Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av HenrikC »

Peak dieselbil har passerats. Om marknaden för bilar inte lyfter inom två år så har vi också passerat peak bensinbil. Ni har precis upplevt förbränningsmotorns största stund.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Vissa av Europas biltillverkare har förstått att lägga ner fossilbils modeller och ersätta dom med elbilar.
..
Man lägger ner fossilversionerna av VW up, Skoda Citigo och Seat Mii.
Trevligt. VW ser längre än bara ett år framåt. VW sålde 97k Up i Europa 2018 så det är en ganska stor volym som nu endast blir elbilar. Det här kanske också innebär att de priser man nämner för elmodellerna (€16-20k snarare än dagens €30k) faktiskt också är korrekta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av 12man »

Daimler vinstvarnar för 4de? gången i år

https://media.daimler.com/marsMediaSite ... d=43845311
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Volkswagen går nu tydligen ut med varningar till deras underleverantörer av delar till förbränningsmotorer. Ska bara försöka komma på var jag läste det..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Elbilisten »

Några kommer att överleva. Men omställningen kommer inte bli smärtfri.

https://www.autoblog.com/2019/07/09/emi ... uisitions/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Volkswagen går nu tydligen ut med varningar till deras underleverantörer av delar till förbränningsmotorer. Ska bara försöka komma på var jag läste det..
Här kanske? http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 45#p347845
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Laban skrev:
Volkswagen går nu tydligen ut med varningar till deras underleverantörer av delar till förbränningsmotorer. Ska bara försöka komma på var jag läste det..
Här kanske? http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 45#p347845
Det var det nog. Det står om det i Elbilistens länk ovan också. Det kommer att hända saker de närmsta 4-5 åren..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

VAG satsar 91B$ på elbilar.
Klart att det finns vinnare och förlorare på detta paradigmskifte.

I filmen från Autoline weekly så hävdar man, föga förvånande, att de stora drakarna klarar sig bättre än mindre underleverantörer för förbränningsmotorer och transmissioner.

Intressant är att nya aktörer tar stor plats i en elbil.
Siffror som att 53% av värdet i en Bolt kommer från LG Chem.

Traditionella stoltheter som fossilmotor och växellåda, finns helt plötsligt inte längre. Vilket är en mental omvandling för den traditionella bilindustrin som är svår att överskatta.

Man måste också förstå att det finns en tipping point.
När fossilbilsfabriken nåt 70% kapacitetsutnyttjande,
då går man med förlust och måste göra ett val, lägga ner eller lägga om produktionen till eldrift.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Det blir allt mera riskabelt att sälja bilar med fossilmotor. Man är beroende av kanske 100 underleverantörer. Många ganska små hårt specialiserade underleverantörer, som har lövtunna marginaler.
När nu marknaden för fossilmotorer minskar, kommer allt flera av dessa små leverantörer gå i konkurs och försvinna från marknaden.
Vad gör då tex Mercedes, om leverantören för tex turboaggregat går i konkurs?
Bilen går inte att sälja utan turbo.
Det kanske går att hitta en annan leverantör, men det tar tid och kostar pengar.

Går man däremot till elsidan ser man stordriftsfördelar som vida överstiger det man någonsin åstadkommit på fossilsidan.

Tesla använder SAMMA elmotor i S, X och 3. Åtminstone ena av 2 motorer.
Tesla Semi har 4st Tesla 3 motorer.
Detta är något helt nytt, aldrig tidigare har man använt samma motor i en personbil på 250hk som i en lastbil på 1000hk.
Och man kan använda SAMMA batteriteknik och kraftelektronik.

Och nu när man drar igång Kina fabriken, kan man göra många av dessa grundkomponenter i jätteserier, och till marknadens lägsta priser.

Tesla har nu skrämt upp Ford till den grad att de samarbetar med VW om MEB plattformen.

Har du inte sett filmen från Autoline, måste du se den:
Tech Impacts on Suppliers - AAH #471 LIVE
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Det blir allt mera riskabelt att sälja bilar med fossilmotor. Man är beroende av kanske 100 underleverantörer. Många ganska små hårt specialiserade underleverantörer, som har lövtunna marginaler.
När nu marknaden för fossilmotorer minskar, kommer allt flera av dessa små leverantörer gå i konkurs och försvinna från marknaden.
Vad gör då tex Mercedes, om leverantören för tex turboaggregat går i konkurs?
Bilen går inte att sälja utan turbo.
Det kanske går att hitta en annan leverantör, men det tar tid och kostar pengar.
Det man pratade om i autoblog artikeln var konsolideringar. Detta startade man väl egentligen med för länge sedan men kommer accelereras de närmsta åren. Några exempel från nutid:

