Hjälp mig bemöta myterna/okunskapen

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Hjälp mig bemöta myterna/okunskapen

Inlägg av Lembritt »

Den gamla IVL studien som inte stämmer delas friskt i den tråden... :cry:
Har svarat på några med länk till den nya studien.

https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/ny ... erkan.html
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hjälp mig bemöta myterna/okunskapen

Inlägg av Mickep »

Ja men folk är övertygande att elbilar är värre för klimatat än vanliga (troligtvis pga av ivl även om de ej har läst den) och att barn slavar i fabrikerna där de torteras och gråter sig till döds, ung så tror jag folk tänker). Även om det inte stämmer så är det svårt att ändra folks uppfattning. Att erkänna att man haft fel är svårt det kan varende en, även härinne, erkänna.
Sedan finns det de som säger sig ha använt elbilar i jobbet och aldrig skulle kunna tänka sig använda dem privat, dessa är annorlunda och kanske svårare att övertyga.
Men jag tycker man skall inte övertyga utan endast tala om ens egen syn. Att tycka folk ska köpa miljonbilar trån tesla är inte riktigt det som övertygar folk. gäller att vara ödmjuk. (och för guds skull, säg inte att bensinpriset borde kosta 50 kr, om ni inte vill trolla och reta upp folk)
Verdi

Re: Hjälp mig bemöta myterna/okunskapen

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Ja men folk är övertygande att elbilar är värre för klimatat än vanliga (troligtvis pga av ivl även om de ej har läst den) och att barn slavar i fabrikerna där de torteras och gråter sig till döds, ung så tror jag folk tänker). Även om det inte stämmer så är det svårt att ändra folks uppfattning. Att erkänna att man haft fel är svårt det kan varende en, även härinne, erkänna.
Sedan finns det de som säger sig ha använt elbilar i jobbet och aldrig skulle kunna tänka sig använda dem privat, dessa är annorlunda och kanske svårare att övertyga.
Men jag tycker man skall inte övertyga utan endast tala om ens egen syn. Att tycka folk ska köpa miljonbilar trån tesla är inte riktigt det som övertygar folk. gäller att vara ödmjuk. (och för guds skull, säg inte att bensinpriset borde kosta 50 kr, om ni inte vill trolla och reta upp folk)

Nej, de är inte övertygade om det. De allra flesta skiter i där barnen och de skiter i utsläppen. Det är bara slagträn i debatten eftersom det är bara när det gäller elbilar som barnarbete i tredje världen och koldioxidutsläpp blir problem. När det gäller deras fossilbilar, semesterresor, billiga kläder, laptops, mobiler

Det handlar i grund och botten om känslor och inte om fakta.
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Hjälp mig bemöta myterna/okunskapen

Inlägg av Headline »

Alfred skrev:
Remuz skrev:
Bra artikel Alfred. Är du samma Alfred som sa smarta saker i Teslapodden för något år sedan?
Tack! Japp, samma Alfred.
Bra artikel Alfred!

Stödjer också tesen att besvara utan hets, backa upp argumenten med fakta och källa samt be om detsamma tillbaka. Den stora massan är inte trollen utan de som inte skriver alls. Det är massan vi vill åt som kan ta egna beslut baserat på tillgänglig information.

Det finns tex ca 300.000 klimatförnekare i Sverige ca 3%. Det gäller att balansera så informationen och debatten inte får slagsida.

Väl mött!
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hjälp mig bemöta myterna/okunskapen

Inlägg av Mickep »

Så många klimatförnekare, eller klimatskeptiker eller vanligt folk som påverkas av politik som slår mot dem?
Tror de flesta av dem har provat (eller tänkt) och insett (sant eller falskt) att det inte skulle fungera för dem att ha elbil. Här tror jag det enda som biter är att förgå med [gott] exempel. (även om det ibland kan vara björntjänster) tex någon som har en elbil ute i obygden långt från någon snabbladdare.
Verdi

Re: Hjälp mig bemöta myterna/okunskapen

Inlägg av Verdi »

Headline skrev:
Alfred skrev:
Remuz skrev:
Bra artikel Alfred. Är du samma Alfred som sa smarta saker i Teslapodden för något år sedan?
Tack! Japp, samma Alfred.
Bra artikel Alfred!

Stödjer också tesen att besvara utan hets, backa upp argumenten med fakta och källa samt be om detsamma tillbaka. Den stora massan är inte trollen utan de som inte skriver alls. Det är massan vi vill åt som kan ta egna beslut baserat på tillgänglig information.

Det finns tex ca 300.000 klimatförnekare i Sverige ca 3%. Det gäller att balansera så informationen och debatten inte får slagsida.

