Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Nu när Peak fossilbil är nådd, så börjar dödsspiralen.
1. Lägre volymer gör att pris per enhet höjs
2. Högre avgaskrav gör att bilens pris höjs
3. Vissa underleverantörer försvinner, ger mer leveransstörningar, förseningar och högre kostnader
4. Höjda skatter på fossilbilar, gör det allt svårare att sälja en elbil

2021 kommer 95g CO2 per km taket. Det motsvarar ca 0,41 liter per mil för bensinbil och 0,36 liter per mil för dieselbil.

Överskrider man detta väntar miljardböter.

EDIT:
Och CO2 kravet skärps hela tiden, från 95g till 81g, och sedan till 67g.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
2021 kommer 95g CO2 per km taket. Det motsvarar ca 0,41 liter per mil för bensinbil och 0,36 liter per mil för dieselbil.
Tar vi ex Toyota RAV4 Hybrid så får vi följande siffror:

Bränsleförbrukning (NEDC)
Blandad körning 0,44 l/mil. CO2 100 g/km.

Bränsleförbrukning (WLTP)
Blandad körning 128 g/km.

Intressant nog så skriver de inte förbrukningen enligt WLTP utan endast NEDC. Men räknar man på CO2 så blir det 0.56 l/mil. Inte ens Toyotas minsta hybrid Auris klarar gränsen med 104 g/km enligt WLTP.

Så det kommer att krävas laddhybrider eller elbilar för att klara målen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Blir intressant att se konsekvenserna av bilskattehöjningen den 1 januari 2020.
Kommer den slå ännu hårdare än höjningen 1 juli 2018?

"Skattehaveri på gång: "Det blir tvärnit för bilförsäljningen"
 PREMIUM Bonus/malus chockhöjde straffskatten för många vanliga storsäljare med bensin- och dieselmotor. Och redan om några månader kommer nästa förändring, när skatten för en vanlig Volvo XC60 ökar till 10.000 kronor om året. "Det kommer ge tre riktigt tråkiga konsekvenser", enligt auto motor & sports chefredaktör."
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ehaveriet/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Swede1 »

Zalman3 skrev:
Blir intressant att se konsekvenserna av bilskattehöjningen den 1 januari 2020.
Kommer den slå ännu hårdare än höjningen 1 juli 2018?

"Skattehaveri på gång: "Det blir tvärnit för bilförsäljningen"
 PREMIUM Bonus/malus chockhöjde straffskatten för många vanliga storsäljare med bensin- och dieselmotor. Och redan om några månader kommer nästa förändring, när skatten för en vanlig Volvo XC60 ökar till 10.000 kronor om året. "Det kommer ge tre riktigt tråkiga konsekvenser", enligt auto motor & sports chefredaktör."
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ehaveriet/
Vad är det för konsekvenser?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av frippe »

Efter lite fundering tror jag att många europeiska bilföretag kommer att hårdlansera HVO och vätgas som de nya alternativen.

Då kan de hålla kvar vid sin ekonomiska modell med intäkter på service sidan även i framtiden. De behöver inte heller ställa om produktionslinor eller designtänk så mycket.

Jag ser det som deras korta väg till miljövänligare produkter utan större förändringar.
Model Y LR.
Model S70D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Mickep »

Den nya skatten, vilken årsmodell påverkar den? (är det bilar yngre än 3 år, eller kommer samtliga bensin och dieslebilar att drabbas av något högre skatt, eller enbart nya?)
Förstår att det kommer bli svårt att sälja en bil med 10 000 i skatt årligen. Tycker att 3000 är mycket redan.
Verdi

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Den nya skatten, vilken årsmodell påverkar den? (är det bilar yngre än 3 år, eller kommer samtliga bensin och dieslebilar att drabbas av något högre skatt, eller enbart nya?)
Förstår att det kommer bli svårt att sälja en bil med 10 000 i skatt årligen. Tycker att 3000 är mycket redan.

Malusskatten är bara under bilens första tre år. Och det berör enbart bilar som är tagna i trafik efter 1 juli 2018.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Det går allt sämre för de flesta Europeiska fossilbilstillverkare.
Folk köper elbilar eller väntar med sitt köp tills den elbil man vill ha finns i verkligheten. Försäljningsminskningen för fossilbilar går allt snabbare.

"The other end of the sales tables made for ugly reading.
Nissan saw 26.9 percent of its market share wiped out in Europe, while Volvo, which lost 22.5 percent, wasn’t far behind.
Fiat shed 17 percent of its market share, Volkswagen dumped 13.8 percent and BMW fell 10.6 percent.
It didn’t stop there, with red ink covering household names from Mercedes-Benz to Renault, Peugeot to Ford, Audi to Skoda and from Land Rover to Hyundai."
https://www.google.com/amp/s/www.forbes ... dbath/amp/

EDIT:
Dödsspiralen bland fossilbils underleverantörerna har börjat.

"Nu förorsakar nedgången på bilmarknaden störningar i rytmen och en första större kollaps: konkursen hos den traditionella fabrikstillverkaren Eisenmann är den största nyheten om skräck i anläggningens konstruktion, men inte den enda."
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 52216.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Geni87 »

Zalman3 skrev:
Det går allt sämre för de flesta Europeiska fossilbilstillverkare.
Folk köper elbilar eller väntar med sitt köp tills den elbil man vill ha finns i verkligheten. Försäljningsminskningen för fossilbilar går allt snabbare.

"The other end of the sales tables made for ugly reading.
Nissan saw 26.9 percent of its market share wiped out in Europe, while Volvo, which lost 22.5 percent, wasn’t far behind.
Fiat shed 17 percent of its market share, Volkswagen dumped 13.8 percent and BMW fell 10.6 percent.
It didn’t stop there, with red ink covering household names from Mercedes-Benz to Renault, Peugeot to Ford, Audi to Skoda and from Land Rover to Hyundai."
https://www.google.com/amp/s/www.forbes ... dbath/amp/

EDIT:
Dödsspiralen bland fossilbils underleverantörerna har börjat.

"Nu förorsakar nedgången på bilmarknaden störningar i rytmen och en första större kollaps: konkursen hos den traditionella fabrikstillverkaren Eisenmann är den största nyheten om skräck i anläggningens konstruktion, men inte den enda."
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 52216.html
Ja tillverkare av avgassystem lär få det svårt i framtiden om de inte kan ställa om mot något annat... Liksom tillverkare av bränslesinjektorer, tändsystem och annat hårt specialiserat mot förbränningsmotorer.

Men även en elmotor/inverter/transmission behöver gjutna, smidda och bearbetade metallkomponenter i olika material och legeringar så det är ju inte nödvändigtvis så att alla företag som idag tillverkar komponenter till förbränningsmotorer med säkerhet kommer att dö.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Men även en elmotor/inverter/transmission behöver gjutna, smidda och bearbetade metallkomponenter i olika material och legeringar så det är ju inte nödvändigtvis så att alla företag som idag tillverkar komponenter till förbränningsmotorer med säkerhet kommer att dö.
Men det är betydligt färre samt mindre delar. Dessutom finns det andra tillverkare som gör komponenterna till elmotorn + inverter. LG till exempel, Bolt är ett klassiskt exempel där hela drivlinan + infotainment tillverkas av LG. Kraftiga nedskärningar, omstruktureringar samt konkurrens från "nya" tillverkare är alltså att vänta för befintliga underleverantörer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Men även en elmotor/inverter/transmission behöver gjutna, smidda och bearbetade metallkomponenter i olika material och legeringar så det är ju inte nödvändigtvis så att alla företag som idag tillverkar komponenter till förbränningsmotorer med säkerhet kommer att dö.
Men det är betydligt färre samt mindre delar. Dessutom finns det andra tillverkare som gör komponenterna till elmotorn + inverter. LG till exempel, Bolt är ett klassiskt exempel där hela drivlinan + infotainment tillverkas av LG. Kraftiga nedskärningar, omstruktureringar samt konkurrens från "nya" tillverkare är alltså att vänta för befintliga underleverantörer.
Visst är det så. Min poäng var bara att en leverantör som idag pressgjuter ett aluminiumhus till en automatlåda lika väl kan pressgjuta ett aluminiumhus till en elmotor. Ibland låter det som att alla delar i en elektrisk drivlina skulle vara rena Grekiskan för den befintliga underleverantörsbasen, vilket ju inte är sant.