Mercedes A-klass - Renault motorer
BMW 1 samt 3 serien har modeller med PSA motorer

Hur många motortillverkare finns det kvar om 4-5 år ? VW, BMW, Mercedes, ... bildar ett dotterbolag som får ta hand om reservdelar, tillverka motorer + delar så länge det finns en efterfrågan ? Dotterbolaget köper upp under leverantörer/konkursbolag eftersom för att säkra leveranser av delar. Begränsad del av personalen följer med.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Nu när Peak fossilbil är nådd, så börjar dödsspiralen.
1. Lägre volymer gör att pris per enhet höjs
2. Högre avgaskrav gör att bilens pris höjs
3. Vissa underleverantörer försvinner, ger mer leveransstörningar, förseningar och högre kostnader
4. Höjda skatter på fossilbilar, gör det allt svårare att sälja en elbil

2021 kommer 95g CO2 per km taket. Det motsvarar ca 0,41 liter per mil för bensinbil och 0,36 liter per mil för dieselbil.

Överskrider man detta väntar miljardböter.

EDIT:
Och CO2 kravet skärps hela tiden, från 95g till 81g, och sedan till 67g.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
2021 kommer 95g CO2 per km taket. Det motsvarar ca 0,41 liter per mil för bensinbil och 0,36 liter per mil för dieselbil.
Tar vi ex Toyota RAV4 Hybrid så får vi följande siffror:

Bränsleförbrukning (NEDC)
Blandad körning 0,44 l/mil. CO2 100 g/km.

Bränsleförbrukning (WLTP)
Blandad körning 128 g/km.

Intressant nog så skriver de inte förbrukningen enligt WLTP utan endast NEDC. Men räknar man på CO2 så blir det 0.56 l/mil. Inte ens Toyotas minsta hybrid Auris klarar gränsen med 104 g/km enligt WLTP.

Så det kommer att krävas laddhybrider eller elbilar för att klara målen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Blir intressant att se konsekvenserna av bilskattehöjningen den 1 januari 2020.
Kommer den slå ännu hårdare än höjningen 1 juli 2018?

"Skattehaveri på gång: "Det blir tvärnit för bilförsäljningen"
 PREMIUM Bonus/malus chockhöjde straffskatten för många vanliga storsäljare med bensin- och dieselmotor. Och redan om några månader kommer nästa förändring, när skatten för en vanlig Volvo XC60 ökar till 10.000 kronor om året. "Det kommer ge tre riktigt tråkiga konsekvenser", enligt auto motor & sports chefredaktör."
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ehaveriet/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Swede1 »

Zalman3 skrev:
Blir intressant att se konsekvenserna av bilskattehöjningen den 1 januari 2020.
Kommer den slå ännu hårdare än höjningen 1 juli 2018?

"Skattehaveri på gång: "Det blir tvärnit för bilförsäljningen"
 PREMIUM Bonus/malus chockhöjde straffskatten för många vanliga storsäljare med bensin- och dieselmotor. Och redan om några månader kommer nästa förändring, när skatten för en vanlig Volvo XC60 ökar till 10.000 kronor om året. "Det kommer ge tre riktigt tråkiga konsekvenser", enligt auto motor & sports chefredaktör."
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ehaveriet/
Vad är det för konsekvenser?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av frippe »

Efter lite fundering tror jag att många europeiska bilföretag kommer att hårdlansera HVO och vätgas som de nya alternativen.

Då kan de hålla kvar vid sin ekonomiska modell med intäkter på service sidan även i framtiden. De behöver inte heller ställa om produktionslinor eller designtänk så mycket.

Jag ser det som deras korta väg till miljövänligare produkter utan större förändringar.
Model Y LR.
Model S70D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Mickep »

Den nya skatten, vilken årsmodell påverkar den? (är det bilar yngre än 3 år, eller kommer samtliga bensin och dieslebilar att drabbas av något högre skatt, eller enbart nya?)
Förstår att det kommer bli svårt att sälja en bil med 10 000 i skatt årligen. Tycker att 3000 är mycket redan.
Verdi

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Den nya skatten, vilken årsmodell påverkar den? (är det bilar yngre än 3 år, eller kommer samtliga bensin och dieslebilar att drabbas av något högre skatt, eller enbart nya?)
Förstår att det kommer bli svårt att sälja en bil med 10 000 i skatt årligen. Tycker att 3000 är mycket redan.

Malusskatten är bara under bilens första tre år. Och det berör enbart bilar som är tagna i trafik efter 1 juli 2018.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Det går allt sämre för de flesta Europeiska fossilbilstillverkare.
Folk köper elbilar eller väntar med sitt köp tills den elbil man vill ha finns i verkligheten. Försäljningsminskningen för fossilbilar går allt snabbare.

"The other end of the sales tables made for ugly reading.
Nissan saw 26.9 percent of its market share wiped out in Europe, while Volvo, which lost 22.5 percent, wasn’t far behind.
Fiat shed 17 percent of its market share, Volkswagen dumped 13.8 percent and BMW fell 10.6 percent.
It didn’t stop there, with red ink covering household names from Mercedes-Benz to Renault, Peugeot to Ford, Audi to Skoda and from Land Rover to Hyundai."
https://www.google.com/amp/s/www.forbes ... dbath/amp/

EDIT:
Dödsspiralen bland fossilbils underleverantörerna har börjat.

"Nu förorsakar nedgången på bilmarknaden störningar i rytmen och en första större kollaps: konkursen hos den traditionella fabrikstillverkaren Eisenmann är den största nyheten om skräck i anläggningens konstruktion, men inte den enda."
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 52216.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Geni87 »

Zalman3 skrev:
Det går allt sämre för de flesta Europeiska fossilbilstillverkare.
Folk köper elbilar eller väntar med sitt köp tills den elbil man vill ha finns i verkligheten. Försäljningsminskningen för fossilbilar går allt snabbare.

"The other end of the sales tables made for ugly reading.
Nissan saw 26.9 percent of its market share wiped out in Europe, while Volvo, which lost 22.5 percent, wasn’t far behind.
Fiat shed 17 percent of its market share, Volkswagen dumped 13.8 percent and BMW fell 10.6 percent.
It didn’t stop there, with red ink covering household names from Mercedes-Benz to Renault, Peugeot to Ford, Audi to Skoda and from Land Rover to Hyundai."
https://www.google.com/amp/s/www.forbes ... dbath/amp/

EDIT:
Dödsspiralen bland fossilbils underleverantörerna har börjat.

"Nu förorsakar nedgången på bilmarknaden störningar i rytmen och en första större kollaps: konkursen hos den traditionella fabrikstillverkaren Eisenmann är den största nyheten om skräck i anläggningens konstruktion, men inte den enda."
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 52216.html
Ja tillverkare av avgassystem lär få det svårt i framtiden om de inte kan ställa om mot något annat... Liksom tillverkare av bränslesinjektorer, tändsystem och annat hårt specialiserat mot förbränningsmotorer.

Men även en elmotor/inverter/transmission behöver gjutna, smidda och bearbetade metallkomponenter i olika material och legeringar så det är ju inte nödvändigtvis så att alla företag som idag tillverkar komponenter till förbränningsmotorer med säkerhet kommer att dö.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Men även en elmotor/inverter/transmission behöver gjutna, smidda och bearbetade metallkomponenter i olika material och legeringar så det är ju inte nödvändigtvis så att alla företag som idag tillverkar komponenter till förbränningsmotorer med säkerhet kommer att dö.
Men det är betydligt färre samt mindre delar. Dessutom finns det andra tillverkare som gör komponenterna till elmotorn + inverter. LG till exempel, Bolt är ett klassiskt exempel där hela drivlinan + infotainment tillverkas av LG. Kraftiga nedskärningar, omstruktureringar samt konkurrens från "nya" tillverkare är alltså att vänta för befintliga underleverantörer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Men även en elmotor/inverter/transmission behöver gjutna, smidda och bearbetade metallkomponenter i olika material och legeringar så det är ju inte nödvändigtvis så att alla företag som idag tillverkar komponenter till förbränningsmotorer med säkerhet kommer att dö.
Men det är betydligt färre samt mindre delar. Dessutom finns det andra tillverkare som gör komponenterna till elmotorn + inverter. LG till exempel, Bolt är ett klassiskt exempel där hela drivlinan + infotainment tillverkas av LG. Kraftiga nedskärningar, omstruktureringar samt konkurrens från "nya" tillverkare är alltså att vänta för befintliga underleverantörer.
Visst är det så. Min poäng var bara att en leverantör som idag pressgjuter ett aluminiumhus till en automatlåda lika väl kan pressgjuta ett aluminiumhus till en elmotor. Ibland låter det som att alla delar i en elektrisk drivlina skulle vara rena Grekiskan för den befintliga underleverantörsbasen, vilket ju inte är sant.

Bolt är ett klassiskt och något uttjatat exempel som ofta tas upp i de här sammanhangen, men strategin som GM använde för Bolt är inte den strategi som majoriteten av de Europeiska biltillverkarna verkar välja (som ju tråden handlar om). Och det säger ju sig självt att det är en väldigt dålig strategi om man vill ha kontroll på sina kostnader och sin produkts egenskaper, för GM var det nog mest ett sett att snabbt få ut en elbil utan att behöva ta så mycket investeringar.

