Värdeminskning på bilar I Norge?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Värdeminskning på bilar I Norge?

Inlägg av chaffis75 »

I många trådar och diskutioner så pratas de mycket om andrahand värdet på elbilar vs fossil bilar. Man pratar gärna om att fossil bilarna snart blir helt värdelösa och ingen vill köpa dem.
Jag funderade då på Norge, hur ser de ut där? Norge ligger ju en bra bit före Sverige och de flera andra länder och då borde begagnat priserna gått ner betydligt där.
Är de någon som vet hur de verkligen ser ut i Norge. Hur mycket är tex en Volvo xc60 värd? Eller vad är en liten Peugeot 208 värd? Jag tänker mig då huvudsakligen bilar som en en 3-5 år gamla. Har denna typ av bilar tappat snabbare i pris än före elbilarna fanns?
Ja och hur ser de ut med elbilar, hur bra håller de värdet efter 3-5 år?

Någon som vet? Gissa är ju inte lönt för de kan jag själv göra :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Värdeminskning på bilar I Norge?

Inlägg av mickeisol »

Tja, kolla här

https://www.finn.no/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Värdeminskning på bilar I Norge?

Inlägg av Zalman3 »

chaffis75 skrev:
I många trådar och diskutioner så pratas de mycket om andrahand värdet på elbilar vs fossil bilar. Man pratar gärna om att fossil bilarna snart blir helt värdelösa och ingen vill köpa dem.
Jag funderade då på Norge, hur ser de ut där? Norge ligger ju en bra bit före Sverige och de flera andra länder och då borde begagnat priserna gått ner betydligt där.
Är de någon som vet hur de verkligen ser ut i Norge. Hur mycket är tex en Volvo xc60 värd? Eller vad är en liten Peugeot 208 värd? Jag tänker mig då huvudsakligen bilar som en en 3-5 år gamla. Har denna typ av bilar tappat snabbare i pris än före elbilarna fanns?
Ja och hur ser de ut med elbilar, hur bra håller de värdet efter 3-5 år?

Någon som vet? Gissa är ju inte lönt för de kan jag själv göra :D

Kolla själv på http://www.finn.no
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Värdeminskning på bilar I Norge?

Inlägg av dd88 »

Satt och kollade med en norsk kollega i förra veckan och en BMW X5 50d -16, bra utrustad, förra generation och 10000 mil (dvs nidbilden av en bil som borde ha sjunkit som en sten i pris) låg på cirka 60% av nypris.

Förvånade iaf mig.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Värdeminskning på bilar I Norge?

Inlägg av LarsL »

En Golf verkar ligga på 50% efter 3 år medan en Tesla Model S ligger på 70%. Jag har jämfört dem med samma filter och på samma sätt.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Värdeminskning på bilar I Norge?

Inlägg av chaffis75 »

Låter som att fossil bilarna inte har tappat så mycket i Norge då men samtidigt låter de som att elbilar har väldigt bra andrahand värde i Norge.

Sen att kolla själv är inte så lätt, ja jag vet va de säljer dem begagnat för men jag har sämre koll på vad man köper en ny bil för I Norge.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Värdeminskning på bilar I Norge?

Inlägg av HelectriC »

Det är ganska många som har stora problem med att sälja sin dieselbilar nu för tiden. I vissa områden nästan omöjligt om man inte går ner extremt mycket i pris. Kollar man på finn.no så ser man begagnatpris, men man ska vara medveten om att nypriserna ofta är nästan dubbla mot svenska priser när de såldes som nybilar. Den XC70 D3 jag hade innan vi gick över till elektriskt kostade 670 000 NOK som ny om jag inte minns fel. Den hade vanlig hyfsad utrustning, inte allt som finns att få och D3 är ju inte den största motorn heller om man säger så.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar