Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Moderator: Redaktion
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Nu när Peak fossilbil är nådd, så börjar dödsspiralen.
1. Lägre volymer gör att pris per enhet höjs
2. Högre avgaskrav gör att bilens pris höjs
3. Vissa underleverantörer försvinner, ger mer leveransstörningar, förseningar och högre kostnader
4. Höjda skatter på fossilbilar, gör det allt svårare att sälja en elbil
2021 kommer 95g CO2 per km taket. Det motsvarar ca 0,41 liter per mil för bensinbil och 0,36 liter per mil för dieselbil.
Överskrider man detta väntar miljardböter.
EDIT:
Och CO2 kravet skärps hela tiden, från 95g till 81g, och sedan till 67g.
1. Lägre volymer gör att pris per enhet höjs
2. Högre avgaskrav gör att bilens pris höjs
3. Vissa underleverantörer försvinner, ger mer leveransstörningar, förseningar och högre kostnader
4. Höjda skatter på fossilbilar, gör det allt svårare att sälja en elbil
2021 kommer 95g CO2 per km taket. Det motsvarar ca 0,41 liter per mil för bensinbil och 0,36 liter per mil för dieselbil.
Överskrider man detta väntar miljardböter.
EDIT:
Och CO2 kravet skärps hela tiden, från 95g till 81g, och sedan till 67g.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Tar vi ex Toyota RAV4 Hybrid så får vi följande siffror:Zalman3 skrev:2021 kommer 95g CO2 per km taket. Det motsvarar ca 0,41 liter per mil för bensinbil och 0,36 liter per mil för dieselbil.
Bränsleförbrukning (NEDC)
Blandad körning 0,44 l/mil. CO2 100 g/km.
Bränsleförbrukning (WLTP)
Blandad körning 128 g/km.
Intressant nog så skriver de inte förbrukningen enligt WLTP utan endast NEDC. Men räknar man på CO2 så blir det 0.56 l/mil. Inte ens Toyotas minsta hybrid Auris klarar gränsen med 104 g/km enligt WLTP.
Så det kommer att krävas laddhybrider eller elbilar för att klara målen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Blir intressant att se konsekvenserna av bilskattehöjningen den 1 januari 2020.
Kommer den slå ännu hårdare än höjningen 1 juli 2018?
"Skattehaveri på gång: "Det blir tvärnit för bilförsäljningen"
PREMIUM Bonus/malus chockhöjde straffskatten för många vanliga storsäljare med bensin- och dieselmotor. Och redan om några månader kommer nästa förändring, när skatten för en vanlig Volvo XC60 ökar till 10.000 kronor om året. "Det kommer ge tre riktigt tråkiga konsekvenser", enligt auto motor & sports chefredaktör."
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ehaveriet/
Kommer den slå ännu hårdare än höjningen 1 juli 2018?
"Skattehaveri på gång: "Det blir tvärnit för bilförsäljningen"
PREMIUM Bonus/malus chockhöjde straffskatten för många vanliga storsäljare med bensin- och dieselmotor. Och redan om några månader kommer nästa förändring, när skatten för en vanlig Volvo XC60 ökar till 10.000 kronor om året. "Det kommer ge tre riktigt tråkiga konsekvenser", enligt auto motor & sports chefredaktör."
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ehaveriet/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Vad är det för konsekvenser?Zalman3 skrev:Blir intressant att se konsekvenserna av bilskattehöjningen den 1 januari 2020.
Kommer den slå ännu hårdare än höjningen 1 juli 2018?
"Skattehaveri på gång: "Det blir tvärnit för bilförsäljningen"
PREMIUM Bonus/malus chockhöjde straffskatten för många vanliga storsäljare med bensin- och dieselmotor. Och redan om några månader kommer nästa förändring, när skatten för en vanlig Volvo XC60 ökar till 10.000 kronor om året. "Det kommer ge tre riktigt tråkiga konsekvenser", enligt auto motor & sports chefredaktör."
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ehaveriet/
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Efter lite fundering tror jag att många europeiska bilföretag kommer att hårdlansera HVO och vätgas som de nya alternativen.
Då kan de hålla kvar vid sin ekonomiska modell med intäkter på service sidan även i framtiden. De behöver inte heller ställa om produktionslinor eller designtänk så mycket.
Jag ser det som deras korta väg till miljövänligare produkter utan större förändringar.
Då kan de hålla kvar vid sin ekonomiska modell med intäkter på service sidan även i framtiden. De behöver inte heller ställa om produktionslinor eller designtänk så mycket.
Jag ser det som deras korta väg till miljövänligare produkter utan större förändringar.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Den nya skatten, vilken årsmodell påverkar den? (är det bilar yngre än 3 år, eller kommer samtliga bensin och dieslebilar att drabbas av något högre skatt, eller enbart nya?)
Förstår att det kommer bli svårt att sälja en bil med 10 000 i skatt årligen. Tycker att 3000 är mycket redan.
Förstår att det kommer bli svårt att sälja en bil med 10 000 i skatt årligen. Tycker att 3000 är mycket redan.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Mickep skrev:Den nya skatten, vilken årsmodell påverkar den? (är det bilar yngre än 3 år, eller kommer samtliga bensin och dieslebilar att drabbas av något högre skatt, eller enbart nya?)
Förstår att det kommer bli svårt att sälja en bil med 10 000 i skatt årligen. Tycker att 3000 är mycket redan.
Malusskatten är bara under bilens första tre år. Och det berör enbart bilar som är tagna i trafik efter 1 juli 2018.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det går allt sämre för de flesta Europeiska fossilbilstillverkare.
Folk köper elbilar eller väntar med sitt köp tills den elbil man vill ha finns i verkligheten. Försäljningsminskningen för fossilbilar går allt snabbare.
"The other end of the sales tables made for ugly reading.
Nissan saw 26.9 percent of its market share wiped out in Europe, while Volvo, which lost 22.5 percent, wasn’t far behind.
Fiat shed 17 percent of its market share, Volkswagen dumped 13.8 percent and BMW fell 10.6 percent.
It didn’t stop there, with red ink covering household names from Mercedes-Benz to Renault, Peugeot to Ford, Audi to Skoda and from Land Rover to Hyundai."
https://www.google.com/amp/s/www.forbes ... dbath/amp/
EDIT:
Dödsspiralen bland fossilbils underleverantörerna har börjat.
"Nu förorsakar nedgången på bilmarknaden störningar i rytmen och en första större kollaps: konkursen hos den traditionella fabrikstillverkaren Eisenmann är den största nyheten om skräck i anläggningens konstruktion, men inte den enda."
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 52216.html
Folk köper elbilar eller väntar med sitt köp tills den elbil man vill ha finns i verkligheten. Försäljningsminskningen för fossilbilar går allt snabbare.
"The other end of the sales tables made for ugly reading.
Nissan saw 26.9 percent of its market share wiped out in Europe, while Volvo, which lost 22.5 percent, wasn’t far behind.
Fiat shed 17 percent of its market share, Volkswagen dumped 13.8 percent and BMW fell 10.6 percent.
It didn’t stop there, with red ink covering household names from Mercedes-Benz to Renault, Peugeot to Ford, Audi to Skoda and from Land Rover to Hyundai."
https://www.google.com/amp/s/www.forbes ... dbath/amp/
EDIT:
Dödsspiralen bland fossilbils underleverantörerna har börjat.
"Nu förorsakar nedgången på bilmarknaden störningar i rytmen och en första större kollaps: konkursen hos den traditionella fabrikstillverkaren Eisenmann är den största nyheten om skräck i anläggningens konstruktion, men inte den enda."
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 52216.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Ja tillverkare av avgassystem lär få det svårt i framtiden om de inte kan ställa om mot något annat... Liksom tillverkare av bränslesinjektorer, tändsystem och annat hårt specialiserat mot förbränningsmotorer.Zalman3 skrev:Det går allt sämre för de flesta Europeiska fossilbilstillverkare.
Folk köper elbilar eller väntar med sitt köp tills den elbil man vill ha finns i verkligheten. Försäljningsminskningen för fossilbilar går allt snabbare.
"The other end of the sales tables made for ugly reading.
Nissan saw 26.9 percent of its market share wiped out in Europe, while Volvo, which lost 22.5 percent, wasn’t far behind.
Fiat shed 17 percent of its market share, Volkswagen dumped 13.8 percent and BMW fell 10.6 percent.
It didn’t stop there, with red ink covering household names from Mercedes-Benz to Renault, Peugeot to Ford, Audi to Skoda and from Land Rover to Hyundai."
https://www.google.com/amp/s/www.forbes ... dbath/amp/
EDIT:
Dödsspiralen bland fossilbils underleverantörerna har börjat.
"Nu förorsakar nedgången på bilmarknaden störningar i rytmen och en första större kollaps: konkursen hos den traditionella fabrikstillverkaren Eisenmann är den största nyheten om skräck i anläggningens konstruktion, men inte den enda."
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 52216.html
Men även en elmotor/inverter/transmission behöver gjutna, smidda och bearbetade metallkomponenter i olika material och legeringar så det är ju inte nödvändigtvis så att alla företag som idag tillverkar komponenter till förbränningsmotorer med säkerhet kommer att dö.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Men det är betydligt färre samt mindre delar. Dessutom finns det andra tillverkare som gör komponenterna till elmotorn + inverter. LG till exempel, Bolt är ett klassiskt exempel där hela drivlinan + infotainment tillverkas av LG. Kraftiga nedskärningar, omstruktureringar samt konkurrens från "nya" tillverkare är alltså att vänta för befintliga underleverantörer.Geni87 skrev:Men även en elmotor/inverter/transmission behöver gjutna, smidda och bearbetade metallkomponenter i olika material och legeringar så det är ju inte nödvändigtvis så att alla företag som idag tillverkar komponenter till förbränningsmotorer med säkerhet kommer att dö.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Visst är det så. Min poäng var bara att en leverantör som idag pressgjuter ett aluminiumhus till en automatlåda lika väl kan pressgjuta ett aluminiumhus till en elmotor. Ibland låter det som att alla delar i en elektrisk drivlina skulle vara rena Grekiskan för den befintliga underleverantörsbasen, vilket ju inte är sant.Laban skrev:Men det är betydligt färre samt mindre delar. Dessutom finns det andra tillverkare som gör komponenterna till elmotorn + inverter. LG till exempel, Bolt är ett klassiskt exempel där hela drivlinan + infotainment tillverkas av LG. Kraftiga nedskärningar, omstruktureringar samt konkurrens från "nya" tillverkare är alltså att vänta för befintliga underleverantörer.Geni87 skrev:Men även en elmotor/inverter/transmission behöver gjutna, smidda och bearbetade metallkomponenter i olika material och legeringar så det är ju inte nödvändigtvis så att alla företag som idag tillverkar komponenter till förbränningsmotorer med säkerhet kommer att dö.
Bolt är ett klassiskt och något uttjatat exempel som ofta tas upp i de här sammanhangen, men strategin som GM använde för Bolt är inte den strategi som majoriteten av de Europeiska biltillverkarna verkar välja (som ju tråden handlar om). Och det säger ju sig självt att det är en väldigt dålig strategi om man vill ha kontroll på sina kostnader och sin produkts egenskaper, för GM var det nog mest ett sett att snabbt få ut en elbil utan att behöva ta så mycket investeringar.
Kikar vi på t.ex. Audi och BMW så har de valt att konstruera och tillverka elmotorn själva, samma med batteripacket. Oklart hur det är med invertern, det är sannolikt Conti/Bosch/Siemens/Delphi eller liknande som står för den. Battericellerna tillverkas än så länge av underleverantörer hos alla biltillverkare förutom BYD (vad jag känner till). Men design och produktion av hård- och mjukvara i packet verkar ses som en kärnkompetens man ska ha kontroll över hos de allra flesta.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det är ju bara att titta på vad som händer i branschen.
Man försöker sälja av/bryta ut de verksamheter som har stark koppling till avgasbilstillverkning.
Man håller på att förbereda sig på ett stålbad.
Man försöker sälja av/bryta ut de verksamheter som har stark koppling till avgasbilstillverkning.
Man håller på att förbereda sig på ett stålbad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Eftersom stordriftsfördelarna är ännu större hos elbilar än fossilbilar, kan jag tänka mig en utveckling liknande datorbranschen. Några få gigantiska plattformar kommer att finnas.Laban skrev:Men det är betydligt färre samt mindre delar. Dessutom finns det andra tillverkare som gör komponenterna till elmotorn + inverter. LG till exempel, Bolt är ett klassiskt exempel där hela drivlinan + infotainment tillverkas av LG. Kraftiga nedskärningar, omstruktureringar samt konkurrens från "nya" tillverkare är alltså att vänta för befintliga underleverantörer.Geni87 skrev:Men även en elmotor/inverter/transmission behöver gjutna, smidda och bearbetade metallkomponenter i olika material och legeringar så det är ju inte nödvändigtvis så att alla företag som idag tillverkar komponenter till förbränningsmotorer med säkerhet kommer att dö.
Man frågar, är det Intel eller AMD inside.
Problemet för Volvo exempelvis är att man reduceras till en sammansättningsfabrik, där +70% av komponenterns köps in från underleverantörer.
Det geniala Tesla gör är att man gör nästan allt själv.
Traditionellt så har en biltillverkare gått till tex Borsch och kunnat införskaffa samma teknik som konkurrenten.
Men Volvo kan inte köpa supereffektiva permanentmagnet elmotorer med Hallbach effekt, eller supereffektiva kiselkarbid inverter, eller supereffektiva batterier från Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Audi köper in invertern till e-Tron från Hitachi. Motorerna + batteripacken verkar som du säger de flesta tillverkare hålla in-house. Antar att det är ett måste för att kunna anpassa till plattformarna och hålla kärnkompetens inom företaget. Några enstaka aluminiumkåpor till elmotor + inverter är ganska fattigt jämfört med motsvarande prylar till förbränningsmotorer + kamaxlar, vevstakar, avgassystem, avgasrening (katalysatorer, egr ventiler....), turboaggregat...Geni87 skrev:Kikar vi på t.ex. Audi och BMW så har de valt att konstruera och tillverka elmotorn själva, samma med batteripacket. Oklart hur det är med invertern, det är sannolikt Conti/Bosch/Siemens/Delphi eller liknande som står för den. Battericellerna tillverkas än så länge av underleverantörer hos alla biltillverkare förutom BYD (vad jag känner till). Men design och produktion av hård- och mjukvara i packet verkar ses som en kärnkompetens man ska ha kontroll över hos de allra flesta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Där ser man. Kåpor och kåpor, huset till elmaskin och transmission är rejäla pjäser som tar upp våldsamma krafter. Sen har du även där ett gäng smidda axlar, kugghjul, differential och massa andra bearbetade komponenter. Men absolut, de nog färre även i de fall elbilen är fyrhjulsdriven. Sen så innehåller en elbil även en himla massa komponenter som inte finns/finns i mindre utsträckning finns i en ICE-bil.Laban skrev:Audi köper in invertern till e-Tron från Hitachi. Motorerna + batteripacken verkar som du säger de flesta tillverkare hålla in-house. Antar att det är ett måste för att kunna anpassa till plattformarna och hålla kärnkompetens inom företaget. Några enstaka aluminiumkåpor till elmotor + inverter är ganska fattigt jämfört med motsvarande prylar till förbränningsmotorer + kamaxlar, vevstakar, avgassystem, avgasrening (katalysatorer, egr ventiler....), turboaggregat...Geni87 skrev:Kikar vi på t.ex. Audi och BMW så har de valt att konstruera och tillverka elmotorn själva, samma med batteripacket. Oklart hur det är med invertern, det är sannolikt Conti/Bosch/Siemens/Delphi eller liknande som står för den. Battericellerna tillverkas än så länge av underleverantörer hos alla biltillverkare förutom BYD (vad jag känner till). Men design och produktion av hård- och mjukvara i packet verkar ses som en kärnkompetens man ska ha kontroll över hos de allra flesta.
Helt klar är iaf att vissa leverantörer kommer få lägga ner, vissa kan köra på som vanligt, andra lyckas ställa om till annan produktion, och vissa leverantörer kommer få mycket mer att göra i och med övergången till elbilar.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Och vad är det som säger att de inte utvecklar egna elmotorer? Jag har då inte sett någon info om elmotorerna i kommande Volvo-BEV:ar. Sen finns det gott om elmotorstillverkare som är väldigt duktiga på just elmotorer, om man nu skulle vilja låta dem utveckla iställlet. Kiselkarbid-MOSFET:arna i TM3:s invertar kommer från det Schweiziska företaget ST Microelectronics och tillverkas i en av deras Italienska fabriker. Det ryktas även om att Infineon ska börja leverera sin motsvarande komponent till Tesla. Du menar att Tesla har ensamrätt på SiC-MOSFET:ar från dessa Europeiska chip-tillverkare?Zalman3 skrev:Eftersom stordriftsfördelarna är ännu större hos elbilar än fossilbilar, kan jag tänka mig en utveckling liknande datorbranschen. Några få gigantiska plattformar kommer att finnas.Laban skrev:Men det är betydligt färre samt mindre delar. Dessutom finns det andra tillverkare som gör komponenterna till elmotorn + inverter. LG till exempel, Bolt är ett klassiskt exempel där hela drivlinan + infotainment tillverkas av LG. Kraftiga nedskärningar, omstruktureringar samt konkurrens från "nya" tillverkare är alltså att vänta för befintliga underleverantörer.Geni87 skrev:Men även en elmotor/inverter/transmission behöver gjutna, smidda och bearbetade metallkomponenter i olika material och legeringar så det är ju inte nödvändigtvis så att alla företag som idag tillverkar komponenter till förbränningsmotorer med säkerhet kommer att dö.
Man frågar, är det Intel eller AMD inside.
Problemet för Volvo exempelvis är att man reduceras till en sammansättningsfabrik, där +70% av komponenterns köps in från underleverantörer.
Det geniala Tesla gör är att man gör nästan allt själv.
Traditionellt så har en biltillverkare gått till tex Borsch och kunnat införskaffa samma teknik som konkurrenten.
Men Volvo kan inte köpa supereffektiva permanentmagnet elmotorer med Hallbach effekt, eller supereffektiva kiselkarbid inverter, eller supereffektiva batterier från Tesla.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Fast detta är väl egentligen redan en sanning på fossibilssidan ?Zalman3 skrev:Problemet för Volvo exempelvis är att man reduceras till en sammansättningsfabrik, där +70% av komponenterns köps in från underleverantörer.
DSG lådorna som VW använder utvecklades/tillverkas av Borg Warner. Volvo's dubbelkopplingslådor kommer från Getrag. Borg Warner gör även Turboaggregaten åt VW. Bosch levererar avgasrening (med varierande resultat ). Haldex levererar AWD system till VW, Volvo...
Nästan så att man kan fundera på om tillverkarna verkligen kommer att tappa så mycket intern know-how när de går över till eldrift. Åtminstone om de väljer att själva utveckla/producera batteripacken samt elmotorerna. Battericellerna i sig är ganska enkla komponentmässigt.
Men know-how är en sak, produktion/kostnad för varje komponent en annan. Det gäller förstås främst battericellerna som är många och dyra totalt sett.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Måste bra göra en mindre rättning, Haldex gör inte AWD koppling lägre, denna verksamheten köptes av BorgWarner för några år sedan. Dock utvecklad den och tillverkas till stor del fortfarande i Landskrona i gemensamma lokaler med just Haldex.Laban skrev:Fast detta är väl egentligen redan en sanning på fossibilssidan ?Zalman3 skrev:Problemet för Volvo exempelvis är att man reduceras till en sammansättningsfabrik, där +70% av komponenterns köps in från underleverantörer.
DSG lådorna som VW använder utvecklades/tillverkas av Borg Warner. Volvo's dubbelkopplingslådor kommer från Getrag. Borg Warner gör även Turboaggregaten åt VW. Bosch levererar avgasrening (med varierande resultat ). Haldex levererar AWD system till VW, Volvo...
Nästan så att man kan fundera på om tillverkarna verkligen kommer att tappa så mycket intern know-how när de går över till eldrift. Åtminstone om de väljer att själva utveckla/producera batteripacken samt elmotorerna. Battericellerna i sig är ganska enkla komponentmässigt.
Men know-how är en sak, produktion/kostnad för varje komponent en annan. Det gäller förstås främst battericellerna som är många och dyra totalt sett.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Tyvärr inte mycket man kunde läsa där då de är en betalsida.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Samma länk via unv.is:chaffis75 skrev:Tyvärr inte mycket man kunde läsa där då de är en betalsida.
https://unv.is/ft.com/content/0e477fae- ... 9a3a8cf37b
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det rör på sig hos underleverantörerna. Konkurser, nedskärningar. Och vi har nog bara sett toppen på isbergerget.Svenssons skrev:Samma länk via unv.is:
https://unv.is/ft.com/content/0e477fae- ... 9a3a8cf37b
Visst, ett fåtal underleverantörer får kanske mer att göra när branschen går över till eldrift. Men frågan är om dessa ligger i Europa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Exemplet på vilka det är som producerar den viktigaste komponenten i TM3:s inverter visar ju att det absolut kan gynna företag i Europa, det lär finnas många fler exempel. Sen är ju frågan om hur mycket av nedgången vi ser _nu_ beror på omställningen till elektrifiering, och hur mycket som beror på konjukturläget och den allmänna nedgången av bilförsäljningen i världen.Laban skrev:Det rör på sig hos underleverantörerna. Konkurser, nedskärningar. Och vi har nog bara sett toppen på isbergerget.Svenssons skrev:Samma länk via unv.is:
https://unv.is/ft.com/content/0e477fae- ... 9a3a8cf37b
Visst, ett fåtal underleverantörer får kanske mer att göra när branschen går över till eldrift. Men frågan är om dessa ligger i Europa.
I länken tas exempel med Eisenmann som producerar lackeringslinjer och Schuler som producerar presslinjer upp, att deras problem skulle bero på omställningen till elektrifiering har jag svårt att se. Även en elbil brukar ha en kaross tillverkad av pressad metall som sen är lackad. När det vankas sämre tider minskar investeringarna i denna typen av utrustning, och de investeringar som sker blir väldigt kostnadspressade vilket äter upp marginalerna för leverantörerna.
Bilförsäljningen på världens tre största marknader under första halvåret 2019 jämfört med 2018:
Europa: -3,1%
USA: -1,9%
Kina: -14%
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Bilförsäljningen av plugin-EV under första halvåret 2019 jämfört med 2018:Geni87 skrev:
Bilförsäljningen på världens tre största marknader under första halvåret 2019 jämfört med 2018:
Europa: -3,1%
USA: -1,9%
Kina: -14%
USA: +19,3%
Världen: +169,2%
https://insideevs.com/news/339265/june- ... port-card/
https://insideevs.com/news/357565/ev-sa ... june-2019/
Går säkert att hitta uppgifter för Europa och Kina också men orkar inte leta, världssiffran säger väl allt egentligen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Tänk att bilindustrin är så pass känslig ändå. Detta är ju siffror som inte ligger särskilt långt ifrån vad elbilar skulle klara av att orsaka i dagsläget. Det betyder att när elbilstillverkningen verkligen kommer igång så är de traditionella tillverkarna snart nere på knäna om det krävs så här lite.Geni87 skrev:
Bilförsäljningen på världens tre största marknader under första halvåret 2019 jämfört med 2018:
Europa: -3,1%
USA: -1,9%
Kina: -14%