Man får ofta höra att Tesla är kass på kvalitet, och många inbillar sig att väljer man andra märken kan man se fram emot ett problemfritt bilägande.
Det gamla "better the devil you know" problemet...
En liten "reality check" från https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pressning/
"Jag är urless på BMW. Köpte en 5-serie 2016. Sämsta bilen jag ägt. 6 rutor (6:e rutan i nu). Rutorna spricker om de så luktar sig till ett stenskott. 3 EGR-ventiler, 4 spolfunktionsbyten, 2 baklampor, 1 kromlist. AC:n luktar apa efter första året och kyler dåligt. Främre bärarmsbussningarna är slut efter 3 år och styrinrättningen är ungefär lika precis som en finlandsfärja i en tvålkopp samt den äter däck. Motorn låter som ett tröskverk när den är varm. BMWs servicepriser är hutlösa. De skulle ha 12k för byte av främre bromsklossar och service i en vanlig 2-litersdiesel."
Kvalitet, konkurrens
Moderator: Redaktion
Kvalitet, konkurrens
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kvalitet, konkurrens
taliz skrev:Man får ofta höra att Tesla är kass på kvalitet, och många inbillar sig att väljer man andra märken kan man se fram emot ett problemfritt bilägande.
Det gamla "better the devil you know" problemet...
En liten "reality check" från https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pressning/
"Jag är urless på BMW. Köpte en 5-serie 2016. Sämsta bilen jag ägt. 6 rutor (6:e rutan i nu). Rutorna spricker om de så luktar sig till ett stenskott. 3 EGR-ventiler, 4 spolfunktionsbyten, 2 baklampor, 1 kromlist. AC:n luktar apa efter första året och kyler dåligt. Främre bärarmsbussningarna är slut efter 3 år och styrinrättningen är ungefär lika precis som en finlandsfärja i en tvålkopp samt den äter däck. Motorn låter som ett tröskverk när den är varm. BMWs servicepriser är hutlösa. De skulle ha 12k för byte av främre bromsklossar och service i en vanlig 2-litersdiesel."
Jo, det är ju fel på andra bilar också såklart. Dock är det oroväckande hur pass många Model 3-ägare som blivit stående med en bil som vägrar ta laddning.
De andra invändningarna man kan ha mot Tesla är att de är lite dåligt ljudisolerade med tanke på priset och att karosspassningen och lackkvaliteten inte är i klass med de bästa. Det borde vara enkelt att fixa och inte kosta så mycket. Vilket gör det extra irriterande.
Den här artikeln tyckte jag var lite rolig: https://www.roadandtrack.com/new-cars/a ... -bob-lutz/
Volkswagen, in the eighties, was the first Western producer to out-do the Japanese in assembly precision. I asked then-CEO Ferdinand Piëch how they did it: "I got all the production execs in a room and told them they had six weeks to achieve consistent 4mm gaps or they'd all be fired. It was easy!"
But upon my return to GM In 2001, I found that shaming worked just as well. I had assembled most of the GM products at the proving ground and flanked them with role models from Germany (surprisingly not the best), Japan (better, but second) and Korea (the world's best.) I lead the cluster of proud GM execs from car to car until the enormous, Harley-jacketed Joe Spielman—then president of assembly—literally grabbed me by the collar and said "Enough of this crap! Just show me what you want, and I'll get it for you, guaranteed!" The initial story was that it would take time, and millions for new assembly equipment, which I was ready to approve.
Strangely, within a few months, all GM vehicles were within striking distance of the world's best (and still are today.) And I never saw the request for capital. Years later, I asked Spielman how that had happened. "Well," he explained, "when we discussed it with the lower-level operating supervisors and the skilled-trade hourly folks, they told us they could do it... it's just nobody has ever asked for it before, so they didn't think it mattered."
En till invändning är att Tesla inte erbjuder de möjligheter som andra erbjuder i sina digra utrustningslistor. Det är liksom "one size fits all" hos Tesla. På gott och ont. Men är det inte lite konstigt att Teslas fabrik inte klarar av individualisering men att linorna på alla andra bilfabriker inte har några problem med det?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kvalitet, konkurrens
Det är väl främst inte en fråga om att klara av det, utan om att man vill minimera kostnader och komplexitet?Verdi skrev:Men är det inte lite konstigt att Teslas fabrik inte klarar av individualisering men att linorna på alla andra bilfabriker inte har några problem med det?
Så länge man säljer sina bilar ändå så är det ju bara en besparing, problemen kommer först när köparna väljer andra märken för att dom inte kan få den färg, det tillval, etc som man vill från Tesla, och ännu finns det ju inga trovärdiga konkurrenter på själva basfunktionen (i mina ögon iaf).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Kvalitet, konkurrens
Hur ”många” är det menar du? Inte ens hört talas om det tidigare.Verdi skrev:taliz skrev:Man får ofta höra att Tesla är kass på kvalitet, och många inbillar sig att väljer man andra märken kan man se fram emot ett problemfritt bilägande.
Det gamla "better the devil you know" problemet...
En liten "reality check" från https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pressning/
"Jag är urless på BMW. Köpte en 5-serie 2016. Sämsta bilen jag ägt. 6 rutor (6:e rutan i nu). Rutorna spricker om de så luktar sig till ett stenskott. 3 EGR-ventiler, 4 spolfunktionsbyten, 2 baklampor, 1 kromlist. AC:n luktar apa efter första året och kyler dåligt. Främre bärarmsbussningarna är slut efter 3 år och styrinrättningen är ungefär lika precis som en finlandsfärja i en tvålkopp samt den äter däck. Motorn låter som ett tröskverk när den är varm. BMWs servicepriser är hutlösa. De skulle ha 12k för byte av främre bromsklossar och service i en vanlig 2-litersdiesel."
Jo, det är ju fel på andra bilar också såklart. Dock är det oroväckande hur pass många Model 3-ägare som blivit stående med en bil som vägrar ta laddning.
Denna tråden var förövrigt tänkt att lyfta att gräset inte nödvändigtvis är grönare på andra sidan. Gnäll om Tesla är det nog av i andra trådar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kvalitet, konkurrens
Några är det ju. Om det är ett jätteproblem vet jag inte. Men det är ändå ett tecken på något.taliz skrev:Hur ”många” är det menar du? Inte ens hört talas om det tidigare.Verdi skrev:taliz skrev:Man får ofta höra att Tesla är kass på kvalitet, och många inbillar sig att väljer man andra märken kan man se fram emot ett problemfritt bilägande.
Det gamla "better the devil you know" problemet...
En liten "reality check" från https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pressning/
"Jag är urless på BMW. Köpte en 5-serie 2016. Sämsta bilen jag ägt. 6 rutor (6:e rutan i nu). Rutorna spricker om de så luktar sig till ett stenskott. 3 EGR-ventiler, 4 spolfunktionsbyten, 2 baklampor, 1 kromlist. AC:n luktar apa efter första året och kyler dåligt. Främre bärarmsbussningarna är slut efter 3 år och styrinrättningen är ungefär lika precis som en finlandsfärja i en tvålkopp samt den äter däck. Motorn låter som ett tröskverk när den är varm. BMWs servicepriser är hutlösa. De skulle ha 12k för byte av främre bromsklossar och service i en vanlig 2-litersdiesel."
Jo, det är ju fel på andra bilar också såklart. Dock är det oroväckande hur pass många Model 3-ägare som blivit stående med en bil som vägrar ta laddning.
Denna tråden var förövrigt tänkt att lyfta att gräset inte nödvändigtvis är grönare på andra sidan. Gnäll om Tesla är det nog av i andra trådar.
Kvalitet, konkurrens
Det har väl levererats sisådär 300 000 Model 3 nu. Om det var ett stort problem borde det ju dyka upp mer än fem inlägg på Facebook.Verdi skrev:Några är det ju. Om det är ett jätteproblem vet jag inte. Men det är ändå ett tecken på något.taliz skrev:Hur ”många” är det menar du? Inte ens hört talas om det tidigare.Verdi skrev:taliz skrev:Man får ofta höra att Tesla är kass på kvalitet, och många inbillar sig att väljer man andra märken kan man se fram emot ett problemfritt bilägande.
Det gamla "better the devil you know" problemet...
En liten "reality check" från https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pressning/
"Jag är urless på BMW. Köpte en 5-serie 2016. Sämsta bilen jag ägt. 6 rutor (6:e rutan i nu). Rutorna spricker om de så luktar sig till ett stenskott. 3 EGR-ventiler, 4 spolfunktionsbyten, 2 baklampor, 1 kromlist. AC:n luktar apa efter första året och kyler dåligt. Främre bärarmsbussningarna är slut efter 3 år och styrinrättningen är ungefär lika precis som en finlandsfärja i en tvålkopp samt den äter däck. Motorn låter som ett tröskverk när den är varm. BMWs servicepriser är hutlösa. De skulle ha 12k för byte av främre bromsklossar och service i en vanlig 2-litersdiesel."
Jo, det är ju fel på andra bilar också såklart. Dock är det oroväckande hur pass många Model 3-ägare som blivit stående med en bil som vägrar ta laddning.
Denna tråden var förövrigt tänkt att lyfta att gräset inte nödvändigtvis är grönare på andra sidan. Gnäll om Tesla är det nog av i andra trådar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kvalitet, konkurrens
Ta av foliehatten Det är typ 1800 bilar levererade i Sverige och minst 5 av av dessa (minst) har haft problem med laddningen. Du kan liksom inte väga hela världens försäljning mot en Svensk facebook-grupp.taliz skrev:Det har väl levererats sisådär 300 000 Model 3 nu. Om det var ett stort problem borde det ju dyka upp mer än fem inlägg på Facebook.Verdi skrev:taliz skrev:Hur ”många” är det menar du? Inte ens hört talas om det tidigare.Verdi skrev:taliz skrev:Man får ofta höra att Tesla är kass på kvalitet, och många inbillar sig att väljer man andra märken kan man se fram emot ett problemfritt bilägande.
Det gamla "better the devil you know" problemet...
En liten "reality check" från https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pressning/
"Jag är urless på BMW. Köpte en 5-serie 2016. Sämsta bilen jag ägt. 6 rutor (6:e rutan i nu). Rutorna spricker om de så luktar sig till ett stenskott. 3 EGR-ventiler, 4 spolfunktionsbyten, 2 baklampor, 1 kromlist. AC:n luktar apa efter första året och kyler dåligt. Främre bärarmsbussningarna är slut efter 3 år och styrinrättningen är ungefär lika precis som en finlandsfärja i en tvålkopp samt den äter däck. Motorn låter som ett tröskverk när den är varm. BMWs servicepriser är hutlösa. De skulle ha 12k för byte av främre bromsklossar och service i en vanlig 2-litersdiesel."
Jo, det är ju fel på andra bilar också såklart. Dock är det oroväckande hur pass många Model 3-ägare som blivit stående med en bil som vägrar ta laddning.
Denna tråden var förövrigt tänkt att lyfta att gräset inte nödvändigtvis är grönare på andra sidan. Gnäll om Tesla är det nog av i andra trådar.
Några är det ju. Om det är ett jätteproblem vet jag inte. Men det är ändå ett tecken på något.
Ingen som sagt att det är ett stort problem, men det är alldeles för tidigt att säga hur problemfri Model 3 är. Men so far har vi rapporter om undermålig lack, drivlinor som inte tar emot ström och lite andra kvalitetsbrister som är kan åtgärdas.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Kvalitet, konkurrens
Det blir ju bara bättre och bättre, forumet har börjat bli riktigt underhållande på sista tiden.
TS tar fram en person som har problem med en BMW för att visa att "gräset inte är grönare". Men 5 Model 3 (som just börjat säljas här) som alla har samma problem är ingen fara?
TS tar fram en person som har problem med en BMW för att visa att "gräset inte är grönare". Men 5 Model 3 (som just börjat säljas här) som alla har samma problem är ingen fara?
Re: Kvalitet, konkurrens
Haha ja hur man än försöker så slutar det alltid i att nån ska gnälla på Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.