Löneväxling och brytpunkten för statlig skatt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Löneväxling och brytpunkten för statlig skatt

Inlägg av loftux »

lano skrev:
Nedre skiktgräns = 490 700, brytpunkt för statlig skatt = 504 400. Ta ut 42 000 i månadslön och sedan nettolöneavdrag på samma belopp som bilens förmånsvärde.
Menar du inte bruttolöneavdrag? Annars betalar du med skattade pengar, och därmed ingen förmån alls.

Det finns inget krav från skatteverket att man måste visa på ett löneavdrag, så det går lika bra att justera sin grundlön. Dvs om din förmån är 8 000, ge dig själv en grundlön på 34 000, och lägg sedan på förmånsvärdet.

Sedan är det de totala inkomsterna som måste ligga under 504 400 på helåret, så har man sidoinkomster kan det vara bra justera ner/upp uttagen grundlön i egna firman i december. Sen kommer ju andra aspekter för uttagen lön, tex för att maximera vad du kan ta som utdelning till låg skatt.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Löneväxling och brytpunkten för statlig skatt

Inlägg av dbar »

Smutt skrev:
Och glöm inte att ta drivmedel ersättning för varje firmamil med 9kr och 50öre
Nej, denna ska självklart inte glömmas. Skattefri deg är den bästa degen.

Man kan undra hur länge detta avdrag finns kvar för elbilar. Kan ju inte varit syftet från början att ersättningsnivån skulle vara så hög i förhållande tills kostnaden.

Å andra sidan är det just nu ett haft ofrivilligt insitament för företagare att skaffa elbil. Kanske därför man inte ändrat det ännu?
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Löneväxling och brytpunkten för statlig skatt

Inlägg av kenny »

dbar skrev:
Är med på brytgränserna, både för statlig skatt och för att maxa pensionsavsättningen.

Men fattar fortfarande inte om bruttolönen ska räknas inkl. Eller exkl. nettolöneavdraget.

Alltså för att vara övertydlig. Vilket av följande blir rätt
A
Lön att betala ut före skatt
40 891
Nettolöneavdrag för bilen 4 839

B
Lön att betala ut före skatt
36 052
Nettolöneavdrag för bilen 4 839


Edit: det jag inte riktigt får ihop är att om jag inte hade haft någon företagsbil, då hade jag ju tagit ut knappt 41k i månaden, inget krångel.
Men känns som att jag måste ta ut lite mindre lön nu, oavsätt om man löneväxlat eller haft det som vanlig bilförmån?
Jag satt och pillade med exakt detta du frågar om nu senaste månaden eftersom det är första månaden jag har en förmånsbil. Om du ska räkna med nettolöneavdrag, så kan du i princip räkna din lön som om du inte hade bilen, du bara betalar ut mindre pengar till din ficka sen. Fördelen med detta är ju då att din inkomst inte blir lägre "på pappret", dvs du kommer ligga högre när det kommer till SGI och PGI etc.

Min tankemodell är lite såhär: Låt oss säga att du inte har fått bilen än, du har 40k i lön, sen får du bilen och den har ett förmånsvärde på 5k. Då kan du antingen ligga kvar på 40k, skatta för 5k extra, men få ut samma summa i handen (och i detta fallet gå över gränsen för statlig skatt). Eller så kan du då använda dig av nettolöneavdrag, vilket då gör att din förmån egentligen försvinner, så du ligger kvar på 40k i lön, men när du betalar ut i fickan så är det motsvarande 35k. Jag tänker lite på det som att jag sänkte min lön med förmånsvärdet för att inte gå över gränsen, men bokföringsmässigt är min lön oförändrad, så jag ligger alltså då kvar på samma lön officiellt så att säga.

Jag är ingen ekonom, så min beskrivning kanske inte är helt fackmässigt korrekt, men den funkar för mig rent praktiskt när jag tänker på det. :) Här är även lite info som jag själv hade nytta av: https://www.revideco.se/nettoloneavdrag ... bilforman/

EDIT: så som jag tolkar din fråga så skulle jag säga att A är korrekt.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Löneväxling och brytpunkten för statlig skatt

Inlägg av Leo »

Finns flera fördelar med nettolöneavdrag då det ej påverkar din officiella lön. (Nettolöneavdrag sänker ju dessutom förmånsvärdet vilket inte bruttolöneavdrag gör)

Har du dessutom möjlighet att öka på utdelningen (3:12 regler osv) så kan det även bli ekonomiskt fördelaktigt. Då företagets ökade lönsamhet kan skattas ut som utdelning istället för höjd lön.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Löneväxling och brytpunkten för statlig skatt

Inlägg av loftux »

I detta fall, då målet är att hålla sig under brytpunkten för statilg skatt, så spelar brutto- eller nettolöneavdrag inte roll skattemässigt. Kostar lika mycket för dig och det egna företaget för du justerar ju upp/ner för att hamna vid 42.000 per månad.
Hittade en bra uppställning här: https://drivkraft.ey.se/2018/05/31/beta ... ttoavdrag/
Detta gäller under förutsättning att du har eget AB och reglerar din lön, är du anställd blir det skillnad.

Eftersom man i båda fallen måste redovisa modellkod och förmånsvärde i kontrolluppgiften, så kan jag tänka mig att vid netto-löneavdrag så kan det vara större risk/chans att skatteverket kräver in underlag på varför du har 0 kr i förmånsvärde.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Löneväxling och brytpunkten för statlig skatt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Hur ska nettolöneavdrag redovisas i den nya Arbetsgivardeklarationen som görs varje månad?

Finns ju ingenstans att skriva in modell kod eller vad som jag betalt i nettolöneavdrag?

Behöver det inte redovisas alls längre, någon årlig kontrolluppgift finns väl inte längre?
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Löneväxling och brytpunkten för statlig skatt

Inlägg av David D »

loftux skrev:
I detta fall, då målet är att hålla sig under brytpunkten för statilg skatt, så spelar brutto- eller nettolöneavdrag inte roll skattemässigt. Kostar lika mycket för dig och det egna företaget för du justerar ju upp/ner för att hamna vid 42.000 per månad.
Hittade en bra uppställning här: https://drivkraft.ey.se/2018/05/31/beta ... ttoavdrag/
Detta gäller under förutsättning att du har eget AB och reglerar din lön, är du anställd blir det skillnad.

Eftersom man i båda fallen måste redovisa modellkod och förmånsvärde i kontrolluppgiften, så kan jag tänka mig att vid netto-löneavdrag så kan det vara större risk/chans att skatteverket kräver in underlag på varför du har 0 kr i förmånsvärde.
När jag växlade från förmånsbil till nettolöneavdrag för många år sedan fick jag fråga omedelbart från SKV. Jag skickade in en lönespec så var de nöjda sen.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Löneväxling och brytpunkten för statlig skatt

Inlägg av Gustafsson »

Jag fick också redogöra för nettolöneavdraget. Efter den granskningen sänkte skatteverket förmånsvärdet då jag räknat för högt, så det blev ju bra :-).
Finns lååång tråd tidigare om fördelarna med nettolöneavdrag + allt man behöver veta. Oftast har Danni varit inblandad i dessa inlägg om man vill söka
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Löneväxling och brytpunkten för statlig skatt

Inlägg av kenny »

Detta läste jag när jag själv deklarerade med bilen för första gången denna månaden, info från Skatteverkets information om hur man fyller i den nya deklarationen som är per månad:
Har betalningsmottagaren betalat för förmånen genom nettolöneavdrag drar du av den anställdas betalning när du beräknar förmånens värde. Om värdet blir noll (0) efter nedsättning ska du fylla i en nolla (0) i ruta 013.
jag såg ingenstans något om att rapportera förmånsvärdet, och har inte fått några frågor än. Möjligen att man fortfarande gör det på årsbasis kanske? Mitt antagande är ju dock att det är ruta 13, man har ju ingen förmån när man betalar med nettolöneavdrag, men man indikerar det med en 0a.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Löneväxling och brytpunkten för statlig skatt

Inlägg av thedude »

kenny skrev:
Detta läste jag när jag själv deklarerade med bilen för första gången denna månaden, info från Skatteverkets information om hur man fyller i den nya deklarationen som är per månad:
Har betalningsmottagaren betalat för förmånen genom nettolöneavdrag drar du av den anställdas betalning när du beräknar förmånens värde. Om värdet blir noll (0) efter nedsättning ska du fylla i en nolla (0) i ruta 013.
jag såg ingenstans något om att rapportera förmånsvärdet, och har inte fått några frågor än. Möjligen att man fortfarande gör det på årsbasis kanske? Mitt antagande är ju dock att det är ruta 13, man har ju ingen förmån när man betalar med nettolöneavdrag, men man indikerar det med en 0a.
Man rapporterar inte förmånsvärdet månatligen men i lönespecen gör man ett nettolöneavdrag motsvarande förmånsvärdet. Man redovisar den nollade förmånsvärdet för hela året i kontrolluppgifter ruta 13.

Min bruttolön = 40650
Nettolön = 40650-12195 skatt=28455
Nettolöneavdrag = 4000 (motsvarande förmånsvärdet)
Slutlig nettolön = 28445-4000 = 24455 i fickan

Inget nämns om bilförmåner i lönespecen
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Löneväxling och brytpunkten för statlig skatt

Inlägg av loftux »

Här finns en redogörelse från Danni om varför Nettelöneavdrag skulle vara förmånligt,
https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... mansvarde/

Vad jag inte förstår är varför det skulle ge bättre pension? När du deklarerar så slås ju ändå "kontant bruttolön" och "Skattepliktigt bilförmån" ihop och redovisas totalen i rutan 1.1 "Lön, förmåner, skjukpenning mm." Är det inte det som används när pension beräknas?

Möjligen ger det bättre sjukpenning, men för en egenföretagare är den ju skit iallafall, så det spelar ingen roll för mig.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Löneväxling och brytpunkten för statlig skatt

Inlägg av kenny »

thedude skrev:
kenny skrev:
Detta läste jag när jag själv deklarerade med bilen för första gången denna månaden, info från Skatteverkets information om hur man fyller i den nya deklarationen som är per månad:
Har betalningsmottagaren betalat för förmånen genom nettolöneavdrag drar du av den anställdas betalning när du beräknar förmånens värde. Om värdet blir noll (0) efter nedsättning ska du fylla i en nolla (0) i ruta 013.
jag såg ingenstans något om att rapportera förmånsvärdet, och har inte fått några frågor än. Möjligen att man fortfarande gör det på årsbasis kanske? Mitt antagande är ju dock att det är ruta 13, man har ju ingen förmån när man betalar med nettolöneavdrag, men man indikerar det med en 0a.
Man rapporterar inte förmånsvärdet månatligen men i lönespecen gör man ett nettolöneavdrag motsvarande förmånsvärdet. Man redovisar den nollade förmånsvärdet för hela året i kontrolluppgifter ruta 13.

Min bruttolön = 40650
Nettolön = 40650-12195 skatt=28455
Nettolöneavdrag = 4000 (motsvarande förmånsvärdet)
Slutlig nettolön = 28445-4000 = 24455 i fickan

Inget nämns om bilförmåner i lönespecen
Ja, det är ju det jag skrev?
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Löneväxling och brytpunkten för statlig skatt

Inlägg av thedude »

kenny skrev:
thedude skrev:
kenny skrev:
Detta läste jag när jag själv deklarerade med bilen för första gången denna månaden, info från Skatteverkets information om hur man fyller i den nya deklarationen som är per månad:
Har betalningsmottagaren betalat för förmånen genom nettolöneavdrag drar du av den anställdas betalning när du beräknar förmånens värde. Om värdet blir noll (0) efter nedsättning ska du fylla i en nolla (0) i ruta 013.
jag såg ingenstans något om att rapportera förmånsvärdet, och har inte fått några frågor än. Möjligen att man fortfarande gör det på årsbasis kanske? Mitt antagande är ju dock att det är ruta 13, man har ju ingen förmån när man betalar med nettolöneavdrag, men man indikerar det med en 0a.
Man rapporterar inte förmånsvärdet månatligen men i lönespecen gör man ett nettolöneavdrag motsvarande förmånsvärdet. Man redovisar den nollade förmånsvärdet för hela året i kontrolluppgifter ruta 13.

Min bruttolön = 40650
Nettolön = 40650-12195 skatt=28455
Nettolöneavdrag = 4000 (motsvarande förmånsvärdet)
Slutlig nettolön = 28445-4000 = 24455 i fickan

Inget nämns om bilförmåner i lönespecen
Ja, det är ju det jag skrev?
Japp
Skriv svar