Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller

Inlägg av fth »

Jeppe_E skrev:
Alltså... om vi tycker att vi har utmaningar med infrastrukturen för laddning av elbilar. Vad ska vi då kalla det när det gäller infrastrukturen för tankning av bränsleceller? :shock:
Precis, men av någon anledning verkar vätgasvurmarna tro att det bara är att börja frakta vätgas istället för bensin/diesel i alla tankbilar, så kan vi fortsätta åka till macken och tanka bilen och käka varmkorv :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Det är ju lite kul att det enligt artikeln är just Toyota som lyckats övertyga Kina om famtida vägval.

De flesta oberoende analytiker kanske inte skulle skriva under på att det är det företag som har mest koll på framtiden :D

/fth
Alla vet väl hur varma band det är mellan Kina och Japan och hur Kina vill bli styrda av ett japanskt företag för sin framtid?

Vätgas håller inte på att ta över batterielbilar i Kina (eller på någon annan plats). Det är meningslöst för personbilar men ändå ett viktigt forskningsområde där Kina inte vill ligga i Japans bakvattnet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
fth skrev:
Det är ju lite kul att det enligt artikeln är just Toyota som lyckats övertyga Kina om famtida vägval.

De flesta oberoende analytiker kanske inte skulle skriva under på att det är det företag som har mest koll på framtiden :D

/fth
Alla vet väl hur varma band det är mellan Kina och Japan och hur Kina vill bli styrda av ett japanskt företag för sin framtid?

Vätgas håller inte på att ta över batterielbilar i Kina (eller på någon annan plats). Det är meningslöst för personbilar men ändå ett viktigt forskningsområde där Kina inte vill ligga i Japans bakvattnet.
Precis. Vätgas kan ha sin plats dock. Jag ser ett framtidsscenario med flytande vindkraftverk ute till havs där det verkligen blåser med kopplingar till land vad det gäller försäljning av el, men i tider av dåliga priser för elen producerar vätgas som fylls på tankskepp och tankar de stora fartygen på haven så att de slipper åka runt med stora tankar med vätgas. Kanske en utopi, men någon måste lösa de-stora-båtarnas-problem och vätgasen är absolut ett sätt. Att köra runt med kyld vätgas i ett tankskepp är inget utopiskt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Ja vem vet?

Jag föredrar dock batteribil. Är väl nästan bara bra för min del om majoriteten kör runt i vätgasbilar. :)
Hmm... jag förstår hur du tänker här och jag kanske börjar hålla med.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kina slaktar elbilsincitament, satsar på bränsleceller

Inlägg av mati »

fth skrev:
Jeppe_E skrev:
Alltså... om vi tycker att vi har utmaningar med infrastrukturen för laddning av elbilar. Vad ska vi då kalla det när det gäller infrastrukturen för tankning av bränsleceller? :shock:
Precis, men av någon anledning verkar vätgasvurmarna tro att det bara är att börja frakta vätgas istället för bensin/diesel i alla tankbilar, så kan vi fortsätta åka till macken och tanka bilen och käka varmkorv :roll:

/fth
Det är ju återkommande argument som bara inte går att få död på. Folk tror att vätgas är bara en annan form av biogas eller naturgas som kan tankas på samma sätt och med i princip samma infrastruktur. Man medger eventuellt att det kan krävas lite andra installationer vid bensin/gas-mackarna men för övrigt är infrastrukturen färdig och klar att använda. Så är argumentationen. Jag har slutat banka huvudet i väggen. Det är totalt fullständigt meningslöst. Folk vill inte förstå. Och sen dyker det med jämna mellanrum upp artiklar som beskriver att det stora genombrottet för vätgas håller på att ske och att den ena och den andra stora biltillverkaren minsann håller på och utvecklar tekniken just nu. Man blir så trött.
Jag håller nästan med Verdi. Låt folk vänta på sina vätgasbomber bäst de vill. De vet ju inte vad de går miste om. Och ju längre de väntar desto längre dröjer det tills staten inför en kilometerskatt för elbilar. Och man har snabbaddarna för sig själv. Bra för oss, dåligt för alla andra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar