Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp

Inlägg av dstr »

Har idag 12v och 200ah.

"Det senaste" verkar ju vara litium-batterier. Ett sådant för husbilen kostar tiotusentals kronor.

Hur meckigt vore det att snickra ihop ett eget baserat på 18650-batterier?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp

Inlägg av Teslaspolen »





Inte omöjligt i alla fall.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp

Inlägg av fth »

Det är rätt lätt, det finns en massa färdiga komponenter nuförtiden, 24V-batteri är nog enklast eftersom det då går att använda 7S som ger en spänning som väldigt nära motsvarar motsvarande blybatterier.

Om du inte vill forska och plocka själv så finns det flera varianter på DIY-kit, en av dom största på Youtube inom detta är Jehu Garcia, hans kit finns här:
https://kit.com/jehu/jehu-s-diy-powerwall-pcb-project

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp

Inlägg av Bjorn N »

Annars kan du ju också prova att köra en desulfator i en månad och se om det hjälper. Typ en sån här:
https://www.ebay.com/itm/Free-Shipping- ... 1#viTabs_0

Om inte batteriet är så gammalt att blyplattorna har lösts upp, utan det bara är sulfatuppbyggnad som är problemet så kan det återställa batteriet till nästan nyskick. En del tror ju inte på det där, men jag har provat på ett mindre batteri (4,5ah) som jag har hemma och det funkade faktiskt. Har två st 100AH batterier i stugan som har börjat ge upp efter bara 4 år, så nästa steg är att testa på dem, men jag har inte hunnit dit och installera ännu.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp

Inlägg av Feddan »

Några dagar senare:
hqdefault.jpg
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp

Inlägg av tor-ake »

Tänk på att litiumjonbatteri på 100Ah motsvarare ett blybatteri på minst 200Ah, beroende på hur du använder det, om du tar ut mycket ström till t.ex. mikrovågsugn m.m. motsvarare det ett ännu större batteri.
När vi fricampar kan vi bara ta ut cirka 30Ah mellan laddningarna ur vårt 90Ah AGM-batteri, eftersom man inte vill ladda ur det till mer än 40% SoC och inte kan ladda upp det till mer än 75% SoC eftersom det går så erbarmligt långsamt de sista 25 %:en.

Sunlux har ett batteri på 100Ah, LiFePo4 för "bara" 11.500kr, det ser intressant ut. Man får tänka på att man inte får ha minusgrader i husbilen när man laddar det, dock. Med ett sådant skulle vi kunna fricampa i tre dygn på vintern, lite onödigt stort faktiskt, för våra behov (6,4m husbil, 6 bäddar, Trumavärme)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp

Inlägg av dstr »

Feddan skrev:
Några dagar senare:
hqdefault.jpg
Som med alla el-bilar. :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp

Inlägg av dstr »

Bjorn N skrev:
Annars kan du ju också prova att köra en desulfator i en månad och se om det hjälper. Typ en sån här:
https://www.ebay.com/itm/Free-Shipping- ... 1#viTabs_0

Om inte batteriet är så gammalt att blyplattorna har lösts upp, utan det bara är sulfatuppbyggnad som är problemet så kan det återställa batteriet till nästan nyskick. En del tror ju inte på det där, men jag har provat på ett mindre batteri (4,5ah) som jag har hemma och det funkade faktiskt. Har två st 100AH batterier i stugan som har börjat ge upp efter bara 4 år, så nästa steg är att testa på dem, men jag har inte hunnit dit och installera ännu.
Hmmm. Jag har ju Rekond på min Ctek. Ska prova den en vända.
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Bodelsbatterierna i husbilen verkar ha gett upp

Inlägg av Bjorn N »

Prova det, men jag tror det måste stå på minst ett par veckor, kamske en månad eller ännu mer på ett så stort batteri Jag har f.ö. någon gammal sjustegsladdare som har en desulfateringsfunktion, men jag har aldrig fått den att sätta igång den, så jag köpte ett enkom kretskort som bara pulsar med 1,5kHz hela tiden istället.
Skriv svar