Väl mött!

Hur kom du fram till 300 000? Om du nu tycker det är noga med fakta och källa så kan du ju börja med att vara oförvitlig själv. :)
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Hjälp mig bemöta myterna/okunskapen

Inlägg av Kevork »

Som av en händelse diskuteras just nu ett intressant ämne på Vetenskap och Folkbildnings Facebook sida. Går säkert hitta lite inspiration som kan användas vid fortsatta diskussioner.

"Finns det någon slags metod som funkar för att övertyga "faktaresistenta"? "
https://www.facebook.com/groups/vetensk ... 968883621/
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Hjälp mig bemöta myterna/okunskapen

Inlägg av Headline »

Verdi skrev:
Headline skrev:
Alfred skrev:
Remuz skrev:
Bra artikel Alfred. Är du samma Alfred som sa smarta saker i Teslapodden för något år sedan?
Tack! Japp, samma Alfred.
Bra artikel Alfred!

Stödjer också tesen att besvara utan hets, backa upp argumenten med fakta och källa samt be om detsamma tillbaka. Den stora massan är inte trollen utan de som inte skriver alls. Det är massan vi vill åt som kan ta egna beslut baserat på tillgänglig information.

Det finns tex ca 300.000 klimatförnekare i Sverige ca 3%. Det gäller att balansera så informationen och debatten inte får slagsida.

Väl mött!

Hur kom du fram till 300 000? Om du nu tycker det är noga med fakta och källa så kan du ju börja med att vara oförvitlig själv. :)
Märk väl att jag skrev ca. och jag vet inte exakt hur många de är. Och visst, 3% är antagligen inte heller korrekt då jag gissat. Men poängen var att få fram att trollen är en väldigt liten del av massan och att de då inte bör få så stor del i debatten.

Förlåt att jag inte presterade bättre... :oops:
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hjälp mig bemöta myterna/okunskapen

Inlägg av Jeppe_E »

Glöm bara inte att många argumenterar egentligen inte för miljön. De bara använder miljöargumentet som ett svepskäl. Egentligen handlar det om ekonomi. Gemene man struntar i miljön. De vill inte ställa om för det är dyrt, osäkert och jobbigt. Jag får återkomma om ett år om hur jag upplever det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Hjälp mig bemöta myterna/okunskapen

Inlägg av snowtroll »

bra artikel! :!: :D

...kom att tänka på en grej som en av mina vänner en gång sa om diskussion med idioter... "om man sänker sig ner till samma nivå som idioten, så kommer ändå idioten att vinna på grund av erfarenhet" :mrgreen:

skämt o sido.. men det ligger fåenimig nått i det, och det är de mest stökiga som märks mest... och precis som flera redan påpekar så är det den största gruppen som lyssnar.. även passivt.

så keep up the good work, dom flesta har du med dig, och förmodligen med god marginal.
sedan finns det förstås oljebransch intressen som utför påtryckningar...

sedan filurar jag på annan fråga här...på vars alla skattemiljarder ska tas från nuvarande bränsleförbrukning den dagen elbilarna är av betydande mängd... kanske det blir såsom med TV licensen? kanske ska ligga i annan tråd här eller ett argument:
är ju egentligen dubbelfult med denna skyhöga skatt på bränslet som man tvingar folk att betala som samtidigt förpestar miljön. varför inte tvinga folk, eller såsom i Norge i artikeln - lockas till bättre val genom ett lägre pris "tvinga", att betala för ngt miljöriktigare som också hjälper miljön att må bättre? :mrgreen:

Mvh Peter
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Hjälp mig bemöta myterna/okunskapen

Inlägg av perwis »

Ska man bemöta felaktigheter med fakta (”debunka” brukar den försvenskade versionen av ”debunking” kallas ibland) så måste man överväga om man ibland gör mer skada än nytta. Till exempel så ser många dina vänner på sociala nätverk också original-posten som du svarar på och kommer kanske bara ihåg felaktigheterna.

Så första steget är väl att överväga om man ska ge sig in i debatten över huvud taget. Men om man ändå bestämmer sig för att göra det så är det klokt att använda sig av strategier för effektiv debunkning, som minimerar risken för att man motverkar sitt syfte. Här rekommenderar jag Sceptical Science debunkingings-handbok, som också finns översatt till svenska:
https://www.vof.se/blogg/debunking-handbook-pa-svenska/
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Hjälp mig bemöta myterna/okunskapen

Inlägg av Alfred »

Bra tips! Och tack för hjälpen och uppmuntrande ord alla. Fick faktiskt mindre skit än jag befarade.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Skriv svar