Skatteförklaring?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Skatteförklaring?

Inlägg av MarcusC »

Hej!

Jag blir inte klok och har försökt googla, men hittar inte svaret.
De flesta här vet säkert och kan lära mig :)

Idag har jag en vanlig anställning och drar in precis under där statlig skatt börjar.
Parallellt har jag en enskild firma (ja, jag vet. Jag ska omvandla den till AB, jag lovar ;) )

I den firman drar jag in i stort sett lika mycket som mitt vanliga jobb.

Nu till frågan.
Mitt mål med firman är egentligen bara att få kapital till en Tesla (drömt om det i 6+ år nu).
Men jag vill ju inte skatta iväg allt varje år (vilket jag nästan gjorde förra året) och förstår att man kan använda sig av periodisereings-fonder samt expansions-fonder för att bygga pengarna på hög.

Men hur blir det när man ska räkna ut hur stor del som jag kan sätta av i fonderna?

Säg att jag i år drar in 400k och köper en MS och betalar 200k i första hyra. Den hyran ska ju perdiodiseras och får ju inte dras av som utgift rakt av.

Beräknar jag summan jag kan avsätta i fonderna på 400-200 (dvs så mycket jag egentligen har dragit in i år)? Eller är det på 400 jag beräknar hur mycket jag kan sätta av i fonderna?

/ Marcus
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av MarcusC »

Tex så här står det på skatteverkets hemsida för periodiserings-fond

När du beräknar ditt resultat av näringsverksamhet får du göra avdrag för avsättning till periodiseringsfond. Enskild näringsverksamhet eller fysisk person som är delägare i svenska handelsbolag får göra avdrag med högst 30 procent av inkomsten

Min egentliga fråga är ju 30% av vad? Mina 400k som jag har dragit in (har inga utgifter) eller bara på 200k då man räknar den förhöjda hyran som utgift trots att jag måste periodisera den
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
pikkenix
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 feb 2019 20:45

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av pikkenix »

Nu var det ett tag sedan jag höll på med enskild firma. Men det är 30% av ”vinsten” du får sätta av i periodiseringsfond.
I ditt fall om du periodiserar dina 200k på 20 månader (för enklare räkneexempel) så blir det 10000kr per månad du belastar resultatet med per månad.
Betalar du i juli belastar du alltså resultatet i år med 10000kr x 6 månader = 60 000kr
Du drar in 400k så du får du sätta av 30% av 340k 2019 oxh under 2020 med samma siffror så 30% av 280k (10k x 12 månader).
Men lita inte blint på mig. Men drar du in 400k så unna dig att kolla med en redovisningsbyrå så sover du bättre om nätterna sen...
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av Splfredde »

Att skjuta på skatten i periodiseringsfond gör "bara" att man får möjlighet att spara skatt om man riskerar gå minus i framtiden inom 5 år.
Tänkt att jämna ut skatten från år till år om man har vinst ena året och förlust nästa.
Om du har 400 tkr i vinst stadigt ser jag ingen vinning eller funktion som har någon inverkan på din bilfinansiering.
Du får skjuta skatten max 5 år. Senast år 6 skall fonden alltså beskattas.

Ingen expert, bara killgissar :)


https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 17855.html
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av DSV »

Du ska slå ut första förhöjda leasingavgiften på hela leasingperioden och den räknas då som en kostnad i företaget.
200k i första förhöjd leasing och tar ut bilen den 1maj med ett avtal på 36 mån så är 200*7/36= ~38.9K en kostnad i år. Är din vinst i övrigt 400 blir underlaget för periodisering och expansionsfond 361K.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av MarcusC »

Tack för era svar.
Då hänger jag med.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av tor-ake »

Du borde bildat AB för länge sedan. Enskild firma ovanpå ett vanligt jobb gör att du betalar mer skatt. Vilket är bra för staten och oss andra så klart men mindre bra för dig.

Om du har 400' in ex moms ryker 90' i egenavgifter och c:a 155' ytterligare i löneskatt. Kvar till dig blir ca 155'

Med ett AB kan du ta ut 170' som utdelning eller 136' efter skatt, men de där 170' kostar bara ditt bolag 206'. Resten av bolagspengarna kan man använda till annat, t.ex. köpa Teslor för.

Så sammanfattningsvis:

alt 1. 155.000 till dig och noll kronor som bolaget kan disponera, eller:
alt 2. 136.000 till dig och 194.000 kronor som går att använda till att köpa nya Teslor.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av bullen »

Eller så tänker man ett steg längre i låter pengarna stå kvar i bolaget och investerar dom för att kunna plocka ut till 20% skatt den dag du slutar jobba.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av bullen »

O förresten du glömde bolagsskatten 22% = 88000:- i din AB kalkyl
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av MarcusC »

tor-ake skrev:
Du borde bildat AB för länge sedan. Enskild firma ovanpå ett vanligt jobb gör att du betalar mer skatt. Vilket är bra för staten och oss andra så klart men mindre bra för dig.

Om du har 400' in ex moms ryker 90' i egenavgifter och c:a 155' ytterligare i löneskatt. Kvar till dig blir ca 155'

Med ett AB kan du ta ut 170' som utdelning eller 136' efter skatt, men de där 170' kostar bara ditt bolag 206'. Resten av bolagspengarna kan man använda till annat, t.ex. köpa Teslor för.

Så sammanfattningsvis:

alt 1. 155.000 till dig och noll kronor som bolaget kan disponera, eller:
alt 2. 136.000 till dig och 194.000 kronor som går att använda till att köpa nya Teslor.
Ja, jag vet att jag skulle tjäna på det. Kan inte ge direkt en jättebra anledning förutom att det är smidigt med EF.

Jag gör enbart egna appar för iOS.
Det har gått väldigt bra och alla mina appar jag gjort har blivit utvald av Apple som dagens app i alla länder.
Varje gång jag släpper en ny app blir jag utvald av Apple.

Min rädsla är att om jag ombildar till ett AB så kanske Apple inte väljer ut mig.
De kanske vill promota små indie-utvecklare tänker jag.

Självklart vet jag inte om det är så här, men jag känner att jag inte vågar chansa.

Förra året drog jag in 600k och det blev ju en ordentlig skatt på det.
Men jag insåg i slutet av året att man kan använda sig av fonderna för att bygga upp kapitalet i bolaget.
Så, det här året kommer jag inte ta ut någon lön utan bara leasa Teslan och lägga resten i fonderna.
Sen göra så varje år och efter några år om det fortfarande går bra, skapa ett AB och flytta över fonderna dit.

Jag skapar bara fonder för pengar jag verkligen har så det är ett sätt att bygga upp riktiga pengar i bolaget och inte för att täcka eventuella förlustår eller slippa skatt.
Jag har ju som sagt kanske bara några tusen i utgifter varje år, så det mest är ju pengar rakt in i bolaget.

Jag vet inte om man kan skapa ett AB och låta det konsulta åt EF för att på så sätt föra över pengar till ett AB.
Men det kanske man inte får när man då äger både AB och EF:et?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av tor-ake »

bullen skrev:
O förresten du glömde bolagsskatten 22% = 88000:- i din AB kalkyl
Du betalar bara bolagsskatt på den vinst du deklarerar. Du vill ha 170' att dela ut, så det är 21% på det, alltså 36'.

Om du använder pengarna till andra saker, t.ex. avskrivningar på bilar, leasingavgifter, sociala avgifter på bilförmåner, representation etc, allt som är avdragsgillt så minskar vinsten och därmed bolagsskatten.

Om du inte lyckas göra av med pengarna kan du ju såklart bolagsskatta för dem och behålla dem i bolaget som balanserad vinst = färdigskattade pengar, alternativt plocka ut dem som lön på samma sätt som för enskild firma (ungefär) men tricket är ju att man skall använda upp pengarna istället för att "ge" bort dem till oss andra medborgare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av MarcusC »

bullen skrev:
Eller så tänker man ett steg längre i låter pengarna stå kvar i bolaget och investerar dom för att kunna plocka ut till 20% skatt den dag du slutar jobba.

Japp, så tänker jag.
Just nu använder jag fonderna för att kunna leasa min Tesla över flera år. Det som blir "över" bygger jag upp till mitt framtida AB och kan som du säger ta ut sen.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av tor-ake »

MarcusC skrev:
Ja, jag vet att jag skulle tjäna på det. Kan inte ge direkt en jättebra anledning förutom att det är smidigt med EF.

Jag gör enbart egna appar för iOS.
Det har gått väldigt bra och alla mina appar jag gjort har blivit utvald av Apple som dagens app i alla länder.
Varje gång jag släpper en ny app blir jag utvald av Apple.

Min rädsla är att om jag ombildar till ett AB så kanske Apple inte väljer ut mig.
De kanske vill promota små indie-utvecklare tänker jag.

Självklart vet jag inte om det är så här, men jag känner att jag inte vågar chansa.

Förra året drog jag in 600k och det blev ju en ordentlig skatt på det.
Men jag insåg i slutet av året att man kan använda sig av fonderna för att bygga upp kapitalet i bolaget.
Så, det här året kommer jag inte ta ut någon lön utan bara leasa Teslan och lägga resten i fonderna.
Sen göra så varje år och efter några år om det fortfarande går bra, skapa ett AB och flytta över fonderna dit.

Jag skapar bara fonder för pengar jag verkligen har så det är ett sätt att bygga upp riktiga pengar i bolaget och inte för att täcka eventuella förlustår eller slippa skatt.
Jag har ju som sagt kanske bara några tusen i utgifter varje år, så det mest är ju pengar rakt in i bolaget.

Jag vet inte om man kan skapa ett AB och låta det konsulta åt EF för att på så sätt föra över pengar till ett AB.
Men det kanske man inte får när man då äger både AB och EF:et?
Ser inget problem med att du fortsätter använda samma Apple-konto oavsett AB eller EF. Du ställer bara ut en faktura på beloppet från AB:t till dig själv, och överför pengarna till bolaget. Eller ändra bara bankkontot för utbetalning och bokför utbetalnigsslipparna. Dubbelkolla avtalet du undertecknade för apple-kontot bara, att där inte står att kontotypen är specifikt för privatpersoner (det gör det garanterat inte).

Minns tyvärr inte hur jag gjorde med mitt egna apple-konto, då jag har ett som predaterar mitt företag, men jag har lagt upp mitt företagskort så developer-avgiften tusen spänn eller vad det är går direkt från företagets konto.

Det är ingen som kommer hänga dig för det, då det ju inte handlar om att olagligt undanhålla skatt, utan är en följd av hur Apples app-store fungerar. Att byta/ändra namn i applekontot är nog livsfarligt att trixa med, kan bli många månaders inkomster som går upp i rök!

Pengarna som du har nu i ditt EF, och som kommer från verksamheten är inget du skall föra över i AB:t, det går inte utan att skatta ut dem och sedan göra insättning som aktieägare. Eller går och går - jag vet inte hur man gör rättare sagt. En revisor kanske har något bra råd? Jag skulle råda dig att köra färdigt detta bokföringsåret i ditt EF, men starta ett AB snarast och styr så snart som möjligt över inkomsterna från verksamheten dit.

Om du har beställt en Tesla redan i ditt eget namn då blir det lite trix att överföra den till ditt AB tror jag, där får du prata med finansgivaren om det går att ordna. Ett splitternytt AB har inte så bra kreditvärdighet.
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av tor-ake »

MarcusC skrev:
bullen skrev:
Eller så tänker man ett steg längre i låter pengarna stå kvar i bolaget och investerar dom för att kunna plocka ut till 20% skatt den dag du slutar jobba.

Japp, så tänker jag.
Just nu använder jag fonderna för att kunna leasa min Tesla över flera år. Det som blir "över" bygger jag upp till mitt framtida AB och kan som du säger ta ut sen.
Alltså du måste ju skapa AB:t och få in pengarna där. Att du fonderar pengar i ditt EF eller skattar ut EF-pengar privat är ju inget som påverkar hur mycket pengar ditt framtida AB har.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av MarcusC »

tor-ake skrev:
MarcusC skrev:
Ja, jag vet att jag skulle tjäna på det. Kan inte ge direkt en jättebra anledning förutom att det är smidigt med EF.

Jag gör enbart egna appar för iOS.
Det har gått väldigt bra och alla mina appar jag gjort har blivit utvald av Apple som dagens app i alla länder.
Varje gång jag släpper en ny app blir jag utvald av Apple.

Min rädsla är att om jag ombildar till ett AB så kanske Apple inte väljer ut mig.
De kanske vill promota små indie-utvecklare tänker jag.

Självklart vet jag inte om det är så här, men jag känner att jag inte vågar chansa.

Förra året drog jag in 600k och det blev ju en ordentlig skatt på det.
Men jag insåg i slutet av året att man kan använda sig av fonderna för att bygga upp kapitalet i bolaget.
Så, det här året kommer jag inte ta ut någon lön utan bara leasa Teslan och lägga resten i fonderna.
Sen göra så varje år och efter några år om det fortfarande går bra, skapa ett AB och flytta över fonderna dit.

Jag skapar bara fonder för pengar jag verkligen har så det är ett sätt att bygga upp riktiga pengar i bolaget och inte för att täcka eventuella förlustår eller slippa skatt.
Jag har ju som sagt kanske bara några tusen i utgifter varje år, så det mest är ju pengar rakt in i bolaget.

Jag vet inte om man kan skapa ett AB och låta det konsulta åt EF för att på så sätt föra över pengar till ett AB.
Men det kanske man inte får när man då äger både AB och EF:et?
Ser inget problem med att du fortsätter använda samma Apple-konto oavsett AB eller EF. Du ställer bara ut en faktura på beloppet från AB:t till dig själv, och överför pengarna till bolaget. Eller ändra bara bankkontot för utbetalning och bokför utbetalnigsslipparna. Dubbelkolla avtalet du undertecknade för apple-kontot bara, att där inte står att kontotypen är specifikt för privatpersoner (det gör det garanterat inte).

Minns tyvärr inte hur jag gjorde med mitt egna apple-konto, då jag har ett som predaterar mitt företag, men jag har lagt upp mitt företagskort så developer-avgiften tusen spänn eller vad det är går direkt från företagets konto.

Det är ingen som kommer hänga dig för det, då det ju inte handlar om att olagligt undanhålla skatt, utan är en följd av hur Apples app-store fungerar. Att byta/ändra namn i applekontot är nog livsfarligt att trixa med, kan bli många månaders inkomster som går upp i rök!

Pengarna som du har nu i ditt EF, och som kommer från verksamheten är inget du skall föra över i AB:t, det går inte utan att skatta ut dem och sedan göra insättning som aktieägare. Eller går och går - jag vet inte hur man gör rättare sagt. En revisor kanske har något bra råd? Jag skulle råda dig färdigt detta bokföringsåret i ditt EF, men starta ett AB snarast och styr så snart som möjligt över inkomsterna från verksamheten dit.

Om du har beställt en Tesla redan i ditt eget namn då blir det lite trix att överföra den till ditt AB tror jag, där får du prata med finansgivaren om det går att ordna. Ett splitternytt AB har inte så bra kreditvärdighet.
Tack.

Jag känner att jag nog borde snacka med en revisor hur jag gör bäst för att få det jag vill ha.
Jag har inte beställt en Tesla än utan tänkte göra det i min EF till sen-sommaren / hösten beroende på om det blir en ny uppdatering av interiören snart.
Jag vill också gärna samla ihop en stor slant så jag kan sova gott om nätterna innan jag börjar leasa den.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av MarcusC »

tor-ake skrev:
MarcusC skrev:
bullen skrev:
Eller så tänker man ett steg längre i låter pengarna stå kvar i bolaget och investerar dom för att kunna plocka ut till 20% skatt den dag du slutar jobba.

Japp, så tänker jag.
Just nu använder jag fonderna för att kunna leasa min Tesla över flera år. Det som blir "över" bygger jag upp till mitt framtida AB och kan som du säger ta ut sen.
Alltså du måste ju skapa AB:t och få in pengarna där. Att du fonderar pengar i ditt EF eller skattar ut EF-pengar privat är ju inget som påverkar hur mycket pengar ditt framtida AB har.
Vad jag har förstått är att man kan flytta över fonderna till AB, men då måste man sätta in riktiga pengar i AB:t. Men eftersom alla mina pengar i fonderna finns på riktigt så är det inget svårt för mig.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av tor-ake »

Revisor är alltid en bra affär.

Jag har försökt gneta på själv för att jag vill förstå själv och "kan själv" men jag har säkerligen betalat en eller ett par hundra tusen extra i skatt som jag egentligen inte behövt. Använde en revisor sist för c:a 10 år sedan och då pröjsade jag, tror jag, 8000 per år för all bokföring i litet AB *inklusive* bokslut som är ett jäkla jobb om man är ovan. Tror jag lade ca tre hela dagar i år eller motsvarande 20-25.000 i förlorad debitering bara på att fixa bokföring och bokslut för 2018.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av tor-ake »

MarcusC skrev:
tor-ake skrev:
MarcusC skrev:
bullen skrev:
Eller så tänker man ett steg längre i låter pengarna stå kvar i bolaget och investerar dom för att kunna plocka ut till 20% skatt den dag du slutar jobba.

Japp, så tänker jag.
Just nu använder jag fonderna för att kunna leasa min Tesla över flera år. Det som blir "över" bygger jag upp till mitt framtida AB och kan som du säger ta ut sen.
Alltså du måste ju skapa AB:t och få in pengarna där. Att du fonderar pengar i ditt EF eller skattar ut EF-pengar privat är ju inget som påverkar hur mycket pengar ditt framtida AB har.
Vad jag har förstått är att man kan flytta över fonderna till AB, men då måste man sätta in riktiga pengar i AB:t. Men eftersom alla mina pengar i fonderna finns på riktigt så är det inget svårt för mig.
Okej, jag ser att just fonder går att överföra, det var ju en liten tröst i alla fall. Men fonder är ju bara uppskjuten skatt som tidigare sagts, inte ett sätt att undvika skatt (förutom de fem sista åren innan du går i pension).

Men du kan ju så klart göra ett upplägg där du för över alla fonder du har nu, och sedan låter dem ramla ut en och en när de trillar över femårsstrecket, och sedan pyntar bilen och sociala avgifter på förmånsvärdet med pengarna som ramlade ut, men det ger ju netto noll om man jämför med att du låter EF pynta bilen direkt. Om jag inte tänker fel.
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av Splfredde »

Bara förtydligar, det är inga "fonder" man kan hantera hur som helst...

Den del du undanhåller beskattning år 1 måste beskattas senast år 6
Den del du undanhåller beskattning år 2 måste beskattas senast år 7
Osv.

Så länge du tjänar pengar vinner du alltså inget på att lägga pengarna i periodiseringsfonder!
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av tor-ake »

Splfredde skrev:
Bara förtydligar, det är inga "fonder" man kan hantera hur som helst...

Den del du undanhåller beskattning år 1 måste beskattas senast år 6
Den del du undanhåller beskattning år 2 måste beskattas senast år 7
Osv.

Så länge du tjänar pengar vinner du alltså inget på att lägga pengarna i periodiseringsfonder!
Lite kan man tjäna, eftersom man kan disponera pengarna, så kan man ju investera dem...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av Headline »

tor-ake skrev:
Splfredde skrev:
Bara förtydligar, det är inga "fonder" man kan hantera hur som helst...

Den del du undanhåller beskattning år 1 måste beskattas senast år 6
Den del du undanhåller beskattning år 2 måste beskattas senast år 7
Osv.

Så länge du tjänar pengar vinner du alltså inget på att lägga pengarna i periodiseringsfonder!
Lite kan man tjäna, eftersom man kan disponera pengarna, så kan man ju investera dem...

Ja eller hantera likviditetsproblem.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av MarcusC »

Splfredde skrev:
Bara förtydligar, det är inga "fonder" man kan hantera hur som helst...

Den del du undanhåller beskattning år 1 måste beskattas senast år 6
Den del du undanhåller beskattning år 2 måste beskattas senast år 7
Osv.

Så länge du tjänar pengar vinner du alltså inget på att lägga pengarna i periodiseringsfonder!
Ja, periodiserings-fonderna får inte bli äldre än 6 år. Expansion-fonder (där man skattar typ 22%) får väl bli hur gamla som helst.

Men min grundtanke med fonderna är så här.
Låt oss säga att jag i år drar in 400'.
I sommar leasar jag en Tesla och droppar in 200' i första hyran. Resten av året betalar jag ju bara cirka 10' i månaden, dvs 60'
Kvar då i riktiga pengar är ju 400 - 200 - 60 = 140'
Nu blir ju skatten beräknad på 400 - 60 - periodiserad avskrivning på cirka 30 = 310'

Om jag inte skulle göra något skulle det innebära att jag fick betala cirka 50% i skatt av 310', dvs 155' och i riktiga pengar hade jag ju bara 140'
Jag går alltså back på kontot.

Men genom att använda fonder så drar jag först av 30% av 310 = 90' i en periodiseringsfond. och sen beskattar jag 22% på resten, dvs 22% av 220 = 50'

Då har jag istället kvar 90 + 170 = 260' i "bokföringen"
Sen kan jag i takt med att jag för tillbaka fonderna kvitta dem mot den periodiserad avskrivningen för första hyran, år efter år
Det jag tjänar undra nästkommande år lägger jag också i fonder för att senare föra över det till AB.

Så, jag tänker mig använda fonderna för att mera smeta ut mina riktiga pengar över tid.
Hoppas jag skrev begripligt.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av Splfredde »

Okej, jag fattar att grundiden var likviditet men stora skillnaden här blev ju inte med eller utan periodiseringsfond utan AB istället för EF? ;)

MarcusC skrev:
Splfredde skrev:
Bara förtydligar, det är inga "fonder" man kan hantera hur som helst...

Den del du undanhåller beskattning år 1 måste beskattas senast år 6
Den del du undanhåller beskattning år 2 måste beskattas senast år 7
Osv.

Så länge du tjänar pengar vinner du alltså inget på att lägga pengarna i periodiseringsfonder!
Ja, periodiserings-fonderna får inte bli äldre än 6 år. Expansion-fonder (där man skattar typ 22%) får väl bli hur gamla som helst.

Men min grundtanke med fonderna är så här.
Låt oss säga att jag i år drar in 400'.
I sommar leasar jag en Tesla och droppar in 200' i första hyran. Resten av året betalar jag ju bara cirka 10' i månaden, dvs 60'
Kvar då i riktiga pengar är ju 400 - 200 - 60 = 140'
Nu blir ju skatten beräknad på 400 - 60 - periodiserad avskrivning på cirka 30 = 310'

Om jag inte skulle göra något skulle det innebära att jag fick betala cirka 50% i skatt av 310', dvs 155' och i riktiga pengar hade jag ju bara 140'
Jag går alltså back på kontot.

Men genom att använda fonder så drar jag först av 30% av 310 = 90' i en periodiseringsfond. och sen beskattar jag 22% på resten, dvs 22% av 220 = 50'

Då har jag istället kvar 90 + 170 = 260' i "bokföringen"
Sen kan jag i takt med att jag för tillbaka fonderna kvitta dem mot den periodiserad avskrivningen för första hyran, år efter år
Det jag tjänar undra nästkommande år lägger jag också i fonder för att senare föra över det till AB.

Så, jag tänker mig använda fonderna för att mera smeta ut mina riktiga pengar över tid.
Hoppas jag skrev begripligt.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av tor-ake »

Hm okej jag tror jag fattar hur du tänkt, du kompenserar för att likvida medel måste ut *nu* men inte får dras av i sin helhet *i år*.

Det låter helt rimligt.

Jag har gjort så att jag faktiskt *köper* bilar (kontant) i mitt AB, jag vet att jag förlorar halva momsen minus leasingbolagets marginal, men det blir inte jättemycket i kronor och ören, och så skriver jag av bilen på fem år. Är lite bök när man skall sälja den sedan, och bilen blir momssmittad, men å andra sidan är det ingen utomstående som har synpunkter på hur länge man behåller bilen eller hur många mil man kör. Man kan också köpa begagnade (momsmittade) bilar utan problem.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Skatteförklaring?

Inlägg av DSV »

Att spara kapital i en expansionsfond är skattemässigt inte sämre än om man har dem i ett ab så där tänker du rätt. En nackdel är dock att man inte får investera dem i värdepapper edyl, då räknas de automatiskt till privata sfären och ska skattas ut. Men en buffert i högräntekonton behöver ju inte vara fel.
Däremot tycker jag du ska starta ett AB parallellt i vilket fall för att ackumulera utdelningsutrymme. Tar man inte ut utdelning enligt schablon så får man spara det till kommande år och det är trevligt att ha sparat den dag du låter ditt AB ta över din EF med feta fonder.
Skriv svar