per månad och är orolig för restvärdet så kan det vara idé att kika på operationell leasing via exempelvis Sixt eller någon annan som erbjuder detta.

Gällande DNBs kalkylator när man ändrar mil från exempelvis 1500 -> 2000 så ändrar det månadskostnaden eftersom restvärdet sätts till en annan procent. Dock är det så att det är finansiell leasing så när leasingperioden är över så regleras det ändå i slutet eftersom leasetagaren är ansvarig för restvärdets över- eller undervärde när leasingperioden är slut. Man kan själv sätta restvärdet inom vissa ramar hos DNB och det faktiska utfallet regleras oavsett vilket vid slutet av leasingperioden.

"Övermil" är alltså bara intressant parameter vid operationell leasing eller om man ska utnyttja en restvärdesgaranti. Så med de finansieringsvarianter som Tesla erbjuder tillsammans med DNB idag så har övermilen inte någon praktisk betydelse mer än att det påverkar vad bilen är värd när leaseperioden är slut. Man sätter därför ett lämpligt restvärde beroende på hur många mil man beräknas köra under leasingperioden. Men vad det faktiska restvärdet sätts till är lite upp till varje leasetagare att bestämma.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Hur mycket kör ni? Övermil vid leasing

Inlägg av Hertsh »

helix skrev:
Restvärdesgaranting verkar vara helt borttagen för nybeställningar av X/S oavsett om det är Företagsleasing eller Privatköp. Vet inte när Tesla gjorde denna förändring, men gissar att det var i samband med att man gjorde uppdateringen härom veckan.

DNB har dessutom aldrig erbjudit operationell leasing, utan bara finansiell. Om man tycker det är viktigt med en förutbestämd kostnad per månad och är orolig för restvärdet så kan det vara idé att kika på operationell leasing via exempelvis Sixt eller någon annan som erbjuder detta.

Gällande DNBs kalkylator när man ändrar mil från exempelvis 1500 -> 2000 så ändrar det månadskostnaden eftersom restvärdet sätts till en annan procent. Dock är det så att det är finansiell leasing så när leasingperioden är över så regleras det ändå i slutet eftersom leasetagaren är ansvarig för restvärdets över- eller undervärde när leasingperioden är slut. Man kan själv sätta restvärdet inom vissa ramar hos DNB och det faktiska utfallet regleras oavsett vilket vid slutet av leasingperioden.

"Övermil" är alltså bara intressant parameter vid operationell leasing eller om man ska utnyttja en restvärdesgaranti. Så med de finansieringsvarianter som Tesla erbjuder tillsammans med DNB idag så har övermilen inte någon praktisk betydelse mer än att det påverkar vad bilen är värd när leaseperioden är slut. Man sätter därför ett lämpligt restvärde beroende på hur många mil man beräknas köra under leasingperioden. Men vad det faktiska restvärdet sätts till är lite upp till varje leasetagare att bestämma.
OK om det tagit bort restvärdet så är det nyligen eftersom de gav mig restvärdesgaranti när jag beställde den 28/3. Kanske som du säger, när uppdateringen lanserades nu i slutet på April. Jag hade inte köpt bilen om jag inte fått restvärdesgaranti. Hoppas de kommer tillbaka med det erbjudandet för det hjälper privatförsäljning.

I övrigt håller jag med dig. Det var exakt vad jag försökte förklara i min post - alltså relaterat till över-/undermil.
MX LR (Raven) 2019
Verdi

Re: Hur mycket kör ni? Övermil vid leasing

Inlägg av Verdi »

Övermil kostar 16:-/mil inklusive moms enligt mitt avtal från i höstas. (Har 50% efter 3 år och 7500 mil).

Ser det som att alla mil upp till 7500 mil kostar 77 spänn så övermilen blir riktigt billiga. :lol:
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Hur mycket kör ni? Övermil vid leasing

Inlägg av Hertsh »

Verdi skrev:
Övermil kostar 16:-/mil inklusive moms enligt mitt avtal från i höstas. (Har 50% efter 3 år och 7500 mil).

Ser det som att alla mil upp till 7500 mil kostar 77 spänn så övermilen blir riktigt billiga. :lol:
Bra. Vågade inte skriva ut 16 kr i min originalpost för jag var inte 100% säker men det var det beloppet jag hade för mig att jag fick från Tesla när jag beställde bilen och fick 52% vid 1500 mil. 51% vid 2000 mil o 50% vid 2500 mil.

Då har inte det ändrats iaf, men kanske att Tesla valt att inte längre erbjuda restvärdesgarantin eftersom det trots allt är en stor finansiell risk för dem om hela flottan har garanti.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Hur mycket kör ni? Övermil vid leasing

Inlägg av MarcusC »

ok, tack för era svar.

Jag har ju bara klickat in på den vanliga konfiguratorn hos DNB (finansiell leasing) och när man ökar milen så minskas restvärdet ordentligt samtidigt som månadskostnaden ökar lika mycket.
Men menar ni att ni får i stort sätt samma restvärde oavsett milen (någon procent hit eller dit), men månadskostnaden inte ändras så mycket?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Verdi

Re: Hur mycket kör ni? Övermil vid leasing

Inlägg av Verdi »

Hertsh skrev:
Verdi skrev:
Övermil kostar 16:-/mil inklusive moms enligt mitt avtal från i höstas. (Har 50% efter 3 år och 7500 mil).

Ser det som att alla mil upp till 7500 mil kostar 77 spänn så övermilen blir riktigt billiga. :lol:
Bra. Vågade inte skriva ut 16 kr i min originalpost för jag var inte 100% säker men det var det beloppet jag hade för mig att jag fick från Tesla när jag beställde bilen och fick 52% vid 1500 mil. 51% vid 2000 mil o 50% vid 2500 mil.

Då har inte det ändrats iaf, men kanske att Tesla valt att inte längre erbjuda restvärdesgarantin eftersom det trots allt är en stor finansiell risk för dem om hela flottan har garanti.

Min bil kostade 1 162 200:- så varje procent är alltså 11 622:-. För det får man alltså 1500 mil över 3 år.

Ska man istället betala för övermilen så blir 1500 mil * 16:-/mil = 24 000:-.

Det lönar sig alltså att ta så högt miltal som möjligt. Ju billigare bil desto mer lönar det sig dessutom.


Som det ser ut så kommer jag köra ca 4500 mil per år vilket ger 6000 övermil. Det som bekymrar mig mest är dock att nybilsgarantin kommer gå ut redan efter knappa två år (8000 mil).
Verdi

Re: Hur mycket kör ni? Övermil vid leasing

Inlägg av Verdi »

MarcusC skrev:
ok, tack för era svar.

Jag har ju bara klickat in på den vanliga konfiguratorn hos DNB (finansiell leasing) och när man ökar milen så minskas restvärdet ordentligt samtidigt som månadskostnaden ökar lika mycket.
Men menar ni att ni får i stort sätt samma restvärde oavsett milen (någon procent hit eller dit), men månadskostnaden inte ändras så mycket?
Vad DNB anger är inte så intressant för den här tråden. De sätter ett restvärde som mer eller mindre ska vara garanterat mer än det verkliga värdet.

Teslas garanterade återköpspris verkar vara (om det nu finns kvar):

1000 mil/år => 53%
1500 mil/år => 52%
2000 mil/år => 51%
2500 mil/år => 50%
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket kör ni? Övermil vid leasing

Inlägg av helix »

MarcusC skrev:
ok, tack för era svar.

Jag har ju bara klickat in på den vanliga konfiguratorn hos DNB (finansiell leasing) och när man ökar milen så minskas restvärdet ordentligt samtidigt som månadskostnaden ökar lika mycket.
Men menar ni att ni får i stort sätt samma restvärde oavsett milen (någon procent hit eller dit), men månadskostnaden inte ändras så mycket?
Restvärde vid ett upplägg med finansiell leasing är bara en gissning på ungefär hur mycket man tror bilen är värd efter leasingperioden är slut. DNB ger dig en rekommendation i kalkylatorn, men du kan själv välja vilket restvärde du vill ha.

Man kan gissa att det är 43%, eller så gissar man att det är 58% för att ta två exempel. Man väljer helt enkelt det som individuellt känns bäst. Praxis har någonstans blivit att sätta restvärdet till 50% efter tre år med normalt slitage och normalt antal körda mil (2500 mil/år?) eftersom det troligtvis är nära sanningen vad snittbilen är värd efter 3 år. Väljer man exempelvis 55% restvärde så ska resterande 45% amorteras under leasingperioden (exempelvis 36 månader).

Du kan trots att du kör många mil välja att sätta restvärdet på exempelvis 60% för att därmed få en mindre månadskostnad. Men får du sen vid försäljning bara 50% av bilens pris åker man alltså istället på att betala de där 10% vid försäljningen istället

Kostar bilen exempelvis 1 MSEK och du säljer den för 500k efter 3 år så är din kostnad 500k (+ räntekostnad) hur du än vänder och vrider på det. Det är sen upp till dig hur du vill betala de där 500k. Lite mindre varje månad och riskera att få betala extra när leasingen är slut, eller en större månadskostnad och minimera kostnaden som uppstår vid leasingperiodens slut. Eller till och med få ett övervärde om du säljer bilen för mer än restvärdet. :)
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Hur mycket kör ni? Övermil vid leasing

Inlägg av MarcusC »

helix skrev:
MarcusC skrev:
ok, tack för era svar.

Jag har ju bara klickat in på den vanliga konfiguratorn hos DNB (finansiell leasing) och när man ökar milen så minskas restvärdet ordentligt samtidigt som månadskostnaden ökar lika mycket.
Men menar ni att ni får i stort sätt samma restvärde oavsett milen (någon procent hit eller dit), men månadskostnaden inte ändras så mycket?
Restvärde vid ett upplägg med finansiell leasing är bara en gissning på ungefär hur mycket man tror bilen är värd efter leasingperioden är slut. DNB ger dig en rekommendation i kalkylatorn, men du kan själv välja vilket restvärde du vill ha.

Man kan gissa att det är 43%, eller så gissar man att det är 58% för att ta två exempel. Man väljer helt enkelt det som individuellt känns bäst. Praxis har någonstans blivit att sätta restvärdet till 50% efter tre år med normalt slitage och normalt antal körda mil (2500 mil/år?) eftersom det troligtvis är nära sanningen vad snittbilen är värd efter 3 år. Väljer man exempelvis 55% restvärde så ska resterande 45% amorteras under leasingperioden (exempelvis 36 månader).

Du kan trots att du kör många mil välja att sätta restvärdet på exempelvis 60% för att därmed få en mindre månadskostnad. Men får du sen vid försäljning bara 50% av bilens pris åker man alltså istället på att betala de där 10% vid försäljningen istället

Kostar bilen exempelvis 1 MSEK och du säljer den för 500k efter 3 år så är din kostnad 500k (+ räntekostnad) hur du än vänder och vrider på det. Det är sen upp till dig hur du vill betala de där 500k. Lite mindre varje månad och riskera att få betala extra när leasingen är slut, eller en större månadskostnad och minimera kostnaden som uppstår vid leasingperiodens slut. Eller till och med få ett övervärde om du säljer bilen för mer än restvärdet. :)

ok, då förstår jag lite mer. Så DNB's generella kalkylator ska man kanske inte använda då?

Varför lär man sig inte sånt här i skolan? Men när Gustav Vasa dog är tydligen viktigare ;)
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket kör ni? Övermil vid leasing

Inlägg av helix »

MarcusC skrev:
helix skrev:
MarcusC skrev:
ok, tack för era svar.

Jag har ju bara klickat in på den vanliga konfiguratorn hos DNB (finansiell leasing) och när man ökar milen så minskas restvärdet ordentligt samtidigt som månadskostnaden ökar lika mycket.
Men menar ni att ni får i stort sätt samma restvärde oavsett milen (någon procent hit eller dit), men månadskostnaden inte ändras så mycket?
Restvärde vid ett upplägg med finansiell leasing är bara en gissning på ungefär hur mycket man tror bilen är värd efter leasingperioden är slut. DNB ger dig en rekommendation i kalkylatorn, men du kan själv välja vilket restvärde du vill ha.

Man kan gissa att det är 43%, eller så gissar man att det är 58% för att ta två exempel. Man väljer helt enkelt det som individuellt känns bäst. Praxis har någonstans blivit att sätta restvärdet till 50% efter tre år med normalt slitage och normalt antal körda mil (2500 mil/år?) eftersom det troligtvis är nära sanningen vad snittbilen är värd efter 3 år. Väljer man exempelvis 55% restvärde så ska resterande 45% amorteras under leasingperioden (exempelvis 36 månader).

Du kan trots att du kör många mil välja att sätta restvärdet på exempelvis 60% för att därmed få en mindre månadskostnad. Men får du sen vid försäljning bara 50% av bilens pris åker man alltså istället på att betala de där 10% vid försäljningen istället

Kostar bilen exempelvis 1 MSEK och du säljer den för 500k efter 3 år så är din kostnad 500k (+ räntekostnad) hur du än vänder och vrider på det. Det är sen upp till dig hur du vill betala de där 500k. Lite mindre varje månad och riskera att få betala extra när leasingen är slut, eller en större månadskostnad och minimera kostnaden som uppstår vid leasingperiodens slut. Eller till och med få ett övervärde om du säljer bilen för mer än restvärdet. :)

ok, då förstår jag lite mer. Så DNB's generella kalkylator ska man kanske inte använda då?

Varför lär man sig inte sånt här i skolan? Men när Gustav Vasa dog är tydligen viktigare ;)
Klart det är viktigt med kungar och årtal :lol:

Ang. DNBs kalkylator så är den inte alls dum att använda och de flesta kör nog på deras rekommendation rakt av. Det jag ville poängtera var mer att man själv kan ändra till ett annat restvärde än vad DNB rekommenderar om man har sådana önskemål. Samma gäller första förhöjd avgift (kontantinsats). Denna kan man själv också sätta storlek på beroende på vad man har för preferenser. Är det nystartat bolag eller privat så kräver DNB troligtvis runt 20% i kontantinsats. Har man bolag med god ekonomi kan man välja att skippa kontantinsats helt. osv.

Det viktiga att förstå är att det inte finns någon gratis lunch. Bilens värdeminskning ska betalas och sen är det upp till en själv hur man vill portionera ut kostnader över leasingperioden. Oavsett vilken lösning man väljer justeras allt till det faktiska utfallet vid leasingperiodens slut.

Hoppas du hittar en lösning som passar dig! Enklaste är att köra på DNBs rekommendation, då hamnar du säkert ganska rätt! :)
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Hur mycket kör ni? Övermil vid leasing

Inlägg av kenny »

MarcusC skrev:
ok, då förstår jag lite mer. Så DNB's generella kalkylator ska man kanske inte använda då?

Varför lär man sig inte sånt här i skolan? Men när Gustav Vasa dog är tydligen viktigare ;)
jag tror att själva poängen är att hur många mil du kör är på sätt och vis "irrelevant", restvärdet är helt och hållet bara en siffra på vad man tror bilen är värd som sagt efter tre år. det enda sättet milen relaterar till det är att fler mil == högre slitage == lägre värde (rent generellt). så när du ändrar antal mil, det du ändrar är egentligen bara procentsatsen för restvärdet, man räknar helt enkelt med ett lägre värde pga att bilen rullat mer. så själva konceptet övermil finns inte riktigt i detta fallet, utan antingen är bilen värd mer, mindre eller exakt samma, som du beräknar när du köper den. du kan ju köra skitlite tex, men repa upp hela bilen totalt, då kommer restvärdet garanterat gå ner, för bilen ser ut som fan. ;)

edit:
jag personligen räknade tex med 50% restvärde på min M3, även om jag "vet" att jag inte kommer köra så många mil som det motsvarar, för jag vet inte riktigt hur marknaden ser ut om tre år. det kan mycket väl vara så att min bil är värd mindre n 50%, fastän jag bara kör max 1500mil om året, eller så är den värd mer än 50% osv. men hur som helst så räknade jag med en sämre affär än antal milen jag kör, och därmed betalar jag några hundralappar mer i månaden nu.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Hur mycket kör ni? Övermil vid leasing

Inlägg av MarcusC »

ok.
Antar att ni menar att man ska använda kalkylatorn som finns på teslas hemsida.
Jag har ju använt den här och så fort man ändrar miltalen så dumpas restvärdet ner ordentligt.
Det var därför jag trodde att jag inte kunde styra över restvärdet direkt. Dvs sätta 50% och sen köra på 3000 mil.
Kalkylatorn gnäller då och vill ha 40%.

https://www.dnb.se/se/sv/finansiering/b ... asing.html
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket kör ni? Övermil vid leasing

Inlägg av helix »

MarcusC skrev:
ok.
Antar att ni menar att man ska använda kalkylatorn som finns på teslas hemsida.
Jag har ju använt den här och så fort man ändrar miltalen så dumpas restvärdet ner ordentligt.
Det var därför jag trodde att jag inte kunde styra över restvärdet direkt. Dvs sätta 50% och sen köra på 3000 mil.
Kalkylatorn gnäller då och vill ha 40%.

https://www.dnb.se/se/sv/finansiering/b ... asing.html
DNB har policys och riktlinjer de följer så att deras kunder inte ska hamna helt fel i sina leasingupplägg. Men bara för att du sätter 1000mil och avtalar detta så är det inget som förhindrar att du kör bilen 3000mil per år eftersom du är helt ansvarig för restvärdet när det handlar om finansiell leasing.

Vet du redan nu att du kommer köra 3000mil/år så ska du såklart sätta ett lägre restvärde och 40% är då säkert rimligt precis som DNB rekommenderar. Poängen är mest att du oavsett vilket inte kommer få betala för "Övermil" till DNB. Det regleras helt och hållet vid leasingperiodens slut när bilen avyttras och då är det du som bär hela ansvaret. Allt du betalar av på leasingen fram tills dagen du säljer bilen är bara mer eller mindre kvalificerade gissningar. På försäljningsdagen regleras det på öre och krona utifrån det faktiska utfallet :)
Skriv svar