Hjälp med reseplanering

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Hjälp med reseplanering

Inlägg av Rubiks »

Har inte elbil än och det som hindrar mig är den stående punkten räckviddsångest som jag mycket väl inte vet finns på riktigt, jag behöver lite hjälp med att övertala mig själv om det bara. Sedan en tid tillbaka har jag roat mig med att i efterhand mata in alla längre resor jag gör i ABRP för att se hur jag hade fått "agera" om det varit en elbil jag gjort resan med. Ibland är det ingen skillnad alls och ibland blir det några föreslagna laddstopp och ibland blir utfallet "undrar hur det hade gått egentligen".

Nu har jag en för mig ganska typisk resa framför mig som jag sedvanligt planerar väldigt enkelt med google maps och uppskattade tider. Jag har även planerat den i ABRP och blev då den här gången att känna lite "oro" istället för "hade inte vetat om att jag gjort det i en elbil". Hjälp mig (och andra att inse) att det är inte är ett dugg besvärligt att resa med elbil genom att kort beskriva hur ni hade planerat följande resa.

Resan är från Borlänge till Huskvarna över en helg. "Kraven" är att jag ska vara i Huskvarna absolute senast 13:45 på en fredag. Under fredag-söndag har jag ett fullt schema på en plats i centrala Huskvarna, jag bor på hotell i Huskvarna utan möjlighet till att laddning via hotellet (vad jag ved). Det kan hända att bilen blir stående parkerad på en och samma plats i Huskvarna till jag åker hem och det kan hända att jag åker några kortare sträckor i Huskvarna, det är någon jag inte vet i förväg utan snarare visar sig vad jag behöver när jag väl är där. Jag kan tidigast åka från Huskvarna söndag 11:15 och jag måste vara tillbaka i Borlänge senast 18:00. I Borlänge blir det ett kort stopp för att genast ta mig vidare till nästa "aktivitet" som kräver ca 4 mils körning.

Hjälp mig att förstå att en resa av sådan här typ på riktigt inte kräver så mycket mer planering än med ICE-bil. Ni med 1000-tals elbilsmilserfarenhet, hur skulle ni planera och lägga upp en sådan här resa?
Som jämförelse så är min resplan för denna just nu (med ICE-bil): Se till att ha full tank i bilen torsdag kväll, åka från Borlänge 8:00, hålla koll på hur lång faktiska restiden är och se till så jag åker från Huskvarna så jag har "faktisk restid + minst 45 min" till 18:00. Skulle jag känna minsta oro över drivmedel skulle jag troligen tanka i Örebro på vägen hem.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... ec96e5fbdd
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med reseplanering

Inlägg av helix »

När du skriver elbil, menar du då en Model 3 Long Range eller någon annan Tesla? Har du även tillgång till laddning hemma?

Om svar på båda frågorna ovan är JA så är det en baggis och krävs ingen planering. Bara att tuta och köra :)
Förstår dock att det känns lite osäkert när man inte är van och inte provat, men det är betydligt enklare i verkligheten och framförallt när du lärt känna bilen efter några veckor.

Hoppar vi in på just den sträckan du ska köra så hade jag tänkt så här...

Ödeshög är enda SuC på vägen, men du har inga problem att nå den. Ladda till 100% innan avfärd så har du goda marginaler. Är det så att du känner för en kaffe och bensträckare halvvägs så hade jag stannat till på Ionity i Örebro och toppat upp några mil om du ändå känner för en kort paus. Stationen är inte färdig än, men lär vara öppen när du har fått din bil eftersom den byggs i detta nu enligt Ionitys hemsida :)

Givet dina angivna klockslag så låter det som att en lunch i Ödeshög påväg ner är ganska lagom. Då hade jag stannat där 30-45 minuter och fyllt upp batteriet så att du klarar Ödeshög -> Huskvarna Tur och retur inklusive lite småkörning på plats. Då behöver du inte ens fundera på destinationsladdning i Huskvarna.

På vägen tillbaka så har du två alternativ. Har du INTE destinationsladdat så stannar du i Ödeshög även på hemresan och laddar på där för att 1. komma hela vägen hem = längre stopp, eller 2. för att pausa på Ionity i Örebro även på hemresan.

Om du laddar över natten i Husqvarna så kan du istället skippa Ödeshög på hemresan och köra direkt över Örebro och ladda upp lite på Ionity, alternativt stanna på båda ställena. Det som styr är egentligen matbehov och hur länge du känner du vill spendera på varje plats samt om du vill göra två kortare stopp istället för ett längre.

När du sen kommer hem lär du ha någon form av marginal kvar i batteriet (se till att ladda på lite extra vid sista laddstoppet innan du kommer hem. Dvs, stanna 5 minuter extra och ladda). Har du 3-fas laddbox hemma så laddar du cirka 7mil/timme. Då kan du toppa upp några mil när du är hemma och vänder och sen är det inga problem att köra de där 5 milen därpå. När du sen kommer hem senare på kvällen så pluggar du in och vaknar upp nästa dag med en fulltankad bil.

Du kommer snabbt att märka att det inte är någon direkt utmaning att köra långt med elbil, åtminstone inte med en Tesla. SuC-nätverket och andra laddare som komplement gör det väldigt enkelt.

På vintern gäller egentligen samma planering. Eftersom bilen drar lite mer ström så är skillnaden att du på respektive laddstopp får stanna några extra minuter, men större skillnad än så blir det inte.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Hjälp med reseplanering

Inlägg av Simon »

Sidospår: Jag frågar alla hotell och andra ställen jag sover på om de har elbilsladdning, vare sig jag behöver det eller inte.
Skriv svar