Bolt är ett klassiskt och något uttjatat exempel som ofta tas upp i de här sammanhangen, men strategin som GM använde för Bolt är inte den strategi som majoriteten av de Europeiska biltillverkarna verkar välja (som ju tråden handlar om). Och det säger ju sig självt att det är en väldigt dålig strategi om man vill ha kontroll på sina kostnader och sin produkts egenskaper, för GM var det nog mest ett sett att snabbt få ut en elbil utan att behöva ta så mycket investeringar.

Kikar vi på t.ex. Audi och BMW så har de valt att konstruera och tillverka elmotorn själva, samma med batteripacket. Oklart hur det är med invertern, det är sannolikt Conti/Bosch/Siemens/Delphi eller liknande som står för den. Battericellerna tillverkas än så länge av underleverantörer hos alla biltillverkare förutom BYD (vad jag känner till). Men design och produktion av hård- och mjukvara i packet verkar ses som en kärnkompetens man ska ha kontroll över hos de allra flesta.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

Det är ju bara att titta på vad som händer i branschen.
Man försöker sälja av/bryta ut de verksamheter som har stark koppling till avgasbilstillverkning.
Man håller på att förbereda sig på ett stålbad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Men även en elmotor/inverter/transmission behöver gjutna, smidda och bearbetade metallkomponenter i olika material och legeringar så det är ju inte nödvändigtvis så att alla företag som idag tillverkar komponenter till förbränningsmotorer med säkerhet kommer att dö.
Men det är betydligt färre samt mindre delar. Dessutom finns det andra tillverkare som gör komponenterna till elmotorn + inverter. LG till exempel, Bolt är ett klassiskt exempel där hela drivlinan + infotainment tillverkas av LG. Kraftiga nedskärningar, omstruktureringar samt konkurrens från "nya" tillverkare är alltså att vänta för befintliga underleverantörer.
Eftersom stordriftsfördelarna är ännu större hos elbilar än fossilbilar, kan jag tänka mig en utveckling liknande datorbranschen. Några få gigantiska plattformar kommer att finnas.
Man frågar, är det Intel eller AMD inside.

Problemet för Volvo exempelvis är att man reduceras till en sammansättningsfabrik, där +70% av komponenterns köps in från underleverantörer.

Det geniala Tesla gör är att man gör nästan allt själv.

Traditionellt så har en biltillverkare gått till tex Borsch och kunnat införskaffa samma teknik som konkurrenten.

Men Volvo kan inte köpa supereffektiva permanentmagnet elmotorer med Hallbach effekt, eller supereffektiva kiselkarbid inverter, eller supereffektiva batterier från Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Kikar vi på t.ex. Audi och BMW så har de valt att konstruera och tillverka elmotorn själva, samma med batteripacket. Oklart hur det är med invertern, det är sannolikt Conti/Bosch/Siemens/Delphi eller liknande som står för den. Battericellerna tillverkas än så länge av underleverantörer hos alla biltillverkare förutom BYD (vad jag känner till). Men design och produktion av hård- och mjukvara i packet verkar ses som en kärnkompetens man ska ha kontroll över hos de allra flesta.
Audi köper in invertern till e-Tron från Hitachi. Motorerna + batteripacken verkar som du säger de flesta tillverkare hålla in-house. Antar att det är ett måste för att kunna anpassa till plattformarna och hålla kärnkompetens inom företaget. Några enstaka aluminiumkåpor till elmotor + inverter är ganska fattigt jämfört med motsvarande prylar till förbränningsmotorer + kamaxlar, vevstakar, avgassystem, avgasrening (katalysatorer, egr ventiler....), turboaggregat...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Kikar vi på t.ex. Audi och BMW så har de valt att konstruera och tillverka elmotorn själva, samma med batteripacket. Oklart hur det är med invertern, det är sannolikt Conti/Bosch/Siemens/Delphi eller liknande som står för den. Battericellerna tillverkas än så länge av underleverantörer hos alla biltillverkare förutom BYD (vad jag känner till). Men design och produktion av hård- och mjukvara i packet verkar ses som en kärnkompetens man ska ha kontroll över hos de allra flesta.
Audi köper in invertern till e-Tron från Hitachi. Motorerna + batteripacken verkar som du säger de flesta tillverkare hålla in-house. Antar att det är ett måste för att kunna anpassa till plattformarna och hålla kärnkompetens inom företaget. Några enstaka aluminiumkåpor till elmotor + inverter är ganska fattigt jämfört med motsvarande prylar till förbränningsmotorer + kamaxlar, vevstakar, avgassystem, avgasrening (katalysatorer, egr ventiler....), turboaggregat...
Där ser man. :) Kåpor och kåpor, huset till elmaskin och transmission är rejäla pjäser som tar upp våldsamma krafter. Sen har du även där ett gäng smidda axlar, kugghjul, differential och massa andra bearbetade komponenter. Men absolut, de nog färre även i de fall elbilen är fyrhjulsdriven. Sen så innehåller en elbil även en himla massa komponenter som inte finns/finns i mindre utsträckning finns i en ICE-bil.

Helt klar är iaf att vissa leverantörer kommer få lägga ner, vissa kan köra på som vanligt, andra lyckas ställa om till annan produktion, och vissa leverantörer kommer få mycket mer att göra i och med övergången till elbilar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Geni87 »

Zalman3 skrev:
Laban skrev:
Geni87 skrev:
Men även en elmotor/inverter/transmission behöver gjutna, smidda och bearbetade metallkomponenter i olika material och legeringar så det är ju inte nödvändigtvis så att alla företag som idag tillverkar komponenter till förbränningsmotorer med säkerhet kommer att dö.
Men det är betydligt färre samt mindre delar. Dessutom finns det andra tillverkare som gör komponenterna till elmotorn + inverter. LG till exempel, Bolt är ett klassiskt exempel där hela drivlinan + infotainment tillverkas av LG. Kraftiga nedskärningar, omstruktureringar samt konkurrens från "nya" tillverkare är alltså att vänta för befintliga underleverantörer.
Eftersom stordriftsfördelarna är ännu större hos elbilar än fossilbilar, kan jag tänka mig en utveckling liknande datorbranschen. Några få gigantiska plattformar kommer att finnas.
Man frågar, är det Intel eller AMD inside.

Problemet för Volvo exempelvis är att man reduceras till en sammansättningsfabrik, där +70% av komponenterns köps in från underleverantörer.

Det geniala Tesla gör är att man gör nästan allt själv.

Traditionellt så har en biltillverkare gått till tex Borsch och kunnat införskaffa samma teknik som konkurrenten.

Men Volvo kan inte köpa supereffektiva permanentmagnet elmotorer med Hallbach effekt, eller supereffektiva kiselkarbid inverter, eller supereffektiva batterier från Tesla.
Och vad är det som säger att de inte utvecklar egna elmotorer? Jag har då inte sett någon info om elmotorerna i kommande Volvo-BEV:ar. Sen finns det gott om elmotorstillverkare som är väldigt duktiga på just elmotorer, om man nu skulle vilja låta dem utveckla iställlet. Kiselkarbid-MOSFET:arna i TM3:s invertar kommer från det Schweiziska företaget ST Microelectronics och tillverkas i en av deras Italienska fabriker. Det ryktas även om att Infineon ska börja leverera sin motsvarande komponent till Tesla. Du menar att Tesla har ensamrätt på SiC-MOSFET:ar från dessa Europeiska chip-tillverkare?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Problemet för Volvo exempelvis är att man reduceras till en sammansättningsfabrik, där +70% av komponenterns köps in från underleverantörer.
Fast detta är väl egentligen redan en sanning på fossibilssidan ?

DSG lådorna som VW använder utvecklades/tillverkas av Borg Warner. Volvo's dubbelkopplingslådor kommer från Getrag. Borg Warner gör även Turboaggregaten åt VW. Bosch levererar avgasrening (med varierande resultat :-)). Haldex levererar AWD system till VW, Volvo...

Nästan så att man kan fundera på om tillverkarna verkligen kommer att tappa så mycket intern know-how när de går över till eldrift. Åtminstone om de väljer att själva utveckla/producera batteripacken samt elmotorerna. Battericellerna i sig är ganska enkla komponentmässigt.

Men know-how är en sak, produktion/kostnad för varje komponent en annan. Det gäller förstås främst battericellerna som är många och dyra totalt sett.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av chaffis75 »

Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Problemet för Volvo exempelvis är att man reduceras till en sammansättningsfabrik, där +70% av komponenterns köps in från underleverantörer.
Fast detta är väl egentligen redan en sanning på fossibilssidan ?

DSG lådorna som VW använder utvecklades/tillverkas av Borg Warner. Volvo's dubbelkopplingslådor kommer från Getrag. Borg Warner gör även Turboaggregaten åt VW. Bosch levererar avgasrening (med varierande resultat :-)). Haldex levererar AWD system till VW, Volvo...

Nästan så att man kan fundera på om tillverkarna verkligen kommer att tappa så mycket intern know-how när de går över till eldrift. Åtminstone om de väljer att själva utveckla/producera batteripacken samt elmotorerna. Battericellerna i sig är ganska enkla komponentmässigt.

Men know-how är en sak, produktion/kostnad för varje komponent en annan. Det gäller förstås främst battericellerna som är många och dyra totalt sett.
Måste bra göra en mindre rättning, Haldex gör inte AWD koppling lägre, denna verksamheten köptes av BorgWarner för några år sedan. Dock utvecklad den och tillverkas till stor del fortfarande i Landskrona i gemensamma lokaler med just Haldex.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av chaffis75 »

Tyvärr inte mycket man kunde läsa där då de är en betalsida.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Tyvärr inte mycket man kunde läsa där då de är en betalsida.
Samma länk via unv.is:
https://unv.is/ft.com/content/0e477fae- ... 9a3a8cf37b
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Det rör på sig hos underleverantörerna. Konkurser, nedskärningar. Och vi har nog bara sett toppen på isbergerget.

Visst, ett fåtal underleverantörer får kanske mer att göra när branschen går över till eldrift. Men frågan är om dessa ligger i Europa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Svenssons skrev:
Det rör på sig hos underleverantörerna. Konkurser, nedskärningar. Och vi har nog bara sett toppen på isbergerget.

Visst, ett fåtal underleverantörer får kanske mer att göra när branschen går över till eldrift. Men frågan är om dessa ligger i Europa.
Exemplet på vilka det är som producerar den viktigaste komponenten i TM3:s inverter visar ju att det absolut kan gynna företag i Europa, det lär finnas många fler exempel. :) Sen är ju frågan om hur mycket av nedgången vi ser _nu_ beror på omställningen till elektrifiering, och hur mycket som beror på konjukturläget och den allmänna nedgången av bilförsäljningen i världen.

I länken tas exempel med Eisenmann som producerar lackeringslinjer och Schuler som producerar presslinjer upp, att deras problem skulle bero på omställningen till elektrifiering har jag svårt att se. Även en elbil brukar ha en kaross tillverkad av pressad metall som sen är lackad. När det vankas sämre tider minskar investeringarna i denna typen av utrustning, och de investeringar som sker blir väldigt kostnadspressade vilket äter upp marginalerna för leverantörerna.

Bilförsäljningen på världens tre största marknader under första halvåret 2019 jämfört med 2018:

Europa: -3,1%
USA: -1,9%
Kina: -14%
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:

Bilförsäljningen på världens tre största marknader under första halvåret 2019 jämfört med 2018:

Europa: -3,1%
USA: -1,9%
Kina: -14%
Bilförsäljningen av plugin-EV under första halvåret 2019 jämfört med 2018:

USA: +19,3%
Världen: +169,2%

https://insideevs.com/news/339265/june- ... port-card/
https://insideevs.com/news/357565/ev-sa ... june-2019/

Går säkert att hitta uppgifter för Europa och Kina också men orkar inte leta, världssiffran säger väl allt egentligen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av LarsL »

Geni87 skrev:

Bilförsäljningen på världens tre största marknader under första halvåret 2019 jämfört med 2018:

Europa: -3,1%
USA: -1,9%
Kina: -14%
Tänk att bilindustrin är så pass känslig ändå. Detta är ju siffror som inte ligger särskilt långt ifrån vad elbilar skulle klara av att orsaka i dagsläget. Det betyder att när elbilstillverkningen verkligen kommer igång så är de traditionella tillverkarna snart nere på knäna om det krävs så här lite.
Skriv svar