Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller
Moderator: Redaktion
Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller
Väldigt intressant. Kineserna åkte till Japan och blev övertygade om att det är vätgas och bränsleceller som gäller framöver. Stöden till batterielbilar slaktas med 67% 2020.
Det kan nog påverka en del. "Industrin säger att vätgas och bränsleceller är effektivare och renare".
https://www.theepochtimes.com/chinas-el ... 65743.html
Det kan nog påverka en del. "Industrin säger att vätgas och bränsleceller är effektivare och renare".
https://www.theepochtimes.com/chinas-el ... 65743.html
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Re: Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller
Bränsleceller är ett skämt för personbilar.Headline skrev:Väldigt intressant. Kineserna åkte till Japan och blev övertygade om att det är vätgas och bränsleceller som gäller framöver. Stöden till batterielbilar slaktas med 67% 2020.
Det kan nog påverka en del. "Industrin säger att vätgas och bränsleceller är effektivare och renare".
https://www.theepochtimes.com/chinas-el ... 65743.html
"On April 11, the state-run, English-language newspaper China Daily reported that the central authorities’ development plan for hydrogen fuel technology set targets of getting 5,000 hydrogen energy vehicles on the road by 2020, 50,000 by 2025, and 1 million by 2030."
Ark Invest tror att det säljs 26 miljoner elbilar 2023 i hela världen, mot 50.000 bränslecellsbilar 2025 för kina.
Gissar att det säljs 80 miljoner elbilar i hela världen mot, 1 miljon bränslecellsbilar i kina 2030.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller
Det är ju en grov övertolkning av artikeln som i sig är ett hopkok av olika nyheter utan koppling till varandra. Siffrorna för hur många vätgasbilar som kommer produceras visar ju på att det inte kommer vara någon vätgasrevolution.Headline skrev:Väldigt intressant. Kineserna åkte till Japan och blev övertygade om att det är vätgas och bränsleceller som gäller framöver. Stöden till batterielbilar slaktas med 67% 2020.
Det kan nog påverka en del. "Industrin säger att vätgas och bränsleceller är effektivare och renare".
https://www.theepochtimes.com/chinas-el ... 65743.html
Elbilar behöver inga bidrag längre, istället dras tumskruvarna åt mot avgasbilar. Detta är dock inte kopplat till att man för första gång även kollar på vätgas som ett alternativ.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller
Ja vem vet?
Jag föredrar dock batteribil. Är väl nästan bara bra för min del om majoriteten kör runt i vätgasbilar.
Jag föredrar dock batteribil. Är väl nästan bara bra för min del om majoriteten kör runt i vätgasbilar.
Re: Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller
Det är i princip fysiskt omöjligt att få rum med mer än ca 6 kg vätgas i en normalstor personbil som skall ta 4-5 passagerar. Toyota Mirai har ca 6 kg men kan bara ta 4 passagerare. Den har en räckvidd på 502 km enligt EPA. Visst skulle bränsleceller kunna utvecklas till att bli effektivare i att producera el så lite längre räckvidd går det att klämma ut från 6 kg vätgas. Redan idag finns det dock flera BEV som tar sig längre än 50 mil och batterierna utvecklas nog snabbare än bränslecellerna.
Laddar man i +700 km/h så känns inte de få laddstoppen särskilt långa, särskilt inte när man ska hinna med toabesök och kanske få i sig lite mat efter några timmar i bilen. Batterielbilen kan ju kunna ladda i princip på vilken plats som helst så varje morgon kan bilen vara färdigladdad, vätgasbilen kräver istället en gigantiskt investering i infrastruktur samt att man tar bilen till tankstationen istället för att ladda bilen där man vill parkera den.
Laddar man i +700 km/h så känns inte de få laddstoppen särskilt långa, särskilt inte när man ska hinna med toabesök och kanske få i sig lite mat efter några timmar i bilen. Batterielbilen kan ju kunna ladda i princip på vilken plats som helst så varje morgon kan bilen vara färdigladdad, vätgasbilen kräver istället en gigantiskt investering i infrastruktur samt att man tar bilen till tankstationen istället för att ladda bilen där man vill parkera den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller
Det är lustigt hur det här liket får liv igen med jämna mellanrum, det pågår t.ex. just nu en livlig debatt om detta i "Bensinupproret 3.0" som jag deltar i och där jag försöker visa med enkla ekonomiska och matematiska argument hur dumt det hela är. Det går så där...
Jag gissar att det känns tryggt och bekant med tankbilar, mackar etc, och att det är en av orsakerna att så många vurmar för den här tekniken som tiden definitivt har sprungit förbi.
/fth
Jag gissar att det känns tryggt och bekant med tankbilar, mackar etc, och att det är en av orsakerna att så många vurmar för den här tekniken som tiden definitivt har sprungit förbi.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller
Det är ju lite kul att det enligt artikeln är just Toyota som lyckats övertyga Kina om famtida vägval.
De flesta oberoende analytiker kanske inte skulle skriva under på att det är det företag som har mest koll på framtiden
/fth
De flesta oberoende analytiker kanske inte skulle skriva under på att det är det företag som har mest koll på framtiden
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller
om (mycket stort om) artikeln stämmer så är det ju bara goda nyheter för amerikanska och europeiska bilindustrin att Kina svänger in i en återvändsgränd
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller
Alltså... om vi tycker att vi har utmaningar med infrastrukturen för laddning av elbilar. Vad ska vi då kalla det när det gäller infrastrukturen för tankning av bränsleceller?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller
Precis, men av någon anledning verkar vätgasvurmarna tro att det bara är att börja frakta vätgas istället för bensin/diesel i alla tankbilar, så kan vi fortsätta åka till macken och tanka bilen och käka varmkorvJeppe_E skrev:Alltså... om vi tycker att vi har utmaningar med infrastrukturen för laddning av elbilar. Vad ska vi då kalla det när det gäller infrastrukturen för tankning av bränsleceller?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller
Alla vet väl hur varma band det är mellan Kina och Japan och hur Kina vill bli styrda av ett japanskt företag för sin framtid?fth skrev:Det är ju lite kul att det enligt artikeln är just Toyota som lyckats övertyga Kina om famtida vägval.
De flesta oberoende analytiker kanske inte skulle skriva under på att det är det företag som har mest koll på framtiden
/fth
Vätgas håller inte på att ta över batterielbilar i Kina (eller på någon annan plats). Det är meningslöst för personbilar men ändå ett viktigt forskningsområde där Kina inte vill ligga i Japans bakvattnet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller
Precis. Vätgas kan ha sin plats dock. Jag ser ett framtidsscenario med flytande vindkraftverk ute till havs där det verkligen blåser med kopplingar till land vad det gäller försäljning av el, men i tider av dåliga priser för elen producerar vätgas som fylls på tankskepp och tankar de stora fartygen på haven så att de slipper åka runt med stora tankar med vätgas. Kanske en utopi, men någon måste lösa de-stora-båtarnas-problem och vätgasen är absolut ett sätt. Att köra runt med kyld vätgas i ett tankskepp är inget utopiskt.Svenssons skrev:Alla vet väl hur varma band det är mellan Kina och Japan och hur Kina vill bli styrda av ett japanskt företag för sin framtid?fth skrev:Det är ju lite kul att det enligt artikeln är just Toyota som lyckats övertyga Kina om famtida vägval.
De flesta oberoende analytiker kanske inte skulle skriva under på att det är det företag som har mest koll på framtiden
/fth
Vätgas håller inte på att ta över batterielbilar i Kina (eller på någon annan plats). Det är meningslöst för personbilar men ändå ett viktigt forskningsområde där Kina inte vill ligga i Japans bakvattnet.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller
Hmm... jag förstår hur du tänker här och jag kanske börjar hålla med.Verdi skrev:Ja vem vet?
Jag föredrar dock batteribil. Är väl nästan bara bra för min del om majoriteten kör runt i vätgasbilar.
Re: Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller
Det är ju återkommande argument som bara inte går att få död på. Folk tror att vätgas är bara en annan form av biogas eller naturgas som kan tankas på samma sätt och med i princip samma infrastruktur. Man medger eventuellt att det kan krävas lite andra installationer vid bensin/gas-mackarna men för övrigt är infrastrukturen färdig och klar att använda. Så är argumentationen. Jag har slutat banka huvudet i väggen. Det är totalt fullständigt meningslöst. Folk vill inte förstå. Och sen dyker det med jämna mellanrum upp artiklar som beskriver att det stora genombrottet för vätgas håller på att ske och att den ena och den andra stora biltillverkaren minsann håller på och utvecklar tekniken just nu. Man blir så trött.fth skrev:Precis, men av någon anledning verkar vätgasvurmarna tro att det bara är att börja frakta vätgas istället för bensin/diesel i alla tankbilar, så kan vi fortsätta åka till macken och tanka bilen och käka varmkorvJeppe_E skrev:Alltså... om vi tycker att vi har utmaningar med infrastrukturen för laddning av elbilar. Vad ska vi då kalla det när det gäller infrastrukturen för tankning av bränsleceller?
/fth
Jag håller nästan med Verdi. Låt folk vänta på sina vätgasbomber bäst de vill. De vet ju inte vad de går miste om. Och ju längre de väntar desto längre dröjer det tills staten inför en kilometerskatt för elbilar. Och man har snabbaddarna för sig själv. Bra för oss, dåligt för alla andra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14