Har ni tips på en bra reseförsäkring?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Har ni tips på en bra reseförsäkring?

Inlägg av thedude »

Det är många här som tar bilen till europa så jag tänkte kolla vad ni har för reseförsäkring(ar) då jag vill teckna en sådan för hela familjen. Vi har inget som ingår i hemförsäkringen och Nordeas gäller bara om man betalar resan (dvs biljetten) med deras kredit/debit kort men vi bilar ju så inte direkt några biljetter här :)

Vi är mest intresserade av försäkring vid sjukdomsfall och olycksfall med tillhörande läkar/sjukhus besök och/eller vistelse. Har ni några tips?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Har ni tips på en bra reseförsäkring?

Inlägg av NEO »

En viktig sak att nämna är, många försäkringsbolag kräver att du betalar MINST 50% av din resa med kreditkortet som är knutet till resan. Kör du då i en Tesla med gratis superladdning faller denna bort. Så inte förlita sig på försäkringar via kreditkort.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Har ni tips på en bra reseförsäkring?

Inlägg av thedude »

MDurante skrev:
En viktig sak att nämna är, många försäkringsbolag kräver att du betalar MINST 50% av din resa med kreditkortet som är knutet till resan. Kör du då i en Tesla med gratis superladdning faller denna bort. Så inte förlita sig på försäkringar via kreditkort.
Japp, det var det jag skrev, om än omformulerat ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Har ni tips på en bra reseförsäkring?

Inlägg av taliz »

Om ni bilar i EU så bör det väl räcka med EU-kort?

https://www.forsakringskassan.se/privat ... _eu-kort#/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Har ni tips på en bra reseförsäkring?

Inlägg av thedude »

taliz skrev:
Om ni bilar i EU så bör det väl räcka med EU-kort?

https://www.forsakringskassan.se/privat ... _eu-kort#/
Ja det är bara inom EU, det ska jag kolla upp!
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Har ni tips på en bra reseförsäkring?

Inlägg av josve »

thedude skrev:
taliz skrev:
Om ni bilar i EU så bör det väl räcka med EU-kort?

https://www.forsakringskassan.se/privat ... _eu-kort#/
Ja det är bara inom EU, det ska jag kolla upp!
Det finns fortfarande behov av en bra reseförsäkring. Exempelvis hemtransporten med ambulansflyg kan bli ohyggligt dyr.
EU-kortet är bra men man bör inte enkom förlita sig på detta. Oftast är det enklast och billigast att lägga till reseskyddet via sitt hemförsäkringsbolag.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Har ni tips på en bra reseförsäkring?

Inlägg av thedude »

josve skrev:
thedude skrev:
taliz skrev:
Om ni bilar i EU så bör det väl räcka med EU-kort?

https://www.forsakringskassan.se/privat ... _eu-kort#/
Ja det är bara inom EU, det ska jag kolla upp!
Det finns fortfarande behov av en bra reseförsäkring. Exempelvis hemtransporten med ambulansflyg kan bli ohyggligt dyr.
EU-kortet är bra men man bör inte enkom förlita sig på detta. Oftast är det enklast och billigast att lägga till reseskyddet via sitt hemförsäkringsbolag.
Ja EU-kortet ger bara basskydd, vi har inget via hemförsäkringen så jag tar och ringer dem imorgon!

Några andra förslag än EU-kortet och hemförsäkringen?
Jonasteslan
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 maj 2019 17:47
Ort: Stockholm

Re: Har ni tips på en bra reseförsäkring?

Inlägg av Jonasteslan »

josve skrev:
thedude skrev:
taliz skrev:
Om ni bilar i EU så bör det väl räcka med EU-kort?

https://www.forsakringskassan.se/privat ... _eu-kort#/
Ja det är bara inom EU, det ska jag kolla upp!
Det finns fortfarande behov av en bra reseförsäkring. Exempelvis hemtransporten med ambulansflyg kan bli ohyggligt dyr.
EU-kortet är bra men man bör inte enkom förlita sig på detta. Oftast är det enklast och billigast att lägga till reseskyddet via sitt hemförsäkringsbolag.
Japp kan intyga att tex Folksams stora hemförsäkring har ett superbt sjuk och olycksfallskydd i reseförsäkringen som är inkluderad i priset...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har ni tips på en bra reseförsäkring?

Inlägg av OfarligTesla »

Skulle säga att det bästa är hemförsäkringen, se till att alla är listade på den också. Jag kör ofta ganska omfattande hemförsäkring just för bra reseskydd samt nu har If börjat med att täcka självrisk vid hyrbil på resan också, inte läst fullständiga villkor på det senare ännu dock.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Har ni tips på en bra reseförsäkring?

Inlägg av thedude »

Nu har jag varit i kontakt med WaterCircles där vi har vår hemförsäkring och vi har tydligen 45 dagars reseförsäkring som ingår i hemförsäkringen utan extra kostnad. Självrisk på 1500kr och täcker alla kostnader borta inkl. akuta fall och transport hem till Sverige. 45 dagar är mer än tillräckligt för oss. Skönt att vi behöver inte tänka mer på försäkringen utan fokusera på det roliga istället :)

Tack för alla tips!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Har ni tips på en bra reseförsäkring?

Inlägg av bylund »

thedude skrev:
Nu har jag varit i kontakt med WaterCircles där vi har vår hemförsäkring och vi har tydligen 45 dagars reseförsäkring som ingår i hemförsäkringen utan extra kostnad. Självrisk på 1500kr och täcker alla kostnader borta inkl. akuta fall och transport hem till Sverige. 45 dagar är mer än tillräckligt för oss. Skönt att vi behöver inte tänka mer på försäkringen utan fokusera på det roliga istället :)

Tack för alla tips!
Verkar rimligt. Jag hade tänkt fråga vad du hade lyckats hitta för hemförsäkring helt utan reseskydd annars.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Har ni tips på en bra reseförsäkring?

Inlägg av kanylbullen »

Jag kör Revolut. Den ingår i deras premium betalkort oavsett hur man betalar för sin resa. Det kostade 275 kr att lägga till fru och 3 barn på en resa.Bild

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Har ni tips på en bra reseförsäkring?

Inlägg av Remuz »

Akut läkarvård för 15M pund, undrar vad det kan vara...?
P85D svart/svart med gratis SuC
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Har ni tips på en bra reseförsäkring?

Inlägg av kanylbullen »

Bara medicinsk evakuering kan gå på en miljon pund så det är väl bra med lite marginal. :lol:
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Har ni tips på en bra reseförsäkring?

Inlägg av thedude »

Vi har tydligen ett sånt "utökat skydd" från Skandia för hela familjen för en liten peng, men man får väl inte ersättning från de olika försäkringar man har, det är inte som livförsäkring liksom.
Vi hoppas förstås att vi aldrig ska behöva det.
Skriv svar