Kikar vi på t.ex. Audi och BMW så har de valt att konstruera och tillverka elmotorn själva, samma med batteripacket. Oklart hur det är med invertern, det är sannolikt Conti/Bosch/Siemens/Delphi eller liknande som står för den. Battericellerna tillverkas än så länge av underleverantörer hos alla biltillverkare förutom BYD (vad jag känner till). Men design och produktion av hård- och mjukvara i packet verkar ses som en kärnkompetens man ska ha kontroll över hos de allra flesta.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

Det är ju bara att titta på vad som händer i branschen.
Man försöker sälja av/bryta ut de verksamheter som har stark koppling till avgasbilstillverkning.
Man håller på att förbereda sig på ett stålbad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Men även en elmotor/inverter/transmission behöver gjutna, smidda och bearbetade metallkomponenter i olika material och legeringar så det är ju inte nödvändigtvis så att alla företag som idag tillverkar komponenter till förbränningsmotorer med säkerhet kommer att dö.
Men det är betydligt färre samt mindre delar. Dessutom finns det andra tillverkare som gör komponenterna till elmotorn + inverter. LG till exempel, Bolt är ett klassiskt exempel där hela drivlinan + infotainment tillverkas av LG. Kraftiga nedskärningar, omstruktureringar samt konkurrens från "nya" tillverkare är alltså att vänta för befintliga underleverantörer.
Eftersom stordriftsfördelarna är ännu större hos elbilar än fossilbilar, kan jag tänka mig en utveckling liknande datorbranschen. Några få gigantiska plattformar kommer att finnas.
Man frågar, är det Intel eller AMD inside.

Problemet för Volvo exempelvis är att man reduceras till en sammansättningsfabrik, där +70% av komponenterns köps in från underleverantörer.

Det geniala Tesla gör är att man gör nästan allt själv.

Traditionellt så har en biltillverkare gått till tex Borsch och kunnat införskaffa samma teknik som konkurrenten.

Men Volvo kan inte köpa supereffektiva permanentmagnet elmotorer med Hallbach effekt, eller supereffektiva kiselkarbid inverter, eller supereffektiva batterier från Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Kikar vi på t.ex. Audi och BMW så har de valt att konstruera och tillverka elmotorn själva, samma med batteripacket. Oklart hur det är med invertern, det är sannolikt Conti/Bosch/Siemens/Delphi eller liknande som står för den. Battericellerna tillverkas än så länge av underleverantörer hos alla biltillverkare förutom BYD (vad jag känner till). Men design och produktion av hård- och mjukvara i packet verkar ses som en kärnkompetens man ska ha kontroll över hos de allra flesta.
Audi köper in invertern till e-Tron från Hitachi. Motorerna + batteripacken verkar som du säger de flesta tillverkare hålla in-house. Antar att det är ett måste för att kunna anpassa till plattformarna och hålla kärnkompetens inom företaget. Några enstaka aluminiumkåpor till elmotor + inverter är ganska fattigt jämfört med motsvarande prylar till förbränningsmotorer + kamaxlar, vevstakar, avgassystem, avgasrening (katalysatorer, egr ventiler....), turboaggregat...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Kikar vi på t.ex. Audi och BMW så har de valt att konstruera och tillverka elmotorn själva, samma med batteripacket. Oklart hur det är med invertern, det är sannolikt Conti/Bosch/Siemens/Delphi eller liknande som står för den. Battericellerna tillverkas än så länge av underleverantörer hos alla biltillverkare förutom BYD (vad jag känner till). Men design och produktion av hård- och mjukvara i packet verkar ses som en kärnkompetens man ska ha kontroll över hos de allra flesta.
Audi köper in invertern till e-Tron från Hitachi. Motorerna + batteripacken verkar som du säger de flesta tillverkare hålla in-house. Antar att det är ett måste för att kunna anpassa till plattformarna och hålla kärnkompetens inom företaget. Några enstaka aluminiumkåpor till elmotor + inverter är ganska fattigt jämfört med motsvarande prylar till förbränningsmotorer + kamaxlar, vevstakar, avgassystem, avgasrening (katalysatorer, egr ventiler....), turboaggregat...
Där ser man. :) Kåpor och kåpor, huset till elmaskin och transmission är rejäla pjäser som tar upp våldsamma krafter. Sen har du även där ett gäng smidda axlar, kugghjul, differential och massa andra bearbetade komponenter. Men absolut, de nog färre även i de fall elbilen är fyrhjulsdriven. Sen så innehåller en elbil även en himla massa komponenter som inte finns/finns i mindre utsträckning finns i en ICE-bil.

Helt klar är iaf att vissa leverantörer kommer få lägga ner, vissa kan köra på som vanligt, andra lyckas ställa om till annan produktion, och vissa leverantörer kommer få mycket mer att göra i och med övergången till elbilar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar