Fossilbilstillverkaren Ford sparkar folk
Moderator: Redaktion
Fossilbilstillverkaren Ford sparkar folk
Det går allt sämre att sälja fossilbilar.
"Biltillverkaren Ford ska minska sin globala arbetsstyrka med 10 procent som en del i ett besparingsprogram ämnat att kapa de årliga kostnaderna med 600 miljoner dollar"
https://www.di.se/live/ford-kapar-7000- ... gsprogram/
"Biltillverkaren Ford ska minska sin globala arbetsstyrka med 10 procent som en del i ett besparingsprogram ämnat att kapa de årliga kostnaderna med 600 miljoner dollar"
https://www.di.se/live/ford-kapar-7000- ... gsprogram/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Fossilbilstillverkaren Ford sparkar folk
Jaha, måste betyde att dom kursar snart då eller
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Fossilbilstillverkaren Ford sparkar folk
Jag säger inte att Ford går i konkurs, men de måste göra nåt snabbt.HelectriC skrev:Jaha, måste betyde att dom kursar snart då eller
När fossilbilsfabriken har ett kapacitetsutnyttjande på 70-80%, då går man med förlust och måste välja på att ställa om till eldrift eller lägga ner.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Fossilbilstillverkaren Ford sparkar folk
Är du säker på att det går dåligt för Ford för att de inte har elbilar?Zalman3 skrev:Jag säger inte att Ford går i konkurs, men de måste göra nåt snabbt.HelectriC skrev:Jaha, måste betyde att dom kursar snart då eller
När fossilbilsfabriken har ett kapacitetsutnyttjande på 70-80%, då går man med förlust och måste välja på att ställa om till eldrift eller lägga ner.
Jag är inte säker på det.
Re: Fossilbilstillverkaren Ford sparkar folk
Det är nog snarare många kunder, både privata och företag, som just nu avvaktar med att köpa nya bilar. Detta drabbar så klart alla biltillverkare. Volvo Cars märker samma sak, skickade hem 800 konsulter i april, sänkte alla konsultarvoden, producerar inte 100 % längre, rear ut nya modeller, saknar orderingång osv.nek0 skrev:Är du säker på att det går dåligt för Ford för att de inte har elbilar?Zalman3 skrev:Jag säger inte att Ford går i konkurs, men de måste göra nåt snabbt.HelectriC skrev:Jaha, måste betyde att dom kursar snart då eller
När fossilbilsfabriken har ett kapacitetsutnyttjande på 70-80%, då går man med förlust och måste välja på att ställa om till eldrift eller lägga ner.
Jag är inte säker på det.
Re: Fossilbilstillverkaren Ford sparkar folk
Jag är helt säker på att Fords förluster till stor det beror på att det inte hänger med i ny teknik, där elektrifieringen har stor betydelse.nek0 skrev:Är du säker på att det går dåligt för Ford för att de inte har elbilar?Zalman3 skrev:Jag säger inte att Ford går i konkurs, men de måste göra nåt snabbt.HelectriC skrev:Jaha, måste betyde att dom kursar snart då eller
När fossilbilsfabriken har ett kapacitetsutnyttjande på 70-80%, då går man med förlust och måste välja på att ställa om till eldrift eller lägga ner.
Jag är inte säker på det.
Den enda vinst de gör idag är på deras pickupförsäljning i USA.
Men eftersom även den marknaden snabbt kommer att elektrifieras, så panikköper man in sig i Rivian för ca 5 miljarder kr.
Nu kommer en stor mängd bra el pickuper ut på marknaden.
Tesla pickup
Rivian
Bollinger
Atlis XT
Mitsubishi
Workhourse
GM
Kommer inte Ford ut med en el pickup senast 2020, då ser framtiden mörk ut för Ford.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Fossilbilstillverkaren Ford sparkar folk
Ford har ju iofs haft tveksam förmåga att göra vinst på något annat än just pickuper i USA under en lång tid. Något som verkar gälla typ alla gamla Amerikanska biltillverkare som har levt gott i sin skyddade verkstad som den Amerikanska pickupmarknaden är . De gjorde ett tappert försök att slå sig in på premiummarknaden i och med köpen av Volvo, JLR och Aston Martin. Företag som allihop har utvecklat bättre produkter och presterat högre vinster efter att de blev av med Fords styre.Zalman3 skrev:Jag är helt säker på att Fords förluster till stor det beror på att det inte hänger med i ny teknik, där elektrifieringen har stor betydelse.nek0 skrev:Är du säker på att det går dåligt för Ford för att de inte har elbilar?Zalman3 skrev:Jag säger inte att Ford går i konkurs, men de måste göra nåt snabbt.HelectriC skrev:Jaha, måste betyde att dom kursar snart då eller
När fossilbilsfabriken har ett kapacitetsutnyttjande på 70-80%, då går man med förlust och måste välja på att ställa om till eldrift eller lägga ner.
Jag är inte säker på det.
Den enda vinst de gör idag är på deras pickupförsäljning i USA.
Men eftersom även den marknaden snabbt kommer att elektrifieras, så panikköper man in sig i Rivian för ca 5 miljarder kr.
Nu kommer en stor mängd bra el pickuper ut på marknaden.
Tesla pickup
Rivian
Bollinger
Atlis XT
Mitsubishi
Workhourse
GM
Kommer inte Ford ut med en el pickup senast 2020, då ser framtiden mörk ut för Ford.
Kapacitetsutnyttjandet i världens bilfabriker och vinsterna går alltid ner innan och under en lågkonjuktur, det har vi sett många gånger tidigare. Jag är inte heller så säker på att neddragningarna vi nu ser hos många biltillverkare har att göra med deras dåliga elbilserbjudanden (än). MEN, om de däremot inte börjar erbjuda bra elbilar snart så är risken stor att de aldrig kommer kunna hämta sig igen, eftersom gemene man i många länder nu börjar bli intresserade av elbilar på riktigt. Och det är ju det du är inne på i din sista mening.
Re: Fossilbilstillverkaren Ford sparkar folk
Märkligt att det bara blev 7.000 jobb som ska bort.
Bloomberg trodde 25.000 jobb skulle bort.
"Morgan Stanley Predicts Ford to Cut 25,000 Jobs in Overhaul"
https://www.bloomberg.com/news/articles ... tructuring
Bloomberg trodde 25.000 jobb skulle bort.
"Morgan Stanley Predicts Ford to Cut 25,000 Jobs in Overhaul"
https://www.bloomberg.com/news/articles ... tructuring
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Fossilbilstillverkaren Ford sparkar folk
Ja många har ju hävdat att de stora avgasbilstillverkarna gör så stora vinster att de lätt kan kasta några miljarder på elbilar om så krävs.Geni87 skrev:Ford har ju iofs haft tveksam förmåga att göra vinst på något annat än just pickuper i USA under en lång tid. Något som verkar gälla typ alla gamla Amerikanska biltillverkare som har levt gott i sin skyddade verkstad som den Amerikanska pickupmarknaden är . De gjorde ett tappert försök att slå sig in på premiummarknaden i och med köpen av Volvo, JLR och Aston Martin. Företag som allihop har utvecklat bättre produkter och presterat högre vinster efter att de blev av med Fords styre.Zalman3 skrev:Jag är helt säker på att Fords förluster till stor det beror på att det inte hänger med i ny teknik, där elektrifieringen har stor betydelse.nek0 skrev:Är du säker på att det går dåligt för Ford för att de inte har elbilar?Zalman3 skrev:Jag säger inte att Ford går i konkurs, men de måste göra nåt snabbt.HelectriC skrev:Jaha, måste betyde att dom kursar snart då eller
När fossilbilsfabriken har ett kapacitetsutnyttjande på 70-80%, då går man med förlust och måste välja på att ställa om till eldrift eller lägga ner.
Jag är inte säker på det.
Den enda vinst de gör idag är på deras pickupförsäljning i USA.
Men eftersom även den marknaden snabbt kommer att elektrifieras, så panikköper man in sig i Rivian för ca 5 miljarder kr.
Nu kommer en stor mängd bra el pickuper ut på marknaden.
Tesla pickup
Rivian
Bollinger
Atlis XT
Mitsubishi
Workhourse
GM
Kommer inte Ford ut med en el pickup senast 2020, då ser framtiden mörk ut för Ford.
Kapacitetsutnyttjandet i världens bilfabriker och vinsterna går alltid ner innan och under en lågkonjuktur, det har vi sett många gånger tidigare. Jag är inte heller så säker på att neddragningarna vi nu ser hos många biltillverkare har att göra med deras dåliga elbilserbjudanden (än). MEN, om de däremot inte börjar erbjuda bra elbilar snart så är risken stor att de aldrig kommer kunna hämta sig igen, eftersom gemene man i många länder nu börjar bli intresserade av elbilar på riktigt. Och det är ju det du är inne på i din sista mening.
Men de har ju i många fall delat ut vinsterna till aktieägarna... vänder nu konjunkturen samtidigt som omställning börjar bli nödvändig, då kan det definitivt bli dödsstöten för en del både stora och små.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fossilbilstillverkaren Ford sparkar folk
Ford verkar tröga med elbilar, deras företagskultur är nog dålig, när alla bolag de köper misslyckas.
Kanske dags att lägga ner de som startade mass tillverkningen av bilar på löpande band för hundra år sedan.
Kanske är Tesla den nya dominanten på eldrivna fordon de närmaste hundra åren? Eller självkörande fordon, som de verkar vara unikt starka på, låt inte kineserna stjäla know how bara. Otrolig marknad för självkörande lastbilar och transporter.
Om man ser företag som organismer så verkar vw satsa på elbilar på allvar nu. De klarar att anpassa sig till en ny livsmiljö. Men kan Tesla bli unika med helt självkörande fordon med special chip som de kan sälja mot royalty, måste handla om många många miljarder dollar per år i möjlig vinst.
Kanske dags att lägga ner de som startade mass tillverkningen av bilar på löpande band för hundra år sedan.
Kanske är Tesla den nya dominanten på eldrivna fordon de närmaste hundra åren? Eller självkörande fordon, som de verkar vara unikt starka på, låt inte kineserna stjäla know how bara. Otrolig marknad för självkörande lastbilar och transporter.
Om man ser företag som organismer så verkar vw satsa på elbilar på allvar nu. De klarar att anpassa sig till en ny livsmiljö. Men kan Tesla bli unika med helt självkörande fordon med special chip som de kan sälja mot royalty, måste handla om många många miljarder dollar per år i möjlig vinst.
Re: Fossilbilstillverkaren Ford sparkar folk
Ja det kan bli mycket svettigt för många om de två sakerna sammanfaller. De ekonomiska musklerna och förmågan att ställa om varierar också kraftigt mellan olika biltillverkare. Den Amerikanska bilindustrin har länge varit trasig. Man ska inte glömma att både GM och Chrysler gick i konkurs i samband med finanskrisen (som iofs var ganska extrem), och Ford var nära att möta samma öde. Då utan att samtidigt behöva genomgå ett skifte för typen av framdrivningssystem.taliz skrev:Ja många har ju hävdat att de stora avgasbilstillverkarna gör så stora vinster att de lätt kan kasta några miljarder på elbilar om så krävs.Geni87 skrev:Ford har ju iofs haft tveksam förmåga att göra vinst på något annat än just pickuper i USA under en lång tid. Något som verkar gälla typ alla gamla Amerikanska biltillverkare som har levt gott i sin skyddade verkstad som den Amerikanska pickupmarknaden är . De gjorde ett tappert försök att slå sig in på premiummarknaden i och med köpen av Volvo, JLR och Aston Martin. Företag som allihop har utvecklat bättre produkter och presterat högre vinster efter att de blev av med Fords styre.
Kapacitetsutnyttjandet i världens bilfabriker och vinsterna går alltid ner innan och under en lågkonjuktur, det har vi sett många gånger tidigare. Jag är inte heller så säker på att neddragningarna vi nu ser hos många biltillverkare har att göra med deras dåliga elbilserbjudanden (än). MEN, om de däremot inte börjar erbjuda bra elbilar snart så är risken stor att de aldrig kommer kunna hämta sig igen, eftersom gemene man i många länder nu börjar bli intresserade av elbilar på riktigt. Och det är ju det du är inne på i din sista mening.
Men de har ju i många fall delat ut vinsterna till aktieägarna... vänder nu konjunkturen samtidigt som omställning börjar bli nödvändig, då kan det definitivt bli dödsstöten för en del både stora och små.
Re: Fossilbilstillverkaren Ford sparkar folk
Jag refererade till debatten som kommer upp varje gång Tesla gör något liknande, då plötligt så är Tesla på ruinens brant. En del ironi i mitt första inlägg. Självklart går ingen av de konkurs, det är organisationsändringar bara, inget konstigt.Zalman3 skrev:Jag säger inte att Ford går i konkurs, men de måste göra nåt snabbt.HelectriC skrev:Jaha, måste betyde att dom kursar snart då eller
När fossilbilsfabriken har ett kapacitetsutnyttjande på 70-80%, då går man med förlust och måste välja på att ställa om till eldrift eller lägga ner.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14