Har idag 12v och 200ah.
"Det senaste" verkar ju vara litium-batterier. Ett sådant för husbilen kostar tiotusentals kronor.
Hur meckigt vore det att snickra ihop ett eget baserat på 18650-batterier?
Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp
Inte omöjligt i alla fall.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp
Det är rätt lätt, det finns en massa färdiga komponenter nuförtiden, 24V-batteri är nog enklast eftersom det då går att använda 7S som ger en spänning som väldigt nära motsvarar motsvarande blybatterier.
Om du inte vill forska och plocka själv så finns det flera varianter på DIY-kit, en av dom största på Youtube inom detta är Jehu Garcia, hans kit finns här:
https://kit.com/jehu/jehu-s-diy-powerwall-pcb-project
/fth
Om du inte vill forska och plocka själv så finns det flera varianter på DIY-kit, en av dom största på Youtube inom detta är Jehu Garcia, hans kit finns här:
https://kit.com/jehu/jehu-s-diy-powerwall-pcb-project
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp
Annars kan du ju också prova att köra en desulfator i en månad och se om det hjälper. Typ en sån här:
https://www.ebay.com/itm/Free-Shipping- ... 1#viTabs_0
Om inte batteriet är så gammalt att blyplattorna har lösts upp, utan det bara är sulfatuppbyggnad som är problemet så kan det återställa batteriet till nästan nyskick. En del tror ju inte på det där, men jag har provat på ett mindre batteri (4,5ah) som jag har hemma och det funkade faktiskt. Har två st 100AH batterier i stugan som har börjat ge upp efter bara 4 år, så nästa steg är att testa på dem, men jag har inte hunnit dit och installera ännu.
https://www.ebay.com/itm/Free-Shipping- ... 1#viTabs_0
Om inte batteriet är så gammalt att blyplattorna har lösts upp, utan det bara är sulfatuppbyggnad som är problemet så kan det återställa batteriet till nästan nyskick. En del tror ju inte på det där, men jag har provat på ett mindre batteri (4,5ah) som jag har hemma och det funkade faktiskt. Har två st 100AH batterier i stugan som har börjat ge upp efter bara 4 år, så nästa steg är att testa på dem, men jag har inte hunnit dit och installera ännu.
Re: Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp
Några dagar senare:
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp
Tänk på att litiumjonbatteri på 100Ah motsvarare ett blybatteri på minst 200Ah, beroende på hur du använder det, om du tar ut mycket ström till t.ex. mikrovågsugn m.m. motsvarare det ett ännu större batteri.
När vi fricampar kan vi bara ta ut cirka 30Ah mellan laddningarna ur vårt 90Ah AGM-batteri, eftersom man inte vill ladda ur det till mer än 40% SoC och inte kan ladda upp det till mer än 75% SoC eftersom det går så erbarmligt långsamt de sista 25 %:en.
Sunlux har ett batteri på 100Ah, LiFePo4 för "bara" 11.500kr, det ser intressant ut. Man får tänka på att man inte får ha minusgrader i husbilen när man laddar det, dock. Med ett sådant skulle vi kunna fricampa i tre dygn på vintern, lite onödigt stort faktiskt, för våra behov (6,4m husbil, 6 bäddar, Trumavärme)
När vi fricampar kan vi bara ta ut cirka 30Ah mellan laddningarna ur vårt 90Ah AGM-batteri, eftersom man inte vill ladda ur det till mer än 40% SoC och inte kan ladda upp det till mer än 75% SoC eftersom det går så erbarmligt långsamt de sista 25 %:en.
Sunlux har ett batteri på 100Ah, LiFePo4 för "bara" 11.500kr, det ser intressant ut. Man får tänka på att man inte får ha minusgrader i husbilen när man laddar det, dock. Med ett sådant skulle vi kunna fricampa i tre dygn på vintern, lite onödigt stort faktiskt, för våra behov (6,4m husbil, 6 bäddar, Trumavärme)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp
Som med alla el-bilar.Feddan skrev:Några dagar senare:
Re: Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp
Hmmm. Jag har ju Rekond på min Ctek. Ska prova den en vända.Bjorn N skrev:Annars kan du ju också prova att köra en desulfator i en månad och se om det hjälper. Typ en sån här:
https://www.ebay.com/itm/Free-Shipping- ... 1#viTabs_0
Om inte batteriet är så gammalt att blyplattorna har lösts upp, utan det bara är sulfatuppbyggnad som är problemet så kan det återställa batteriet till nästan nyskick. En del tror ju inte på det där, men jag har provat på ett mindre batteri (4,5ah) som jag har hemma och det funkade faktiskt. Har två st 100AH batterier i stugan som har börjat ge upp efter bara 4 år, så nästa steg är att testa på dem, men jag har inte hunnit dit och installera ännu.
Re: Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp
Prova det, men jag tror det måste stå på minst ett par veckor, kamske en månad eller ännu mer på ett så stort batteri Jag har f.ö. någon gammal sjustegsladdare som har en desulfateringsfunktion, men jag har aldrig fått den att sätta igång den, så jag köpte ett enkom kretskort som bara pulsar med 1,5kHz hela tiden istället.